Hlavní stránka Hardware Ostatní DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem
DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem
autor: Daniel Wojtěch , publikováno 22.9.2014
DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem

Nedávno jsme dostali nabídku na otestování highendové autokamery a zároveň novinky společnosti DOD. Tato značka není u nás v segmentu autokamer až tak známá, ale vzhledem k jejím kvalitám stojí za to si ji představit. Spolu s ní se podíváme na další modely z vyšší třídy – A7 od TrueCam a MiVue 586 Touch od Mio.


Na trhu s autokamerami to vypadá, jako kdyby se s nimi roztrhl pytel. Výrobci přicházejí s novými, stále lepšími modely, jejichž funkce akorát zvedají cenu. Když zabrousím do minulosti, první kamery začínaly na rozlišení VGA, kde o nějaké kvalitě záběru a rozpoznávací schopnosti nemohla být řeč. Kamery byly poměrně velké, celkově ne moc kvalitní a neměly funkce jako GPS, ukládání důležitých záběrů, dotykovou obrazovku a mnohé další. A když už měly, tak nebyly běžnému smrtelníkovi dostupné.

Dnes už kamery dospěly do fáze, že si i ten kvalitnější model může pořídit téměř kdokoliv a za přijatelný obnos. Nestojí sice tisícovku, ale ani pět. Většina lepších kamer má již dnes běžně rozlišení fullHD, které (pokud není pouze papírovým tahákem) nabídne slušný obraz s veškerými detaily. Pokud se však jedná pouze o interpolované rozlišení, jeho kvalita zdaleka není taková a klesá s ní i úhel záběru. GPS má již téměř každá kamera s cenou nad 3000 korun a většinou se jedná o renomované výrobce, jako je MIO, TrueCam a další. Jeho výhoda spočívá v možnosti zaměstnavatele sledovat trasu zaměstnance a jeho rychlost, je to ale trochu krkolomné řešení, a proto se GPS používá především pro zobrazení aktuální rychlosti v záznamu. Některé kamery ale neumí integrovat údaje z GPS do záznamu a přehrávají je pouze v přiloženém software. Od těchto ruce pryč.

DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem

Když se podívám na aktuální nabídku trhu, pozastavuji se nad stále se zvyšujícím rozlišením autokamer a také například nad dotykovým displejem. Osobně si myslím, že kamery obrazově dosáhly určité laťky, která je pro daný účel zcela ideální a není zapotřebí se s ostatními výrobci předhánět, a to nejen kvůli tomu, že to značně zvyšuje nároky na paměťovou kartu, ale také proto, že by výrobci měli více času věnovat neměnícím se „obalům“ a jejich velikosti. Řidič v autě nepotřebuje vozit kameru, kterou využije i pro natáčení rodinné dovolené. Zaměřte se prosím raději na kompaktnost a spolehlivost při provozu v těžkých podmínkách vládnoucím za čelním sklem. Není nad to pobavit se nad parametry, kde výrobce udává rozsah pracovních teplot od -20 °C do 50 °C.

Dotykový displej není také nejlepší nápad vzhledem k tomu, že se řidič za jízdy potřebuje soustředit a ne hledat místo pro klepnutí. Je sice hezké, že při zapnutí kamery MIO na vás vyskočí otravná a nevypínatelná informace o tom, že je ovládání za jízdy zakázáno, ale v tom případě mi vysvětlete jak mám přepnout do SOS modu pokud nezareagoval G-Sensor a kamera si ho nezapla sama či jak vytvořit fotografii bez toho, abych musel zastavit a onen děj, který stál za fotografii by byl nenávratně pryč? Hardwarová tlačítka se přeci jen nahmatají lépe.

A co vy od kamery očekáváte a jaké funkce vám v nich chybí?

DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem

Své očekávání jsem zmínil v jedné ze starších recenzí ve znění:

„Ideální kamera by měla vypadat tak, aby v autě nebyla takřka vidět – nejlépe po připnutí za zrcátko či sluneční clonu. Měla by mít minimum tlačítek, stačilo by dokonce snad jen tlačítko zapínací a tlačítko emergency pro ukládání zajímavých videí. Displej bych z kamerek vyřadil úplně, takže by to vypadalo tak, že by výrobce kameru nastavil do optimálního stavu, jako jsem to udělal já a poté už na nastavení nesáhl.

Displej je na kamerách takřka k ničemu, na místě nehody a při následné konzultaci s orgány vám stejně nepomůže a k dalšímu řízení si jej můžete bez problému zkopírovat na jiné přenosné medium. Výrazné plus by to mělo ve snížené spotřebě. Senzor pohybu jednoznačně ano, ale v kamerce bez displeje, tak aby se nespouštěl při každém pohybu a zbytečně nezatěžoval baterii. Měla by mít takovou funkci, aby nahrávala nepřetržitě, ale začala ukládat až při zjištěném pohybu se záznamem pořízeným třeba třicet sekund před událostí, která vedla k ukládání záznamu. Takovou funkci má již mnoho kamer v emergency modu. Stejně tak bych u kamery namísto displeje viděl radeji ještě jedno oko sledující posádku během jízdy (což by ale třeba u taxikářů bylo protiprávní). A teď to nejdůležitější. Baterii ano, ale jen nějakou záložní pro výpadky energie, ale jinak napájení pouze kabelem. Takovou spotřebu kamera nemá, aby vám i při odstaveném vozidle na více než týden vyřadila baterii z provozu a konečně by byla detekce pohybu k něčemu, ne jen na rychlý nákup v Kauflandu a v ideálním případě bez front."

A stále to platí. Tento týden jsem na internetu narazil na autokameru od českého výrobce – Eltrinex LS400W, u které mě zcela fascinoval magnetický držák, skrz který je vyvedené i napájení. Takže každodenní modelová situace vypadá následovně – vezmete kameru z domova či vyndáte z kastlíku u spolujezdce a pouze ji nacvaknete bez nějakého aranžování do držáku, což v tomto případě není nic otravného. Když se ale podíváme na držáky většiny dnešních kamer, kameru musíte vytáhnout z plastového držáku, u kterého kvůli pevnému spojení si většinou rozladíte i jeho nastavení a ráno musíte vše znova upravovat a ve většině případů připojovat napájecí kabel. Je to otravné a nadšení z nové autokamery kvůli tomu brzy vyprchá.

DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem

 

Představení testovaných kamer

Jak jsem již psal v úvodu, na českém trhu a především v populárních internetových obchodech, jakým je Alza.cz, CZC a spol. seženete autokamery od renomovaných výrobců Gembird, MIO, TrueCam, Genius. V jejich nabídce si vybere jistě každý a jejich ceny dnes ani u většiny highendovýho modelů nepřekračují pět tisíc korun.

Když ale tyto obchody vynecháme a podíváme se k méně známým prodejcům, náhle objevíme kamery nevídaných značek, které mnohdy nabídnou víc než modely renomovaných výrobců. Může se ale stát, že si za ně příplatíte o pár tisíc navíc, stejně jako v dnešním případě.

Bohužel se o nich mnoho nepíše, a tak se jim každý snaží spíše vyhýbat. Do dnešního testu nám dorazila autokamera DOD LS460W, což je horká novinka společnosti DOD. V českých končinách není značka příliš známá, ale přesto se jedná o špičku, jejíž dnes testovaný model se ale vymyká z cenové kategorie do pěti tisíc. Pořídit lze od 7000 korun.

DOD, Mio a TrueCam: Tři autokamery s perfektním obrazem

Zbylí dva konkurenti jsou od společnosti MIO a TrueCam. V poslední době jsme testovali právě model TrueCam A5, nyní přišel na trh model A7, který je v dnešní recenzi. Značka MIO si stále drží svůj design a vylepšuje jen vnitřnosti. Nyní se jedná o dotykový displej. Zda se jedná o nějaké vylepšení či je lepší spoléhat na tlačítka, se v recenzi dozvíme.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
40 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.