Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování | Kapitola 6
Seznam kapitol
Po zveřejnění článku o monitorech přichází na řadu podrobnější popis technologii související s plochými LCD panely - tímto článkem budeme mít tedy základy zobrazovacích technologii hotové. Článek se zabývá základními problémy souvisejícími s obrazem plochých panelů jako jsou pozorovací úhly, doba odezvy, obnovovací frekvence, analogové a digitální vstupy nebo počet zobrazených barev. Doufám, že se mi podaří rozptýlit i některá zažitá schémata a klišé.
Tento jev je obecně, spolu s dobou odezvy, považován za největší nevýhodu LCD panelů.
Díky své polarizační charakteristice dochází při pohledu na plochu panelu z boku (mimo rozsah stanovený pozorovacími úhly) k dramatické ztrátě jasu doprovázené zkreslením barev (v extrémním případě se obraz obrací až do negativu). Tento jev je více zřetelný v případě levných panelů DSTN (ty se dnes už naštěstí nepoužívají).
První generace aktivních panelů nabízela dobrý obraz při těchto maximálních pozorovacích úhlech: +/- 45 stupňů odklonu od kolmice v horizontální rovině a cca +15 a -35 stupňů odklonu ve vertikální rovině.
Poznámka: Vertikální i horizontální pozorovací úhly se často sčítají, proto místo +/- 45o dnes se spíše setkáte s hodnotou 90o a podobně.
Pokud se na panel dívá jeden pozorovatel - a to téměř kolmo, nejsou tyto úhly nijak drastickým omezením - horší to je s pozorovateli, kteří jsou byť jen trochu mimo "pozorovací kužel" stanovený pozorovacími úhly.
Naštěstí se stále pracuje na zdokonalování technologii TFT, a tak zde máme hned několik metod zlepšujících - mezi jinými - i pozorovací úhly.
TFT | horizontální pozorovací uhel | typická odezva |
TN (Twisted Nematic) | 80 - 100 | 30ns |
TN + film | 120 - 140 | 16, 25, 30ns |
IPS / Super-TFT | 160 -180 | 30ns |
MVA | 160 - 170 | 20ns |
IPS, Super TFT (Hitachi, NEC) a Multi-Domain Vertical Alignment (Fujitsu) posouvají pozorovací úhly téměř na úroveň monitorů, levné panely však stále používají klasickou TN koncepci, případně vybavují přední část panelu speciálním filmem (TN + film).
Dá se předpokládat, že podíl TN displejů první a druhé generace bude postupně klesat ve prospěch pokročilejších technologii. Jinak pokud si panel můžete prohlédnout, podívejte se na obraz seshora a z boku (pozor na šetřiče obrazovky - dokážou zamaskovat leccos).
Extrapolace nižších rozlišení
Hlavní výhoda LCD panelů - jejich přesně definovaná pixelová geometrie - se v některých případech, tehdy kdy potřebujeme zobrazit obraz v jiném než standardním rozlišení, mění na nevýhodu. Například při fyzickém rozlišení TFT panelu 1024x768 se musí běžná rozlišení 800 x 600, 640 x 480, ale i veškeré textové režimy přepočítat - "rozředit" na celou plochu panelu (přesněji řečeno, obraz v nižším rozlišení se musí extrapolovat). V prvním případě je měřítko 1.28 : 1, ve druhém 1.6 : 1 - v obou případech se nejedná o celé číslo, a tak se musí potřebné informace inteligentně rozložit na řadu sousedních pixelů.
Díky dnes používaným metodám extrapolace Advanced Scaling (dnes se naštěstí již nesetkáváme s kdysi běžným jevem, kdy se obraz v nižším rozlišení zobrazoval uprostřed černého panelu) je výsledný obraz v nižších rozlišeních přijatelný - i když mírně rozmazaný.
Poznámka: Nesmíme zapomínat na to, že provoz na jiném než standardním rozlišení se dá v případě TFT panelů považovat jen za nouzové řešení - tento režim spolehlivě totiž likviduje výhody panelů.
...standardní rozlišení (Targa Visionary V15, 1024x768)...