Gimp: bezplatná náhrada za Photoshop nyní využije více jader a GPU akceleraci
Oblíbený grafický opensource editor Gimp již delší dobu patří mezi to nejlepší, co je na trhu k dispozici. Nyní se práce s ním výrazně zrychlí díky výpočtům na grafické kartě.
GIMP je populární alternativou mezi nadšenci i profesionály, kteří nechtějí pro grafické úpravy využívat placená řešení jako je Adobe Photoshop, Corel Paint Shop Pro apod. Hlavním problémem byla dříve možnost využít pouze jedno výpočetní jádro procesoru, což je u podobného softwaru a navíc v době vícejádrových procesorů velký handicap. Navíc se stále najde dost uživatelů bojících se nestability tohoto komunitou vytvářeného softwaru, ale to už je minulostí a vše je na skvělé úrovni.
Nyní se mluví o úpravě Gimpem využívané knihovny Generic Graphics Library (GEGL), která bude spolupracovat s OpenCL a nabídne tak akceleraci některý úkonů na grafické kartě. V současné době již prý vývojářům akcelerace funguje, ale stále je co zlepšovat a optimalizovat. Vše vypadá velmi nadějně a my jsme zvědaví, jak výsledná verze poběží.
Blížící se verzi s označením 2.8 uvítáme koncem roku společně s dlouho očekávaným single-window režimem, GPU výpočtů se však dočkáme až ve verzi 2.10. Finálním krokem pak bude 3.0, která bude obsahovat všechny prvky pro grafické výpočty, včetně jejich optimalizace.
Gimp můžete stahovat ze stránek komunity. Kdo by chtěl nahlédnout do vychytávek verze 2.8, může si stáhnout vydání 2.7.2. Podle slov vývojářů však není určené pro běžné nasazení, ale pouze k testování!
Zdroj: Gimp