Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic

Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 10. 2020 03:00 17

Seznam kapitol

1. Věčné čekání 2. Slibem nezarmoutíš 3. Vaporware se neprodává 4. Tudy cesta nevede 5. Ještě to nedozrálo? 6. Někdy je to fakt podraz

S vaporware se setkal každý, kdo měl kdy co společného s IT. Je to produkt, který je oznámený, mluví se o něm – ale nakonec skutek utek. Je to ultimátní produkt, který nikdy neexistoval, nevyplněné sliby, nenaplněné sny. Doslova pára nad hrncem.

Reklama

Pro většinu hráčů představuje vaporware Duke Nukem Forever, který byl slibován a přestavován, představován a slibován, pak prodán, předělán – ale nakonec vyšel, i když ve značně odlišné podobě. Technicky vzato to vaporware tedy není, protože produkt nakonec vznikl a mohli jste si ho koupit. Vzhledem k tomu, že nakonec představoval pro většinu hráčů zklamání, je často v souvislosti s vaporware zmiňován.

Mezi další herní kusy, které jsou obecně považovány za vaporware, patří Beyond Good and Evil 2. Trailerů jsem na tuhle hru viděl za roky tolik, že jsem měl pocit, že už to dávno vyšlo, ale ne. Komiksově pojatá spacepirátská sága s celým systémem, ve kterém se můžete pohybovat, je podle všeho stále ve výrobě – a nejen to, nedávno se objevila zpráva, že se tak trochu museli zbavit šéfa vývoje, Michela Ancela. Což není nikdy dobrá zpráva a naznačuje to, že vývoj zdaleka není u konce.

Asi nejznámějším herním vaporwarem je nepochybně Half Life 3. Traduje se, že vydání Half Life 3 bude jedním ze znamení apokalypsy či blížící se mimozemské invaze – anebo tak něco. Mnozí při čekání na Half Life 3 už zemřeli a mnohé další to čeká. A co Gabe Newell? Podle něj se projekt už několikrát restartoval, ale pokaždé se jim to někde vybouralo – buď na technologiích, nebo na herním designu. Buď jak buď, Newell poznamenal, že „když se o konkrétní hře promluví příliš brzy, plány se v průběhu změní a dojde třeba i na ukončení vývoje, hráči jsou víc zklamaní, když o některém projektu neví vůbec“.

Což je pravda. Projektů mají firmy vždy rozpracováno mnoho – a mnoho z nich se nemilosrdně zruší. Za vaporware se považují ale jenom ty, které byly oznámeny anebo představeny – zbytek je skrytý a jejich zánik nikoho nemrzí. Čím víc o projektech mluvíte, tím více riskujete, že nevyjdou – a pak budete za žvanila, který se chlubí, ale nedodává.

Mimochodem – to je důvod, proč Apple oznamuje svoje produkty tak krátkou dobu před vydáním. Apple svou pověst buduje na tom, že co vám ukážou, to si můžete koupit. Toto pravidlo v poslední době porušil jenom jednou, konkrétně v roce 2017, kdy představil inovativní nabíjecí podložku AirPower, nicméně o rok později všechny zmínky o tomto produktu zmizely i z webu. Prostě se ukázalo, že se to nedá udělat tak, jak si lidi z Apple představovali – a AirPower se změnil ve vaporware.

V devadesátých letech, kdy Steve Jobs byl mimo Apple, se vaporware s jablečnou značkou objevoval podstatně častěji. Příkladem může být Apple WALT (1991), což byl pokus o inteligentní digitální fax v podobě tabletu, Apple Interactive Television Box (1993), což bylo zařízení pro interaktivní televizní služby anebo Apple VideoPad (1995), zvláštní pokus o něco mezi telefonem a zábavním zařízením, který kombinoval vlastnosti PDA se schopností přehrávat CD. Něco jako raný iPod Touch, řekl bych.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama