Přesné specifikace R600, RV630 a RV610
Po internetu již běhají schémata všech tří čipů nové generace ATi a známe tedy přesné specifikace i čipů RV630 a RV610.
Upozornění: Následující text může obsahovat oficiálně nepotvrzené informace a spekulace.
Ze starších zpráv už víte, že high-endový čip R600 bude mít 64 shaderů, které ATi počítá jako 320 "stream processorů" a 512bitová sběrnice je asi úplně nejstarší informace, kterou jsme o tomto čipu měli. Další detaily nám ale až doteď zůstaly zatajeny...
Popisky v diagramu jsou poněkud hůře čitelné, ale o nic důležitého vás neochudím. Světle žlutý obdélníček nahoře je programovatelný tesselator*. Tmavě žluté sloupečky jsou různé vyrovnávací paměti, což není zas tak zajímavé. Ultra-Threaded Dispatch Processor známe již z předchozí generace. Shaderů je, jak už jsem řekl, 64. Vedle nich vidíte texturovací jednotky, kterých je 16 ve 4 blocích. Fuad Abazovic z Fudzilly tvrdí, že nízký počet TMU's je příčinou nízkého výkonu čipu, ale můj názor je, že inženýři ATi to vědí lépe než Fuad a koneckonců ani nevíme, jak jsou tyto jednotky komplexní. Počet ROP jednotek zůstal na 16, jako u předchozích dvou generací.
*) Hardwarový tesselator byl poprvé a naposledy použit u Radeonu 8500 (R200) a smyslem jeho existence bylo vylepšovat kvalitu geometrických modelů generováním nových vrcholů. U Radeonů 9000/9100/9200/9250 (RV2xx) ani u další generace se už tesselator neobjevil, v ovladačích si však TruForm stále můžete zapnout, byť pouze softwarově. Jaký záměr má ale ATi s tesselatorem tentokrát, vám bohužel nepovím.
Nejvíce jste ale určitě zvědaví na specifikace mainstreamového čipu RV630, o kterém jsme zatím žádné bližší informace neměli. Zde je tedy jeho schéma:
Kolik jste hádali, že bude mít RV630 shaderů? 16, 32? Pokud ano, mýlili jste se v obou případech, protože nakonec je jich 24 (a ATi tedy bude oficiálně uvádět 120 stream processorů). Počet texturovacích jednotek byl oproti R600 snížen na polovinu, tedy 8. ROP neboli RBE (render back-ends) jednotky zůstaly pouze čtyři v jednom bloku. Paměťová sběrnice má šířku 128 bitů.
Zatím jsme sice neviděli žádné oficiální testy jakéhokoliv čipu architektury R6xx, ale podle počtu shaderů a údajných taktů nad 800MHz u verze XT si dovolím odhadovat, že Radeony HD 2600 mají docela dobrou šanci porazit GeForce 8600.
Low-endový čip RV610 (Radeon HD 2400) bude konkurovat čipu nVidia G86 (GeForce 8300GS/8400GS/8500GT). Počet shaderů zde byl okleštěn na pouhých osm, texturovacích a rasterizačních jednotek zůstalo po čtyřech kusech. Pokud RV610 porazí G86, bude to pouze díky vysokým taktům, které budou umožněny 65nm výrobním postupem.
Nakonec ještě údajná spotřeba mainstreamových a low-endových Radeonů HD podle uživatele CJ z fóra Beyond3D:
- Radeon HD 2400Pro - 18W
- Radeon HD 2400XT - 20W
- Radeon HD 2600Pro - 55W
- Radeon HD 2600XT - 65W
PCTuning fórum: R600 pre-release thread, RV6x0 pre-release thread