Výhodné GTX 1660 Ti od Gainwardu: Ghost OC a Pegasus OC
Seznam kapitol
GTX 1660 Ti je pro většinu lidí zatím asi nejzajímavější novinkou. Oproti GTX 1060 nebo RX 590 přináší znatelný nárůst výkonu a její cena začíná už kolem 7500 korun. Otestujeme rovnou dvě GTX 1660 Ti od Gainwardu, které patří k těm nejlevnějším. Nejsou tiché jak o tisícovku dražší karty, ale nabídnou mnohem lepší poměr cena/výkon.
Na úvod jenom v rychlosti připomenu, že GeForce GTX 1660 Ti je jedním ze dvou modelů využívajících grafický čip TU116 s architekturou Turing.
Na čipu TU116 je postavený i levnější model GTX 1660, který má deaktivovanou větší část jádra a je osazený pomalejšími a levnějšími pamětmi GDDR5. GTX 1660 Ti má aktivních 24 streaming multiprocesorů, 1536 stream procesorů, 96 texturovacích a 48 rasterizačních jednotek. GTX 1660 má počet aktivních SM snížený na 22, má aktivních 1408 stream procesorů, texturovacích jednotek je jen 88, ale počet rasterizačních zůstal zachovaný.
Takty nových karet jsou obdobné jako u starší GeForce GTX 1060, decentně narostl počet stream procesorů, díky pamětem GDDR6 stoupla o polovinu paměťová propustnost (oproti RTX 2060 běží paměti ale pomaleji, jen na 12 GHz efektivně, zatímco u RTX 2060 na 14 GHz), TDP je obdobné. V čipu je o polovinu více tranzistorů, ale plocha narostla z 200 mm² jen na 284 mm².
TDP u GTX 1660 Ti i GTX 1660 je 120 W, GTX 1660 má o něco vyšší takty – GTX 1660 Ti má základní takt 1500 MHz, GTX 1660 o 30 MHz více, udávaný typický takt s boost je pak u GTX 1660 Ti 1770 MHz, zatímco u GTX 1660 1785 MHz.
Srovnání detailnějších parametrů GTX 1660 Ti a GTX 1660 je v tabulkách níže:
Na rozdíl od karet z vyšší řady RTX 2000 sice GTX 1660 nemá speciální jednotky RT Cores pro akceleraci ray tracingu ani tensor cores pro akceleraci AI, ale podporuje řadu jiných technologií z Turingu, které jsme si představili s uvedením architektury – souběžné výpočty s pevnou i plovoucí desetinnou čárkou, variable rate shading, vylepšenou cache, podporuje novou generaci pamětí GDDR6, zkrátka proti minulé generaci s architekturou Pascal jde o významný posun. A i když nemá RT cores, při ray tracingu je na tom lépe než Pascal.
Dnes se podíváme na dva ze čtyř modelů GTX 1660 Ti od Gainwardu. Ten vyrábí GTX 1660 Ti ve dvou provedeních – krátkou GTX 1660 Ti Pegasus a delší GTX 1660 Ti Ghost s dvouventilátorovým chladičem. A obě varianty nabízí na jak na referenčních taktech, tak v OC verzi, které mají takt s boost navýšený z 1770 na 1815 MHz.
My máme v testu přetaktované modely. Ty na referenčních taktech jsou levnější, ale rozdíl v ceně je minimální – sto nebo dvě stě korun. Do testu jsem volil dražší verzi hlavně proto, že mě zajímalo, jestli nabízejí proti kartám na základních taktech vyšší power limit.
Gainward GeForce GTX 1660 Ti Pegasus OC
Letmý pohled do informací z GPU-Z prozradí, že nikoliv. Oba modely mají power limit nastavený na 120 W s možností nastavení v rozsahu –42 až + 8 %, tedy od 70 do 130 W. Základní GTX 1660 Ti Pegasus se od GTX 1660 Ti Pegasus OC nejspíš liší jen odlišnými takty danými jinou křivkou takt/napětí.
Dál už jen vidíme, že varianta GTX 1660 Ti Pegasus OC má základní takt navýšený na 1815 MHz. Na monitoringu je vidět, že i bez zátěže ventilátor běží, jede ale pouze na 1000 ot./min, při nichž je neslyšný.
Na obalu výrobce neuvádí nic speciálního, jenom obligátní informace přímo od Nvidie, které najdete na všech krabicích ke GeForce – seznam podporovaných technologií Nvidie a funkcí, které nabízí aplikace GeForce Experience.
Ani v příslušenství nenajdete nic navíc – stručnou instalační příručku a DVD s obslužnými aplikacemi.