Quake 4 s dual-core patchem - testy výkonu
Na serveru FiringSquad důkladně otestovali, jak update hry Quake 4 (informovali jsme zde) optimalizovaný pro využití dvoujádrových procesorů zahýbe s výsledným framerate.
Omezení procesorem se nejvíce projeví v rozlišení 800x600, kde jsou nárůsty výkonu také nejzajímavější. Pentium EE 840 a Pentium D 840 si polepšily shodně o 69%, stejně taktované Pentium 4 540 si díky HyperThreadingu vypomohlo o 18%.
V rozlišení 1280x1024 se čtyřnásobným antialiasingem byl přínos druhého jádra na palubě stále dobrých 40%. HyperThreading vypomohl Pentiu 4 o 13%. Ve vysokém rozlišení 1600x1200 s 6xAA a 16xAF, kde už výkon nebrzdí procesor, ale grafická karta (Radeon X1800XT), si dvoujádrová Pentia stále urvala příjemných 8% framerate navíc.
Je známo, že vývojáří z id Software spolupracovali na patchi s Intelem. Jak si tedy vedou Athlony 64 X2 od AMD? Porovnáme-li jednojádrový Athlon 64 3800+ a o 400MHz níže taktovaný X2 3800+, bez patche je dvoujádrový procesor vždy pomalejší, po updatu hry na verzi 1.0.5 naopak vždy ukáže jednojádrovému kolegovi záda. V rozlišení 800x600 jsou zisky 63% pro model X2 3800+ a 60% pro X2 4800+.
V rozlišení 1280x1024 s 4xAA je X2 3800+ s patchem přibližně o 30% rychlejší. U X2 4800 je to pouze 17%, zřejmě se zde již projevuje omezení grafickou kartou. V 1600x1200, 6xAA a 16xAF se již rozdíly vejdou do tolerance chyby měření - SLI nebo CrossFire by mohlo pomoci trochu roztřídit pořadí.
Co říci závěrem? Jestli před půl rokem byly dvoujádrové procesory pro obyčejného uživatele a hráče zbytečné, dnes říkám, že máte-li trochu více peněz, dual-core procesor se vyplatí. Přínos HyperThreadingu ve hrách byl doteď vždy diskutabilní; nyní vidíme konečně alespoň jednu hru, kde má tato technologie výhodu. Bohužel je to nyní, na sklonku života architektury NetBurst, trochu pozdě.
Celý článek a grafy najdete na: FiringSquad