Preview: blíží se Crysis současného hardware? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Ano, hra Crysis, která svými obrovskými výkonovými nároky předznamenává krizi hardware současných PC se pomalu klube na svět (na oplátku za to nabízí neuvěřitelně realistickou grafiku). Datum vydání je stanoveno na 16. listopadu, ale programátoři nenechávají nic náhodě a v rychlosti pilují poslední betaverze a my vám přinášíme exklusivní report nároků na hardware počítače.
Na začátku je nutné připomenout několik zásadních technických skutečností.
První věc je samotné zakoupení a instalace hry - postup je naprosto stejný jako u Bioshocku (pouze s malou změnou). Plnou hru Crysis nebude možné nainstalovat, hrát a spustit bez připojení k internetu! Pokud připojení na herním stroji nemáte, máte zkrátka smůlu, hra bez ověření přes internetový server nepůjde dokonce ani nainstalovat. Hra během instalace kontaktuje server ochrany SecuROM, který až po kladné autentizaci dovolí hru kompletně nainstalovat a spustit.
Pokud si také myslíte že si hru zahrajete dříve než ostatní, z oblíbeného Steamu - jako je to v této době obvyklé, musím vás zklamat - nezahrajete. Hra Crysis se bude prodávat pouze jako krabicová verze nebo stažitelná přes pomalý EA eshop.
Jde vidět že systém ochrany SecuROM + on-line autentizace se osvědčil a asi se zanedlouho stane standardem, protože je obtížné jej prolomit. U hry Bioshock to trvalo několik týdnů, po které se hra neuvěřitelně dobře prodávala - což bylo účelem tohoto postupu.
Crysis MP Beta
Pokud jste členové komunity na serverech Fileplanet a nebo Incrysis obdrželi jste v polovině týdne aktivační klíč a klienta, a můžete tuto "betu" hrát s rodinou a kamarády. Betu nainstalujete s pomocí klíče, poté zadáte aktivační klíč na server SecuROM a až pak se hra odemkne a je možné ji spustit.
Poznámka: Pravdou však je, že se část těchto klíčů se začala půjčovat nejen "rodině a bližším kamarádům" jak bylo zamýšleno a Internet zaplavily desítky obrázků testů a videí. My jsme však žádné obrázky ani video nepořizovali - jen jsme k této nesourodé změti šířící se Internetem chtěli vytvořit nějaký rámcový a poněkud ucelenější komentář.
První veřejná betaverze má mnoho omezení a nelze z ní definitivně usuzovat chování a výkon finální verze hry (to by se mělo ještě zlepšit - navíc Crytek dosud postupuje s německou důkladností). Termín vydání se však blíží a zkušenost ukazuje (stejně jak tomu bylo s HL2), že testovací verze svým charakterem leccos o konečné hře vypovídají.
Problémy betaverze nejsou problémy finální verze
Vlastnosti první betaverze byla nemožnost nastavit jakékoliv jiné nastavení kvality grafiky než Low - High prostě nefungovalo. Tento problém odstranila nová verze "batch 2", která je již několik dní také k dispozici. Tam již High je možné nastavit - i když dle tvůrců jen pro určité položky menu (ostatní stejně zůstanou na Low, i když nastavíte High).
Betu jsem "proháněl" několik hodin, provedl jsem i několik orientačních testů programem Fraps a myslím, že zjištění budou pro mnohé velmi překvapivá. Pro první pohled nám to postačuje a až vyjde plné demo / hra, k testu grafických karet ještě jednou vrátíme.
Ovladače
Ve dnech před uvedením tohoto betaverze, vydala nVidia ovladače pro své grafické karty speciálně určené pro hry Bioshock a Crysis. Stávající verze je 163.69 - ta by měla zlepšovat skóre hlavně v Crysis, což jak ukáží naše testy je více než nutné.
V těchto ani jiných ovládačích však zatím nefunguje režim SLI, který až do dnešních dnů nenašel mnoho využití - a to se ale právě změnilo. Oficiální verze ovladačů 170.40, která by měla být právě určená pro Crysis a hlavně už obsahovat podporu SLI byla oznámena těsně před vydáním hry v listopadu. O speciální edici driverů pro karty AMD/ATi nic nevím.
Doplnění: Já jsem hru testoval pouze s posledními oficiálními ovladači, protože v době testu ještě "speciální bety" nebyly ke stažení. Dle některých hlasů na diskusních fórech ale tyto poslední drivery významně zlepšují hraní. Na to se podíváme v následujícím článku, kde budeme testovat demo a finální hru.
Oficiální požadavky na herní počítač
Minimální požadavky | |
Procesor | Pentium 4 - 2.8GHz, nebo ekvivalent AMD Athlon 64 |
Paměť | Alespoň 1GB RAM |
Grafická karta | DirectX 9.0c karta, 128MB RAM, SM 2.0 |
Zvuková karta | DirectX 9.0C kompatibilní zvukovka |
Operační systém | Windows XP SP2, Windows Vista |
Ovladače | Poslední verze DirectX, ovladačů grafiky |
Doporučené požadavky | |
Procesor | Intel Core 2 Duo - vícejádrový procesor |
Paměť | 2GB RAM |
Grafická karta | DX10 Grafická karta s 512MB RAM Shader 3.0 + SLI - CrossFire |
Zvuková karta | SoundBlaster X-Fi |
Minimální požadavky jsou dle mého soudu spíše k pousmání - na takové sestavě si hru stěží zahrajete na cokoliv vyššího něž je striktní: "všechno-na-minimum". V doporučeních je totiž doslova napsáno: grafické karty GeForce 7800 a nebo Radeon X1900 a vyšší. Firma důrazně doporučuje vícejádrové procesory a Intel má dokonce na svých stránkách promo o tom, že: "Crysis a čtyř-jádrové procesory jsou to pravé ořechové".
Crysis je asi opravdu první hra, kde vám váš jen 2-3 roky starý počítač "střední třídy" nenabídne hru dobře hratelnou ani na nízké detaily v nízkém rozlišení. Mnozí uživatelé zapláčí a prodej high-end grafik se před vánoci se jistě masivně zvýší.
To že Crytek odmítli vydat Crysis na konzolích PS3 a Xbox 360 kvůli jejich slabému výkonu se ukázalo jako opodstatněné a krutě pravdivé. Stejně jak tomu bylo v době vydání Far Cry, si v době uvedení Crysis budou maximální detaily moci vychutnat až hráči na sestavách zítřka. Což zároveň neznamená, že na nižších detailech není hra stále úchvatná.
Naše testovací sestava
Jako základ mi posloužila základní deska Asus s čipsetem nForce 680i SLI, na desce bylo osazeno 2GB RAM a procesor Intel Core 2 Duo E6850 na základním taktu 3000MHz. O zvuk se postarala zvuková karta Audigy X-Fi Fatality a diskové pole tvoří dva disky WD Raptor zapojené v RAID 0. Grafická karta byla použita různě přetaktovaná GeForce 8800GTX.
Hardware | |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6850 |
Paměť | 2*1024MB Corsair 800MHz 8-3-3-3-1T |
Základní deska | AsusnF680i SLI |
Grafická karta | GeForce 8800GTX |
Zdroj | Enermax galaxy 1000W |
Ovladače | Poslední verze |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2, Windows Vista Ultimate 32-Bit |
Verze DirectX | Microsoft DX9.0c + DX10 |
Herní test | Crysis MP Beta |
Situace dnešního testu je jiná než v plnohodnotném testu výkonu grafik a nebylo možné provést testy na vícero počítačích jako u testu hry Bioshock. Na velké srovnání budou muset čtenáři počkat až do vydání dema / plné hry.
Testy byly provedeny pouze na počítači s procesorem Core 2 Duo, grafickou kartou GeForce 8800GTX, jak vidíte v popisu sestavy. Abych alespoň nasimuloval několik různě výkonných systémů, měnil jsem takt procesoru a grafické karty.
- Jako high-end jsem taktoval procesor C2D na 4GHz, paměti běžely na 1200MHz při časování 15-5-5-5 a grafická karta tikala na taktech 700/2100MHz.
- Poté jsem nastavil základní takty: procesor 3GHz, paměti na 800MHz při 8-3-3-3 a grafiku 8800GTX na 575/1800MHz.
Výsledky slabších grafik si každý pak jistě alespoň orientačně odvodí sám...