AMD vypouští nové karty FirePro
autor: Michal Kleman , publikováno 10.8.2008
Firma AMD vypustila nové grafické karty určené pro profesionální designery a programátory, po celkem dlouhé době tak obnovila řadu karet do tzv. "workstations," aneb pracovních stanic.

Nové karty FirePro jsou založeny na architektuře Radeonů HD (slabší model je zřejmě založen na jádře RV620 a FirePro V5700  možná ponese jádro RV730), ale jsou optimalizované pro tvoření visuálního obsahu, CAD modelování a pro používání podobných profesionálních 3D aplikací. Karty mají 30bitovou pipeline rendrující obraz interně až s miliardou barev, zachovávající dokonalou přesnost velmi "obsáhlých" textur.


Na trh se dostanou celkem dva nové modely - ATI FirePro V5700 a V3700. První bude mít 320 stream procesorů, 512MB VRAM a výstupy budou provedeny dvěma DisplayPorty nebo dual-link DVI konektorem, celkem tedy karta obslouží až tři 30" displeje. V3700 bude naopak od nyní představeného high-endu mířit do nižších segmentů. 40 stream procesorů bude spolupracovat s 256MB paměti a pro výstup byly použity DVI konektory.

Obě karty podporují hardwarovou akceleraci 2D videa a také zvládají matematické operace napsané pro grafické jádro ve Stream Computing formátu.

AMD vypouští nové karty FirePro

Distribuce karty ATI FirePro V3700 již začala, nyní je tato karta k sehnání za $99, AMD prohlašuje, že jde o nejlevnější grafickou kartu do pracovních stanic v součastnosti. Na model V5700 za cenu $599 si budeme muset počkat do září. AMD slibuje podporu jak Windows, tak Linuxu a slibuje podporu OpenCL standardu pro "on-GPU general computing" (matematické výpočty skrze grafické jádro) prosazovaného společností Apple.

Podle Electroinsta

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.8.2008 10:21:57   147.33.1.xxx 319
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.8.2008 10:36:21   89.176.3.xxx 124
tyto druhy karet, ať už od ATI nebo nVidie jsou odlišné od těch herních právě tím, že nejsou dělané na hry...pokud vím, tak mají speciálně optimalizované ovladače (a možná i něco jiného) pro 3D renderovací programy...už z té poslední věty článku bys to mohl odvodit...
10.8.2008 11:00:57   92.60.57.xxx 54
Myslim ze ty co robia grafiku, vedia preco si to kupuju... A teba to nemusi zaujimat kedze nemas potrebu ju vlastnit...
10.8.2008 13:40:28   85.70.237.xxx 154
A slyšels třeba někdy o GK Matrox Millenium? Asi ne, že? Proč ty se vyrábí už 15 let? A kdes naposledy viděl nějakou recenzi, kde by Matrox hodnotili pomocí nějakejch herních benchmarků... To je jen tvoje "lehká" zaslepenost a hloupost.. Ale popravdě místní servery ti nedávají mnoho šancí se o tom něco dozvědět.. Všechno se tu točí jenom okolo her.. Kromě notebooků tady člověk stěží potká nějakou recenzi, která by se netýkala nějakým způsobem hraní her.. Nebo je to jenom můj pocit? ;)
10.8.2008 16:08:57   82.35.137.xxx 22
No, treba uz jen to srovnani chladicu. Proc by CAD/CAM profesional potreboval topici a rvouci kartu, kdyz muze mit tohle pri stale spickovem vykonu pro jeho potreby. Musim uznat, ze tyhle karty vypadaji oproti V7200 skvele (momentalne, pokud nekdo necha zapnuty komp s V7200 pres noc, tak mame rano v kanclu slusnou saunu).
10.8.2008 10:29:58   212.111.4.xxx 24
vysoka cena? 1500 ti prijde moc?
10.8.2008 10:45:01   147.33.1.xxx 33
599 dolarov je podla mna dost vysoka cena
10.8.2008 11:07:28   62.209.192.xxx 52
Ano, ta cena je pro obyčejného člověka vysoká, ale v segmentu trhu pro který je určena je tato cena normální. Jak správně poznamenal Jindy, tyto karty jsou určeny pro profesionální pracovní stanice (CAD, DCC ...) a mají speciálně upravený BIOS a ovladače.
10.8.2008 19:50:33   81.201.54.xxx 33
Ani 599 dolarů neni v tomhle segmentu moc. Dřív se prodávali nVidia Quadro za 1999 a 2999 dolarů a taky měly svoje kupce. Akorát ATi nasadila teď šíleně nízký ceny.
K tomu topení...Když v práci necháme všichni tři přes noc zaplej PC, jakože tak činíme často, protože přes noc jsou naplánovaný antiviry atd.. tak máme ráno pěkně teploučko. Když je venku zima, je to fajn, ted to moc fajn neni.
10.8.2008 11:03:29   62.209.192.xxx 53
FirePro V5700 je postavené na architektuře HD4xxx resp. jádře RV730. Možná může mást počet ALU jednotek, ale je to tak viz. TechPowerUp a café.
FirePro V3700 je podle všeho postavené na jádře RV620.
10.8.2008 11:34:33   92.60.57.xxx 32
Presne tak A tiez sa to vie podla toho ze ma UVD2 a to je vysada len 4 tisickovej rady, cize zrejme to bude prave RV730
10.8.2008 12:26:39   89.176.3.xxx 34
No, jen aby. Kolikrát jsem už viděl, že "nová" série těchto profesionálních karet (jak od ATI, tak od nVidie) byla postavené na o generaci starších čipech, než jsou právě používany u herních grafik. Teď už ale 4xxx není zase tak žhavá novinka, tak by to tam být mohlo.
10.8.2008 12:52:04   92.60.57.xxx 33
UVD2 jasne hovori o 4xxx ;)
10.8.2008 12:58:14   89.176.3.xxx 33
jj, tak ok, já si to stejně kupovat nebudu, rozhodně ne teď...
10.8.2008 19:51:23   81.201.54.xxx 33
Pokud nechceš kromě hudby fušovat i do CAD/CAM tak si jí kupovat stejně nebudeš ;) => Nemusí tě to trápit.
10.8.2008 20:40:07   89.176.3.xxx 33
Hodlám fušovat do 3D renderingu, konkrétně Cinema 4D, budou nás to učit ve škole, proto jsem tam také šel. Chci si dělat vlastní videoklipy ve 3D. Zatim nevim, jestli na to bude dobrá taková karta nebo ne.
10.8.2008 11:39:04   89.102.23.xxx 36
Mohl by mi někdo vysvětlit tak přehnaně vysokou přesnost okolo výpočtů barev. Určitě to není primárně určeno pro rozlišení barev. Vžyť průměrný jedinec rozezná jen 15 milionů barev. Jedině že by se do toto čísla byli započítány další parametry jako průhlednost a podobně.
10.8.2008 15:32:04   89.103.127.xxx 44
Pokuď člověk rozezná jen 15mil barev( to sem neověřoval), tak je to podle mě taky blbost mít u tý grafiky takovou rozlišovací schopnost, to je něco jako když se někdo honí za fps třeba na hodnotu 150 ze 120 aby mu to běželo líp, ikdyž má lcd s 60hz, takže nikdy neuvidí víc jak 60fps.
10.8.2008 20:56:48   89.111.89.xxx 32
pokud vam jde o minimalizaci zpozdeni (lag), tak 120fps je (o ~8ms) lepsi nez 60fps
nejlepsi je si predstavit, co vsechno probehne mezi pohybem mysi (stiskem klavesy, prichodem paketu, ..) a naslednou zmenou na obrazovce
10.8.2008 15:43:09   82.100.16.xxx 32
Na gradientu to pozna i "slepej". Pravda, na 6bit TN LCD to poznat nejde :-)
10.8.2008 16:34:11   89.176.3.xxx 23
Co mě sere je, že stále není pravidlem, aby prodejci uváděli bitovou hloubku u LCD, to je prostě hodně podstatná věc.
10.8.2008 16:46:09   62.209.192.xxx 33
Jedná se o zpracování veškerého obrazu s precizností deseti bitů na barevnou složku (tedy 30bit RGB, tj. >miliarda barev). Týká se gamma-correction, colour-correction a video scaleru.
10.8.2008 17:11:29   89.102.23.xxx 42
počítat umím taky, a taky něco vím o oku. I kdyby se směrnice charakterizující přechod počítali s tak obrovskou přesností, tak k čemu to pak je, když to tak přesně nezobrazíte, nevytisknete a ani neuvidíte. Myslím že tady někde došlo k nepřesné interpretaci.
10.8.2008 17:41:08   85.119.94.xxx 32
Proč by to nešlo zobrazit? Karta umí 10 bit na barvu, DisplayPort (a podle všecho i DVI) taky a monitory se vstupem s 10bity na barvu jsou taky.
10.8.2008 17:56:19   89.102.23.xxx 33
A jsi si jistý že výsledek vždy poznáš? fakt se koukněte na nějaké info o vlastnosttech lidského oka. Napadlo mě že by být i další dobrý důvod - třeba optimalizace datových typů, aby odpovídala šířce výpočetních jednotek. (u CPU běžná věc zrychlující zpracování, viz třeba rozšíření datových typů u přechodu na 32bit, zarovnávaní datových struktur na násobky 32bitů)
10.8.2008 21:45:47   81.201.60.xxx 52
Jeden příklad ze života. Jdeš koupit 10 rohlíků, jeden stojí 2,53 a padesátníky jsou už zrušený.
Můžeš buď každou položku počítat s přesností na koruny nebo na halíře. Při přesnosti na koruny zaokrouhlíš rohlík na 3, což ve výsledku dá 30 korun. Nebo můžeš počítat na halíře a vevýsledku tě nákup bude stát 25,30 korun - a po zaokrouhlení na padesátníky dáš 25,50. Rozdíl výsledků skoro 20%.

(8 bit - zaokrouhlvání na koruny, 10 bit - zaokrouhlování na halíře, je to přehnaný, ale jde o princip)

Ještě si myslíš, že 10bit interpretace barev je k ničemu?
10.8.2008 21:54:49   160.218.154.xxx 53
K čemu to je? Přece k dynamickému rozsahu(zkuste si najednou vyfotit obyč. 24bit foťákem slunce a černý stín domu, a porovnejte to s výstupem lidského oka s mozkem). Zkusím popsat můj názor na tyhle karty: Krom bežných konzůmentů(proněž viz."Tepanek" je 10bit na kanál celkem nanic) existujou výrobci a zpracovatelé obrázků, pro které jsou tyhle karty především určeny. :-)

Příklad(pro názornost převedu rozlišení barevné hloubky na počet pixelů(rozlišitelný dpi)):
Chci namalovat pěknou ikonu 32x32bodů (pro obyč.herní grafiku) ale problém je že mám jen normální kartu pracující s maximálně 32x32bodama(jako 8bit), namalovaná ikona vypadá hnusně(zubaté hrany, barevné vrstevnice místo přechodů). Tak si koupím profesionální kartu co ma sice v 32x32bodech malej výkon (je postavena na starým čipu, a blablabla....), ale má pro výrobce obrázku jednu velmi důležitou vlastnost umí dělat v 128x128bodech(jako 10bit), to pokláda konzument za blbost protože průměrný člověk nerozliší víc jak 32x32bodů(jako 8bit). Výrobce obrázků ale může díky této naoko horší grafice "malovat a zpracovávat" obrázky v 128x128bodech(jako 10bit), pak nakonec pro výstup stačí změnšit pro konzumenta namalovanou ikonu na 25%(32x32bodu - převod z 10bit do 8bit). A hle ikona vypadá mnohem líp(zubaté hrany zmizely, třeba byli bilineárním filtrem převedeny na jinou barvu). Už je jasný k čemu to je? Jestli se o to opravdu zajímáš prohledni si tohle: http://www.shomler.com/30bit.htm a http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=499557&page=4 (druhý je s obrázky)
11.8.2008 20:42:25   89.103.5.xxx 33
jenže tady zaměňuje te rozlišení prostorové za rozlišení hloubkové. S těmi rozměry máte samozřejmě pravdu na "1000 procent" ale tady jde o trochu něco jiného. Vy ten obrázek exportuje v 128 bodech, a zobrazujete různě zoomované (nahoru i dolů), kde se projeví různé algoritmy pro rozostřování. Ale barev ve výsledku nikdy nebude třeba více než je oko schopno rozeznat.
11.8.2008 20:49:27   89.103.5.xxx 22
Souhlasím, že jsou aplikace kde na vstupu (zmiňované scanery, CCD atd) je dobré pracovat s velikým rozlišením. Aby se mohli dělat výstupové detaily. Jen barev na tom výstupu je méně efektivních. Souhlasím že to použití v GPU je.
10.8.2008 20:48:15   89.111.89.xxx 52
u bezneho cloveka se uvadi rozeznani zhruba milionu barev, u tzv. tetrachromatu zhruba 100x vice
problem je v tom, ze citlivost oka zavisi na vlnove delce a tato zavislost neni linearni
pokud je monitor schopny zobrazit milion barev, tak to neni nutne ten samy milion, ktery rozpozna oko uzivatele
(blby) priklad - oko bude umet rozpoznat 100 barev (2,4,..,200) a monitor bude umet zobrazit 100 barev (1,2,..,100) ve vysledku mame monitor, ktery zobrazuje jen 50 "uzitecnych" barev (2,4,..,100)
12.8.2008 23:03:43   88.100.157.xxx 44
Nejmenovala se rada profi grafickych karet FireGL? Je FirePro pouhe prejemnovani nebo nova rada?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

37 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.