Leadtek X-eye - 50" obrazovka v kompaktních brýlích
Seznam kapitol
Společnost Leadtek nedávno představila novinku v podobě brýlí X-eye, které při sledování filmů navozují pocit filmového plátna v kině a dají se rovněž použít pro hraní her na PC nebo oblíbených herních konzolách Playstation 2 či Xbox. Celý zázrak tkví v použití dvou zobrazovacích panelů o velmi malé úhlopříčce, které reprodukují stejný obraz a lidské oči tak nabudou pocitu jedné velké obrazovky. Ceny těchto produktů se obvykle pohybují hodně vysoko, ale Leadtek nasadil pro X-eye opravdu velmi rozumnou cenu.
Základní myšlenka tohoto produktu je být jakousi alternativou ke klasickým zobrazovačům jako jsou klasické CRT monitory a TV či LCD monitory. Samozřejmě, že 3D brýle si nedělají ambice nahradit tyto klasická zařízení, ale mají oproti nim jednu nespornou výhodu, kterou je mobilnost. Většina novějších brýlí umožňuje napájení z akumulátoru, a tak není problémem připojit je k notebooku či přenosnému přehrávači DVD.
Výrobci dokonce doporučují tyto brýle pro hraní her na herních konzolách, ale to se týká jen závodních simulátorů a některých 3D her, protože brýle jsou omezeny svým rozlišením a také rychlostí zobrazování (LCD). Jinými slovy to znamená, že hry typu Counter-Strike či Unreal Tournament 2004 si komfortně nezahrajete. Totéž platí pro strategie, kde je vše omezeno příliš malým rozlišením. Baštou těchto výrobků je zatím především reprodukce filmů.
Na trhu můžete najít hned několik výrobců těchto produktů, mezi které patří výrobky společností Sony, Olympus nebo IO display. Jejich produkty se liší velmi výrazně, což je dáno především použitím rozdílných zobrazovacích panelů a jejich rozlišením, které zpravidla nepřesahuje 640x480 bodů. Toto omezení předurčuje tyto brýle především ke sledování filmů, kde se nižší rozlišení příliš neprojeví na výsledné obrazové kvalitě.
Leadtek X-eye - porovnání s konkurencí
Výrobce | Sony | Leadtek | Olympus | IO Display | Eyetop | Visualwear |
Produkt | Glasstron LDI-50BE | X-eye | Eye-Trek FMD-150 | i-glasses Video | Seyetop Centra | Icuiti V920 Eyewear |
Zobrazovače | LCD | LCOS | LCD | LCOS | AMLCD | LCOS |
Vstup | NTSC/PAL | NTSC/PAL | NTSC/PAL | NTSC/PAL | NTSC/PAL | NTSC/D-Sub |
Výstup | 263x230 Pixelů | 432x240 Pixelů | 320x240 Pixelů | 640x480 Pixelů | 320x240 Pixelů | 640x480 Pixelů |
Hmotnost | 180g | 115g | 175g | - | 60g | 70g |
Spotřeba | - | 1.2W | - | - | 1.1W | - |
Cena | 1200 $ | 369 $ | 990 $ | 699 $ | 499 $ | 800 $ |
Jak je patrné z tabulky, tak Leadtek vsadil na velmi nízkou cenu svého výrobku, což jak doufám, nebude vykoupeno kvalitou samotného zařízení. Použitou technologii LCOS u zobrazovacích panelů si rozebereme v další části článku. X-eye se pyšní docela slušným rozlišením, takže by ani hraní her nemuselo být nepříjemné. Ceny pro výrobky jsou pouze orientační.
LCOS technologie = LCD + DLP
Tato technologie je de facto hybridem mezi zobrazovacími technologiemi LCD a DLP. V tomto spojení slouží buňky LCD jako světelný ventil, zatímco z technologie DLP jsou přenesené zrcátka. Díky použití křemíku a malým rozměrům je možné čipy LCOS vyrábět i na linkách určených primárně pro výrobu "klasických" čipů.
Hlavním problémem byla doposud těžko překonatelná technologická bariéra, kterou již vývojáři snad odstranili a produkty založené na LCOS technologii se tak brzy dostanou na trh. Zatím se bude jednat o velkorozměrové TV, ale na řadu brzy přijdou i monitory pro PC.
LCD - Liquid Crystal Display je technologie založena na tekutých krystalech a jejich elektromagnetických vlastnostech. Pomocí napětí na elektrodách jsou usměrňovány molekuly LC do příslušné polohy a prochází přes ně polarizované světlo jehož intenzita je tak polohou molekul regulována. Díky velkým rozměrům buněk (celý panel je prakticky jedním čipem na skleněném substrátu) vzniká zpoždění zobrazování, které všichni známe jako dobu odezvy u LCD monitorů. LCD je "transmisivní" technologii - body LCD matrice nesvítí sami o sobě, ale musí být podsvěcovány. Z principu (velké buňky, průhledné elektrody) nebude u LCD monitorů doba odezvy nulová a reálně se mluví o dosažení hranice 4ms ale reálné přiblížení se této hranici ještě dlouho nehrozí.
Výhoda LCD technologie tkví ve stabilním podání barvy bez barevného chvění, které můžeme spatřovat u DLP technologie. Další výhodami LCD je absence mechanických součástí a dnes už také snadná výroba.
DLP - Digital Light Procesing je "odrazná" (reflexní) technologie založena na odrážení průchozího světla od miniaturních zrcadélek umístěných na speciálním čipu (ten jich může obsahovat až několik miliónů). Původní bílé světlo je přiváděno přes rotující barevný filtr (tím se dosahuje přepínání barev RGB) přímo na miniaturní zrcadélka, které ovládají jas daných bodů (ten se řídí frekvencí překlápění). Výhodou této technologie je vysoká věrnost barev, jas a kontrast, který si nezadá s CRT monitory. Nevýhodou je barevné chvění, které způsobují právě mechanické součásti panelu.
LCOS - Liquid Crystal On Silicon je jedna z nejnovějších technologií a přináší sebou mnoho kladů, mezi které patří i možnost výroby panelů o opravdu velkých úhlopříčkách (až 180cm). Další nespornou výhodou je, stejně jako u technologie DLP, minimální mezi pixelový prostor (u těchto panelů neuvidíme jev známý z LCD jako pixelizace).
Princip fungování čipu LCOS je zcela jednoduchý a je prakticky shodný s LCD - buňky LC jsou jen menší (a tím pádem jsou rychlejší) a původní komplikovaná spodní průhledná elektroda LCD je nahrazena malým pevným hliníkovým zrcátkem (to je "převzaté" z DLP).
Obrázek LCOS principu je převzat z časopisu CHIP
Světlo nejdříve projde polarizátorem a průhlednou skleněnou deskou, po té pokračuje přes vodivou vrstvu (oxid zinku a india) do vrstvy tekutých krystalů, poté se odrazí od vrstvy tvořené hliníkovými elektrodami (každý pixel = jedna elektroda). Po odrazu světlo projde zpět všemi třemi vrstvami.
Ovládaní jasu pixelu dochází změnou napětí mezi vrstvou z lesklých hliníkových elektrod a vrstvou z oxidu zinku. Ve výsledku se světlo změnou napětí polarizuje a podle polarizačního úhlu se reguluje jeho průchod. Jestliže polarizační úhle dosáhne hodnoty 90 stupňů, pak neprochází žádné světlo a pixel je zcela "černý".
Poznámka PCtuningu k technologii LCOS
Čipy LCOS jsou "reflexní" a tudíž mají své specifické použití - je možné je použít tam, kde se jedná o projekci obrazu a uplatní se v projektorech a velkoplošných TV. Zde hlavní přínos spočívá ve vynikající době odezvy, která atakuje hranici 1ms (u těchto zobrazovačů žádný "ghost" efekt nehrozí). Superlativy by mohly pokračovat přes podání barev a jejich kalibraci až po relativní snadnost výroby LCOS čipů, pro které se dají použít stávající linky výrobců křemíkových čipů.