Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech | Kapitola 6
Seznam kapitol
Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.
Tato hra je akční RPG z pohledu první osoby, postavená je na herním enginu Source. Proto se vyznačuje stejnými specifiky jako jiné hry postavené na stejném enginu - skvělá grafika, perfektní fyzikální model. Hra je vybavena posledním patchem 1.02.
V této hře si je možné s nastavením skutečně vyhrát, můžete povolit a nebo zakázat veškeré možnosti kvality zobrazení. Vyhlazování je možné nastavit do maximálních hodnot. My jsme hru nastavili pro test na absolutně maximální kvalitu, vertikální synchronizace byla vypnuta. Kliknutím na obrázek zvětšíte obrazovku s nastaveními. Ani tato hra neumožňuje otestovat výkon sama, proto jsme hráli celou první misi a měřili programem Fraps.
Tato hra je první hrou našeho testu kde je výrazně vidět vliv výkonu procesoru na výsledek. Už jen mírně snížený takt procesoru z 3600MHz na 3200MHz znamená měřitelný propad počtu fps. Rozdíl je sice velmi malý ale je vidět. V grafu je dále patrné, že hra dokáže nepatrně těžit z dvou-jádrového procesoru a na jedno-jádrovém je hra hůře hratelná. O velmi pomalém jedno-jádrovém procesoru mohu s klidem říci, že je pro tuto hru nedostatečný. Propad výkonu je brutální.
Grafy hodnot fps ve hře jasně ilustrují celkové skóre nahoře. Procesory na taktech 3200MHz až 3600MHz jsou pro tuto hru absolutní nutností. Při nižších taktech hodnoty minimálních fps razantně klesají a s jedno-jádrovými procesory hodnoty klesají pod hratelnou úroveň. Hra ale docela dobře těží z přetaktování grafické karty, které spolu s výkonným procesorem tvoří ideální řešení pro tuto, a podobné hry.
Tabulky procentuálních hodnot je možné interpretovat jednoduše: Procesory na taktu vyšším než 3200MHz jsou výkonově dostačující, cokoliv pod taktem 3000MHz však začíná hru znatelně omezovat. Takt CPU 2400MHz znamená propad o deset procent. Velmi výkonným ale jen jedno-jádrovým procesorem jasně ztrácíme na nejrychlejší procesor téměř dvacet procent. Pomalé jedno-jádro je pomalejší o třetinu a hra je s ním nehratelná.
Hry využívající herní engine Source |
Counter-Strike: Source - 2004, Valve Day of Defeat: Source - 2005, Valve Half-Life: Source - 2004, Valve Half-Life 2 - 2004, Valve Half-Life 2 Episodes - 2006, 2007, Valve Portal - 2007, Valve Team Fortress 2 - 2007, Valve Alien Swarm: Infested - 2005, Blackcat Games The Crossing - 2007, Valve Dark Messiah of Might and Magic - 2006, Ubisoft Postal 3 - 2008, Akella SiN Episodes - 2006, Valve The Ship - 2006, Valve Vampire: The Masquerade - Bloodlines - 2004, Activision |
* Source engine jde už pomalu na odpočinek, ale Dark Messiah Of Might And Magic dokazuje že je v něm možné ještě vytvořit graficky skvělé hry. |
Source engine je téměř na konci své cesty, vznikly na něm opravdu skvělé hry a v nich ještě jeho existence dlouho přetrvá. Myslím, že několika tituly ohlášenými pro tento rok se ale jeho používání ukončí a Valve přijde s něčím novým - zdokonaleným enginem, který možná už uvidíme ve hře Half Life 2 Episode Three.
Ve hrách založených na Source enginu velice záleží na výkonu procesoru.
Hry znatelně využívají i dvou-jádrový procesor, pomalý jedno-jádrový uvrhá hru do nehratelných hodnot fps.
Přetaktování grafické karty při vysokém výkonu procesoru přináší veliký výkon navíc.
Přetaktujte svou grafiku, nárůst nebude tak razantní jako u jiných her ale zvýšení výkonu je jisté.