Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech
autor: Tomáš Šulc , publikováno 16.8.2007
Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech

Po delší době jsme pro vás připravili test grafických karet. A ne ledajaký. Podíváme se na téměř celý lowend a střední třídu v ceně do 5 000Kč vč. DPH. Všechny testované karty mají navíc jednu zvláštnost. Jsou chlazené pouze pomocí různých heatpipe a heatsink chladičů.


Zbývá udělit slíbené ocenění.

Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech
PCTuning Silver Award, srpen 2007
MSI RX2600XT T2D256EZ (ATI Radeon HD2600XT)
"nejlepší poměr cena/výkon v testu"

Doufáme, že se vám náš velký srovnávací test grafických líbil a že vám pomůže při výběru té vaší ideální karty.

Za zapůjčení grafické karty Asus EN8500GT SILENT děkujeme českému zastoupení firmy Asus, společnosti PRAM Consulting.

Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech

Za zapůjčení grafických karet Asus EN7300GT SILENT, Leadtek winfast 7200GS TDH a MSI RX2600XT T2D256RZ děkujeme společnosti DINOS.

Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech

Za zapůjčení grafických karet Asus EAH2400PRO, Asus EAH1600PRO SILENT, MSI NX8600GT T2D256EZ, MSI RX2600PRO T2D256EZ, His Excalibur X1650XT iSilence, Asus EN7300GT SILENT, Leadtek winfast 7200GS TDH a MSI RX2600XT T2D256RZ děkujeme společnosti BGS LEVI.

Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech

Za zapůjčení grafických karet Gigabyte NX86S256H, Gigabyte NX76T256D-RH a Gigabyte RX13P256DE-RH děkujeme společnosti cybex.cz.

 Velký srovnávací test: 12 pasivně chlazených grafik v 10 testech

 



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.8.2007 09:54:05   88.100.129.xxx 8386
No jako docela dost mi tu chybí srovnání teplot jednotlivých karet...
16.8.2007 10:03:30   212.47.29.xxx 4240
Přešně tak, zvlášť, když velký nadpis obsahuje slova "..PASIVNĚ CHLAZENÝCH.."

Možná i možnosti OC by stály za to.


16.8.2007 10:12:30   217.197.150.xxx 3433
Ten OC by me tez zajimal, i kdyz od tehle tichych reseni se neda ocekavat, ze pujdou nejak vlane taktovat, je to ticho na ukor mensich teplot a tim i taktovani.Ja osobne nejaky ten aktiv privitam na karte a ´unesu´ ten mirny hluk, jinak bych nemohl zdimat svou grafiku naplno
16.8.2007 10:21:01   84.42.229.xxx 4777
Pasivne chlazene karty nepretaktujes ani nahodou. Pak zacnou topit tolik, ze ani obrovskym pruvanem to neuchladis
16.8.2007 13:01:53   89.102.161.xxx 3540
Kecy.
Mam Gigabyte 7600GS a bez problemu to jde o 10-15% taktnout a mastit CS:S .
Jen postradam smysl u takovehoto taktovani, rozdil par fps neni znat.
16.8.2007 23:26:14   158.193.82.xxx 3535
Kamarát má Gigabyte 7600GS (pasív) a s Vmod dosiahol na jadre 600MHz stabilne (50% nárast). Chladenie vyriešil prilepením 8cm ventilátora na pasív, ktorý je teraz vlažný. A tých +50% na jadre a +25% na pamätiach je určite poznať.
18.8.2007 15:20:10   83.208.181.xxx 3633
Pekne zpracovany clanek. Skoda ze chybi teploty a pretaktovani. A navic autor se v diskuzi shodi nesmyslnou hlaskou ze pasivne chlazene karty nejdou taktovat.. Rekl bych ze spis naopak. Masivni heatsink (ktery aktivnim kartam chybi) staci rozumne (a nehlucne) ofukovat a teploty se i po pretaktovani drzi podstatne nize nez u aktivnich verzi.
16.8.2007 10:09:12   217.197.150.xxx 3332
Necetl jsi clanek je tam jasne napsane, ze autor nemeldig.teplomer, i kdyz me ot taky zarazi kdyz jde o clanek o grafikach s pasivem proc tam nejsou teploty, aspon vypis z rivatuneru by neuskodil. Lepsi orientacni nez zadne, nez nejake vypinani vetraku v case jestli system pojede ci nikoliv. Jinak zajimava recenze.
16.8.2007 10:17:49   193.179.46.xxx 4133
Přesně tak, celou dobu čekám na naměřené teploty, protože o tom tenhle článek měl podle mě být, a ono houby. Je mi vcelku jedno, jestli karta pojede v nechlazené skříni nebo ne, mě zajímá, jestli tu kartu za chvíli doslova neodvařím. Testy a srovnání těchhle karet si přečtu kdekoliv jinde, kvůli tomu tohle číst nemá moc smysl.
16.8.2007 11:09:31   213.29.97.xxx 3633
Ano,teploty jednotlivých grafických karet jsou velmi důležité a u podobné recenze na pasivní grafiky jsou snad poviností. Je hezké,že je budete přidávat,ale nebylo by spíše lepší udělat kompletní recenzi než uveřejnit "nedodělek"? To chcete býti zase v něčem první? Nic proti,ale "záplaty" na recenze mi nejsou moc sympatické. Raději uveřejněte recenzi později a kompletní,než vše uspěchat a potom dodělávat záplaty. Ne každý má tolik času vracet se na vaše stránky a hlídat nové "záplaty" vašich recenzí.
16.8.2007 10:08:19   15.195.185.xxx 3634
chcelo by toeste nejake grafy ako ktora karta odbremeni cpu pri prehravani rozneho druhu videa. toto su karty, ktore si urcite clovek kupi do nejake MPC (ja teda urcite ano) a tak ma nezaujima ani tak vykon v hrach, ale v prehravani videa napr. formatu HD-DVD alebo Blue-Ray vo rozlisku 1080p.
16.8.2007 10:37:17   195.39.34.xxx 3333
Test zateze pri prehravani ruznych formatu pripracuji ja...takze se dockate
16.8.2007 10:58:03   15.195.185.xxx 3434
super, tesim
17.8.2007 08:58:55   91.127.239.xxx 3433
a nemalo by sa zabudnut aj na HD-WMV(sakra nikde nemozem najst testy tohto dost doleziteho formatu)

takze...

H264
MPEG2
WMV
DivX
XviD

a mali by to byt tie najnarocnejsie HD videa.

a tiez by bolo spravne pouzit nejaky slabsi cpu, napr. amd athlon xp 2000+ aby sme vobec vedeli ci ma vobec zmysel kupovat grafiku, ktora je predovsetkym urcena k HW akceleracii videa k nasim slabym cpu. lebo mozna to zmysel nema a bude lepsie vymenit cele pc(mam este agp dosku)
16.8.2007 11:12:59   86.49.87.xxx 3333
skoda ze nepouzily ovladace catalysty 7.8 nedaly tam radeon 2600 XT GDDR 4
16.8.2007 12:18:04   84.42.229.xxx 3434
Catalyst 7.8 bohuzel vysly az po natestovani (cca 3 dny zpet, takze bohuzel. Je to urcite skoda).

Jinak 2600XT DDR4 je podle ruznych testu na netu o cca 5% rychlejsi nez DDR3, ale je take o 10% drazsi, takze v pomeru cena/vykon by nad DDR3 verzi neuspela
16.8.2007 15:09:00   212.71.158.xxx 3434
Pokud vím nevyrábí se žádná X2600XT DDR4 s pasivním chlazením
16.8.2007 11:47:54   83.240.68.xxx 3835
Řekl bych, že v závěru dostc hybí jasná poznámka, že sice do 5000kč jsou i karty jako R1950PRO, R1950XT a ty jsou i výkonější, ale zato rozhodně nejsou pasivně chlazený. Což je myslím v článku o pasivně chlazených karzách hodně důležitá poznámka.
16.8.2007 15:07:44   212.71.158.xxx 3333
R1950Pro se dá sehnat i s pasivním chlazením
(Club3D, PowerColor) od Arctic Cooling
16.8.2007 16:01:18   83.240.68.xxx 3433
No dobře, máš pravdu. S pasivní R1950PRO se do těch 5000kč možná tak tak vlezeš (ale v ČR jsem ji nenašel).
Ale s některýma jinýma v tom závěrečným hodnocení určitě ne.
17.8.2007 08:42:39   212.71.158.xxx 3835
Pokud neseženeš karty od (Club3D, PowerColor) můžeš si stejnou kartu vyrobit sám levněji. Vezmeš Sapphire X1950Pro 256MB chlazenou aktivně za 3500kč nebo X1950GT za 3000kč a vyměníš chladič za Arctic-Cooling Accelero S1 za 500kč. A máš pasivní X1950Pro za 4000kč s DPH nebo X1950GT za 3500kč.
16.8.2007 12:13:58   88.100.9.xxx 5136
Celkem zajímavý test je DOKONALE ZNEHODNOCEN závěrečným vyhodnocením. Teď mám na mysli graf "Celkový počet fps" a všechny věci z něj vycházející(tzn graf "Cena za 1 fps" a veškeré slovní vyhodnocení).

NELZE přímo sčítat fps z různých her a čekat, že výjde smysluplný závěr. Jde o to, že třeba Half-Life 2 má potom má 5x(!) větší váhu, než Colin McRae jen proto, že se tam dosahuje 5x vyšší framerate. A Test Drive je na tom stejně, protože má jen jediný graf.

Pokud chcete udělat něco podobného, tak musíte udělat vážený součet(buď v procentech výkonu vzhledem k nejlepšímu v dané hře, nebo k nějaké referenční kartě). Potom jde udělat smysluplně, o co jste se pokusili. V současném stavu je to bohužel smysluprostá plácanina.
16.8.2007 12:33:31   84.42.229.xxx 3341
Ano, vsechny hry si v tomto ohledu proti sobe opravdu nejsou rovny. 0xAA 0xAF ma take vetsi hodnotu nez 4xAA 16xAF diky tomuto.

Ale her s vysokym frameratem je vic. Nejen HL2, ale i Q4 a dalsi... Ve vysledku je trosku znehodnocen DiRT a zbytek je si s mensima odchylkama +- roven.

Tak prosim trosku vazte slova...
16.8.2007 12:42:07   88.100.9.xxx 3234
Dirt, Company of Heroes, Test Drive - všechny tyto hry DOHROMADY mají menší váhu, než Half-Life 2(nebo Quake). To je znehodnocení poloviny her. Takže moje slova byla PŘESNÁ.

To, že jsou tam další ne moc smysl dávající věci(chybějící AA+AF testy, neuvedení rozdílu v chování při AA a bez, atd.) je jiná věc.
16.8.2007 13:00:05   84.42.229.xxx 3333
Si napred prectete clanek (nejen prohlednete 2 posledni kapitoly)a pak mluvte. O tom, ze ve dvou hrach jsem za boha nemohl na nekterych kartach rozjet AA a AF jsem tam psal.
16.8.2007 15:06:33   88.100.9.xxx 3734
Běžně se stává, že některé grafiky nezvládnou jistá nastavení. To neznamená, že se zatají výsledky ostatních karet a už vůbec ne, že se zatají, které grafiky to nezvládají. Jednoduše se udělá graf, kde zmiňované grafiky mají NULU.
A řekl bych, že si zaslouží ji i započíst do celkového hodnocení, protože nemožnost rozjet hru v daném nastavení je zápor, který by se v žádném případě neměl zamlčet, jak jste to udělal.

Když nad tím tak přemýšlím, tak se mi zdá, že tu jde o snahu vylepšit postavení některých grafik. Tak které to jsou?
16.8.2007 15:30:01   84.42.229.xxx 3436
Ano, bezne se to stava. Toto nastaveni nezvladly (mozna prekvapive) lowendove karty ATI. Nejspise maji v Catalystech nastavene blokovani AA a AF v nekterych hrach, protoze jsem to zkousel zapnout vsemozne (ve hre, ATI Tray Tools, CCC), ale nic nepomohlo... Takze pro zjednoduseni jsem vysledky v techto 2 hrach vynechal.
Navic jak jste si jiste bystre vsimnul, tak by ty karty mely fps tak mizerne, ze by to opet byla diskriminace...

A jinak bych pro vam doporucoval trosku se zklidnit a nehrotit to tak. Mam pocit, ze je tady nekomu 12 let, nema co delat a hraje si na policajta u vyslechu (obzvlast v poslednim prispevku)

Ja s vami jednam slusne a odpovidam proc jsem co udelal. Ocekavam to stejne
16.8.2007 15:51:13   88.100.9.xxx 3534
Nechám vaše narážky chvilku stranou a půjdu rovnou k věci.

>> "Navic jak jste si jiste bystre vsimnul, tak by ty karty mely fps tak mizerne, ze by to opet byla diskriminace... "
? Z lowend karet ani jediná(krom 7300GT v Q4) ani v jediné hře nedodala hratelný framerate. Pokud nejsou všechny ostatní hry "diskriminace", tak ani tyto by nebyly.

Ve výsledku: Asi jste to neudělal "naschvál". Ale zřejmě jste u zpracovávání grafů a psaní závěru moc nepřemýšlel. Teď se snažíte obhájit neobhajitelné a v rámci toho začínáte s urážkami(prozatím v relativně slušné rovině).
Pokud je pro Vás útěchou myšlenka, že mi je dvanáct, tak si ji třeba věřte. Spíše bych ale doporučil buď předělat článek, nebo aspoň pro příště se vyvarovat tak očividných chyb(nebo aspoň těch, které jsem naznačil).
16.8.2007 15:54:57   195.39.34.xxx 3333
Nekamenujte autora...priste uz to bude lepsi. Preci jen je to na prvotinu slusne.
16.8.2007 16:09:13   84.42.229.xxx 3333
Chyba je nenamereni teplot (nemel jsem cim, ale to mne neomlouva).

O tom, co jste tady naznacil vy se da hodne dlouho spekulovat. Obzvlastne o metodice.

Polemiku o tom, co si myslite, ze jsem chtel nebo nechtel zatrajit necham na Vas a nebudu ji nijak komentovat.

Z me strany posledni prispevek. Sve plany a myslenky jsem vyjasnil snad dosti jasne. Dal uz bych se jenom opakoval
16.8.2007 16:46:19   88.100.9.xxx 3234
Váš kolega podotkl něco, co jsem si neuvědomil - je to prvotina - z toho pohledu to není tak špatné.
Když už nic jiného, tak jste si aspoň zkusil, co musíte čekat pod každým článkem. Zvláště na temata jako grafiky (to samé procesory a operační systémy ).
16.8.2007 18:51:52   88.101.171.xxx 3235
To by mělo zajímalo, jak byste Vy testoval CPU (jakou metodiku byste zvolil). ;)
16.8.2007 12:50:16   83.240.68.xxx 3333
Nicméně tahle metoda má zase ten problém, že když bude mít v nějaké hře jedna gk 1FPS a druhá 4FPS, tak přestože by v ostatních testech byla první gk lepší, tak celkově může prohrát, protože těch 400% je pádnej argument. Přestože je to vlastně úplně jedno, protože 1 i 4FPS jsou k ničemu.
Žádná metodika není ideální.
16.8.2007 13:54:11   158.193.4.xxx 3333
Ale mohol by si ako 100% zobrat nejaku hodnotu uz plynulo hratelneho fps, povedzme 60fps, by bolo 100% tym by mali nehratelne vysledky len malu vahu.
16.8.2007 13:59:01   89.29.32.xxx 4048
Nejlepsi test na ceskem webu toho roku. Myslim ze spousta lidi cekalo na kvalitni nezavisly test pro "obycejne lidi".. Navic velmi chvalim za zarazeni hry DIRT do testu. Velmi narocna zalezitost ukazujici nove trendy v grafice, a do ted to nikdo netestoval.
16.8.2007 19:17:08   88.212.21.xxx 8532
Sice to prislo so znacnou latenciou ale aspon je to solidny test. BTW dobra vec ta 2600XT, konecne karta s low endovou cenou a mainstreamovym vykonom.
16.8.2007 20:59:31   195.78.44.xxx 3338
keby bola ta skrina otvorena, tak bez problemov slapu vsetky karty. ten kto chce mat tichy pocitac, tak tam nenarve 10 vetrakov a pasivnu grafiku ako autor, ale otvori bednu a vetrak ma len na prociku a v zdroji. pre meranie teploty by si weby mali brat priklad z hardwarezone... inac recenzia celkom pekna.
17.8.2007 09:33:47   195.113.106.xxx 3933
Nesmysl. Pri pasivne chlazenych komponentach teplota pri otevrene skrini naopak leti nahoru, protoze otevreni bocnice eleminuje jakekoliv proudeni vzduchu uvnitr skrine. A toto proudeni je jedine, co pasiv ochlazuje.

Odskouseno. Teplota 7600GS pri zatezi je v zavrene skrini 55C, pri otevrene bocnici 70C a vice.
16.8.2007 23:52:00   80.95.97.xxx 3333
pokud prehravam v pc avi soubory ve vysokem rozliseni (720/1080), budou mi ty karty podporujici akceleraci videa k necemu? k prehravani pouzivam vlc, mv2player nebo gom.
17.8.2007 17:02:28   85.207.178.xxx 3335
Děkuji za test, pasivní chlazení je parádní. Mám ale dotaz ke zpracování stránky... Proč neuděláte, aby se nullokno s obrázkem otevíralo v novém okně :-( Takhle se vždy musím vracet tlačítkem zpět a znovu skrolovat stránkou dolů, kde jsem předtím přestal. Zvažte to prosím, určitě tím ulehčíte pročítání vašich (jinak skvělých) článků.
btw: používám prohlížeč Firefox -> ale v něm snad chyba nebude ne?
17.8.2007 17:04:06   85.207.178.xxx 3232
Pardon, nemá tam být nullokno ale okno, to null se mi tam nějak připletlo když jsem se to snažil udělat tučným písmem :-D
17.8.2007 20:34:53   83.240.18.xxx 3333
Ahoj,
mozna je to offtopic ale potreboval bych poradit. Jedna se mi o karty Nvidia 7600GO vs ATI HD2600, muzete mi nekdo rict jak si stoji konkretne jeich notebookove verze? Co tak tusim atina je vykonejsi, ale o kolik? Vyplati se? Poradne srovnani jsem zatim nenasel, a z tohoto testu si nejsem dvakrat jisty. Za nakopnuti predem dekuji.
17.8.2007 22:08:28   213.192.24.xxx 3333
tady v casti 9. Testy - Quake 4, S.T.A.L.K.E.R., Test Drive Unlimited v prvnich grafech mate zelenou caru u ATI X1650 XT jinak je jinde je cervena...ale mala chybycka
19.8.2007 14:15:23   88.212.23.xxx 3132
mozete prosim otestovat catalyst 7.8 s 1950 aj s 2600? na nete su testy, 2600 je s nim rychlejsia 6 a viac %, ale na 1950tkach som ho este nevidel odskusany.
20.8.2007 09:55:20   84.42.229.xxx 3232
Bohuzel uz karty nemam doma, takze to nebude mozne
20.8.2007 08:53:22   81.30.246.xxx 3831
Ahoj. Jen bych Vám chtěl říct, že grafárny od společnosti Gigabyte, které mají pasiv jako Vámi testovaná Gigabyte NX76T256D-RH (nVidia GeForce 7600GT)OBSAHUJÍ trubici heatpipe! Je ukrytá vně chladiče (ze spod) a má měděnou základnu, která přiléhá na jádro. Takže si to prosím opravte a neklamte čtenáře. Děkuji.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

367 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 161.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.