Hlavní stránka Návody Úpravy: přetaktování Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing
Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing
autor: Wisman Pavel , publikováno 15.1.2008
Seznam kapitol
1. Pimp my Computer a OverclocKING
2. OverclocKING - finalisté prvního kola
3. Jak jsem získal titul OverclocKING
Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

V dnešním článku zahájíme jednu a ukončíme druhou soutěž. Jednak odstartuje další kolo Pimp my Computer (kde byl vylosován další kandidát na "pimpení" - tentokrát s "topivým" procesorem Pentium 4 Prescott) a za druhé vyhlásíme finalisty a vítěze prvního kola soutěže PCtuning OverclocKing - zde bylo dosaženo koeficientu 230% původní frekvence...


...aneb Příběh jak se Celeron 420 stal šampiónem (by Julius Hudec)

Přes všechny námitky tato soutěž v mých očích splnila svůj účel. Omezení na vzduchové chlazení a nemodifikovaný hardware udělala tuto akci mnohem přístupnější a zajímavou pro širší okruh čtenářů. Navíc si myslím, že mnozí majitelé desek se socketem 775 mohli jít "na věc" stejně jako já (viz. dále).

Exotika nebyla v koupi nejdražších komponent a docílení co nejvíce bodů v 3Dmarku, ale v poměru přetaktování, čímž se můj hlavní zájem přesunul k levným procesorům. Bylo mi jasné, že horkými favority by mohly být levné procesory s jádry Conroe-L. Vybrat kousek s nejnižším násobičem a zábava v taktování FSB do neskutečných výšin mohla tedy začít. Já jsem osobně vsadil na Celeron 420 za 830Kč s DPH (1.6GHz, 800MHz FSB, 512KB cache, socket 775, EM64T).

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Jak na to

Limitujícím faktorem přetaktování je spojení procesor-deska-paměť. Aby bylo možné dosáhnout maxima procesoru, je třeba použít paměti bezproblémově zvládající minimálně 1:1 požadovaného FSB (nejlépe 1000MHz DDR / PC8000 a výše) a také relativně kvalitní desku s chipsety Intel 965P, P35 či X38 (přičemž P35 je zatím nejlepší volbou pro 450MHz FSB a výše).

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Celé úsilí, jelikož se jedná o přetaktování procesoru, se soustředí na dotlačení procesoru na okraj jeho "FSB možností". V tom nás nesmí omezit jak komponenty (jak již bylo řečeno), tak samozřejmě chlazení, a to nejen procesoru samotného, ale všech důležitých komponent. Především se jedná o napájecí členy v oblasti okolo socketu, northbridge desky, paměti a samozřejmě procesor.

Sestava se skládala z těchto komponent:

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

  • Procesor: Intel Celeron 420 – jádro Conroe-L
  • Zákl. deska: Asus P5K-E /WiFi-AP – chipset Intel P35 + ICH9R
  • Paměti: OCZ XTC Sli 8500 EPP – chipy Micron D9GMH
  • Zdroj: Seasonic S12 Energy+ 550W
  • Graf. karta: Asus Radeon X300SE
  • Harddisk: Hitachi Ultrastar A7K1000 750GB
  • Mechanika: Samsung SH-S183A

K chlazení bylo použito:

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

  • Procesor: Thermaltake Sonic Tower s dvěma 12cm ventilátory Enermax Warp
  • Diody a tlumivky: Zalman ZM-RHS1 + Coolermaster Micro Chipset Cooler
  • Northbridge: Thermalright HR-05
  • Ventilátory: 12cm Yate Loon a Scythe chladící napájecí členy, resp. paměti a chipset
  • Pasty: Arctic Silver 5 na procesoru a Arctic Ceramique na northbridge

Průběh celé akce

Abych docílil maximální účinnosti chlazení, oblékl jsem si svetr a otevřel okno (poznámka red.: měření ale bylo možné zopakovat i při běžné pokojové teplotě). Teplota v místnosti se snížila přibližně na 15°. Systém jsem měl umístěný otevřeně – mimo skříň (také za účelem efektivity chlazení). Základní desku pak osadil chladiči na napáječích členech a northbridgi. Poté jsem umístil procesor do socketu a aplikoval pastu stylem nanesení malého “zrna“ doprostřed procesoru, které se následně samovolně rozprostře po nasazení chladiče.

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Na chladič Sonic Tower jsem připevnil dva 12cm ventilátory (první zepředu tlačil vzduch a druhy zezadu nasával), nastavil na maximální otáčky (2400rpm). Chladič jsem poté pevně připevnil na procesor pomocí adaptéru dodaného s chladičem Thermaltake Sonic Tower. Dále jsem osadil paměť, grafiku, připojil všechny datové i napájecí kabely, umístil zbylé ventilátory, vymazal CMOS, připojil zdroj do sítě a spustil počítač.

Ihned jsem zamířil do BIOSu a deaktivoval přídavná zařízení, deaktivoval přídavné technologie procesoru, nastavil děličky a časování a následně nabootoval do Windows.

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Zjistil jsem stabilitu při základní frekvenci pomocí Prime95, teploty ještě před samotným přetaktováním pomocí CoreTemp a informace o systému použitím CPU-Z a MemSET. Zamířil jsem zpět to BIOSu, kde jsem zvýšil napětí a postupně zvyšoval frekvenci FSB. Vždy jsem po každém nárůstu frekvence nechal běžet CPU Stress test v PRIME Orthos BETA a Memtest for Windows, přičemž jsem sledoval teploty z CoreTEMP v ASUS Probe.

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

Nakonec jsem narazil na FSB limit procesoru okolo 462MHz. Za touto frekvencí padal systém bez ohledu na okolnosti. Výsledná stabilní frekvence činila 460MHz FSB při násobiči 8x, tedy 3680MHz, což je vzhledem k výchozí frekvenci 1600MHz přetaktování na 230%. Během dalšího testování jsem optimalizoval nastavení snížením latencí pamětí a napětí procesoru i desky.

Takto běžící systém nabízel (ve srovnání s původním stavem) úctyhodný výkon, se sníženým napětím nebyl tolik hlučný a v podstatě se jedná o vrchol, co dnes může levný jednojádrový procesor nabídnout. Pořizovací cena je přitom okolo 850,- korun!

Na závěr ještě přikládáme nesestříhané validační video (právě stabilita byla oříškem pro většinu systémů):

Poznámka: Všechny hlavní díly sady vodního chlazení (tj. hlavní cenu tohoto kola OverclocKING) dodala americká společnost Sidewinder Computers, která je zároveň sponzorem této akce. P.S.: tato společnost je jednou z mála amerických obchodních firem, která objednané komponenty dodává i do České republiky.

Dvě soutěže: Pimp My Computer + OverclocKing

P.S. Doufám, že jste s výsledky soutěže spokojeni (jistě, každé kolo nemůžeme vyhrát všichni). Další soutěž OverclocKING vyhlásíme příští týden - prosíme o tipy a témata (v redakci je posoudíme a vezmeme v úvahu při výběru dalších kol).



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.1.2008 11:41:21   147.229.215.xxx 2013
Gratulujem vyhercovi,odviedol dobru pracu. Som zvedavy na dalsie kolo....navrhujem downclocking CPU, to chce viac usilia ako OCing.
15.1.2008 11:46:42   78.99.67.xxx 1318
Pripajam sa ku gratulaci, ten nepad s otvorenim okna nieje zly ja som mal cely system polozeny na stole mimo miestnosti vysledna teplota bez zataze 2stupne celsia.Inak s ocz pamatou to vie aj cvicena opica skus to na niecom lacnejsiom...
15.1.2008 18:39:48   78.99.121.xxx 1411
Co ja viem ... aka zvedavost na dalsie kolo? Vitaz to nie je vobec prekvapujuci, pri ohlaseni sutaze boli same tipy na E2140 alebo celeron. Myslim, ze sa ziadne prekvapenie nekonalo, vyhral lowend, jedine to pekne cislo 230% stalo zato.
.
Myslim, ze podmienky na podobne sutaze by sa mali v buducnosti trosku viac premysliet.
15.1.2008 11:48:15   147.230.154.xxx 1513
Pridavam se k gratulaci... dobra volba CPU. A jsem taky pro downOC zamereno na spotrebu...
15.1.2008 11:59:08   147.32.122.xxx 1312
Taky gratuluju vyherci.

Napada me maximalni FSB, nebo Hypertransport, ci relativni pretakt graficke karty. K napadadu s downclockingem, dosahnout nijnizsiho mozneho napeti, kdy procesor stabilne pobezi.
15.1.2008 14:28:03   213.29.200.xxx 1211
Tak relativní přetakt grafiky bych si taky dal, mám tu jeden Radeon 9550.
15.1.2008 15:51:35   195.47.34.xxx 1312
Jj, ten radeon mam taky, a jde docela fest taktnout, ale jen jadro, pameti nedaj vic jak o 100Mhz vic
15.1.2008 11:59:56   147.32.122.xxx 1211
neslo by uz konecne neco udelat s tim formularem abych nemusel lovit v Opere odesilaci tlacitko?
15.1.2008 12:22:46   82.100.0.xxx 1212
Zobrazit > Měřítko > +100%
tak to řeším já...
15.1.2008 20:51:46   83.240.26.xxx 1212
ja zas kliknu do nazvu a dam enter
15.1.2008 12:01:45   217.145.199.xxx 1411
Gratulujem vitazovi, aj ked som bol druhy Sakra...
15.1.2008 12:24:24   88.100.230.xxx 1113
A já ten procesor chtěl kupovat.. :X
15.1.2008 12:45:16   78.102.28.xxx 1312
Vynikajici vysledek, taky gratuluju

Jinak by bylo fajn rozdelit sekci na AMD a Intel pro priste, s AMD to nelze nataktovat o tolik :-/. Pripadne do budoucna max takt s default napetim procesoru
15.1.2008 12:57:17   217.145.199.xxx 1112
Podla mna dalsie kolo by mohlo byt OC grafickej karty s dovolenim HW upravy pripadne BIOSU GK, chladeny vzduchom...
15.1.2008 13:01:06   217.145.199.xxx 1212
Ale obavam se ze by vyhral nejaky uplny lowend
15.1.2008 13:35:59   213.29.8.xxx 1312
Neni to jedno? U proceseru to vyhral kousek za devet stovek, takze taky zadny hiend.
15.1.2008 14:14:24   85.135.230.xxx 1213
Nvidia Geforce 4 MX 440 ta by to vyhrala isto - ta isla OC aj bez chladica a vydrzala vsetko...
15.1.2008 13:05:15   81.25.16.xxx 1214
Zdravim,taky bych chtel pogratulovat vyherci,btw.ja jsem byl ten treti:-)
15.1.2008 13:16:13   81.89.56.xxx 1312
Skorej by som rozdelil jednotlive procesory na skupiny podla poctu jadier 1 a 2 a 4. Ale Vitazovi gratulujem.A vdalsom kole by mohlo ist o pretaktovanie GPU.
15.1.2008 13:41:15   78.99.190.xxx 1313
Tak to mal asi fakt šťastie na kus, veď tieto celerony a Pentia E majú väčšinou maximum pri 400FSB. Tiež by som chcel mať Pentium E ktoré mi znesie 450FSB, musím už kúpiť nejakú lepšiu dosku a skúsiť čo to dá.
15.1.2008 13:46:23   62.209.192.xxx 1112
jen by me zajimalo o kolik klesla teplota pri pouziti techto komponent? Diody a tlumivky: Zalman ZM-RHS1 + Coolermaster Micro Chipset Cooler
15.1.2008 14:37:27   81.201.54.xxx 1211
Taky se přidávám ke gratulaci. Jinak je to opravdu ultimátní chlazení. Podobnej zvuk slyším, když si luxuju pokoj (ještě že to není tak často) Good work!
15.1.2008 14:44:22   62.168.74.xxx 2226
odpoved na vasu otazku...( a nie preto ze som nevyyhral ale preto ze co som pochopil tak dany vyherca pche pche zerejme ma moznost vyberat z velkeho poctu procakov tak som to pochopil z uvodu..ja som cakal ze vyherca tejto sutaze bude nejakej tzv domacej kutil zo svojim pc...a nie niekto kdo9 nabehne do obchodu nakupi procaky..alebo je sa majitel podniku kde mu prejde kopa procakov cez ruky....som sklamanej......a je my jedno kolko blabolov dostanem.....
a p.s. to vam teda trvalo kym ste zverejnili vyhercu v kazdej normalnej sutazi je zvykom ze sa vyherca zverejnuje co najskot..tu to maju asi za statne tajomstvo......
15.1.2008 15:32:48   217.145.199.xxx 1213
Nevidim v texte ziadny naznak toho co pises. iba vyber typu... Inak neviem ako by si to chcel vylucit. Podla mna sa zucastnili celkom normalni ludia.
15.1.2008 16:19:19   62.168.74.xxx 1429
no takze po
1 ak sa mrknes na fotku procaku je vidiet ze je uplne cistej..a ze na nom este nebola pasta..aj ked mozno ale neverim ho tak pekne vypucoval
2. to vypliva s jeho uvodneho zvatlania(trocha podripujem..>-))citujem>
čímž se můj hlavní zájem přesunul k levným procesorům. Bylo mi jasné, že horkými favority by mohly být levné procesory s jádry Conroe-L. Vybrat kousek s nejnižším násobičem a zábava v taktování FSB do neskutečných výšin mohla tedy začít. Já jsem osobně vsadil na Celeron 420 za 830Kč s DPH

s toho podla mna jednoznacne vypliva ze si to pekne nakupil alebo ma k dispozicii znacne mnozstvo komponentov...

no a zmyslom mojho predchadzajuceho prispevku bolo hlavne odpovedat na otazku redakcie ci sme spokojny s vitazom...nie som...proste my to pripada jak podvadzanie...behnut do tesca a nakupit akciove procaky(samo myslim sarkasticky)..a chapem ze sa tomu neda zabranit..ale hlavny bod bol vyjadrit nespokojnost s takymto vytazstvom....proste moja predstava vyhraj s tym co mas....nie co si behnes kupit alebo mas v sklade......ved aj v diskusii sutaze bolo ze to zrejme vyhra nejakej clovek ktoremu prejde cez ruky mnoho komponentov no a ja si myslim ze to je prave tento pripad.....
jo a p.s. teda cakal som viac nez 30 zucastnenych.....
15.1.2008 16:39:29   213.151.77.xxx 1112
Evidentně je to někdo, kdo se v problematice vyzná, a že investoval cca 900 Kč do procesoru a pasty? No a co, pravidla to nezakazují, kdybych s tím měl zkušenosti (jakože nemám, a tak jsem se neúčastnil), udělal bych to samé.
15.1.2008 17:48:55   91.127.132.xxx 1414
no ked som si to zbehol este raz a prizrel sa dalsim obrazkom..tak to je uplne nova zostava neni tam any stopa po prachu takze to urcite nebolo len investovanie do procaku za 900kc...a ked som si zbehol este raz komentar jak taktoval tam jak rozprav ao cipsetoch a zakladnej doske....s toho vypliva ze mal z coho vyberat co ma len utvrdilo ze je to nejakej majitel obchodu s vypoc. tech. a namiesto sklamania som uz teraz slusne povedane pohorseny..tato sutaz mala bejt pre normal ludi a nie pre majitelov onchodu s pc.....()
ale mozno sa mylim a je to len zhoda nahod....:-)) ale to pc je urcite nove chladic doska secko.....

p.s. no a ak bolo len 30 komplet maiov mohlo sa spravit tabulka s vysledkamy urcite by bolas zaujimava

no a p.s. este lutujem ze som sa jej zucastnil kvoli sutazi som si updatoval bios...a ups sposobil my nestabilitu systemu..a vratit sa k staremu je troska tazsie....disketu uz nemam...
15.1.2008 19:05:47   213.151.77.xxx 1113
Já mám tu samou desku, kupoval jsem ji společně s Q6600 začátkem prosince, takže bys na ní taky asi moc prachu nenašel, a stačilo by akorát vyměnit procesor. Nehledej podrazy tam, kde nejsou.
15.1.2008 21:57:34   85.207.207.xxx 2913
A nemel by rovnou kazdej ucastnik s vysledkama posilat i strukturovanej zivotopis, a notarsky overeni ze OPRAVDU nevlastni pocitacovou firmu, a ze ma opravdu vrstvu prachu v case? Treba se mylim... a fakt by se to podle tebe asi melo ;-)
15.1.2008 15:21:43   195.98.13.xxx 1212
A kde je ten trapak Kristian co sa dzefoval s 250% pretaktom ? Inac ja som dal 202%... malo no
15.1.2008 15:34:56   217.145.199.xxx 1112
To bolo asi iba zastrasovanie, aby ludia neposielali svoje vysledky
15.1.2008 16:47:46   212.71.149.xxx 1212
Gratulace vitezi, to jo to se musi nechat. Ale myslim, ze ho to stalo mnohem vic penez nez 850 za CPU... ale jasne, s kvalitnim zakladem pretaktujes jakykoliv CPU celkem v klidu az na jeho hranici, jenze vetsina lidi ma prumerne desky i pameti, takze se kvuli nim na strop taktu CPU nedostane. Chtelo by to vymyslet nejaky vzorec, kde by se to nejak projevilo :-D
Ale jinak super, tesim se na dalsi kolo. Napad s downclockem a nejnizsim napetim neni spatny. Uz ted mi jede CPU na 1V takze se tesim co vymyslite mno chudaci lidi se socketem A, kde je vsechno na 1.65V...
15.1.2008 17:38:49   217.145.199.xxx 1111
ASUS P5K-E nie je extra draha doska a mal by stacit aj P5K na take FSB. Samozrejme je potrebny mat nejaky prehlad o komponentoch... Pamate tiez, 800MHz pamate so zvysenym napatim idu aj na 900-1000.
15.1.2008 21:55:17   85.207.207.xxx 1113
Deska s P35 chipsetem je u Gigabytu k sehnani za 2k. mam P35-S3L, a CD2160. Takze low end komponenty..takovou desku si muze poridit kazdy.
15.1.2008 15:30:27   85.207.3.xxx 1128
Ahoj mam takovej otravnej dotaz když už sem jednou poslal přihlášku na pimp my computer tak už znova posílat nemusim ?
15.1.2008 15:35:35   85.70.247.xxx 1112
... takdy gratuluji vítězi - čekal jsem tak 180%, ale 230? to je fakt síla ....
15.1.2008 18:44:32   193.86.172.xxx 1112
do pi.. zej sem se neregistroval , muj CPU dá max 3300mhz , to by bylo na 3místo
a jinak jsem pro , aby druhé kolo bylo a co nejnižším napetím a frekvení .
15.1.2008 18:47:39   195.98.13.xxx 1113
Som za podtaktovanie moja doska "dava" 100FSB a CPU 600MHz
15.1.2008 19:01:40   217.145.199.xxx 1711
Sorry ale v podtaktovani nevidim ziaden zmysel. Proste das najmensie FSB co BIOS ponuka + potrebujes drahy procak s vysokym FSB. Najnizsie napatie zvladaju mobilne procesory, asi nejaky ultra low voltage...
15.1.2008 21:14:11   147.229.196.xxx 6412

Stejně jde hlavně o železo,co kdo máte ve svém stroji, každý,kdo umí číst a narazí na šlušný návod, který se vleze na A5 ze svého CPU dostane maximum (pokud základní deska a paměti dovolí)...ještě,že cenu vyhrává vlastně PC pro sebe)) ale overclocKING jako titul pro vítěze...lol,myslím že nastavit pár položek biosu,restartovat PC(nebo nedej bože za použití tweak utilit) a 2xpoklepat na ikonku Orthose zvládá každý, takže blahopřeji VŠEM ZŮČASTŇENÝM,protože tento titul by měl patřit jim všem,jelikož jejich osobní výkon byl stejný jako výkon výherce;-)
16.1.2008 00:34:05   88.103.114.xxx 1113
at uz vyhral jakkoli, vyhral. ja bych byl tyk pro downclock, ci graficke karty...skoda jen, ze svou "zlatou" geeforce 3 ti 200 jsem odeslal buhvikam. 320mhz na jadru z puvodnich 175 zatápělo leckteré GF 4 Ti 4400 a chladil jsme to vzduchem! (byt na tom byl chladic z procaku)
16.1.2008 01:40:29   88.212.20.xxx 1212
Ja by som navrhoval vytvorit osobitnu kategoriu pre najnovsi low end od intelu ( celerony L a Dual core E 2160 a vyssie) pretoze tie zvitazia vo vsetkych kategoriach na 99 percent ( ja si myslim ze tu okrem nich doteraz neboli Cpu cka schopne takeho OC , mozno este nejake prastare Pentia)
16.1.2008 06:37:10   85.93.163.xxx 1113
co takhle další kolo - taktování notebooků
16.1.2008 07:25:51   62.152.233.xxx 1412
Ahojte,
myslim ze keby boli stanovene presne pravidla a podmienky za ktorych by slo pretaktovat, bolo by to lepsie. To tu moze prist kde kto s dusikom a pretaktit toho celerona na 5giga. Okrem toho zostava bola rozlozena na stole, boh vie aka bola teplota okolia, hucalo to ako v strojovni lokomotivy.

Predsa pocitac rozloceny na stole nieje ciel.
Navrhujem zadat pravidla, max. hluk, skrinka a pod. Potom by vysledky sutaze mohli byt aj aplikovane v praxi, a pomohlo by to uzivatelom vymackat zo svojich kompov nieco navyse.
16.1.2008 08:18:23   89.176.174.xxx 1513
co takhle pravidla omezit na BOX + deska v caseu? dat na stul 20 vetraku s par kilo medi jako chlazeni neni zrovna bezne ale porad je to vzduchove...zase se ukazuje ze vyhraje ten kdo ma prachy...
16.1.2008 14:00:30   195.98.13.xxx 1212
Suhlas.... ja som dal tych 202% aj s boxom a kompom v kejse...
16.1.2008 08:28:15   89.176.99.xxx 2314
zase se ukazuje ze vetsina prispivajicich jsou jen zavistivy chudacci co maji v kompu maximalne nejakeho spermona. Uvedomte si ze kdo ma penize ma vzdycky vyhodu, at stanovite podminky jakekoliv! plati to ve sportu, v zivote, ve vsem! Vyhral ten kdo si to zaslouzil, i kdyz kvuli tomu musel investovat do chlazeni, treba i do desky, tak to byl z jeho strany velky risk, nikdy nevi jestli nekdo dalsi udela to same a prekona ho! To je to spravne soutezeni! takze tu nenarikejte a priste to risknete taky!
16.1.2008 14:59:15   195.212.29.xxx 1112
omg, ty jsi na to kapnul...
ja bych se rad zucastnil, jenze mam jeste na tolik zdravy rozum ze nevrazim 2k do chlazeni + nekolik procesoru na vyber...
myslel jsem ze tohle by mohla byt soutez pro vsechny aby zkusili kolik jim da stroj co maji pod stolem a ne kvuli toho vybrat sklady :-)

a ktem zavistivym chudackum - vubec netusis na jakem stroji pracuju...abys jeste nezavidel ty :-)
16.1.2008 15:10:27   89.176.99.xxx 1112
nemam potrebu nikomu zavidet. Smysl dovednostni souteze chapu v tom ze vyhrat si zaslouzi ten, ktery do toho da nejvic a bude riskovat. Jaky vyznam by mela soutez kde se vyherce urci losovanim? protoze to by byl jediny spravedlivy system, protoze kazdy ma jiny CPU, desku, chlazeni, zdroj, atd...
Kazdy chytrak v diskuzi vedel ze vyhraje tento CPU, proc se jich tedy nezucastnilo vic? protoze vetsina z nich jsou prizdichcaci ktery by to to neriskli...
16.1.2008 18:12:58   195.98.13.xxx 1113
Pochybujem ze niekto riskoval tak ako ja... Mam E2140 a P35-DS3L CPU som urval 1,6V, doske +0,3V na chipsete aj FSB, Mam iba boxovany chladic + nejake priemyselne FANy... A co som z toho mal ? Nic. Nedostal som z toho ani 1Mhz naviac oproti "normalnemu" setup-u.

Mainstream a lowend dosky proste tolko nedaju, a mozme sa vsetci aj pretrhat.
16.1.2008 11:02:31   195.113.171.xxx 1210
Nj trpanejch mejch 193 prct s e2160,
čekal sem že to vyhraje někdo s E2140 na 3,3 GHz.
Nu chlape uži si čupr vodníka
16.1.2008 11:11:21   147.229.196.xxx 3413
"Vybrat kousek s nejnižším násobičem a zábava v taktování FSB do neskutečných výšin mohla tedy začít" OMG... sand šlo o největší procentuální OC, takže optimální je co najvyšší násobič a co nejnižšší FSB v defaultu, aby bylo dosaženo co nejvyšších taktů CPU při co možná nejnižší zátěži a maximální STABILITĚ ostatních komponent, (aby se dostal opravdu na max CPU a ne např desky,ram apod, pro které může být vysoká hodnota FSB nemalým soustem). Tady totiž nešlo o vyšší výkon, kterého by samozřejmě bylo dosaženo při vyšším FSB oproti přetaktu dosaženého díky vysokému násobiči, ale o čistý výsledný takt CPU. Jasný, že žádný kousek s vysokým násobičem a poměrně nízkou FSB na trhu není,ale uvádět co nejnižší násobič, jako kritérium výběru procesoru pro tuto soutěž...chce snad být za Lamu nebo co?!
16.1.2008 16:16:42   82.99.169.xxx 1412
Právě že šlo o to, přetaktovat o maximum procent a každý CPU má svůj daný strop. Tak nebudu vybírat CPU těsně pod stropem, abych ho dostal trochu nad strop, když můžu vybrat CPU od podlahy, abych ho dostal třeba i těsně pod strop, ale rozhodně to bude o více procent. Kdyby byla soutěž o dosažení maximální frekvence, tak procesory úplně u podlahy by už nebyly nejvhodnější volbou. Optimální by už byly procesory tak s frekvencí nějak na půl cesty.
16.1.2008 17:41:02   147.229.196.xxx 1513
Evidentně jsi vůbec nepochopil o čem jsem psal.Nikdo nechtěl aby byl použit CPU, jehož frekvence je pod stropem. Jde tu čistě o strašný žvást typu: tak jsem pro soutěž v OC zvolil CPU s nejmenším násobičem!Všeobecně pro jakékoliv taktování, ať už Ti jde o procentuální výkon nebo maximální frekvenci je výhodnější mít CPU s co možná nejvyšším násobičem! Pisatel chtěl pravděpodobně sdělit, že použil CPU s nejnižší CELKOVOU FREKVENCÍ z dané rodiny, ale vyjádřil se dost nešťastně, když do hry zatáhl násobič. Mnohokrát v histrii tu už bylo ,že CPU s nižší celkovou frekvencí mělo nižší FSB a tudíž vyšší mutiplikátor než jeho rychlejší bráška ze stejné rodiny. např. E6700(10x266) vs E6750(8x333), tak podle pisatelova tvrzení by pro taktování byl z této dvojice lepší E6750, což nemusí být vůbec pravda, obzvlášť pokud Tě dostatečně nepodpoří deska a její strop bude třeba okolo 400MHz FSB. Dle pisatelova tvrzení, kdyby měl volit mezi 8x200 nebo 16x100 (teoretická možnost), zvolí 8x200,což je naprostá hloupost!Autor vůbec neměl psát honosné věty o násobiči a měl napsat, že zvolil CPU s nejnižším taktem dané architektury, to by bylo korektní. Ale napsat do OC článku jako kritérium výběru CPU nejnižší násobič je prvotřídní kec!
16.1.2008 23:24:38   88.212.22.xxx 1112
S tym nasobicom to podla mna nie je 100 percentna pravda , podla mna skor plati ze ak mas procesor z jednej rodiny tak sa oplati na OC procesor s najvyssim nasobicom a zaroven s nizsou FSB 9 priklad E 6700 vs 6750 alebo Athlony Xp ) Pokial mas CPU ktore maju vsetky rovnake FSB ( Athlon 64 )tak ti to moze byt jedno , respektive sa viac oplati CPU s nizsou frekvenciou a tym padom aj nizsim nasobicom (cim viac sa CPU blizi k high endu tym viac je cip v mnohych pripadoch od vyroby blizsie k svojej hranici .Dokazom toho je aj napriklad sucasny low end od Intelu ...)
16.1.2008 23:28:40   88.212.22.xxx 1212
A teda vlastne mal autor pravdu pretoze medzi celeronmi z ktorych vyberal on nie je rozdiel v FSb...tym padom sa oplatilo vybrat CPU s co najnizsou frekvenciou a kedze maju rovnake FSB
tak s co najnizsim nasobicom .Chyba je len to ze to blizsie nespecifikoval
16.1.2008 23:55:20   88.212.22.xxx 1213
Ale ako si citam vase prispevky tak som akurat zopakoval co ste napisali predomnou.Akurat nemozem suhlasit ze sa vseobecne oplati na taktovanie CPU s vyssom nasobicom
17.1.2008 00:07:30   147.229.196.xxx 1111
Souhlas! Autor si bohužel neuvědomil, že ne vždy mají CPU jedné rodiny shodná FSB a liší se jen násobičem. A tudíž, že jeho výrok o hledání CPU s nejnižším násobičem sice v jeho případě vystihl co chtěl říci a to sice,že vzal nejpomalejší kousek z rodiny CPU, ale bohužel tímto opisem skutečnosti pozměnil význam a stalo z toho velmi kontroverzní tvrzení, které sice v jeho případě je v pořádku,ale všeobecně je to veliká hloupost a mnoho lidí,co by si z toho chtělo vzít např ponaučení by se mohlo spálit. Takže závěrem: autor hledal opravdu kousek CPU daného druhu na co nejnižším celkovém kmitočtu v defaultu (což v jeho případě znamenalo nejnižší násobič,ale ne vždy toto platí,proto by bylo lepší se tomuto tvrzení vyhnout!) a pro samotné taktování jednoznačně platí,čím vyšší násobič,tím lépe...
17.1.2008 00:22:44   147.229.196.xxx 1112
A pokud jde o stabilitu NB a RAM...nemůžu si pomoct vyšší násobič je výhodou,jelikož FSB nemusí jít tak nahoru. Samozřejmě vyšším násobičem nemám namysli vzít top kousek, ale třeba kdybych rozhodoval mezi E6700 vs E6750, pociťuji v E6700 jistou výhodu právě v podobě nižší FSB a vyššího násobiče. Nebo třeba takový Q9450, očekává se od něj strašně moc,ale já myslím,že žádné závratné OC s tímto kouskem se konat nebude,jelikož jeho násobič,je pouhýh 8x a FSB v defaultu 333MHz, tudíž třeba takové OC na 4GHz bude vyžadovat FSB 500MHz a to bude pro hodně základních desek velké sousto, podpořit 4jádro na takovéto FSB frekvenci, zatímco já se svým Q6600 (9x266) se dostanu poměrně v klidu na (9x436) což je 3924MHz. Zhruba tolik k výhodám vyššího násobiče...
16.1.2008 17:43:12   147.229.196.xxx 1212
Jinak s tím co tvrdíš Ty 100% souhlasím,jen jsi pravděpodobně opravdu mepostřehl cíl mého příspěvku.
16.1.2008 12:49:10   82.100.4.xxx 1612
Pokud sem to pochopil spravne tak ty maly pasivy pro ramky byly kromě mosfetů i na tlumivkách? Nikdy sem to nezkoušel ale jakto že nezkratovali? Teplovodivý pasty by sice neměli bejt elektricky vodivý, ale pochybuju že to sou fakt el. izolanty. Může my to pls někdo vysvětlit. Díky
16.1.2008 16:09:01   91.127.219.xxx 1112
ahoj uz se to ptam snad po 3 a nikdo mi nikdy neodpovedal proc mi nejde zvisit napeti na procesore vis nez 1.3v mam dosku asus m2n-e sli a procesor amd 64 x2 5600+ za odpoved dakujem!
16.1.2008 16:26:41   82.99.169.xxx 3413
Protože ti to BIOS desky víc nedovolí. Někdy to bývá nastavené tak, že třeba procesor se vyrábí s napětím 1,1V a deska ti u něho dovolí max. na 1,3V a jinší typ (třeba revize) se vyrábí na 1,0 a ta stejná deska ti nedovolí víc než 1,2V. Kdyby ti každá deska dovolila nastavit cokoli, to by nám tu hezky hořely hromady procesorů. Některé desky zase umí od určitého min. napětí k určitému max. napětí u všech tipů procesorů co jdou do desky nacpat, jde nastavit tohle pevně dané rozpětí. Jinak ti odpovím i stručně. Máš desku na h*vn* a měls jít radši do nějaké DFI LanParty, jenže ty jsou vcelku mastné :-D
17.1.2008 10:00:52   89.176.99.xxx 1113
mel bych namet na dalsi soutez a to je pretaktovani pameti. Treba zase procentualni narust frekvence od nominalni, nebo nejvyssi propustnost na MHz. To by bylo zajimavy...
18.1.2008 09:33:26   147.229.196.xxx 78
Hodnotil bych procentualni narust vykonu celeho systemu v nejakem sysntetickem benchmarku, napr PC mark, 3D mark, proste nejen maximum urcite komponenty, ale opravdu celého stroje. a porovnat tedy procentuální nárust výkonu,aby mělo sanci co nejvetsi procento lidi.
18.1.2008 10:59:36   193.108.106.xxx 88
aha, takze tady budou mit zase vyhodu lidi co maji to stesti ze vyrobce jejich disku jim ho prodal s nastavenym AAM na nejnizsi hlucnost? uz bezim do obchodu si takovy koupit... to je taky blbost...
18.1.2008 18:12:32   147.229.196.xxx 98
No to,cos napsal je teda pěkná blbost. Např v 3D marku ti zrovna diskovej subsystém moc nepomůže. A neznám nic objektivnějšího pro porovnání celkového nárustu výkonu celýho PC. A pokud chceš minimalizovat procento lidí,co si speciálně kvůli této soutěži koupí nějakou komponentu, tak čím víc komponent do toho zapojíš,tím lépe a v 3Dmarku testuješ jak CPU,tak RAM,tak grafiku, ostatně všechny komponenty,které má smysl přetaktovat a málo kdo je bude pořizovat vše speciálně na tuto soutěž.Myslím si,že třeba zrovna Tebou navrhovaná soutěž by trpěla pro tyto věci mnohem víc.
20.1.2008 11:42:42   217.196.213.xxx 811
aha, takze si naschval podtaktuju CPU,GK, nahraju nejstarsi, nejmene vzkone ovladace. nastavim PIO rezim prenosu. abych mel v PCmarku05 treba 100 bodu a pak to hodim do defaultu at mam 11000% narust? to co navrhujes je zbytecnost a blbost.

ja bych byl treba pro co nejvetsi downOC sveho procesoru. Nebo zase OC rozdelit do vice kategorii- AMD/intel, 1core/2core
20.1.2008 15:40:33   147.229.196.xxx 78
Default je stav komponent,který je udávaný označením výrobce! čili pokud máš např E6600,tak základní hodnotu uděláš s jeho 2,4GHz, stejně tak paměti PC6400,tak základní hodnotu uděláš na 800MHz, atd.Co se týče PIO/DMA režimu,co Ti tam nastaví windows v defaultu?To je Tvůj default! A ovladače,samozřejmě budeš muset použít pro oba testy jedny a ty samé,jinak by se jednalo o změnu vstupních podmínek!Žádný podtaktování ani jiné změny pro získání co nejnižší původní hodnoty sem nepleť, to není default Tvého stroje! Je to stejný jako v první soutěži, procentuální nárust výkonu oproti výkonu s tím,jak Ti to dodal výrobce. čili hodnotím Tvou schopnost, upravit vlastnosti stroje oproti nastavení výrobce, Tvou schopnost vybrat co nejlepší komponenty s co největším potenciálem a v neposlední řadě také Tvé štěstí na ten který kus křemíku! A volil bych opravdu spíše 3D mark, je to benchmark v němž se evidentně projeví nárust výkonu OC všech komponent,které má smysl taktovat!
20.1.2008 15:56:33   147.229.196.xxx 129
Docela pochybuji o tom,že PCtuning bude moct udělat více než 2 kategorie,uz jen pro to aby si mohl dovolit hlavní cenu,která by stála za to.Stejně tak nevidím důvod,proč dělit soutěž o hlavní cenu do spousty kategorií. Soutěž nemá být koncipována,tak aby jsi byl schopen vyhrát s čímkoliv, přeci jen jeden z faktorů pro tuto soutěž musí být Tvoje schopnost vybrat si ten který model,druh,značku křemíku,která je pro taktování nejvhodnější a pokud sis dnes vybral např AMD, nevidím důvod proč bys měl vyhrát,když existují lidi,co ví,že taktovací potenciál Intelu je ted vyssi a proto si koupili ted Intel.I hodnocení Tvých vědomostí a tutíž nákup té nejvhodnější komponenty z doby kdy jsi kupoval PC,by se měla hodnotit způsobem, že nebudou žádné kategorie pro boj o hlavní cenu!To aby mělo šanci vyhrát CPU jak pár let staré tak současné,je mírně ošetřeno tím,že jde o procentuální nárust,nikoliv nejvyšší frekvenci. Samozřejmě by bylo zajímavé porovnat se s lidmi, co mají křemík spadající do stejné kategorie (AMD/Intel,1/2/4jádra atp.) Proto bych kategorie zavedl a vyhlásil jejich jednotlivé dílčí vítěze,ale z důvodů uvedených výše, by absolutní vítěz měl existovat jen jeden a tomu by měla náležet hlavní cena!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

248 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 112Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.