Jak warez škodí hudebnímu průmyslu?
Toť otázka, na kterou všechny odpovědi byly až doteď víceméně nepodložené. Dva němečtí vědci provedli výzkum na toto téma. Výsledky, myslím, nikoho příliš nepřekvapí.
Felix Oberholzer-Gee a Koleman Strumpf na to šli trochu netradičním způsobem. Německo je zemí, ze které pochází druhý největší počet ilegálních písniček. A jelikož bylo známo, že v době, kdy mají studenti prázdniny, roste objem peer-to-peer aktivity, poslední 4 měsíce roku 2002 monitorovali záznamy ze dvou OpenNAP peer-to-peer serverů. Následně je porovnali s údaji o prodejích legální hudby od analytické firmy Nielsen SoundScan. Pokud jsou tvrzení RIAA správná, více nelegálního sdílení by se mělo negativně promítnout do prodejů.
A zde je tedy závěr studie: pirátství snižuje prodeje legálních desek o 0,7%. Takový výsledek se dá s přihlédnutím ke statistické chybě zaokrouhlit na nulu. Je tedy evidentní, že jsou dvě skupiny pirátů - ti, kteří by si nelegálně stažený obsah nekoupili tak jako tak, a ti, kteří si jej posléze koupí.
V roce 2002 se prodalo 803 milionů CD, o 80 milionů méně, než v předchozím roce. RIAA svedla oněch 80 milionů kopií na triko pirátství, nicméně podle výsledků studie si warezáctví mohlo připsat maximálně 6 milionů disků. Pokles prodejů hudby může však mít i jiné důvody: jednak obchodníci už nenakupují tolik CD do zásoby, jako dříve (a data o prodejích se týkají právě disků dodaných do obchodů, ne koncových prodejů), a jednak byl ve stejném období zaznamenán nárůst prodejů DVD.
Zdroj: Ars Technica