Phenom II X4 955 je skoro tady
autor: Z. Obermaier , publikováno 19.4.2009
Již za pár dní bude uveden nový model procesoru Phenom II X4. Usilovně pracujeme na recenzi, vy se zatím podívejte na pár zajímavostí a novinek. Také podíváme na jednu očekávanou grafiku ..

23.4 bude uveden dosud nejvýkonnější procesor, který kdy AMD vyrobilo. Jde o Phenom II X4 955 Black Edition s frekvencí 3,2 GHz. Tento čip se stane problémem Intelu, protože všechny čipy Core 2 Quad (včetně QX9650) až do frekvence 3 GHz budou víceméně stejně výkonné. Výkonově překonat může tento Phenom pouze jediný Core 2 procesor - QX9770 Extreme Edition, s cenou třikrát vyšší. Bavíme se ovšem o základních taktech. Nárůst výkonu se bude pohybovat ve stejných číslech, jako je Phenom II X4 920 vůči modelu X4 940, nárůst frekvence je také 200 MHz. Troufnu si říci, že Phenom II X4 955 se stane výkonovým králem "klasických" čtyřjádrových čipů na trhu. Na výkon Core i7 ale stále stačit nebude.

Phenom II X4 955 je skoro tady

Než se podíváme na cenu Phenomu II X4 955, podívejte se na několik obrázků. První nám ukazuje inovovanou a aktuální platformu AMD Dragon. Srdcem je Phenom II X4 955 a paměti DDR3-1600 MHz, vše poběží na čipsetu AMD 790FX platformy AM3. Grafikou nemůže být nic jiného než Radeon HD 4890. Tak tohle je už slušné herní dělo, co říkáte? To ale není všechno! Tohle totiž AMD doplnilo zcela novou verzí utility AMD OverDrive 3.0, která přináší několik novinek ..

Phenom II X4 955 je skoro tady

Novinek je více, ale jsou pod embargem. Tedy prozradím jen dvě. První je jakási online databáze profilu přetaktování, pamětí a podobně. Systém si sám osahá vaše paměti, zjistí model a stáhne z webu agresivní a ověřené nastavení. Další novinkou je automatické zvyšování napětí severního můstku a  dalších veličin, když budete taktovat CPU. Program bude tato napětí zvedat za vás dle potřeby. Poslední záležitostí, co prozradím, jsou nové profily. Ukazuje je obrázek, a jde o jakousi kopii Intel Turbo Mode. V případě potřeby výkonu v single-thread aplikaci (třeba hrách), se dvě jádra samy přetaktují a dvě zbývající naopak podtaktují, čímž se mnoho nezvýší spotřeba ale výkon ano. Zajímavé, že? Tuto utilitu již mám, oficiálně si ji stáhnete až 23.4. POZOR podporu pro tyto funkce zatím mají jen tři základní desky (více v recenzi procesoru).

Phenom II X4 955 je skoro tady

Na závěr ještě pohled na českou cenu do známého shopu. Cena je poněkud vyšší. Zde zaplatíte asi 1500 Kč navíc proti AM2+ modelu Phenom II X4 940 Black Edition. Zdali vám tato vyšší investice stojí za to, záleží jen na vás. V podstatě stejnou službu vám udělá ale i zmíněný starší model pro AM2+ patici, násobičem si model X4 955 uděláte také. Osobně čekám do pár týdnů, mírné snížení ceny na hladinu kolem 7000 Kč s DPH. Za podobné ceny prodává Intel modely Q9550 a Q9650, druhý z nich je ale dražší. Na recenzi Phenomu II X4 955 jsem dnes začal usilovně pracovat, do 23.4 ale hotova nebude, budeme se snažit do konce týdne - maximálně příští pondělí.

Phenom II X4 955 je skoro tady

Na závěr ještě jedna upoutávka na Radeon HD 4770 v referenčním provedení. Uvedení karty se také blíží, a doufáme, že vám recenzi na začátku příštího měsíce budeme mít šanci uvést. Karta by měla během pár dní dorazit, tedy se snad vše povede včas.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.4.2009 18:00:40   62.168.125.xxx 72
celkom pekny chladic...
19.4.2009 20:18:54   88.146.74.xxx 32
Asi se v AMD poucily a prestali tak strasne setrit na chlazeni svych grafik.
19.4.2009 18:01:34   85.71.63.xxx 20
Koukám, že Santa tě má rád a nadělil ti něco i takhle během jara. Tak hurá do testování. Hlavně na HD4770 jsem dost zvědav (pokud by tam šlo dát třeba porovnání se staršíma grafikama jako 9600GT) bylo by to super :-)
19.4.2009 18:08:09   81.90.168.xxx 32
grafika bude testovana s kartami stredni tridy u kolegy Sulce ... ten ma jiz namerene slusne portfolio ... tedy GT 9600 nebude chybet
19.4.2009 19:15:52   88.101.215.xxx 160
Tak at pan kolega Šulc hlavne nezapomene zmerit mj. i spotrebu. To jak se na to vys.. emh vykaslal u testu lowendovych grafiky je neomluvitelne.
19.4.2009 18:04:40   213.235.102.xxx 63
Prima dalsi predrazenej procesor je na svete at uz radsi vydaj ctyrjadrovej athlon (propus) pac neverim ze velikost chache ma na vykon takovej vliv ale na cenu 100% :-(
19.4.2009 18:08:45   81.90.168.xxx 89
Ano, to je trefna poznamka, prodejnost Phenomu II za 7000 bude v CR slaba, a to pouzivam jeste mirne slovo
19.4.2009 19:27:51   94.113.119.xxx 83
No určitě nebude o moc horší, než u C2Q
20.4.2009 11:16:33   78.98.35.xxx 02
Ja tiez nechapem preco na desktopove CPU kydaju tolko cache ... v serveroch to vyuzitie ma aj dopad na vykon, ale na desktope kde vacsina ludi surfuje na webe a hra hry ... CHORE ...
19.4.2009 19:13:55   85.216.244.xxx 24
Keby ten procak stal 185e tak idem do toho hned ale je to dost predražene
19.4.2009 19:43:07   85.248.47.xxx 30
Otestujte aj crosfire zapojenie HD4770, mohol by to byt velmi slusny vykon za 198 dolarov. Este trocha nataktovat, rezerva tam urcite bude........., nataktovana dvojica HD4770 v crosfire by mohla porazit aj ovela drahsie karty......... :-)
19.4.2009 20:09:09   82.99.166.xxx 22
stim bych stebou souhlasil ale když třeba porazí HD 4850 nebo HD 4870 tak když HD 4850 zapojíš take do crosfire tak nema šanci HD 4770x2 )o HD 4870 x2 ani nemluvě ) muj nazor možna se milim
19.4.2009 20:19:49   88.101.46.xxx 12
Ale kolik zaplatíš za 4850 X2 a kolik za 4770 X2, to nemluvim o spotřebě.
19.4.2009 20:29:39   82.99.166.xxx 10
to je pravda ale všechno ma sve pro a proti
19.4.2009 20:38:20   213.235.102.xxx 16
Crosfire 4770 zni urcite pekne(grahiky v cene kolem 5500,-) a vykon mezi 4870 a 4870x2 ale myslim ze pro crosfire prijde cas s direct 11 - takovy 5670 ve dvojici bude dobry delo a hlavne direct 11 by mel skalovat vykon hodne dobre (otazka je k cemu bude HYDRA?) jinymy slovy cekam na vanoce kvuly novymu chipsetu (RD8x0+SB850) procik snad bude (propus) a 5670v crosfire a k tomu ssd na windows7.... pujcte mi nekdo 30 000 :-)
19.4.2009 20:32:03   78.24.11.xxx 33
za tudle cenu předražené, ostatně stejně stojí i Ci7 a ten bude výkonově výš
19.4.2009 21:12:20   85.216.151.xxx 38
125W? Pamatam si, ked Pescotty preskocili 100W hranicu. To bolo reci, a teraz je 125W v pohode?
19.4.2009 22:00:03   83.208.102.xxx 60
Ano, 125W je v pohode protoze jde o ctyrjadro a vypocetni vykon je nesrovnatelne vyssi v pomeru ku prikonu.
Prescott podcenujete - http://www.svethardware.cz/art_doc-CB3F56A6759334D2C1256EBA0073FD9A.ht ml
Navic intel tehdy uvadel typicke TDP, ne maximalni jako AMD, takze realna spotreba v zatezi byla o desitky procent vyssi, takze ano, 125 W TDP je v pohode, temer 200 W u jednojadroveho Prescottu v pohode nebylo.
19.4.2009 22:36:58   213.220.240.xxx 11
200W si malicko prehnal, malicko dost toho zdaleka nedosahly ani pentia D, leda se pri pretaktovani blizily..
jinak hranici 100W tdp poprve prekonal (nebo se ji priblizil) uz 2ghz willamette pokud vim..
19.4.2009 23:15:28   83.208.102.xxx 42
Neprehnal, ostatne prave na SHW o tom bylo vice clanku. Navic pokud by se napr Intelovske efektivni TDP pocitalo stejne jako efektivni napeti vuci maximalnimu, pak MaxTDP dostaneme vynasobenim druhe odmocniny ze dvou, pak tedy 150W = 212,13W TDPMax, navic onech 150W plati pro model 3,6GHz, nejvykonnejsi byl ale 3,8GHz, navic mezi Prescotty byly kousky spatne, a jeste horsi, jelikoz Intel mel problem s vyrobni technologii, takze spotreba variovala s kusem.
20.4.2009 11:14:41   78.98.35.xxx 30
Zrovnas 125W 4-jadro s vyse 100W 1-jadrom? ... to nemyslis vazne vsak? ... Prescott bol omyl prirody, nepodarok, nedonosenec ... novy Phenom je po vsetkych tych neuspechoch AMD skor podareny zazrak prirody ...
20.4.2009 16:14:04   81.88.143.xxx 13
Ale ano, porovnavam. Porovnavam procesor a procesor. Par rokov do zadu bol 300W zdroj uplne v pohode, teraz je 500 - 600W zdroj pomaly standard. Viem, ze to maju na svedomi hlavne GK, ale aj tak. 125W je jednoducho vela.
19.4.2009 21:47:47   92.245.210.xxx 21
Hoj... nedal by sa do testu zahrnut aj procesor Phenom II X4 910 ? Je to vlastne najpomalsie CPU s jadrom Deneb(6MB L3 cache), popripade jeho moznosti pretaktovania a vykon ? Bolo by zaujimave sledovat porovnanie 955 a 910. Diky
19.4.2009 22:25:00   82.100.60.xxx 42
U Prescottů neodpovídala spotřeba výkonu. Kdežto tady si to čtyřjádro s taktem 3.2 GHz může dovolit. Uvdidíme, co na to INtel, jak zareaguje. Porážka architektury Core 2 se nedá jen tak přehlídnout.
19.4.2009 23:03:26   88.102.74.xxx 221
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.4.2009 00:08:02   83.208.102.xxx 112
Pokud si tenco CPU za 7500 kc poridi jen fanda AMD, tak za 7300 si i7 poridi jen fanda Intelu, a ten si jeste priplati za desku - desky AM3 na czc stoji 1600-4500 a pro i7 od 4800-10800.
Pokud mate desky pro AMD za nekvalitni, pak zijete v minulosti.
Majitele AMD se v diskuzich divi jak je CPU chladne, majitele i7 se divi jak je horke.
Pretaktovani AMD o 23,3% - https://pctuning.tyden.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=12445&Itemid=28&limit=1&limitstart=4
tam najdete i info o teplote
Pretaktovani i7 o 34,2% - https://pctuning.tyden.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=11927&Itemid=28&limit=1&limitstart=5
Pomer mezi velikosti pretaktovani AMD a Intelu je tedy 8,8% (pomer, ne rozdil - aby nekdo neodecital) a tento maly naskok nejspis pohlti prave rozdil v cene desek.
20.4.2009 10:00:47   78.24.11.xxx 01
je to tak, je to předražené obojí
20.4.2009 11:48:05   157.27.140.xxx 21
ale vážně - kdo si pořídí tohle?

Core i7 si pořídíl lidé, kteří potřebují maximální výkon v multivláknových programech. V těch se ani Core 2 Quad a ani Phenom II nechytají. A samozřejmě ti co nemají problém s cenou a základním parametrem je výkon.
Levnější Phenomy II/C2Q mají jen o chlup nižší výkon a podstatně nižší cenu - jsou mnohem rozumnější volba.
Takže opravdu - kdo si to koupí? Jaký by mohl mít důvod?
Vychází mi jen dvě možnosti:
a) "já chci" (tzn fanda amd, který má zbytečně hodně peněz nebo spíš bohaté rodiče)
b) z nějakého důvodu se rapidně změnila finanční situace nebo požadavky na výkon - takže člověk který neměl na/nepotřeboval maximální výkon v minulasti (kdy jasně dominovaly C2Q v desktopu - takže by si nejspíš koupil právě je) zrazu potřebuje každé procento výkonu navíc (ale současně nemá na novou platformu?!)...

To je prostě model jehož největším přínosem pro lidi bude snížení ceny nižších verzí.
20.4.2009 12:53:55   78.99.158.xxx 41
Čo sa tu rozčulujete nad cenou najrýchlejšieho procáku od AMD. 7500,- je super cena na tak taktované 4-jadro. To konkurencia nemôže ponúknuť ani náhodou. Rozčulujte sa nad corei7 ktoré je predražené ako hovädo. A ak si myslíte, že to ospravedlní výkon tak sa mýlite. Je rýchli, ale podobný výkon v bežných aplikáciach ponúka aj o niečo viac taktované C2Q, alebo phenom II. A samo za podstatne nižšiu cenu. A my pamätníci si s úsmevom na perách spomenieme na pentium II 350MHz za pekných 12 000,- Sk.
20.4.2009 18:07:12   157.27.140.xxx 22
Podstatné je to "v běžných aplikacích". Jenže lidi co jdou do Core i7 často používají různé renderovací a jiné specializované aplikace. A těch není málo a nárůst výkonu bývá velký (navíc přetaktování u pracovní stanice...velmi špatný nápad). Podívej se třeba na test serveru s Xeonem 5570 ( http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3536&p=16 ) - Nehalemový Xeon naprosto drtí jak starší kousky intelu, tak i nejlepší Opterony rozdílem ve většině testů přesahujícím 50%!(ano, jsou tam dost jiné aplikace, ale dá ti to představu jak to vypadá v profesionální sféře, kde se skutečně optimalizuje pro více vláken)

A já se nerozčiluji nad cenou - jen říkám, že za 7500 prostě není důvod ho kupovat - 7% frekvence navíc za 2000Kč (a to před slevou nižších modelů). A ani neříkám, že u intelu nejsou podobné hluché modely, které nenabízejí ani maximální výkon, ani dobrý poměr cena/výkon, ani jiné zajímavé funkce - jsou a není jich málo.
Jediné co říkám, že tento se k nim řadí - je to model ne na prodej ale na image.
21.4.2009 11:45:45   78.99.158.xxx 10
Ale pozri akú frekvenciu mal xeon a akú mal opteron. A tu sa bavíme o frekvenciách 3200MHz vs 2660MHz v prospech phenomu II. Aj v minulosti AMD opteron drtil v serveroch intel ale na desktope tomu bolo naopak. Čiže v bežných aplikáciach bude phenom II na 3200MHz lepšia voľba ako corei7 na 2660Mhz. Samozrejme hovorím o mašine ktorá sa bude používať na všetko a nie len na špecifické výpočty. Ešte si treba uvedomiť, že dobrá fošna na phenom II stojí cca polovicu toho čo na core i7.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

93 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 42.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.