Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
i Zdroj: PCTuning.cz
Software Článek Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2

Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2 | Kapitola 2

Filip Eckstein

Filip Eckstein

20. 10. 2009 03:00 64

Seznam kapitol

1. Průběh testování a metodika 2. Test 1. část 3. Test 2. část 4. 3DMark - Wine vs. XP 5. PCMark04 - Wine vs. XP 6. Souhrn

Jak už jsem v předešlém díle naznačil, v dnešním článku půjde o srovnání a detailnější rozbor výkonu počítačových her pod Wine. Nebudeme je samozřejmě porovnávat pouze a jen na základě plynulosti, ale také kvality, stability a složitosti instalace. Celkovou objektivitu by přitom mělo zajistit deset různorodých herních titulů.

Reklama

The Sims 3

Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
i Zdroj: PCTuning.cz

Od vydání The Sims 3 zatím ještě neuběhla kdovíjak dlouhá doba, a tak mě samotného překvapilo, že většině uživatelů na Wine (s pomocí PlayOnLinux) běží bez větších problémů. Rozchodit tento nepochybně populární titul na Linuxu jsem tedy zkusil i já a mohu vám říci, že jsem byl značně překvapen. Instalace proběhla bez jakýchkoliv zřejmých problémů a plynulost hry (s nastavením na nejvyšší detaily při rozlišení 1280x960) byla témě srovnatelná s během pod Microsoft Windows. Pomocí jednoduchého příkazu v interní konzoli hry se mi pak podařilo změřit průměrný framerate.

 WindowsWine 1.1.29
průměrný framerate

22 fps

16 fps

hratelnostdobráuspokojivá

 

Ani přes na první pohled ne zrovna lákavý výsledek musím ovšem podotknout, že rozdíl ve výkonu v obou prostředích nebyl během hraní zase až tak znatelný. Hra byla pod Wine docela dobře hratelná. I tak ale před vývojaři a skriptaři z PlayOnLinux smekám klobouk...

Half Life 2: Episode Two

Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
i Zdroj: PCTuning.cz

V případě Half Life 2: Episode Two mě výsledek též velmi potěšil. Test jsem prováděl pomocí developerské konzole, která umožňovala využít timedemo jakožto objektivní benchmark šitý na míru. A jak dopadl?

 WindowsWine 1.1.29
průměrný framerate56 fps55 fps
hratelnostvýbornávýborná

 

Test byl rovněž proveden v maximálním nastavení všech detailů, a to při rozlišení 1280x960. Instalace bzla naprosto bezproblémová, dokonce nebylo nutné ani hru instalovat. Stačilo přetáhnout adresář s již nainstalovanou hrou z Windows přímo do domovského adresáře v Linuxu a vše se rozběhlo bez jakéhokoliv problému. A nakonec ani výsledek není tak špatný, jak by si mnozí mohli myslet, že?

Quake IV

Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
i Zdroj: PCTuning.cz

Ani legendární FPS s honosným názvem Quake mě v tomto testu nezklamal. Test jsem provedl za pomoci vestavěného benchmarku hry. Ani s instalací nebyl problém. Při nastavení ultra vysokých detailů byl průměrný framerate skutečně velmi vysoký. Však se přesvědčte sami...

 WindowsWine 1.1.29
průměrný framerate139 fps140 fps
hratelnostvýbornávýborná

 

Vyrovnanost obou prostředí mě někdy přivádí až k údivu. Wine opět ukazálo, že i Linux může hostovat skutečné pecky herního průmyslu.

Company of Heroes

Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
i Zdroj: PCTuning.cz

Jiné to však bylo u Company of Heroes, které ač to na sobě v praxi nedávali moc znát, vykazovali pod Wine o dost nižší framerate, než tomu bylo v operačním systému Windows. Instalace byla úspěšná (i když to obdobně, jako u Half Life 2 nebylo ani třeba). Hru jsem testoval na maximální možné detaily bez AA při rozlišení 1280x960. K testu jsem využil interního performance testu sloužícího jako docela věrohodný benchmark.
 

 WindowsWine 1.1.29
průměrný framerate

54,9 fps

36,1 fps

hratelnostvýbornávýborná

 

Výše uvedené hodnoty mluví za vše. Na Linuxu si tuto hru zahrajete, ale s nižším framerate. V mém případě by to však ani nevadilo, neboť vzhledem k povaze hry toto ochuzení v praxi ani nepocítíte (jednalo se skutečně o plynulý běh bez jakýchkoliv známek zpomalení). Uskromnit se však nejspíš budou muset uživatelé slabších strojů.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
i Zdroj: PCTuning.cz

Otestovat Call of Duty 4 byl zpočátku docela oříšek (nemluvím tím ale o instalaci, ta totiž opět proběhla bez problému). Problém tkvěl totiž v nastavení hry. Při stanovení maximálních detailů a efektů byla totiž tato hra pod Wine zcela nehratelná a nestabilní. Vše spravila až deaktivace některých světelných efektů, které běh hry pro Linuxem tímto způsobem záhadně zpomalovaly. Po odstranění tohoto problému však hra šlapala naprosto bez problémů a dokonce nad očekávání,... i když to pro některé z vás může být po zhlédnutí naměřených hodnot poměrně zmatečné.
 

 WindowsWine 1.1.29
průměrný framerate100 fps

49 fps

hratelnostvýbornávýborná

Máme tu totiž zase ten samý příbeh,... ač vypadá framerate Wine oproti Windows sebehůř, nutně neznamená, že bychom si CoD4 nemohli patřičně vychutnat ani pod Linuxem. Hodnota pohybující se okolo 50 fps totiž zcela určitě není nikterak malá a my v praxi na obou strojích ani tak výrazný výkonnostní rozdíl nepoznáme. Upřímně řečeno mě hodnota pohybující se okolo 100fps na Windows poměrně překvapila, přílišné odlišnosti v porovnání s testem pod Linuxem jsem totiž nijak výrazně nepociťoval.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama