playstation-3-bomba-nebo-propadak
Hry Článek Playstation 3 - bomba nebo propadák?

Playstation 3 - bomba nebo propadák? | Kapitola 2

Z. Obermaier

Z. Obermaier

14. 11. 2006 01:00 172

Seznam kapitol

1. Playstation 3 - úvod 2. Krátký pohled do historie 3. Playstation 3 - specifikace 4. Playstation 3 - na vlastní oči
5. Hry a něco navíc ... 6. Hry Xbox 360 vs. PS3 7. Závěr a zajímavé odkazy

Právě před několika hodinami byla tato nová konzole z dílny Sony oficiálně uvedena na trh v dalekém Japonsku. Zbytek světa si sice ještě oficiálně musí nějaký čas počkat, to nám ale nebrání se na tuto novinku důkladně podívat alespoň na obrázcích a detailně ji prozkoumat.

Reklama

Na první podobě herní konzole, tehdy ještě pod názvem "CD SNES" začala spolupracovat společnost Sony a Nintendo už v roce 1990. První prototyp zařízení už s názvem Playstation byl představen v následujícím roce 1991. Kvůli neshodám v konceptu herního stroje se ale obě společnosti rozešly a každá později vypouští na trh svůj vlastní herní systém. Po třech letech usilovné práce Sony oficiálně uvádí na trh nejúspěšnější "systém domácí zábavy" všech dob. Přichází první skutečně použitelná, plně 32-bitová mašinka - Playstation. Po neskutečném úspěchu v Japonsku se následující rok uvádí konzole i do zbytku světa a se zaváděcí cenou 300 dolarů, kde se stává okamžitě hitem. Konzole sráží všechny své soupeře hluboko do propadliště dějin. Jediný soupeř který přežil dodnes je společnost Nintendo, jejíž systém Gamecube přežívá až do dnešních dnů. Prvního Playstationu se do dneška prodalo více než 100 milionů kusů, portfolio her pro tento systém čítá neuvěřitelných tisíc titulů. Téměř současně s uvedením následovníka - Playstationu 2, se v roce 1999 dostává na trh vylepšená a menší verze původní konzole, a to PSOne - tu vidíte na obrázku.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?
i Zdroj: PCTuning.cz

Konfigurace Playstation a PSOne : 32-bitový RISC procesor na frekvenci 33MHz, 1MB konvenční RAM a 2MB video paměti. O grafiku se staral 3D Geometry Engine - čip plně podporoval 2D rotaci, škálování, transparentní textury a 3D mapping a shading. Zvuk byl plně 16-ti bitový a měl 24-kanálový PCM výstup. Zařízení je vybaveno běžnou CD-ROM mechanikou. Konzole podporovala maximální rozlišení pouze 640x480, a teoreticky dovolovala zobrazení palety 16.7 milionů barev. Grafický výkon byl 360 tisíc trojúhelníků za vteřinu.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?
i Zdroj: PCTuning.cz

V Japonsku v roce 1999 a ve zbytku světa o rok později pak nastal pro příznivce herního stroje Sony další posvátný den. Na trh byla uvedena konzole Playstation 2. Mnoho z nás nástup tohoto fenoménu zažilo na vlastní kůži, ani mě se "Horečka sobotní noci s PS2" nevyhnula a svou prudce elegantní černou krasavici jsem v nedalekém Německu zakoupil, i když byla konzole všude stále vyprodaná a velmi špatně se sháněla. Vydáním PS2 zapsalo Sony do knihy domácí zábavy podstatnou a dodnes neukončenou kapitolu. Měla to být, a určitě i byla revoluce - skutečné multimediální zábavní centrum pro celou rodinu. Kromě her byl PS2 oficiálně schopen přehrávat hudbu, filmy na DVD, se správným softwarem skvěle zvládnul i filmy ve formátu Divx. Věc bez které by nikdy nemohl PS2 dosáhnout své slávy byla zpětná kompatibilita s hrami z původní konzole - a ta se díky osazení čipu z PSX  povedla dokonale. Velká většina her byla dokonce na novém stroji hezčí než na tom původním.

Sony podruhé zažívá absolutní triumf a prodeje zařízení jdou do desítek milionů kusů. Úspěch čehokoliv v tomto odvětví ale nezáleží paradoxně na technologickém přínosu zařízení ale na marketingu a samozřejmě hlavně na hrách. I v tomto směru se Sony vytáhli a na tuto konzoli vznikly ty nejlepší herní tituly, které si člověk napříč všemi platformami mohl dodnes zahrát. I přesto že éra PS2 dnes již pomalu končí, nikdy nebude zcela zapomenuta právě pro ty skvělé hry, a zážitky které u nich hráči prožili - vsadím se, že i za mnoho let se při vzpomínce na PS2 zaleskne v mnohých očích slza nostalgie.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?
i Zdroj: PCTuning.cz

Konfigurace Playstation 2 : 128-bitový procesor Emotion Engine na frekvenci 300MHz s přidruženými dvěma pomocnými specializovanými čipy. Systém je osazen 32MB ultra rychlé Rambus paměti a 4MB video paměti. Grafický čip byl na svou dobu velmi pokrokový, zvládal interpolaci textur a vyhlazování hran - proto byly starší hry z PSX "hezčí". O zvuk se stará zvláštní obvod podporující 48 vokálů, který měl svou vlastní paměť o velikosti 2MB - podpora pro DTS, AC3 je samozřejmostí. Konzole je osazena DVD-ROM mechanikou. Maximální podporované rozlišení je 1280x1024. Grafický výkon je 66 milionů trojúhelníků za vteřinu. V roce 2003 byla vydána nová vylepšená verze původní PS2 která měla tišší větráky, vestavěný infra-port a hlavně byla její cena poloviční než při uvedení.

Playstation 3 - bomba nebo propadák?
i Zdroj: PCTuning.cz

Po neustálém odkládání uvedení nástupce PS2, jsme se dočkali. Nekonečné čekání je u konce a listopad roku 2006 se možná stane nejdůležitějším datem v historii společnosti Sony. Firma je na úspěchu konzole existenčně závislá, vývoj systému stál stovky milionů dolarů a i přes vysokou cenu bude návratnost velmi dlouhá, hlavně z důvodu že Sony každou prodanou konzoli dotuje částkou kolem 200 dolarů. V případě neúspěchu pak může skončit pro Sony i tragicky. Komunita příznivců je sice ohromná, ale situace na trhu je dnes jiná než byla při uvedení dvou minulých konzolí. Dnes má Sony velmi mocného soupeře - Microsoft a jeho Xbox 360 je silný argument a zákony trhu jsou nemilosrdné. Opět musí přijít na řadu mistři marketingu, na nich závisí úspěch PS3. Jestli PS3 uspěje, a nebo bude díky nekonečnému odkládání navždy odsouzen na pomyslnou druhou pozici ukáže až čas, my mu však přejeme úspěch.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama