Intel Haswell-E: jak na přetaktování monstra s i7-5960X |
autor: Michal Šimonek , publikováno 19.1.2015 |
Na moderní platformu X99 a výkonnostní skok, který díky dvěma jádrům navíc nabízí samotný procesor Core i7-5960X, čekali příznivci špičkových řešení leckdy i několik let. Pro začátečníky jsme připravili úvod do do přetaktování na nové špičkové platformě Intelu. A podíváme se i na to, co udělají vyšší takty s výkonem.
Co však příkon?
Někoho bude zajímat i to, jak se přetaktování podepsalo na celkové spotřebě. Je jasné, že tak ohromný procesor s už tak vysokým TDP si s přetaktováním o nějaké ty watty navíc řekne. S napětím 1,2 V a 4200 MHz to ještě není tak zlé. Je to pouze 35 W nad Sandy Bridge-E v modelu 3930K na základním nastavení. Masivní skok uvidíte až v příštím článku, kdy se jde s procesorem téměř na krev uchladitelnosti.
Závěrečné shrnutí
Výkon Haswellu-E posunul desktop zas o krok dopředu. A přinesl také drobné změny v taktování, jelikož je to první procesor s DDR4 řadičem. Připravuje tak cestu prodávanějšímu segmentu Intel Skylake, který se letos objeví.
K přetaktování jsme si vysvětlili základní pojmy, ukázali k tomu i několik obrazovek BIOSu a snažil jsem se vám příliš nepomotat hlavu. Uvedl jsem proto jen nutné anebo zajímavé informace k nejdůležitějším položkám nastavení. Úplné začatečníky jsem možná zlákal tím, že přetaktování zvládne i automatický režim ať už z BIOSu, tak z prostředí Windows – to jste si mohli přečíst v třetí a čtvrté kapitole.
Ukázal jsem vám také ruční taktování pro začátečníky s finálním výsledkem 4200 MHz, to by měl dokázat téměř každý i7-5960X. S tímto nastavením bude spokojena drtivá většina kupujících chtivých taktovat svého miláčka.
Příště se zaměříme už na detailní popis položek BIOSu. Některé jsou podstatné pro další tweakování, převážně pamětí DDR4 a paměťového subsystému. Dosáhneme také maximální uchladitelné stability na dvou mnou zvolených profilech, změříme si vliv různých taktů a časování pamětí a také si zhodnotíme vliv rychlosti komunikace ring bus (cache) napříč procesorem. Dojde i na pár výsledků extrémního taktování pod tekutým dusíkem. Těšte se!
Za poskytnutí základní desky patří poděkování společnosti Asus.
SSD disk věnoval HyperX, i jim proto patří také díky.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jen nechápu, proč někdo má potřebu testovat hry v nižším rozlišení, snížených detailech, u starých her a ještě pouze u dvou ?
Kdo si koupí takový procesor, aby hrál v 1680 na medium ? To je údaj naprosto k ničemu, nevím jak ostatní, ale mě zajímá jak na tom běží NOVÉ, zejméná NÁROČNÉ hry na MAXIMÁLNÍ nastavení, kde se ukáže opravdová síla a jestli má takový cpu nějaký smysl a přínos.
Mě zajímají praktické testy ve hrách a nastaveních, které na tom člověk bude skutečně hrát a ne nějaké teorie jaké v reálu aplikovat nikdy nebudeš.
Ten procesor je opravdu extrémní, ale za ještě extrémnější cenu.
Tady má být test nové náročné hry ve fhd a 4k a ne toto. Nebo ty si snad kupuješ cpu za 20 litrů aby jsi hrál v 1680 na medium ?
Na druhej strane, dneska kazdy druhy mobil ma 8 jadier
Podle škálování v nižších rozlišeních lépe poznáš herní výkon. Pokud jsi limitován výkonem GK, tak sestavy s nejvýkonnějším CPU budou +- stejné jako mainstream.
Co by vám pomohlo konstatování, že i když se Haswell-E s R9 270X přetaktuje na 4,2 GHz, tak jede Crysis 3 pořád na 29 fps, protože to brzdí grafika? A kdyby tam místo těch tří her byl ještě podobně nastavený Battlefield 4 a Far Cry 4? Jaký by se z toho dal vyvodit smysluplný závěr? Že taktování procesoru ve hrách nemá cenu, protože to nezvedá výkon?
Sorry, ale nikdo nemá na testování procesorů 3-way SLI z Titanů, abychom to mohli za ideálních podmínek zkoušet na běžném fullHD s náročnou hrou (přesto jsou lidi, co kombinaci 5960X + 3way Titanů nebo GTX 980 provozují).
U "testů" her tady testují různá CPU i GPU.
U testů CPU jsou hry jen jedním z druhů zátěže, dělané tak, aby co nejvíce zviditelnily rozdíly mezi CPU. Tam není cílem testovat ani hru ani GPU.
Nadmíru je jasné, že kdybych tedy nastavil identické max detaily, FHD, tak ropzdíl mezi FX, i7-DT a i7-E a nebo snad i Pentiem G bude téměř nulový.
V 1680 medium fakt nevidím smysl.
Ok, říkáš, že když zapnu nějakou novou hru na max ve fhd, tak tento cpu bude stejně rychlý jako FX nebo nějaké Pentium?
Dobře... tady nemám co dodat.
PS: nepiš tu prosím jak je vidět, že BY (možná, kdyby, blabla) něco nakrmilo, já tu žádný test nevidím, takové spekulace bych si fakt nechal od cesty, buď udělám reálný test nebo si doměnky nechám pro sebe. Ale pokud na základě jedné hry v 1680+medium dokážeš tvrdit, že by nějaké cpu nakrmilo třeba 3 980tky, tak věštění na Nově v noci hadra.
https://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/flanker/amd-fx-8370/bioshockres.png
Myslím, že zde to krásně vidíš...
Bude to asi tym ze pri extra tuti nastaveni limituje FPS graficka karta a teda mozes mat aj 128core s taktom 10GHz a ten processor neukaze svoj potencial lebo ho k tomu nepusti graficka karta a preto pri testovani cpu a ich dopad na danu hru musia robit v najnizsich nastaveniach aby limitom bol samotny processor alebo engine (co je pripad testovaneho far cry). Uz len dodam ze na hry je tento processor pre 99% hracov rovnaka volba ako 4770k (pri max OC dokonca horsia) to 1% patri multi gpu (3x980 v SLi atd.) kde by uz uzkym hrdlom bol prave processor.
Úvaha, Hry, Úvaha, Spotřební zboží, Hry, úvaha, výběr dárku, úvaha, pohled do minulosti, hry, hry, mobil, periferie, úvaha, hry, periferie, spotřební zboží, úvaha, mobil, PCtuning nula.
zatial 4.2 stabilne,v rezime 24/7 100%load.
Tieto procaky niesu pre majoritu hracov.Ani filmarikovia nemaju tolko dvd ci blu ray diskov na prevod do inych formatov
Vyuzit sa to da ked sa chce sposob sa najde.