Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire
autor: Petr Štefek a Jiří Souček , publikováno 26.10.2005
Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire

Dnes se s mírným zpožděním podíváme na platformu ATi CrossFire, která by měla být konkurencí pro nVidii a její SLI. Obě technologie umožňují využití dvou grafických karet v jednom systému. SLI je na trhu již nějaký čas a společnost ATi musela taktéž přijít s podobným řešením. Jestli se nové řešení prosadí, ukáže jen čas. V článku se podíváme na výkon dvou Radeonů X850XT spřažených dohromady.


Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire

Výsledky CrossFire dopadly více méně podle očekávání. Hodnocení se pokusím rozdělit do tří bodů:

Technologie a efektivita

Po technologické stránce má CrossFire před SLI určitý náskok. Krom více režimů je patrný především výraznějším výkonnostním náskokem u většiny her. Jediný výraznější nedostatek jsme zaznamenali u hry F.E.A.R., což jsme rozebrali přímo pod grafem.

Kvalita

Jak kvalitě obrazu, tak kvalitě výstupu, není co vytknout. Režimy CrossFire SuperAA jsou v současné době tím nejefektivnějším řešením, které je možné při "domácím" grafickém multiprocesingu nabídnout.

Provedení

Provedení ze strany MSI nelze nic vytknout, naopak provedení ze strany ATi mírně pokulhává - jak jsme už zmínili, limitace datového přenosu přes DVI způsobuje, že při rozlišení 1600*1200 nelze použít vyšší obnovovací frekvenci, než 60Hz, což je pro uživatele CRT monitorů neakceptovatelné. Majitelů LCD panelů se to naštěstí netýká.

Plusy:

  • procentuální nárůst výkonu
  • funguje s většinou her bez specifických profilů
  • SuperAA - režim pro zvýšení kvality
  • možnost použití nestejných karet

Mínusy:

  • nízká obnovovací frekvence při vysokém rozlišení při použití CRT (1600*1200@60Hz)

Otázkou je, zda se případnému zájemci o CrossFire nevyplatí počkat na řešení založené na novějších kartách série X1800, které nabídnou především odstranění problému s obnovovací frekvencí a sníží i propad výkonu při režimu SuperAA.To si ale musí rozhodnout každý sám.

Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire
Platformu MSI CrossFire zapůjčila firma LEVI International a.s.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.10.2005 20:13:24   84.47.32.xxx 17175
Musím pochváliť pctuning za test a za to ,že sa ím podarilo zohnať "nezohnatelné".
Podla môjho názoru je CrossFire prepadák.
0 dostupnosť master kariet,60Hz pri 1600x1200...
Karty sú už iba "2. triedne" a celé to prišlo veľmi,veľmi neskoro.V tomto smere je oveľa lepšia nVidia a nevidím zlepšenie pre Ati.



26.10.2005 23:49:23   194.108.132.xxx 3432
Kdyz vezmu v uvahu CF s X850XT tak je to propadak, protoze to prislo pozde..kdyz vezmu, ze se snad dockame dvou X1800XT v CF, ktere budou stacit na HDR+FSAA, tak uz je to o necem jinem...zase jen pro velmi majetne, kteri si k tomu poridi i nejake to dual core (catalysty s vyuzitim dual core cpu jsou na ceste).
26.10.2005 20:22:53   194.149.102.xxx 6632
Takže jsme tedy zjistili že:
- jedna karta řady Radeon X800/GF6800 stačí na všechny dnešní hry sama pokud nepřeháníme AA a AF
- než kupovat CF je lepší ten pekelnej vysavač X850XT prodat a koupit jednu X1800XL
- tyhle high-end karty a CF/SLI jsou nám stejně k ničemu, protože je pořádně nenakrmí ani FX-57.
26.10.2005 20:58:58   84.242.95.xxx 3537
100% souhlas, SLI i CF sou jenom marketing... Ale za 2 roky by to mohla bejt sranda: takovy 4 jadrovy procesory + 2 cipovy grafarny v SLI/CF, k tomu 4GB pameti, nutnost 1000W zdroje a chlazeni vnitrnostma z vysavace. Takova zajimavost: co chodim na PCT ( od cervna ), tak se s tebou schodnu skoro ve vsem ;)
26.10.2005 21:27:19   194.149.102.xxx 3243
Já mám dojem že vícejádrový procesory můžou docela vážně uškodit hernímu průmyslu - programovat single-thread aplikaci je několikanásobně jednodušší než dělat programy pro více threadů. A tak bude velmi drahé zaplatit lidi který dokážou dělat v multi-threadu. Hry budou drahý jak sviň, k tomu se navíc budou lidi pokutovat a zavírat za používání P2P sítí... a ATi ani nVidie nic dražšího než 2000 Kč neprodaj protože když nebudou hry, nebude potřeba high-end hardware...
mno uvidíme.
27.10.2005 15:13:59   194.228.230.xxx 3131
No tak prrr...
Jak si prisel na to, ze soucasne hry jsou programovane v jednom threadu? To tedy urcite ne.
No ale jinak asi nutnost optimalizovat pro 2 jadra a nejlepe jeste pro 2 GPU + 2 CPU muze prinest urcite zvyseni prace.
27.10.2005 15:31:11   194.149.102.xxx 3030
a jak vy jste přišel na to že by snad dnešní hry byly programované ve více threadech?
27.10.2005 21:19:18   85.160.82.xxx 3034
Kód:
 Já mám dojem že vícejádrový procesory můžou docela vážně uškodit hernímu průmyslu 
To myslíš jako vážně?
To snad ani ne.... Pokrok nezastavíš....

Nevidím jediný důvod, proč by měla jít cena her nahoru při použití dual-core @ stanou se naprosto běžnými....

Takovýto blábol už jsem dlouhou dobu nečetl.
27.10.2005 21:41:25   194.149.102.xxx 3231
No tak třeba ne, no. Je to jen teorie :-)
27.10.2005 22:47:25   85.160.90.xxx 3232
Uvedu Ti sice blbej příklad, ale princip je stále stejný. Vezmi si cenu W95, W98, WMe, W2k, WXP.... časem i Vistu. Stále větší, složitější a asi i lepší, ale cena defakto stále stejná... Také nešly ceny her nahoru, když začaly hry být optimalizovány pro MMX...atd...
28.10.2005 09:16:06   84.242.95.xxx 3331
on mozna spis myslel to, ze se budou muset prijmout novi lide a to se prodrazi, ale kdyz se podivam na cenu her v zahranici, kde je treba i polovicni, tak by u nas zdrazit nemely. A to nebezpeci: asi narazi na to, ze by se mohlo to pridavani jader rozjet a za chvili by bylo FEAR 2, ktery bez 8mi jadrovyho procesoru nerozjedes ( to je jen odhad, pesimistickej odhad ). Ale snad to tak hrozny nebude, ale spis nez na 2 jadra sem zvedav, co udela 64 bitu, pac to bude neco novyho a bude zde spousta prostoru pro optimalizace...
26.10.2005 23:59:19   147.229.201.xxx 3535
ad1 a ad2 nelze než souhlasit, ale s tou limitací procesorem je to NESMYSL. Podívej se pořádně na grafy a zjistíš, že ANI V JEDINÉM není v 1600*1200 při 4AA CrossFire limitován procesorem a to jsou zahrnuty vykopávky typu UT2004. Když bychom tento test vyřadili, tak ani v 1600*1200 bez AA to není v jediném testu limitováno procesorem. A dokonce když vezmeme jen nové hry(FEAR a Q4), tak CF (a myslím i SLI) není limitováno procesorem ANI v 1024*768 bez AA!
A tento trend relativního snižování nároků na procesor bude u nových her pokračovat(ještě před nedávnem se soudilo, že R9800PRO patří jen do nejnabušenějších sestav typu AXP3200+ - dnešní grafiky jsou až 4x rychlejší, ale procesory jsou rychlejší maximálně o nějakých 50%).
Už jsem to psal i jinde, ale co se týká her, tak klidně zapomeň na všechna rozlišení a nastavení krom toho, ve kterém budeš hrát(tzn asi maximální možné - 1600*1200 při 4AA) a POUZE TAM porovnávej rozdíl ve výkonu bez a s CF/SLI. A tam je zvláště u nových her běžný nárůst výkonu kolem 70-80% - tzn žádný marketingový trik.
Můžete samozřejmě namítat, že poměr cena/výkon je slabý, ale u těchto řešení už opravdu jde JEN o výkon. A říkat, že je to blbost je jen ubohá závist(ne nemám (na) to - i já si o tom můžu nechat jenom zdát).
27.10.2005 06:40:00   194.149.102.xxx 3229
Samozřejmě, 1600x1200 je nádherný rozlišení, zobrazovací techniku na to mám, ale mám dojem že v 1280x1024 s 4xAA bych byl taky docela happy...
Ale souhlasím s vámi v tom že pokud jde někomu jen o to se vytáhnout výkonem a nemá co by dělal s prachama, ať si CF/SLI (nehodící se škrtněte podle preferencí) klidně koupí...
26.10.2005 21:27:08   85.160.69.xxx 3433
Už ten popis sestavy mně překvapuje... Jak jste na desce s NF4 rozchodili 2xATI CF ?
26.10.2005 22:00:53   83.208.149.xxx 3232
jj docela zajimava chybka
27.10.2005 12:39:58   85.160.68.xxx 3132
Citace:
Testovací sestava se tentokráte sestává z trošku odlišných komponent než bylo obyčejně zvykem. Základ tvoří deska DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR, která pomohla vymáčknout z procesoru AMD Opteron 144 slušných 2.8GHz, což je adekvátní současné špičce procesorového nebe, jímž je Athlon 64 FX-57 na téže frekvenci a jádře. Dále byla sestava doplněna o paměťové moduly Corsair XMS TwinX 3500LLPRO o velikosti 2x1GB. Paměti pracovaly na 400MHz při časování CL2 (2-2-2-5)null


Tak to tam opravte. Thx.
27.10.2005 14:17:46   194.108.132.xxx 3132
Dik uz se stalo...byla pouzita deska MSI RD480 Neo 2, ale ponekud ve stavu prototypu, tak jsem ji radeji ani nefotil samotnou:-)
26.10.2005 23:34:04   194.108.132.xxx 3336
No samozrejme nerozchodili..pouzita byla deska ATi RD480 Neo 2:-).
26.10.2005 21:29:42   85.160.69.xxx 3232
Nikde na těch fotkách nevidím desku od DFI...
26.10.2005 21:32:05   85.70.247.xxx 4160
Kdysi dávno, když jsem si kupoval první počítač odpovídající tehdejší současnosti (asi 3 roky zpět :-) ) jsem si myslel, že výkon je to nejdůležitější .... koupil jsem si Athlona XP1800+, 512MB RAM a GeForce 4TI 4400 --- prostě dělo --- teď se chystám kupovat nové pecko - a čím víc jsem nad ním uvažoval, tím víc mi docházelo, že není nejdůležiutější výkon ve hrách --- co s ním - za dva roky vám bude na dvě věci ..... budou zde grafárny co GF7800GTX převálcují několikanásobným výkonem a mnohem pokročilejšími technologiemi ..... uvědomil jsem si, že lepší je výkon v ostatních aplikacích jako je práce s grafikou atd. - pokud chcete počítač používat na práci --- vykašlal jsem se na MEGAnadupanouSUPER grafárnu a místo toho jsem investoval do SATA II RAID diskového pole ve stripping módu a 2GB RAM a pořádného procesoru (Athlon 64 3000+ s939) a kvalitní základní desky - a grafika? ... obyčejná ATI X800XL v podání Asusu - pochybuju, že by mi to na následující 3 roky nestačilo ....
27.10.2005 06:45:55   194.149.102.xxx 5234
"vykašlal jsem se na MEGAnadupanouSUPER grafárnu" ... "a grafika? ... obyčejná ATI X800XL v podání Asusu"

To mě fakt dostalo. Po tom "obyčejná" jsem čekal něco jako GF6600GT... a vono X800XL. Né, to vůbec neni žádná meganadupaná grafárna, to každopádně né. Procesor vás moh stát tak 5000, kvalitní deska 4000, 2GB RAM okolo 6000, diskový pole nevim, musel bych znát kapacitu, a grafárna stála 9000 - nejdražší věc ze sestavy a to je jen obyčejná X800XL... ROFL
27.10.2005 08:39:57   194.213.41.xxx 3231
no jo to sou ty chlubici komentare sledujte co mam za sestavu) I kdyz aspon ji ma vyvazenou. Kdyz sem videl na invexu jak klucikum nachystali organizatori f.e.a.r. na masinach P4E 3,6ghz s grafikou..ATI shit700Pro to byla hruuza jak po strance vizualni tak rychlosti hry o)
27.10.2005 09:39:08   194.149.102.xxx 3132
no to je docela slabota... nic proti X700Pro, za ty prachy taky docela dobrá karta, ale do sestavy pro profi gamerskej turnaj a k P4 3,6GHz, to nějak nevychytali...
nebo byly na turnaj lepší stroje a na těch volně přístupnejch veřejnosti se šetřilo:
27.10.2005 09:44:39   194.213.41.xxx 3131
jo na tech volne pristupnych se setrilo, ale na fear teda setrit nemuseli..zase treba tuhle gamesu mel asus poustet misto trapneho marku05, kde meli na opteronech tusim v sli grafarny od 6600GT po 7800gtx
27.10.2005 09:50:15   194.149.102.xxx 3232
no tak GF7800GTX SLI to už by bylo o něčem úplně jinym :-)
27.10.2005 21:17:55   82.202.9.xxx 3332
No nevim, v tom jednom testu meli ty SLI 7800GTX průměrně 3-5FPS. Asi extrémní nastavení
27.10.2005 23:45:02   85.70.247.xxx 3232
Připadá vám snad X800XL za 8K nějak moc namakaná proti takové X1800XT nebo X1800XL? mě teda moc ne. Jinak - to pecko není žádne top! to si musíte uvědomit --- Athlon 64 je na 3000+ nejlevnějším kouskem co se pro 939 sehnalo .... 2GB RAM .... no - není to nejlevnější záležitost - ale ten komp mi bude muset vydržet alespoň tři roky ..... když začnete uvažovat - tak vám to možná příjde ospravedlnitelné .....
30.11.2005 07:40:57   83.208.240.xxx 2726
Muzu rict,ze dnes je to s PC hrozny.Nechci se vychloubat.Spis nadavat.Mam mesic AMD Athlon 3200+ Venice,1,5GB RAM,deska MSI K8N Diamond 54G a grafiku MSI nx6800GT 256 a muzu Vam rict,ze uz na to snad prdim.Pri tehle sestave Quake 4 na Ultra rozliseni nerozebehnu.Seka se to jako sv.. a FEAR mam jen na high.Opravdu pak nevim jestli ma cenu uvazovat nad dnesnimi hrami.Je snad lepsi si koupit neco za prijatelnou cenu na cem pustite vse nez za desitky tisic a zlepsi se Vam to o neco malo lepe.Uvazoval jsem jeste o jedne do SLI,ale ted mam fakt pochybnosti.Koupim ji za 9-10 a nakonec zjistim,ze je to lepsi fakt je o chlup a clovek bude nastvanej.Je to hrozny.Vse je na dnesni trh moc rychly.Na jednu stranu je to super,ale na druhou kdo ma shanet finance na takovy turba a za pul roku to stejne muzete prodat za par kacek
27.10.2005 09:01:59   195.146.121.xxx 3232
Zajímalo by mne, na kolik přišlo vyvinout technologii (nebo ji upravit do použitelné podoby pro dnešní gr. karty), která nám dovolí spojit dvě karty dohromady tak pěkně, že (jak jsem viděl v grafech, které jsem si letmo prohlédl)jejich výkon nijak výrazně nepřekračuje výkon jedné karty. Pokud takto spojené karty nejsou limitované CPU nebo něčím jiným a podávají takový nevýrazný výkon, jaký to má význam? Doufám, že jsem v článku nepřehlédl nějaké vysvětlení...
27.10.2005 09:34:06   194.213.41.xxx 3531
vyznam je jedine marketingovy aby mela spolecnost nejvykonejsi reseni a to se rozkriklo mezi lidi. Nekteri na to slysi a kdyz si jdou kupovat low nebo stred gpu tak si vzpomenou na clanek nekde v casopise atd kde dana gpu od firmy davala best skore, a tu samou znacku si koupi o)
27.10.2005 11:54:56   195.49.189.xxx 3030
Je to skoda, ale ked pisete platforma Crossfire v podani MSI, tak si pod tym predtavujem aj recenziu motherboardu MSI. Tak sa tato recenzia stava iba polovicnou.
27.10.2005 13:03:15   213.29.14.xxx 3529
SLi a CrossFire jsou určitě zajímavá řešení,ale upřímně řečeno,zde hraje velkou úlohu marketing. Zhruba každých šest měsíců tu máme nové generace gafických karet,které sebou přinášejí nejen zvýšení samotného výkonu,ale hlavně nové technologie ve zpracování či úpravě 3D. Jestliže tedy budu míti v počítači SLI řešení založené na GeForce 6800GT,tak určitě přijdu o nové technologie,které sebou přináší řada 7800/bohužel,jich tentokrát není tolik,jako nová řada Radeonů X1000/. SLI a CrossFire určitě nejsou pro každého a cena takového řešení vyjde neúměrně draho k výkonu,který můžou podat.Velkou hloupostí se pak stávají sestavy,postavené na SLI řešení karet GeForce 6600GT. Jestliže už bych si měl vybrat podobné řešení SLI či CrossFire,tak bych volil jednu grafickou kartu s dvěma čipy. Ale i tak,kupovat grafickou kartu přesahující částku 10.000,není zrovna moc dobrou investicí.
27.10.2005 17:54:38   213.191.106.xxx 4332
Tak jsme všeci tady v ddiskuzi rozebrali výhody a nevýhody SLI a Crossfire, zanadávali si jak je ta ATI blbá že sem nevozí ty master karty a teď si všeci na podstatně pomalejších procesorech a single kartách něco zahrajeme protože pro zábavu ten našlápnutej počítač máme.

Zajímalo by mě kolik procent počítačů má teď to SLI. Když to byla otázkou dvou vodoo2 měl sem to doma. Teď když je to otázka v podstatě speciální desky a dvou drahých karet tak to budou asi max tisíce fanoušků... Se nedivím tu ATI necpe ty master karty kdo chce nechá si to dovést /sjede pro to autem/ do rajchu
28.10.2005 03:03:32   213.194.194.xxx 3133
članek jsem si moc nečetl jelikož hraju jen jednu hru a ještě ktomu na ultra lowest tak me cely clanek vubec nezajimal, ale autora se chci zeptat proc spolodil tuto vetu ktera me ocividne dostala : UnrealTournament 2004 využívá převážně technologie DirectX 7; todle je ta nejvetsi hovadina co jsem kdy videl ,(boze) . takze tadle hra je ciste dx8,1 a jeste ktomu byla vydana knihovna na dx9,0 tak at to tam priste nepise kdyz si neni 100% jistej .... a jeste ktomu dx9 jsem to osobne zkousel a videl. peace
28.10.2005 08:13:40   194.149.102.xxx 3433
No, podle mě je UT2004 opravdu někde na pomezí DX7 a DX8, dříve jsem to hrál na GF2, až to někdy zkusím na Radeonu tak uvidím jak to bude vypadat ale podle mě jsem na GF2 o moc nepřišel...
31.10.2005 14:16:58   82.113.54.xxx 3131
RulezZzOr: Je to v zásadě DX7 engine, který používá pár jednoduchých pixel shaderů. Proto bez výrazných rozdílů ve vizuální kvalitě běhá i např. na NV10.
28.10.2005 03:14:47   213.194.194.xxx 3332
http://www.playzone.cz/news/7520/#comments
i kdyz mam solidni PC tak proto hraju na ultralowest )))
28.10.2005 19:16:15   80.188.116.xxx 3232
Kde jste vzali tuhle zákl. desku na Opterona 144, díky...
29.10.2005 23:12:54   194.108.132.xxx 3131
Netusim jestli ji MSI uz prodava..tohle byl sample dodany ke kartam.
29.10.2005 22:43:35   85.193.26.xxx 3737
1. neumite se omluvit konkurenci
2. delate z lidi ko**ty ( bacha abych neotestoval CF na nForce...) ^^
3. FYNYSH!


A dejte mi prosim ban (jestly to vubec dokazete) abych na tyhle retardovany stranky uz NEMUSEL! (hh to bude reakci ) a povidejte si ty kydy nekomu jinymu ... treba vasemu priteli Radkovi... NAZDAR a doufam ze zejtra se sem nedostanu!
29.10.2005 23:11:54   194.108.132.xxx 3432
No predne bych Ti doporucil, abys venoval trosku casu svemu rodnemu jazyku:-).
30.10.2005 10:22:41   81.27.196.xxx 3231
ROFL to jsem nevedel ze tohle je Gramatickej server ... ale zde je mozny fakt vsechno!
30.10.2005 12:25:31   62.40.68.xxx 3031
tak sem testoval F.E.A.R ceskou verzi na mym PC a vysledky mi nak neodpovidaj tem co ste nemaerily zde v clanku.
mam ATI X850XT@Platinum (posledni catalisty)
AMD 3700+@4500+
1GB ram
Maximalni detaily v 1280x1024
FPS min 21fps
FPS prum 39fps
FPS max 90fps
18.11.2005 07:51:34   195.47.80.xxx 2927
Zdravim,
chtel sem se zeptat zda-li Sapphire Atlantis ATI Radeon X800 GTO 256MB, PCI-E umožňuje Crossfire. Chtěl bych si ji koupit ale s myslenkou, ze az kartu zlevnej na prijatelnou mez, ze bych si koupil druhou. V Czechcomputer sem si precetl ze az grafiky X1xxx serie to budou podporova. Tady ale a i na strankach Ati sem se dozvedel , ze je nejaka X850 Crossfire edition. Tak me zajimá jestli ta X800 GTO to bude podporovat nebo jenom az budou dve budou na sebe koukat a nedelat nic Diky za odpověd!
1.12.2005 13:19:29   62.209.198.xxx 2828
Jo taky by mě zajímalo, kterou kartu lze nasadit jako master card a zda je to nějaká z řady X800, nejlépe GTO. Odpovězte jelenovi a budu vědět :o)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

168 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 77.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.