Úvaha: Už to neni dost cool. Musíme vymyslet... dlaždice! | Kapitola 6
Seznam kapitol
Asi to nenapadlo jen jednoho člověka na planetě – proč mají Windows 8 dlaždice? Proč se hýbou, proč je to všechno zářivě barevné? Máme podezření, že za tím stojí tak trochu marketing... Protože kdyby vývojáři přemýšleli a chtěli uživatelům pomoct, tak nevymyslí nic, co se hýbe, schovává nebo mate oči barvou. Stará plocha už prostě nebyla cool!
Na to, že Microsoft má jedny z nejpokročilejších usability labs, laboratoří pro sledování chování uživatelů, je prostě neuvěřitelné, že mohl vypustit tak špatně navržený systém. Na druhou stranu, Nokia měla největší centrum pro výzkum a vývoj ovládání pro mobilní telefony – a přes drahé projekty, které zahrnovaly i věci jako první kontakt Indiánů z pralesa s mobily, se nedá říci, že by svoji výzkumnou základnu úspěšně zúročila. Je to vážně divné. Dokonce platí neobyčejně zvláštní pravidlo, že čím více peněz firma investuje do výzkumu a vývoje, tím méně ho zúročuje (výjimkou je asi jen IBM).
Současnou podobu dotykového rozhraní Windows 8 považuji za naprostý fail v tolika směrech, že to snad ani nemá smysl rozebírat jednotlivě. I když na dotykových počítačích dávají trochu větší smysl, je pravdou, že pokud jde o ergonomii, Microsoft zoufale kulhá za celou řadou vývojářů, kteří nasbírali s dotykovým rozhraním zkušenosti třeba při vývoji her. Tak kupříkladu jsem byl potěšen jednoduchým a přehledným rozhraním české „tower defensovky“ Radiant Defense – velmi jednoduché, ale přehledné, až na drobný problém se zaměřováním Omega Cannonu.
Očekávám, že právě vývojáři aplikací budou skutečnými průkopníky vývoje dotykových ovládacích rozhraní. Oni se nemohou spolehnout na to, že se uživatele budou muset naučit ovládat jejich aplikace, jak si to může dovolit myslet Microsoft, protože „není Boha kromě Windows“ a jen skrze jeho ovládací rozhraní vede cesta ke spáse.
Pokud vývojáři aplikací udělají špatné rozhraní, lidi je nebudou používat, a to bude vývojářův konec. Malí výrobci software nemají ten luxus diktovat, co lidi mají a nemají dělat, musí své zákazníky doopravdy poslouchat a respektovat je.
Přitom je jasné, že dotykové ovládání přes dotykovou obrazovku a nebo zcela bezkontaktní kamerové ovládání, představuje další evoluční krok. Klasický stolní počítač, u kterého celý den dřepíte na zádi, bušíte do jeho klávesnice a šmejdíte potomkem Engelbartovy myši, dosáhl vrcholu a dnes se dramaticky rozvíjí nové třídy zařízení, která jsou chytrá, vyžadují komplexní ovládání, ale už nemají ani myš, ani klávesnici. Tím nemyslím, že počítač zanikne a nebo že je klávesnice špatná, ani náhodou. Stále budou existovat oblasti a použití, ve kterých bude klasické ovládání nepřekonatelné.