Valve na GDC 2015: Vyvrácené spekulace, představené novinky |
autor: Sam Sadovski , publikováno 4.3.2015 |
V rámci veletrhu GDC 2015 představila společnost Valve na dvou konferencích, zaměřených na virtuální realitu a budoucnost grafického zpracování her, nová zařízení a technologie. Byly ale také popřeny různé spekulace, předcházejicí samotné konferenci. Ano, Half Life 3 se prozatím nekoná.
GDC 2015: Valve Software
V co jsme doufali
Letošní ročník Game Developers Conference je třináctým výročím oficiálního představení služby Steam a dalo se očekávat, že toho od Valve uvidíme hodně. Těsně před začátkem GDC 2015 jsem se v novince zmínil o tom, co můžeme od Valve na tomto veletrhu čekat.
Vesměs se jednalo o kombinaci potvrzených informací a spekulací, nyní je na čase porovnat doměnky s realitou. Tak tedy, co nám Gabe Logan Newell a jeho proslulá společnost nabídla ve svém portfóliu?
Source 2 engine
Jedná se o nástupce úspěšného herního jádra Source, které se stalo základem pro hry jako Counter Strike: Source, Portal 1 a 2, Half-Life 2 či Team Fortress 2 a software Source FilmMaker. Source engine mimo jiné také poskytnul i prostředí pro tvorbu her vývojářům nespadajicím pod Valve.
Známá část mapy čtvrté kapitoly The Plantation (Plantace) z příběhu hry Left 4 Dead 2, nyní v novém Source 2 kabátě. Klikněte pro otevření porovnání se starou verzí mapy.
Po jedenácti letech je ale čas na změnu a na řadu přichází Source 2 - novější, lepší, výkonnější a hlavně zdarma pro všechny bez výjimek. Jay Stelly, softwarový vývojář Valve, se na tiskové konferenci také zmínil o tom, že Source 2, spolu s nově představenými jádry Unreal Engine 4 a Unity 5, pomůže PC se udržet na pozici vedoucí platformy pro tvorbu autorského obsahu.
SteamVR
Práce nad touto technologií byla oficiálně oznámena již před GDC 2015 a spolu s oznámením byl i spuštěn web store.steampowered.com/universe/, na kterém byl dříve zobrazen formulář pro zájemce o prototyp SteamVR (pouze vývojáře a vydavatele.) Na stránce by se brzy měly objevit veškeré informace ohledně celého "ekosystému" Steam hardware a technologií.
Prototypy VR heatsetů se SteamVR od dalších výrobců - prozatím neznámých.

Prvním zařízením s technologií SteamVR je VR headset HTC Re Vive, který bude pro vývojáře dostupný v prvním čtvrtletí tohoto roku, běžní uživatelé ho v nabídkách obchodů naleznou až během léta. Dema v prostředí SteamVR, ukazovaná během GDC 2015 byla vytvořena vývojáři společností Bossa Studios, Cloudhead Games, Google, Dovetail Games, Fireproof Studios, Owlchemylabs, Skillman & Hacket, Steel Wool Games, Vertigo Games a Wevr.
Steam Link
Zkrátka něco, co nikdo nečekal. Zařízení malých rozměrů s cenovkou 50 dolarů (zhruba 1200 korun) umožňujicí streamování her a softwaru z PC, Macu, či počítače s operačním systémem Linux při FullHD rozlišení, frekvenci 60 Hz a nízké odezvě? Ano i to je jednou z novinek společnosti Valve. Osazení konektory pro vstup a výstup je v případě Steam Link velmi skromné - dvojice USB 2.0, Ethernet port a HDMI konektor pro připojení k televizi (či monitoru.) Do prodeje bude uvedena i verze za 100 dolarů (zhruba 2400 korun), dodávaná s oficiálním Steam ovladačem.
Streamovací zařízení Steam Link mělo donedávna i svoje App ID 353380 a vlastní, momentálně nefunkční, stránku v katalogu služby Steam. Zprovozněna by pravděpodobně měla být znova po obnovení odkazu store.teampowered.com/universe/. Nicméně mezi položky na prezentačním seznamu Valve patří i "něco" s identifikačním číslem 346960, přičemž bližší informace o této hře, softwaru, hardwaru či další, nepředvídatelné položce, nejsou známy.
Steam Controller
Oficiální ovladač pro konzole Steam Machines a zařízení Steam Link, případně využitelný i v kombinaci s PC, Macem, či systémem s OS Linux. Do prodeje by měl být uveden v listopadu tohoto roku za cenu 50 dolarů (zhruba 1200 korun), můžeme tedy předpokládat, že ve stejnou dobu se na trhu objeví i verze Steam Link, která bude dodávána právě s tímto ovladačem.
Steam Machines
Čekali jsme odhalení Steam Machine - konzole přímo od výrobce Valve, to se ale nekoná. Místo toho bude prefix "Steam Machine" použit pro všechny konzole na trhu, které jsou dodávané s operačním systémem SteamOS. Je třeba podotknout, že jsou taková zařízení již nějakou dobu dostupná a mezi výrobce se řadí například Dell Alienware, Gigabyte, Zotac, Origin PC a další.
Vulkan
Jádro Source 2 bude plně kompatibilní s novým API Vulkan, které však nepatří mezi nově představené technologie Valve. Jedná se o API fungujicí napříč platformami i hardwarem od různých výrobců.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
A kde je zmíňka o Titanu X? Bude mít 12GB VRAM
Takhle je to pouze jinak pojmenovane pc. Reknes nekomu kup si steambox, je stejny jako kup si pc. Zajde do obchodu, jeden koupi a pak te serve ze polovina her nefunguje. Rict kup si steambox 3 nebo vyssi je mnohem jasnejsi a jednodussi. Bezny uzivatel neni nucen znat vnitrni konfiguraci, ktere nerozumi.
Steam je dost velky aby takovou mensi standartizaci mohl prosadit. Jak by bylo pro mene znale krasne, kdyby v misto nic nerikajicich komponent bylo minimalni konfigurace: steambox2, doporucena konfigurace: steambox4. Pusti hru, a v nastaveni bude vedle low, medium, high, dalsi preset pro steambox 2,3,4.
Jednoduchy nakup, jednoduche nastaveni ve hre, neni dlouhodobe omezenost na stary hw jako u konzoli (muzou pridavat novy steambox klidne kazdy rok - stale bude jednodussi optimalizovat pro 10 znamych konfiguraci nez pro libovolnou).
Tohle vse hodil valve z okna kdyz dal jako prakticky jednimou podminku pro steambox ze musi mit steamOS.
Se steam os bych zatim moc nespechal. Ano muze byt lepe optimalizovany na hry, ale v zakladu je to linux, takze ma zatim velmi malou podporu her.
A ano, hry s nativní podporou SteamOS/Linux (ve steam store jich teďka je něco přes 1800, třeba Civ V a BE, BorderLands 2 a pre-sequel, XCom, Witcher 2, Dying Light, všechno od Valve....) poběží líp než na windows.
Stačí se podívat třeba sem http://www.techradar.com/reviews/gaming/games-consoles/al ienware-alpha-1214393/review
Za 500 dolarů máte krabičku, kde nevyměníte ani gpu a 2 roky staré MetroLL tam dává krásných 16fps. A největší plusy jsou prý dyzajn a hdmi...