Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?
GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?
autor: Pavel Dobrovský , publikováno 25.8.2015
GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?

Strhané rysy, kruhy pod očima a roztěkaný pohled patří k základní diagnóze návštěvníka GamesComu. Druhotné příznaky jsou propocená trika, kulhání, a větší než rozumné užívání kolínské (nyní s pomerančovou variací). Dává to smysl: od rána do večera běhají v rozlehlých výstavních halách a sledují nejnovější hry. A stejně se to nedá stihnout!


Řeč čísel mluví jasně. Na letošní GamesCom dorazilo 345 000 lidí z 96 zemí, aby se podívali na hry, herní hardware a technologie více jak 800 společností z 45 zemí. Výstava dostála svému kreditu největší herní evropské události a velkoryse pokryla různorodost herního světa. Nešlo jen o prezentace a hratelné ukázky. Doprovodné akce a přednášky se zabývaly praktickými i teoretickými problémy herního vývoje a otevřely oči evropského hráče do světa: Došlo na fenomény, jako je vývoj her v Íránu (18 miliónů aktivních hráčů) nebo Africe (první africká FPS se jmenuje Nairobi X). Hry jsou všude.

V možnostech tohoto článku není popsat úplně vše, co se na GamesComu objevilo. Vedle  vysokorozpočtových her tu o zájem publika bojovaly nezávislé tituly anebo takové, které jsou více experimentem než hrou s reálnou šancí na komerční úspěch. Právě takové ale stojí za pozornost, protože se snaží o něco jiného – o něco, co nejde ruku v ruce s mainstreamem a spoléhá na užší zákaznické skupiny, které vymezuje buď žánr anebo technologie. A protože podstatná část hardwarového reportu z GamesComu byla věnována virtuální realitě, začneme od her, které se pro ní v současnosti připravují. Souhrnně se dá říci, že jsou pionýry v neznámém světě a jejich autoři zkouší, co všechno jim projde, jak moc může virtuální realita ovlivnit herní prožitek, a v jakých směrech se vývoj bude muset přizpůsobit.

VR: The Assembly

Britské studio nDreams je něco jako zasloužilý voják na poli neobvyklých her. Vzniklo před 9 lety a pod vedením Patricka O'Luanaigha (kreativní šéf firmy studia Eidos) vytvářelo alternativní hry. V podstatě šlo o gamifikace komunitních služeb jako PlayStation Home. Jako jedni z prvních se zaměstnanci nDreams dostali k virtuální realitě, přišlo jim to jako dobrý nápad, a dnes produkují čtyři tituly pro brýle Samsung Gear VR, Project Morpheus, Oculus Rift a HTC Vive. Největší potenciál má The Assembly, která bude fungovat na všech brýlích a zavádí hráče do tajné vědecké podzemní základny, kde se peče osud světa.

GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát? GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát? GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?

„Zjistili jsme, že se hráči musí pohybovat pomalu, protože rychlý pohyb známý z jiných her jim nedělá ve virtuální realitě dobře,“ říkají autoři. V kůži jedné ze dvou postav se tedy po halách, laboratořích a v koridorech sunete procházkovým tempem. O to více příležitostí je pro rozhlížení se kolem. Pointou je zachránit svět před nebezpečným vynálezem, takže jde vlastně o detektivní adventuru (hodně se mluví, kombinují se předměty, pátrá se atp).

Kromě pohybu museli vývojáři upravit i vše, co kolem sebe vidíte. Nemohli šidit „odvrácené strany“ objektů, na které se při normálním hraní nepodíváte, a proto často zůstávají polygonově a texturově chudší. S VR brýlemi hráči naopak chtějí všechno prozkoumat zblízka a podívat se pod všechny stoly a židle. Nutností tedy bylo použít mnohem detailnější textury a vymodelovat kulisy tak, aby ze všech stran vypadaly dobře. Některé jsou přímo připravené pro brýle: Když třeba přiblížíte oči k elektronovému mikroskopu, automaticky se obraz přepne do detailního zobrazení viru, který je zkoumán.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 17.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.