Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon | Kapitola 4
Seznam kapitol
Téměř každý den se objeví v komentářích článků nebo na našem fóru minimálně jeden tomuto podobný dotaz - "Bude můj procesor stačit na tuto grafiku?". U těchto dotazů je každý den důmyslně obměňován slovosled a formulace, podstata otázky však zůstává nezměněna. Proto jsem se rozhodl tímto krátkým článkem, tuto situaci objasnit pomocí několika testů.
V této kapitole se podíváme podrobněji na procentuální vyjádření dalších otázek : Jestli odpovídá výkon hodnotě přetaktování a jestli se vyplatí komponenty přetaktovat až na samotnou hranici jejich možností a nebo jestli stačí jen "mírný" overclocking. S čímž samozřejmě souvisí i dilema - má cenu vůbec komponenty trápit přetaktováním, a stojí nárůst fps vůbec za to?
První tabulka ukazuje vliv samotného přetaktování procesoru, kdy je grafická karta na základních taktech. Už na první pohled je patrné že vliv na skutečný herní výkon (sloupce 2,3,4) je mizivý a vyjádřený v procentech je při brutální 50% přetaktování jen ubohých 4% ve hře. Tabulka opět ukazuje malý vliv výkonu procesoru pro hraní v rozlišení 1280 x 1024 a také potvrzuje onu hranici do které je procesor limitem výkonu - 2,8GHz do 3,2GHz.
Druhá tabulka ukazuje větší vliv výkonu procesoru pro přetaktovanou grafickou kartu. Kde výkon roste v řádech procent a ne v desetinách jako u předešlého příkladu. I když se zdá výkon F.E.A.R. nižší opak je pravdou a ten je o téměř 30fps vyšší než u předešlé tabulky, nenarůstá ovšem už téměř nikam dál. I zde je patrná hranice taktu mezi 2,8GHz a 3,2GHz kde už výkon dále neroste.
Hodnoty přetaktování ani zdaleka neodrážejí nárůst konečného skóre ve hrách, to je mnohokráte menší.
Pro maximální výkon není nutné komponenty přetaktovat na maximum, stačí jen střední hodnota přetaktování, s dalšími takty už herní výkon dál nijak výrazně nestoupá.
Přetaktování zejména grafické karty vám ovšem v mnohých případech umožní si hry lépe užít, proto ho lze jedině doporučit.