Hlavní stránka Návody Úpravy: přetaktování Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon
Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon
autor: Z. Obermaier , publikováno 14.2.2007
Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

Téměř každý den se objeví v komentářích článků nebo na našem fóru minimálně jeden tomuto podobný dotaz - "Bude můj procesor stačit na tuto grafiku?". U těchto dotazů je každý den důmyslně obměňován slovosled a formulace, podstata otázky však zůstává nezměněna. Proto jsem se rozhodl tímto krátkým článkem, tuto situaci objasnit pomocí několika testů.


 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Zákonitosti systémů s jednou grafickou kartou jsme si pověděli výše, teď se pro zajímavost podíváme jak je to s dvojicí grafických karet zapojených v Multi-GPU. Upozorňuji že se může jednat o jakékoliv Multi-GPU řešení, ne jenom z karet nVidia ale zcela libovolné, i ATi. Tam pravidla popsaná výše neplatí a je nutno k těmto systémům přistupovat rozdílně.

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Jak vidíme z grafů z herního testu, je zde situace zcela opačná než u systému s jedinou kartou. Přetaktování procesoru a tím jeho vyšší výkon má zde stěžejní podíl na celkovém herním výkonu. Naopak přetaktování grafických karet ve SLI nepřináší nijak velký nárůst tohoto výkonu. Je téměř jedno o kolik grafiky přetaktujete, na stejném taktu procesoru podávají téměř shodný výkon. Tato situace je dána samotnou technologií SLI a použitým rozlišením.

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Reálný herní výkon ve hře F.E.A.R. je při použití karet ve SLI je více ovlivněn přetaktováním procesoru než grafických karet, jejich přetaktování nemá ani zde na následný počet snímků za vteřinu téměř žádný vliv. Rozdíl mezi nepřetaktovanými a přetaktovanými je v reálu jen 7 fps. Celkově však je výkon v této hře i bez jakéhokoliv přetaktování a s maximálním přetaktováním CPU i grafik skoro stejný.

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Jak vidíte z tabulky, celkové skóre při přetaktování procesoru a grafikách na základních taktech roste při zapojení ve SLI razantněji než u systému s jedinou kartou. Každým vyšším výkonem procesoru roste celý výkon grafického systému. Dvojice grafických karet potřebuje masivní procesorový výkon a pokud máte slabý procesor do tohoto zapojení grafických karet se vůbec nepouštějte.

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Druhá tabulka jasně ukazuje nepatrný nárůst výkonu při přetaktovaných grafických kartách oproti systému s jenom přetaktovaným procesorem. Přetaktování grafických karet v zapojení SLI nemá moc smysl, výkon už dál kvůli omezení výkonem procesoru nemůže dále růst. Řešení je v tomto případě pouze jedno - přetaktujte procesor na maximum jeho možností a nebo si snad pořídit čtyř-jádrový?

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Bleskovka: Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon

 

Bohužel ne, ani čtyř-jádrový procesor na vysokém taktu 3,8GHz nedokáže "vymáčknut" ze zapojení grafických karet ve SLI nějaký extra vysoký výkon navíc. Když se podíváte na srovnání dvou grafů - výkon SM 3.0 na dvou-jádrovém a čtyř-jádrovém procesoru jsou výsledky naprosto stejné. K využití všech výkonových rezerv zapojení SLI je potřeba brutálních přetaktování procesorů vysoko nad hranici 4GHz, což za těch několik snímků navíc určitě nestojí. Pokud jste si mysleli, že je pro SLI spasitel výkonný čtyř-jádrový procesor, tak bohužel není.

PS. Ať mi někdo netvrdí, že na světě existuje procesorový systém, byť v nadšencově domácím počítači, který by dokázal plnohodnotně obsloužit a stačil by výkonově na Quad-SLI a nebo Quad-CrossFire, tyto grafické "zvláštnosti" jsou kvůli nedostatečně výkonným procesorům odsouzeny předem k neúspěchu.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
585 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 277.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.