GeForce FX 5900 Ultra od ASUSu - nejvýkonnější grafika? | Kapitola 7
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si povede nejrychlejší čip firmy nVIDIA v luxusním balení od ASUSu? Půjde stejně dobře přetaktovat jako předchozí V9950 a jak si povede v testech proti ATi Radeonu 9800 Pro? Pomohou kartám s čipy FX 5900 nové Detonatory FX 45.23? To všechno a mnohem více se dočtete v nejrozsáhlejší recenzi grafické karty, která kdy na PCtuningu vyšla. Karty jsme otestovali v 9 hrách a v 10 teoretických testech (!), abyste si mohli udělat dokonalý obrázek o špičce dnešního pelotonu grafikých karet. K testování karet bylo k dispozici nadupané Pentium 4 3.2GHz (800MHz FSB, HT) a deska s dvojkanálovým čipsetem Springdale/i865PE.
3Dmark2001 SE
Již starší, zato narozdíl od svého modernějšího brášky všemi uznávaný test použijeme k porovnání hrubé síly karet a EBM.
Přetaktování FX 5900vkám nepomůže (3Dmark 2001 je při dnešní výkonnosti grafik již dost odrazem výkonu procesoru a propustnosti RAM), R9800 Pro je králem 3Dmarku 2001.
Tímto testem (stejně jako výsledkem z preview verze DooM III) se ASUS honosí na zadní straně své krabice a snaží se tak demonstrovat o kolik je Ultra výkonnější než R9800 Pro. Ano v tomto testu Radeona válcuje, je to test hrubé síly a tám je NV35 (zvláště na frekvenci 521/954) jako doma. Něco jiného je ale teorie a něco jiného praxe (hry), uvidíme dále.
Naopak v testu Environment Bump Mapping (v nových hrách jako součást pixel shader kódu) vyhrává Radeon už od dob R200 (Radeon 8500). EBM je použito například v Unreal Tournament 2003, jednou z prvních her, která toto využívala bylo Expendable, podporu najdeme v Colin McRae Rally 2 i dalších hrách.
Kompletní výsledky z 3Dmarku 2001 ve formátu TXT:
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
Říkate si asi, že je nefér používat test jedné ze zainteresovaných firem, ale pokud si vzpomenete na výsledky z tohoto testu, když se objevil Radeon 9700 Pro, víte, že je zcela objektivní. Radeon 9700 tenkrát v tomto pixel shader 1.1 testu několikanásobně předčil vlajkovou loď nVIDIE - GeForce4 Ti 4600.
Jak vidíte nic nového - Radeon 9800 má prostě a jednoduše výkonnější pixel shader procesory, ať už 2.0 nebo 1.x. Přetaktování FX 5900 Ultra pomohlo až v rozlišení 1600x1200:
Avšak Real zůstává jediným "skinem" chameleona v němž FX 5900 Ultra 521/954 dokázala předčit R9800, při použití Glass anebo Shiny si Radeon udrží vysoké fps, kdežto Ultra klesne ze 170 na nějakých 110fps a R9800 je jasným vítězem. Kompletní výsledky si můžete stáhnout zde:
ChameleonMark_results.zip
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
V době vypuštění vyrazil tento benchmark všem dech - v minimum requirements měl uvedeno 512MB RAM, 128MB grafické paměti (buď 128MB grafiku či alespoň v BIOSu nastaveno 128MB Aperture Size) a pixel shader 1.1. Dnes již tyto požadavky nejsou ničím neobvyklým, ale engine firmy CodeCult zůstává velice náročným především po geometrické stránce, jednotlivé snímky mají okolo 700.000 polygonů. Je zde intenzivně využit vertex shader 1.0 - 1.1 a k renderingu vodní hladiny pak pixel shader 1.1 - viz log soubor pořízený pomocí 3D-Analyze 2.16a - cc.shader.out.txt
Ano, jasné vítězství karet s FX5900, Ultra zde využije 256MB paměti a dotáhne se na přetaktovanou FX 5900 463/957. Avšak na digit-life za pomocí RivaTuner skriptu Anti-Detect zjistili, že nVIDIA dělá pro tento benchmark optimalizace na úkor kvality obrazu, což jsem pomocí screenshotů neověřoval. Optimalizace mají být maximálně pro hry, optimalizace pro benchmark nejsou ničím jiným než cheatováním. Zde si můžete opět stáhnout kompletní výsledky všech rozlišení: