Google Android - první dojmy
autor: Z. Obermaier , publikováno 11.7.2009

O operačním systému pro mobilní zařízení, Google Android, jistě každý slyšel. Co si o něm myslíme, po týdnu testování?

Google Android - první dojmy

Na trhu jsou desítky/stovky mobilních zařízení. Mezi nejpoužívanější operační systémy "cyhtrých" mobilních telefonů, jsou Symbian, Windows Mobile a MacOS. Když před časem oznámil Google, že pronikne i do mobilních telefonů s vlastním operačním systémem, zdálo se to jako utopie. Nyní je však Android realitou a my jako fandové všeho nového, jsme si ho nemohli nevyzkouušet. Co to vlastně je Android?

Co je Android - Otevřený systém, platforma pro mobilní telefony a zařízení obecně, běžící na základech Linuxu. Android je vyvíjený pod otevřenou open source licencí. Vývoj systému započala společnost Google, později se iniciativa otevřeného systému začala rozrůstat o další vývojáře, výrobce, distributory především z oblasti mobilních zařízení. V listopadu roku 2007 těchto celkem 35 společností založilo sdružení Open Handset Alliance, které dnes za vývojem systému Android stojí. Můžete se podívat na aktualní seznam členů Open Handset Alliance. Co to znamená? Jde o mobilní systém, do kterého lze nejen instalovat aplikace, ale od ostatních mobilních systémů jako Symbian, Windows Mobile, platformy Blackberry se liší tím, že schopný programátor a vývojář si může upravit rovnou část nebo celý systém podle sebe. Není tedy limitován pouze nějakým prostředím, ve kterém aplikace běží, ale může pružně přímo toto prostředí upravovat a měnit.

Vývoj aplikací - Vývojáři mohou pro Android psát vlastní aplikace v jazyce Java, společnost Google pro tyto účely vydala vývojové prostředí Android SDK. Jednotlivé aplikace mohou vývojáři zveřejnit na Android Marketu, seznamu všech aplikací dostupných pro Android. Market je přístupný ze zařízení se systémem Android, nabízí možnosti hodnocení aplikací, je možné aplikace přímo stáhnou a nainstalovat.

Google Android - první dojmy

Telefony se systémem Android, jsou na českém trhu zatím jen dva. T-Mobile G1 (HTC Dream s HW klávesnicí) a Vodafone Magic (pouze dotykový). Druhý je pouze "převlečený" HTC Magic, ten vidíte na fotografii. T-Mobile G1 je svým vzhledem a konstrukcí vyloženě ošklivý na pohled, tedy jedinou normální alternativou je právě HTC Magic. Ten v ČR koupíme za cenu kolem 11 000 Kč, což je tedy doslova "ranec". V cizině jej lze pořídit podstatně levněji, ovšem zřejmě bez oficiální češtiny. My máme telefon k dispozici déle než dvy týdny v české verzi, jak se u nás nyní začal prodávat. Jaké jsou tedy naše dojmy?

Jelikož se v ČR ještě neobjevila ani jediná recenze tohoto telefonu, což je hodně zvláštní, nejsou zatím nikde k dohledání nějaké rady uživatelům a popis funkcí a možností. Začněme napájením, které už je realizováno pouze skrze klasický USB kabel. Pokud máte nabíječku do auta s USB, můžete si telefon vzít i tam. Technickými specifikacemi telefonu se zabývat nebudu, na to jsou jiná periodika, my jsme tu dnes kvůli Androidu. Ještě jednu poznámku k samotnému telefonu, startuje se skoro minutu ... :(

Pokud jste uživateli nějakého dnešního smart-phonu, budete se v systému cítit jako doma. Vše je téměř stejné jako u telefonů se Symbian, na možnosti Windows Mobile bohužel Android nestačí, jeho možností zřejmě ani nikdy nedosáhne. Pokud budeme na systému hledat něco, co jiní nemají, rozdíl je pouze v Google Market. Aplikaci, kde si zdarma můžete stáhnout některou z 5000 aplikací, her. Většinou jde jen o malé doplňky nástrojů a věcí, které telefonu chybí. Nenajdeme tam nic převratného. Velkým problémem je, nemožnost nainstalovat jakoukoliv mobilní navigaci, což asi ani dlouho nebude možné. Osobně jsem ze systému Android spíše zklamán, dle mého názoru jde o systém pro děti a hračičky, kteří si mohou rootovat telefon a zkoušet různé ROM image, ovšem z praktického hlediska je to k ničemu. Když je to přestane bavit, můžou hodiny zkoušet aplikace z Marketu, nic víc. Musím konstatovat, že celý Android v telefonu HTC Magic je použitelností, rychlostí a výbavou téměř shodný s obyčejnou Nokia XpressMusic 5800. Pro profesionální práci je Android zatím nevhodný, nemožnost využít klasické aplikace je velká nevýhoda. Zkrátka, že by měl Android něco, kvůli čemu by měl smysl, jsem neobjevil. V tuto chvíli jde o zcela běžný systém srovantelný ze Symbianem, ovšem za nehoráznou cenu.



Tagy: htc magic android  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.7.2009 17:54:53   213.192.3.xxx 1015
Nelituji koupě HTC Kaisera za 4890,- před měsícem. Windows Mobile mi naprosto vyhovuje (především velká komunita kolem - XDA). A pokud by se mi po Androidu zastesklo - na HTC Kaisera probíhá usilovně portování.
Android se i možná prosadí - ale rozhodně ne v nejbližších měsících, minimálně rok má ještě čas. Dokud nebudou aplikace (např zmíněná navigace chybí), nebude populární.
19.7.2009 20:33:20   85.207.124.xxx 10
windows mobile se ale nevyplati vyrobcum, a jejich pretechnizovane ovladani je zase k zlosti beznym uzivatelum, sekretarkam, vedoucim .... a podobne .... zkratka vyrobci maji uuz ted tendenci od wm prchaat pryc a android je dobra cilova stanice.
19.7.2009 20:34:32   85.207.124.xxx 00
ps nikdy nebudes mit plnohodnotny androdi telefon pokud sazis na nejaky port ... budes jen resit problemy, se pak nediv ze ti nikdy nesedne.
19.7.2009 20:35:39   85.207.124.xxx 10
posledni malickost, tento rok se ma dohromady objevit 18 android telefonu, to je slusny start ... co bude za rok ... kdo vi
19.7.2009 20:38:13   85.207.124.xxx 00
ohledne navigace doporucuji kouknout na toto video http://www.youtube.com/watch?v=NU9hVdb-rp8 , pomerne zajimave reseni komunitni navigace zachycujici nejen neprujeznost silnic ale i jakoukoliv snizenou prujezdnost napriklad v dusledku docasne prekazky proste diky tomu ze si uzivatele WAZE predavaji statistiky prujezdnosti a podle toho optimalizuji dalsi vyhledavani trasy.
11.7.2009 20:12:50   85.207.120.xxx 326
"V cizině jej lze pořídit podstatně levněji, ovšem zřejmě bez oficiální češtiny"
a to vám řekl kdo ?? Kdyby jste se aspoň trochu informoval . Všechny Android mobily od verze 1.5 obsahují češtinu . Takže si můžete mobil koupit klidně v Egyptě a stačí pár kliknutí a telefon je PLNĚ v češtině . Jestli ho máte dva týdny a ještě jste si nevšiml že jde přepínat mezi Jazyky tak to pak moc dobře nechápu co děláte jako redaktor
12.7.2009 09:00:55   216.131.67.xxx 245
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.7.2009 21:29:37   90.179.176.xxx 300
Dobrý den,

abych řekl pravdu, vždy jsem byl jen pasivní čtenář stránek PCTUNING, ale Váš článek mě donutil se zaregistrovat už jen z důvodu oponování Vaším mlžným informacím. Pokud přehlédnu již zmíněnou opravu, že jazyk si můžeme opravdu nastavit i včetně češtiny, tak bych se chtěl zeptat, co konkrétně Vám na mobilu nevyhovovalo. Jsem tedy majitelem "nevkusné", zato o mnoho praktičtější G1 díky své HW klávesnici, ale to je opět zase jen můj názor. Například Vámi zmíněná navigace je volně dostupná na Marketu a jmenuje se AndNav2, zcela zdarma k použití a s možností předstažení si map do paměťové karty, také plánovač tras se dá uložit. Jedinou opravdu nezajištěnou věcí je asi soubor office aplikací, kde pro čtení je pár aplikací, ale žádná pro editování. Co se týče rychlosti, tak nevím jakou verzi op. systému používáte, ale pokud máte minimálně 1.5, tak u G1 vše běhá zcela svižně a bez problému jen s občasným zahlcením paměti. Osobně mám G1 jako první smartphone, ale rozhodně bych ho nevyměnil za například, dle mého názoru nepoužitelný Iphone. Ale to jej jen názor můj...
11.7.2009 22:19:10   85.207.120.xxx 51
Magic obsahuje Android 1.5 už od výrobce =)
12.7.2009 09:03:39   216.131.67.xxx 719
Tenhle článeček není recenze, ani nějaké regulérní pojednání o Android ale můj SUBJEKTIVNÍ první dojem, nic jiného ... takhle to zkrátka vidím já.

Ano G1 mi přijde opravdu hodně ošklivý na pihled, a já bych se s nm styděl někde na veřejnosti telefonovat, o jeho možnostech to není, ty vidět na pohled nejsou.

Andnav2 je zcela nepoužitelná věc, ano pokud jsem v ČR tak ano, mapy se stáhnou, ale jak překročím hranice tak bych se nedoplatil ...

Ano, vždyť píšu že je systém rychlý jako smbian ...
12.7.2009 13:46:28   85.207.120.xxx 72
Nepochopil jste mě , jedná se mi o to že vi jako "redaktor" napíšete takovouto zprávu na tento web . A sem přijde člověk který je naprosto techniky neznalí a přečte si to co jste napsal . Poté si asi řekne "hmm on je redaktor a má ho 14dni v ruce asi ho zná" o to mi jde . I ve všech našich recenzích , zdravíčkách se troch zamyslete nad tím co píšete protože lidi se podle toho mohou řídit !! Když to nevíte jistě nebo si nejste jist tak to neuvádějte . A jsem plnoletý takže dítě nejsem
13.7.2009 15:18:10   88.101.5.xxx 30
Nevím jestli jste vůbec četl celý můj komentář, ale jasně zde zmiňuji možnost předstažení si map na paměťovou kartu a věřte nebo ne, ale jde stáhnout i jiné země než ČR. Dále pokud se jen jedná o Váš vlastní názor jak mi oponujete, tak je to skutečně názor Váš a já Vám ho určitě brát nechci. Jen prosím, aby jste si uvědomil, že tento článek si přečte spousta lidí, která tento mobil nezná a díky Vám se rozhodne si telefon ani nevyzkoušet. Takže prosím mějte si své názory, ale pokud jsou až takto předpojaté, tak si je prosím nechcte zase jen pro sebe a nepište o nich do, dle mého názoru, seriózního internetového portálu o "digitálním světě"
19.7.2009 20:30:25   85.207.124.xxx 10
co vas vedlo k tomu psat ze android nebude mit navigaci nikdy ... kdyz garmin navigaci i vlastni android telefon uz ohlasil a dokonce je cleneme Open Handset Alliance ??
11.7.2009 22:53:35   93.99.200.xxx 163
Klasika - panu Obermaierovi se houpe kvalita článků nahoru a dolů jak na houpačce. Jednou je to pěkný článek o overclockingu a podruhé nepochopitelné odsouzení HTC Dreamu. Nechápu.

Předpokládám že jste nikdy HTC Dream ani naživo neviděl a HTC Magic jste nosil těch čtrnáct dní v kapse.

Někdy mi to připadá že články o HW píšou kluci s patnácti vroubky na futrech.
12.7.2009 09:04:10   216.131.67.xxx 729
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.7.2009 04:52:08   98.230.151.xxx 113
No, nechápu co panu Obermaierovi vadí na Androidu? Je to opravdu vynikajicí OS pro MT. A to že se nemůže vyrovnat Windows Mobile je naprostá blbost. Autor by měl brát v úvahu že tento operační systém je v neustálem vývoji, jak již přímo ze strany Googlu tak i nezavislích vývojářů. Navigací ja na marketu free hned několik: andNAV2, Nav4all... Dále by mě zajímalo co mu v Androidu chybělo? Všechno je na marketu, krom flash podpory, ale ta by měla přijít v záři. Navíc urážet G1 je celkem nevhodné... je to velice zajimavý telefón se zváštní konstrukcí. A nakonec schazovat OS Android na rověň Nokie XpressMusic 5800 je VRCHOL!

P.S.: Recenze OS Android byl již před oficiálním zahajení prodeje v ČR v jednom nejmenováném časopise, zabývající se mobilnímy telefóny.
12.7.2009 09:05:18   216.131.67.xxx 429
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
19.7.2009 20:27:59   85.207.124.xxx 10
vite, ono je to tak, jsou dobri recenzenti ... a jsou pak takovi u kterych nazor odhadnete tyden dopredu jeste pred uvedenim produktu ... proste podle jeho "postoje" ... a to je pripad pana Obermaiera ... zalezi na tom jaky telefon ma zrovna v kapse ... podle toho hodnoti.
12.7.2009 05:51:41   149.254.51.xxx 82
Nechapu o cem to vazeny autor pise, android ma nekolik free navigacich na marketu, dokonce na svym G1 mi bezi FLASH 10, kterej je nadherne renderovan, muzu si prehravat videa z youtube v HD, plna jazykova podpora kdekoliv na zemi, automaticky update a dalsich veci. Muj g1 ma hero build, nestezuju si, je to nadjerny OS.

Mam MID, SP. S windows mobile a symbiana na svy N97.

G1 pokud je vytunen, tak je lepsi nez n97.... jen ta kamera zostava...


Autor by mel psat spis do technetu. Nez do kvalitniho pctuningu
12.7.2009 08:10:52   149.254.51.xxx 111
neeveew napsal:
Nechapu o cem to vazeny autor pise, android ma nekolik free navigacich na marketu, dokonce na svym G1 mi bezi FLASH 10, kterej je nadherne renderovan, muzu si prehravat videa z youtube v HD, plna jazykova podpora kdekoliv na zemi, automaticky update a dalsich veci. Muj g1 ma hero build, nestezuju si, je to nadjerny OS.

Mam MID, SP. S windows mobile a symbiana na svy N97.

G1 pokud je vytunen, tak je lepsi nez n97.... jen ta kamera zostava...


Autor by mel psat spis do technetu. Nez do kvalitniho pctuningu



Chtel bych dodat, ze autor pravdepodobne nema rad linux, natoz nema poneti co to je a nezna jeho potencial... s windows mobile nejde delat to co jde delat na androidu... dokonce jde spustit aplikace, ktery mi bezi I na PC, samozdrejme s dabianem a dalsim tuningem.


Tohle je PC ---- TUNING, nebo snad ne? Fakt me ten autor rozcilil...
12.7.2009 09:06:26   216.131.67.xxx 342
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.7.2009 09:28:13   81.92.155.xxx 181
Nikdy by mě to nenapadlo, ale muselo k tomu dojít. OBR používá Linux!
Stačilo chvilku googlit a výsledek je tu: http://www.android.com/about/
Citace:
...Android is built on the open Linux Kernel....


Dva roky čtu pasivně PCT, dnes jsem si kvůli vám založil účet. Být vámi, tak celou novinku smažu a snažím se na to zapomenout...
12.7.2009 10:22:24   90.179.136.xxx 516
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.7.2009 10:40:07   81.92.155.xxx 82
S tím souhlasím. Pan Obermaier je zkrátka zajímavá osobnost a lidi se k ní rádi vyjádří... ať už kladně, nebo záporně, je populární   jako pan Hulán.
Musím ale připomenout, že si za to pan Obermaier se svou arogancí může z velké části sám.
Přijde mi, že v poslední době konečně přestal vyzdvihovat nVidii (netvrdím, že byl/je nVidiot, ale články zkrátka vypadaly podjatě) a včera dokonce pochválil AMD. Jeho články jsou většinou skvěle napsány a mají dobrou metodiku, je vidět, že se OBR snaží.

Citace:
V androidu je Linuxu stejně jako v mém PC .... čekal jsem kdy nějaký nevivinutý žáček základní školy s ímto přijde, kvůli tomu jsem vlastně tuhle zprávu psal a čekal kdo se chytí ... gratuluji vyhrál jsi, chlapče.


Tohle je ale jeho nevýhoda, nevím, proč to dělá. Kdyby měl alespoň pravdu...
12.7.2009 11:10:59   217.112.175.xxx 101
To je dobré, tady se někdo snaží oponovat fakty a je za to nazván děckem... Podle vyznění celé novinky mi příjde, že autor již přistupoval k OS s despektem a jakože je to něco na Linuxu, tak to prostě nemůže být lepší než na WM. Kdybych si nepřečetl komentáře, tak si myslím, že je to nějaký šmejd ten Android, ale ono to asi tak nebude a brát subjektivní názory p. Obermaiera vážně taky nemá smysl.
19.7.2009 20:22:59   85.207.124.xxx 10
diky za upozorneni, kdybych si drive vsiml ze clanek vytrousil Obr, ani bych se nenamahal komentovat ...
12.7.2009 12:26:31   149.254.51.xxx 142
OK, vsichni, co maj radi androida jsou decka. Nechapu takovyto pristup redaktora PCT. Setkal jsem se s podobnym pristupem na technetu, avsak tam je to pro normalni smrtelniky...

Pisete o androidu a ani si nezjistite zakladni detail, ze je cestina od v 1.5 kdekoliv na zemi...

To je jako psat o necem, co ste poradne neprozkoumal... kdo vi, zda ste ten telefon nevidel jen na obrazku a ted tu pisete romany, je totiz drahej...
19.7.2009 20:21:53   85.207.124.xxx 10
i mezi autory tuningu jsou vylozene zkostnateli hlupaci ... to je celkem normalni jev
13.7.2009 11:56:38   217.112.168.xxx 40
Nechápu jak můžete napsat že tento telefon je převlečený G1 má kapacitu baterie: mAh 1150, kdežto magic: 1340 mAh , a trošku větší paměť 192 Mb G1 vs 288 Mb magic. Pokud si něčím nejste jist tak to prosím nezveřejňujte ano jedná se o tu češtinu. A stím souvisí i cena, co proti ní mám asi tolik jestli 11000 kč je hodňe na nový mobil v této třídě rozhodně ne, porovnám li vá to s vámi popisovanou nokii 5800 tak ta začínala někde na 9000kč pokud se nepletu a pokud je člověk podle vás hračička nebo vámi oblíbené slovo dítě tak určitě ne! a to samé platí v nezměněné míře i u profesionální práce tam se už tolik neuvažuje nad cenou jako nad požadavky a funkcemi. Jediné co mi tak možná sedí je srovnání ze Symbianem proč? jelikož ten se postupně stává také Open Source jen si nejsem jist zda to srovnání bylo dílem náhody anebo sečtělostí. (Byla vydána první část dokumentace k Symbianu, jen možná škoda že nikde zde na PCT není ani zprávička když se začínáte pouštět do mobilních sfér). Že jste ještě nenavštívil google market jakožto jeden s hlavních taháků Androida. Nejsem si jist zda ten telefon recenzujete anebo pouze používáte jako 3310i jenž by při vašem pojetí stejně užitečný či neužitečný při volání a sms, já osobně již několik let používám Mio A701 a poslední půl rok k tomu G502. Jestli mi chcete pane oponovat že je to rozežranost anebo ve vašem slovníku že jsem rozmazlené děcko tak mějte na paměti, že volání v síti bývá levnější a že mám 2 operátory je snad jasné, toho druhého si snad domyslíte (napovím: internet na 6 měsíců grátis). Doufám že vy sám se zamyslíte nad svými články anebo redakce jenž má statistiky návštěvnosti a uvědomí si že jednak není moudré označovat takto jakéhokoliv čtenáře jenž se vám snaží oponovat, a pochopíte že nejste v nějaké Games ale na navštěvovaných stránkách které lidi čtou aby se něco dozvěděli a pokud možno nestraně a pravdivě a vy jste zato placen. A je možné že ti co to čtou by to možná dokázali líp než vy, jen za sebou nemají takovou redakci a možnosti, kterými s mého pohledu mrháte .
13.7.2009 12:38:34   217.112.168.xxx 40
Hezký, text byl delší, škoda jen že se neukazuje odpočet znaků takto je to cca polovina textu ... Jen doufám že aspoň v redakčním systému je v celém znění aby si ho ten komu je určen mohl přečíst celý.
Celý text zde: http://www.edisk.cz/stahni/73696/google_android_seznameni_reakce.doc_13.5KB.html
13.7.2009 23:09:09   81.92.155.xxx 10
Hezky jste to napsal. Ještě sem tam doplnit čárky, aby se text lépe četl.
V kostce s vámi souhlasím. Jen bych dodal, že OBR má zčásti pravdu-je to JEHO subjektivní hodnocení.
Ale urážet čtenáře by neměl.
A to by si vážená redakce měla pohlídat.
Mimochodem prémie ke článku jsou docela výmluvné.

EDIT: patří k pánovi nademnou
14.7.2009 08:36:22   217.112.168.xxx 00
Sinuhet napsal:
Hezky jste to napsal. Ještě sem tam doplnit čárky, aby se text lépe četl. ...

Děkuji, že se mnou souhlasíte a za názor.
Ano češtin zrovna neovládám, ale pracuji na něm celý život... I proto když čtu nějakou novinku recenzi.. tak nepopichuji jak někteří nevkusně že je někde překlep nebo chyba to by si zas lidi měli uvědomit že v takovém množství textu se chyba vloudit a taktně na ně upozornit jako Vy, děkuji . Jinak máte pravdu jak s tím že říkáte že je to jeho  subjektivní hodnocení ale do by mělo patřit trochu profesionality a nezačínat hned druhou větou: Co si o něm myslíme, po týdnu testování?
19.7.2009 20:16:00   85.207.124.xxx 20
v clanku je nazor typicke konzervy ... tvrdit uz dopredu ze android nebude mit navigaci kdyz uz GARMIN navigaci pro android ohlasil a dokonce planuje pouzit tento system pro sve budouci navigace ... to muze opravdu jen hlupak
19.7.2009 20:17:05   85.207.124.xxx 10
dalsi chyba v clanku je ohledne cestiny v telefonech zakoupenych v zahranici ... autor se ani nenamahal si svoji spatnou domenku overit, cestina je samozrejme ve vsech androidech, stejne jako dalsi jazyky, je jedno kde koupite.
19.7.2009 20:19:07   85.207.124.xxx 20
posledni blbost ktera trha oci je "nemoznost spoustet klasicke aplikace" ... to uz je totalni volovina na urovni nejakeho TV NOVA plku ... co jineho prostimvas mate na android marketu nez ty aplikace a hry ?? ... je tento clanek opravdu jen blaboleni neznaleho pisalka co se potreboval nejak projevit ?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

78 čtenářů navrhlo autorovi prémii: -9.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.