Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
autor: Jan Černý , publikováno 5.7.2010

Pracujete ve vývojovém oddělení grafických karet? Zkuste hulit víc trávy - za mých mladých let byla v módě grafika do čtyř slotů a NVIDIA okta-SLI!

Vzpomínáte s nostalgií na to, kdy který výrobce vyrobil speciální edici grafické karty? Vše začalo již v dobách 3Dfx, když vznikla divize Quantum3D specializovaná na profesionální řešení pro 3D simulátory. Později následovala různá řešení pro hry a nakonec se i obyčejní výrobci začali vymýšlet různá bizarní řešení. Jeden se rozhodnul vyrobit vodníka do 5,25" pozice, druhý osadil na jeden plošný spoj GeForce 6800 v SLI. Pak přišel vynalézavý uživatel z Řecka a rozhodnul postavit okta-SLI (osm čipů GeForce v SLI).

Pojďme si společně prohlédnout, co jste možná ještě nikdy neviděli. Stačí jen otevřít tuto nebo tuto galerii a uvidíte nevídané grafické karty. Německý server PCGH pro vás připravil více než 40 různých kuriozit z oblasti grafických karet. V unikátní galerii tak můžete spatřit brutální a žravá monstra vedle speciálních limitovaných edicí s vodním chlazením. A pokud by vám to bylo málo, přidal jsem ještě něco málo ze své soukromé sbírky a jiných webů. Přeji příjemnou zábavu a nostalgické vzpomínání na doby minulé.

Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
ASUS GeForce 6800 GT Dual, ASUS GeForce 7800 GT Dual, ASUS GeForce 6800 Ultra (Cebit 2005), Gigabyte 3D-1 Dual (GeForce 6600 GT SLI)
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
GeForce 7900GX2, pasivně chlazená Fermi pro datová centra, Prolink PixelView GeForce FX5900 s LCD displejem
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
Zotac 9800GTX+, Leadtek 8800Ultra a  ECS GeForce 9800 GTX se svými vodníky
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
GeCube ATI Radeon X1650 XT Gemini, XGI Volari V8 Duo, ATI Rage Fury Maxx 2× 32 MB, Albatron GeForce 6200 PCIe a AGP

Mnozí si jistě pamatujete grafické karty společnosti 3Dfx. Ve své době se jednalo nejlepší karty určené pro hry, níže si můžete prohlédnout modely založená na čipu Voodoo2 a VSA-100 (Voodoo4, Voodoo5 a Q3D 8164). Jen pro doplnění počtu jsem jako první snímek vložil kartu S3 se čtyřmi výstupy na monitor.

Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
Karta S3 pro čtyři monitory, dále Voodoo 5 5500 PCI, Voodoo 5 5500 AGP, redukce AGP to PCI, Voodoo 5 6000 a dvojice Voodoo 5 doplněná Voodoo 4
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
Quantum 3D AAlchemy system (rok 2000) složený z osmi čipů VSA-100 8164 s celkovou kapacitou vidoepaměti 512 MB
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
Čtyřkartové řešení 4× Voodoo 2 SLI = 96 MB, samostatná karta, FireGL V7770 (Radeon HD3870) a Voodoo 5 5500 64MB AGP

Jako malou perličku na závěr si ukážeme důmyslný výtopný systém vytvořený ze čtyř karet NVIDIA GeForce 7850GX2. Ovladače karty neumožňovaly provoz v okta-SLI, takže celková konfigurace byla „pouze“ 2× 4-way SLI. Sestava byla tehdy následující: Intel Pentium 4 830, Gigabyte 8N SLI QUAD ROYAL, 2× 512 MB DDR2 a zdroj Tagan 1100 W. Konfigurace byla složena v roce 2006, a již tehdy bylo možné sehnat i výkonnější zdroj o výkonu 2000 W! V nouzovém případě je možno použít i mobilní dieselgenerátory (pátý obrázek) o výkonech 2,5 a 1,5 megawatt.

Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti! Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!

Na Voodoo 5 6000 AGP zvládnete spustit po menších úpravách ovladačů i Doom 3

Pokud vás karty zaujaly a chcete vidět dvoučipovou snímky dalších zajímavých karet, jako třeba Asus EN6800 GT Dual, zadejte do Goolu frázi: „Muzeum grafických karet Asus EN6800 GT Dual“. Uvítali byste do budoucna retrotest těchto ultimátních řešení?

PS: Berte některé narážky s humorem a netrapte chudáky nVidioty – je přece léto a chceme se bavit. ;-)

Zdroj: ExtremeSystems; PC Games Hardware 1, 2, 3Dfx.cz, The Dodge Garage



Tagy: Grafická karta  Voodoo  3Dfx  SLI  NVIDIA  ATI  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
7.7.2010 10:57:41   93.181.84.xxx 174
no zajímavé ohlédnutí do minulosti, nicméně v kategorii Novinky to vypadá poměrně zvláštně Co to trochu více rozepsat a udělat delší článek ?
7.7.2010 11:09:45   94.113.221.xxx 190
tak tohle by me zajimalo, par starych silenosti a porovnat s par soucasnyma, ja jsme pro, vynikajici napad, paradni osvezeni
7.7.2010 11:25:57   217.11.246.xxx 230
Jasně, že jsem pro retroTest. Nejvíc by se mi líbilo porovnání s aktuálníma lowend grafikama, integrovanejma grafikama a porovnání herního výkonu např. dnešního netbooku a nějaké šílenosti od 3dfx.
7.7.2010 11:47:53   78.24.12.xxx 55
To není reálné. Starší hry vypadají na voodoo mnohem lépe než na dnešních kartách. Kor pokud beru v potaz Voodoo5 čili i s FSAA. Dnešní karty neuměj zdaleka tak kvalitně 16-bit rendering, nepodporujou API glide ani nejsou 100% kompatibilní se staršími direct X. Jako retro test bych spíš postavil starší high-endy proti tomu co je dnes, ala 8800Ultra a HD2900XT VS dnešní karty, nebo také Radeon X1950XTX, geforce 7950GX2. Atd.
7.7.2010 12:05:17   83.240.22.xxx 100
Napad moc zajimavy a premyslim o nem. Jenze je tu problem, kde sehnat tyto starsi karty. V redakci je uz bohuzel nemame.
7.7.2010 12:32:26   90.178.176.xxx 40
Jak kdo.
7.7.2010 13:08:48   62.209.224.xxx 60
jop, pokud vydržíte pár let než otestuju všechny své grafiky , tak takovej total retro test bude zde http://www.valkov.ic.cz Není to nic profi, jenom když už ty grafiky testuju, tak je škoda výsledky alespoň takto nezveřejnit...
7.7.2010 18:48:47   89.248.248.xxx 00
Test cca 60ti grafik z roku 1998 - 2001 (riva TNT az GF2 ultra) bude nekdy letos na podzim. Mensi ochutnavka: http://www.abload.de/img/q3a642x.png
7.7.2010 13:51:52   85.71.175.xxx 60
Dost starších grafik bych klidně i půjčil. Sbírám starší highend grafiky, takže karty jako 850XT, 1950XTX, 2900XT, 7950GX2, 8800GTX, 9800GX2 případně prakticky všechny starší highend geforce a tnt (včetně například 5800Ultra), voodoo 1-5, ale i rage fury maxx bych po dohodě mohl poskytnout.
Chtělo by to doplnit odjinud, protože mi pár věcí schází, ale to by se snad dalo.
7.7.2010 13:58:12   85.71.175.xxx 91
dnešní grafiky umí lépe 16-ti bitový rendering, protože to stejně počítají ve 32 bitech a maximálně to uloží na 16 bitů. glide byl přežitek už i v době voodoo 3, takže s testy grafik éry TNT2 a novější není sebemenší problém. Jinak kde jsi se setkal s nekompatibilitou nových karet se starším DX? Semtam pustím něco staršího a ani na nejnovějších grafikách jsem nikdy problém neměl.
7.7.2010 16:33:02   78.24.12.xxx 30
To jsi naprosto mimo. Na NV je 16-bit rendering hnus k nepozání od Geforce 6. FXka byly ještě ok. U ATI to pak šlo ještě na Radeonech X19XXX. Od té doby taky humus. Glide jako API bylo nejlepší a nejrychlejší API své doby. Všechny hry a že jich bylo hodně, co měly v repertoáru Glide, tak jely s glide jednozančně nejlépe a i nejlépe vypadaly. (všechny hry s Uneal 1 enginem třeba) Samo 3DFX jej chtělo odstranit a přejít na OGL přes glide3x knihovnu protože klasická Glide2x knihovna neuměla 32-bit rendering, atd. Dnešní karty ale nedělají vše 32-bit, zkus si třeba Q3A na 32-bit a pak na 16-bit a uvidíš ten humus. To se ti s Voodoo5 nestane.

Jinak Naposledy Geforce 7900 byla plně zpětně kompatibilní s DX6 a stašími. Geforce 8 a dále, (u ATI obdobně) již nejsou 100% kompatibilní s DX pod verzí 8 maj občas problémy. Jediný co je 100% zpětně kompatibilní je OpenGL.
7.7.2010 17:43:30   85.71.175.xxx 32
Teď jsem si spustil SC2 v 16-ti bitech a pokud je to "hnus k nerozeznání", tak leda k nerozeznání od 32-bitů. Q3A je poněkud špatný příklad. U něj byl od začátku známý problém s 16-ti bitovým vykreslováním. Ad glide - nejrychlejší ano(těžko říct ale jestli to bylo samotným rozhraním nebo jednoduše faktem, že hry dělané primárně pro glide na něm samozřejmě lépe běhaly a voodoo byly právě odladěny pro něj...nebo spíše naopak glide pro voodoo). Nejlepší? Podle čeho? DX své doby samozřejmě byl na začátku, ale OGL bylo plnohodnotné rozhraní, které snad ve všem (krom rychlosti u 3dfx) glide předčilo. Každopádně jak jsem napsal - už v době voodoo 3 byl glide přežitek, který se dával maximálně jako druhé rozhraní. Ad nekompatibilita se starým dx - napiš konkrétní příklad co nefunguje plz(třeba kombinace hra-karta). Rád odzkouším. Každopádně nic zde napsané nemění to, že by bylo možné otestovat historické karty od začátku (voodoo) do dneška - i když někde se slovním doplněním nebo s obrázky.
7.7.2010 16:47:13   94.64.104.xxx 20
Voodoo grafiky počítaly veškerou grafiku interně ve 32bit, pouze výstup byl 16bit do Voodoo 4/5
7.7.2010 16:49:35   94.64.104.xxx 20
navíc Vodood 5 už bylo i s DVI výstupem (pro Mac) jednoduchým flashem biosu šlo předělat na PC verzi
7.7.2010 17:30:08   90.178.176.xxx 20
Ale pouze PCI verze. Voodoo4 na tom byla lépe.
7.7.2010 16:07:32   217.11.246.xxx 20
I kdyby to bylo s kvalitou jak říkáš, moc bych se s tím nezaobíral. Ty karty ještě neměly ani dvi a všechno jelo přes převodníky (kde záleželo dost na výrobci), takže kvalita výstupu obrazu byla vesměs horší než je tomu dnes.
Ještě k tomu porovnání, voodoo5000 by asi od dnešních integrovaných dostalo pěkně na prdel, ale co třeba takový radeon 8500, nebo 9800 pro ? Taky bych řekl, že ve své době dost oblíbené a kvalitní grafiky.
7.7.2010 17:44:42   78.24.12.xxx 31
Ano a právě proto posledí Voodoo co 3DFX vydalo ve spolupráci s OEM bylo Voodo2. Pak rozvázali smlouvy a vydávali karty jen sami pod sebou protože výrobci Typu Inno3D, Powercolor, Asus, atd. Tam dávali levné součástky, nekvalitní výstupy a kazily pověst firmy. Proto na voodoočkách jsou zpravidla vždy jen ty nejlepší součástky. Dokonce se tradovalo, že jeden kondík na Voodoo3 má větší hodnotu než celý PCB Rivy TNT2. Dále pak já tu mluvimo kvalitě v 3D ala texture filtering, 16-bit dithering, atd. Kdežto ty mluvíš o kvalitě VGA výstupu což je něco úplně jiného a niak to spolu nesouvisí. A Vooodoo renderovaly interně 24-bit ne 32. Protože lidské oko jaksi rozezná 24-bit ne 32, to je overkill a ve své době to bylo jen hezké marketingové číslo, proto i bitmapy, atd jsou uloženy jako 24-bit.
7.7.2010 18:49:10   217.11.246.xxx 20
To jsi mně asi nepochopil. Já se o tom zmínil, protože každá karta má své výhody/nevýhody. Ty jsi zamítal test voodoo karet, protože by prý nebyl objektivní, když dnešní grafiky podle tebe nemají oproti voodoo dost kvalitní render, já zas tvrdím, že nemají kvalitní ramdac. To jsou prostě věci s kterými se nemá cenu zaobírat a je třeba se zaměřit jen a pouze na porovnání výkonu.
7.7.2010 19:36:07   94.64.104.xxx 10
http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/video/3dfx_3500/

3D Feature Set

# 8 million triangles per second
# 366 megatexels per second fill rate
# 100 billion operations per second
# 128-bit 3D acceleration
# Dual, 32-bit texture rendering architecture
# True multi-texture support (2 textures per-pixel, per-clock)
# Full hardware triangle setup
# Single pass, Single-cycle Bump mapping
# Single pass, Single-cycle trilinear filtering
# Sub-pixel, Sub-texel correction w/ 0.4x0.04 resolution
# Per-pixel atmospheric for with programmable fog zones
# Floating point Z buffer (W buffer)
# True per-pixel LOD MIP mapping w/ biasing and clamping
# Texture compositing for multi-texture and special FX
# 8-bit palletized textures w/ full bilinear filtering
# Texture compression through narrow channel YAB format
>
7.7.2010 19:44:05   94.64.104.xxx 00
nemáš pravdu interně to bylo 32-bit!

Vodoo 2 faq: 24 bit rendering? Yes. All rendering is calculated internally at 32-bit RGBA or higher precision, but all writes to the frame buffer at 16-bits, and the frame buffer only displays 16-bits worth of data. More than 3 frame buffers? No. Bump mapping? Yes, through texture mapping. Not "true" phong bump mapping, but virtually indistinguishable. Edge anti-aliasing? Yes. Anisotropic filtering? No, but single pass trilinear filtering is supported. Multipass environmental effects (e.g. shadows and reflections)? Yes, actually many of those multipass effects can now be done in a single pass with the 2 texture per pixel functionality.
7.7.2010 12:08:33   77.237.141.xxx 50
Možná že 4x7950GX2 je topný systém, ale já mám doma 7600GT s pasivním chlazením, na které by se dali i smažit vajíčka. Teplota v záteži letěla klidně na 95-100°C, v klidu 60°C a ničemu to nevadilo, protože karta padala až na 130°C a to bylo teprve topení.
7.7.2010 12:27:34   213.180.49.xxx 200
PCT by mohl nasadit nejaky inteligentni system zobrazovani obrazku
7.7.2010 15:47:36   90.178.176.xxx 30
O chybě víme a pracujeme na opravě, momentálně jsou náhledy kvůli chybě v Opeře úplně vypnuté.
7.7.2010 16:01:17   217.11.246.xxx 92
Nepsal jste včera novinku o bezchybnosti nove opery ?
7.7.2010 17:28:01   90.178.176.xxx 60
No ano psal. Ale tady byla chyba na naší straně, která se projevovila od updatetu našeho systému a to jenom v Opeře.
7.7.2010 17:39:28   82.114.219.xxx 20
Škoda že se nevyráběly redukce AGP PCIe jak je to u karty Albatron GeForce 6200 jedna by se mi hodila.
8.7.2010 07:37:06   85.207.14.xxx 50
molhi byste podrobne otestovat vsechny 3dfx karty, to by se me fakt libilo

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

83 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 36.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.