nvision08-prostorove-zobrazeni-do-her
Novinka Nvision08: Prostorové zobrazení do her

Nvision08: Prostorové zobrazení do her

Václav Vlček

Václav Vlček

26. 8. 2008 01:00 37

Přijdou vám 3D hry málo 3D? Nvidia vám naservíruje trojrozměrné stereoskopické zobrazení do 350 existujících titulů. Ale nebude to zadarmo, potřebujete speciální brýle a nový 120Hz displej.

Reklama

Ať se výrobci grafických akcelerátorů snaží sebevíc, každým rokem zdvojnásobují výkon svého hardware a přidávají ještě neuvěřitelnější efekty, pořád tomu bude chybět to základní. Prostor. Přeci jenom klasický LCD displej jaksi nedokáže zobrazit opravdu trojrozměrný obraz. Scénu můžete sebelépe vyrenderovat, prohnat superpřesným raytracingovým modulem a stejně bude ve výsledku na displeji plochá jak hruď Calisty Flockhartové (pokud vás přítelkyně nenutila sledovat seriál, je to Ally McBeal). Běžně používané displeje prostorový obraz prostě nevedou. Samozřejmě za poslední roky se objevilo hned několik pokusů o využití stereoskopického zobrazení od monstrózních helem VFX1 nebo jim podobných až po proprietární využití brýlí pochybné kvality, které spíš než extatický požitek z třetího rozměru poskytovali zklamanému uživateli bolest hlavy a následně rozmazané vidění.

Nvision08: Prostorové zobrazení do her
i Zdroj: PCTuning.cz

 O to slibnější pak vypadá projekt 3D stereoskopického zobrazení v podání Nvidie, který doufejmě nevyzní jako ostatní podobné počiny doztracena. Fungovat by měl na jakémkoliv novějším akcelerátoru (předpokládejme od 8x00 řady) a s příslušnými ovladači a podporováno je přes 350 her. Plastický efekt je opravdu luxusní a vdechne novou atmosféru i novějším titulům. Vedle klasického dema s Nvidia hadí obludkou předváděl Jen-Hsun Huang (spoluzakladatel a CEO Nvidie) na zahajovacím projevu i starší Age of Empires III a stereoskopické zobrazení dělá ze hry vážně úplně jiný zážitek. O tom, že to nebylo jenom připravené demo se mohl každý přesvědčit dále v exhibition hall, kde běželo na několika mašinách pár dalších her (třeba Guitar Hero nebo Race Driver: GRID).

Samozřejmě podobný efekt není jen tak a samozřejmě má dopad na výkon grafického akcelerátoru. Ten musí počítat scénu hned dvakrát, pro levé i pravé oko s mírným posunem. To znamená, že v nejhorším případě spadne framerate teoreticky na polovinu. Prakticky to bude díky nejrůznějším optimalizacím méně. To ale samozřejmě není všechno, budete samozřejmě potřebovat ještě speciální brýle. Ty vyjdou přibližně na 100$ a budou zapojené přes USB kvůli korektní synchronizaci. Bohuže obrýlení hráči to opravdu nebudou mít moc pohodlné, ale každopádně nasadit je lze. Nakonec potom to nejhorší - displej. Protože karta musí velice rychle střídat obraz pro levé a pravé oko, nepůjde to bez pořízení nového LCD. A samořejmě takový nákup vám pořádně provětrá kapsu, protože je třeba model podporující obnovovací frekvenci 120Hz (standardně umí LCD jen 60Hz). V exhibition hall předvádí hry na opravdu fajnovém Mitsubishi 3D Ready 1080p DLP s úhlopříčkou 73", tedy 185cm. Každopádně řadu 120Hz 3D ready LCD displejů zároveň uvádí i Viewsonic a ostatní výrobci budou samozřejm následovat.

Nvision08: Prostorové zobrazení do her
i Zdroj: PCTuning.cz


Hraní na 3D stereoskopickém systému jsem si mohl sám vyzkoušet a opravdu musím říct wow. teda spíš WOW. Prostorový efekt je opravdu fantastický, to smekám. Ale zase pozor, je to poměrně náročné na oči. Ty totiž najednou musí ostřit do prostoru, narozdíl od statického obrazu na běžném displeji tady vnímáte i hloubku. A pak jsou tu samozřejmě brýle, které musíte mít na nose. Dobromady s mými dioptrickými to nebyla žádná balada. Ale co by člověk neudělal pro ten pocit prostoru. Teď ještě sehnat nový displej. A brýle. A nějakou práci navíc, abych to všechno zaplatil...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama