temer-polovina-cechu-chce-zmenit-mobilniho-operatora
Novinka Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora

Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora

Mirek Kočí

Mirek Kočí

19. 5. 2020 11:15 10

Od začátku dubna platí novela Zákona o elektronických komunikacích, která změnila pravidla hry mezi mobilními operátory a jejich zákazníky ve prospěch druhých jmenovaných. Jak potvrdily výsledky aktuálního průzkumu mezi návštěvníky srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, o novele ví 59 % Čechů. Nových pravidel zatím využilo ke změně operátora 14 % dotázaných, dalších 46 % změnu plánuje v následujícím půl roce.

Reklama

Přechod k jinému operátorovi se však neobejde bez komplikací, jak potvrdily dvě třetiny těch, kteří jej absolvovali. Největším oříškem bývá získání kódu OKU nutného pro přenos čísla. Znepokojivá je pak doba přenosu čísla, která v polovině případů trvá více než šest pracovních dnů oproti novelou stanoveným dvěma.

V reakci na podmínky, které novela zákona přinesla, uskutečnilo během dubna změnu operátora 14 % respondentů. Dalších 46 % tak hodlá učinit v následujících 6 měsících, z nichž dvě třetiny udávají jako důvod právě tuto novelu.

Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora
i Zdroj: PCTuning.cz

Největším úskalím změny operátora bylo podle 44 % dotázaných získat od předchozího operátora ověřovací kód OKU, který je nezbytný pro přenos čísla. Pro 35 % respondentů byla nejtvrdším oříškem domluva s novým operátorem na doručení a převzetí nové SIM karty. Pro pětinu dotázaných pak bylo nejsložitější zprovoznit novou SIM kartu, domluvit se s předchozím operátorem nebo až příliš dlouho čekat na přenesení čísla.

Výsledky průzkumu také ukázaly, že celé dvě třetiny jeho účastníků, kteří změnili operátora, se potýkaly s nějakými komplikacemi. Vedle nejčastěji zmiňovaného složitého získání kódu OKU a neméně složitého doručení nové SIM karty uváděli respondenti celou řadu dalších potíží. Někteří z nich dokonce nemohli nějaký čas telefonovat, jelikož si před přenosem čísla nestihli převzít novou SIM kartu. Uváděny byly také technické problémy, nejčastěji v souvislosti s nefunkčním kódem OKU. Další respondenti si stěžovali na nepříjemné retenční nabídky „opouštěných“ operátorů. Menší část dotázaných od nich dokonce obdržela nepravdivé informace ohledně podmínek změny operátora.

Naproti tomu pozitivně hodnotí respondenti (41 %) fakt, že namísto podání výpovědi předchozímu operátorovi a následné komunikace s novým nyní za zákazníka vše vyřešil pouze nový operátor36 % oslovených, kteří změnili operátora, zase kvituje, že nemuseli hradit pokutu za předčasně vypovězenou smlouvu. Tu mimochodem vypovědělo předčasně 71 % dotázaných. Pro téměř čtvrtinu respondentů měnících operátora bylo největší výhodou rychlejší přenesení čísla.

Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora
i Zdroj: PCTuning.cz

Zatím se však o dramatickém zrychlení procesu změny operátora hovořit nedá. Novela stanovuje lhůtu pro přenos čísla z 10 na 2 pracovní dny. Výsledky průzkumu ukázaly, že skutečnost je velmi odlišná. 48 % respondentů uvedlo, že celý přechod – od předání žádosti novému operátorovi až po využívání jeho služeb v praxi – zabral více než 6 pracovních dnů. 17 % dotázaných změnilo operátora během 3 pracovních dnů, 13 % během 5 a 12 % během 6 dnů. U desetiny účastníků trval přechod k novému operátorovi 4 pracovní dny.

Proces změny operátora za nových podmínek hodnotí ti, kteří ji podstoupili, víceméně kladně. 47 % těchto respondentů udává z pohledu náročnosti celého přestupu vysokou spokojenost. Naproti tomu 27 % bylo s procesem značně nespokojeno.

Odkud kam respondenti v dubnu přecházeli

23 % T-Mobile > Vodafone

19 % O2 > T-Mobile

16 % T-Mobile > virtuální operátoři

13 % O2 > Vodafone

9 % O2 > virtuální operátoři

8 % Vodafone > T-Mobile

5 % Vodafone > O2

4 % Vodafone > virtuální operátoři

3 % virtuální operátoři > Vodafone

Průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz byl proveden v období  23. 4. – 13. 5. 2020 na vzorku 408 respondentů starších 18 let z celé ČR.

Zdroj: Ušetřeno.cz

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama