Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech | Kapitola 8
Seznam kapitol
Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.
Hra S.T.A.L.K.E.R. je jeden z mnoha stále odkládaných titulů, ovšem čas nadešel a hra bude s jistotou příští měsíc oficiálně uvedena na trh. Jedná se o střílečku v první osobě s prvky RPG v dosud neviděné symbióze. Hru pohání X-ray grafický engine a podle vlastních prvních dojmů je velice podobný fyzikou i grafickými možnostmi enginu Source. Pro testování jsme použili "speciální" finální verzi hry 1.00 které nic nechybí a je v podobě v jaké bude uvedena na trh.
Možnosti nastavení kvality ve hře jsou velice dobré, není sice možné nastavit konkrétní hodnoty u vyhlazování ale věříme že posunutím tlačítka u voleb doprava jsme nastavili maximální možné. Veškeré nastavení hry bylo v testu na maximálních hodnotách a vertikální synchronizace byla také i zde vypnutá. Pro zvětšení nastavení klikněte na obrázky. Tato hra nemá vestavěné testování výkonu a měření bylo pořízeno hraním úrovně hry a měřením programem Fraps.
Jelikož jsem měl klíč ke hře platný jen velmi omezenou dobu naměřil jsem výsledky pouze s dvou-jádrovým procesorem. Výsledky s jedno-jádrovým si troufnu jenom hrubě odhadnout, a myslím že se nijak dalece mýlit nebudu. Jak vidíte z prvního grafu hra je optimalizovaná vcelku dobře a i přes jasný propad se slabším procesorem na taktu 2400MHz jsou hodnoty vcelku obstojné. Ovšem fakt že je hra značně závislá na výkonu procesoru je nepřehlédnutelný. Přetaktování grafické karty naopak přináší v této hře jen menší nárůst výkonu a s nízkým taktem CPU význam přetaktování grafiky klesá.
Podrobné grafy hodnot ukazují že dvou-jádrový procesor na základních - nízkých taktech plně pro tuto hru dostačuje a i když počet minimálních snímků rapidně klesl stále se drží v hratelných hodnotách. S jedno-jádrovým procesorem na vyšších taktech bude situace podobná, větší pokles pod úroveň hratelnosti bych očekával až opět s velmi pomalým jedno-jádrovým CPU. Přetaktování grafické karty má sice na výkon vliv ale mnohem menší než v jiných hrách.
Výsledky vyjádřené v procentech jen lépe ukáží vliv výkonu procesoru a následný propad počtu snímků fps. Hra není závislá tolik na procesoru jako hry na Source enginu ale znatelný propad tu je. Ovšem subjektivně mohu říci že se takovéto snížení hodnot fps na hraní nijak zvlášť neprojevilo a hra byla velmi pohodlně hratelná bez "cukání".
Ve hře S.T.A.L.K.E.R. velkou měrou záleží na výkonu procesoru.
Pro hraní však postačí i výkonný jedno-jádrový procesor, doporučuji však alespoň středně výkonný dvou-jádrový.
Až opravdu hodně pomalý procesor začíná být pro hru velkou "brzdou".
Přetaktování grafické karty se ve hře projeví jen v rámci několika procent.