Hlavní stránka Návody Úpravy: přetaktování HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky
HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky
autor: Aleš Kaňák , publikováno 12.6.2012
Seznam kapitol
1. Něco málo úvodem
2. HWBOT – hlavní myšlenka a funkce
3. HWBOT – další možnosti
4. Česká scéna a malá pozvánka
HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky

Dneska se na overclocking podíváme z trošku jiné stránky. Místo dalšího návodu, jak ještě víc přetočit poslední model CPU nebo zvednout frekvence nadupané grafiky se zaměříme na přetaktování jako organizovaný sport pro ajťáky! Přiblížíme si jeden portál, který se nemalou mírou podílí na organizaci fenoménu a omrkneme situaci v Česku.


Stejně jako dnes velmi populární Facebook, tak i HWBOT vznikl z původně školního projektu. Jeho základy sahají až do roku 2005. V té době sloužil jako webová aplikace umožňující monitorování témat a příspěvků diskuzních fór věnujícím se přetaktování. Na základě těchto dat se vytvářelo pořadí. S tím tedy souvisí hlavní myšlenka HWBOTU – možnost porovnávání výsledků jednotlivých overclockerů a následné vytvoření různých výkonnostních tabulek či výsledkových listin pro porovnávání. Postupem času přibývalo čím dál více různých vylepšení a funkcí. Chtěl bych zdůraznit, že některé funkce mohou být velmi užitečné i pro uživatele, kteří přetaktování neholdují, ty zmíním dále ve článku.

HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky

Žebříčky a bodování

Před příchodem HWBOTU se světové rekordy různě povalovaly na internetu, publikovali je uživatelé na fórech a občas si samozřejmě i bohapustě cucali hausnumera z prstu. Díky HWBOTu je ale teď vše jinak. Výsledek, který zde není nahrán se pomalu bere jako by neexistoval. HWBOT aktuálně vystupuje jako hlavní autorita pro uchovávání a také i certifikaci výsledků. Uvedl bych zde analogicky jako příklad organizaci FIA, která má podobnou funkci u automobilových závodů. V kvalifikaci se každý jezdec snaží zajet lepší kolo a v průběhu se pořadí na výsledkové tabuli různě mění. To stejné platí na HWBOTU a právě snaha zlepšit se a vydat ze sebe vše motivuje overclockery k stále lepším výsledkům. Každý jde tedy na hranici svých schpností a opakovaně ji překračuje. Nemusí se zrovna jednat o souboj na prvních pozicích.

HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky

Výsledková tabulka 3DMarku11 s použitím čtveřice grafických karet

Každý vámi nahraný výsledek se řadí do kategorií a na základě skóre obdržíte body. Můžete namítnout, že ne každý má na nejlepší hardware a s tímto faktem se částečně počítá. Body se dělí do 4 kategorií - světové rekordy (WR), globální (GL), hardwarové (HW) a týmové (TPP). Do první kategorie se řadí nejlepší výsledky na světě (pouze TOP10) v daném benchmarku. Pro vysvětlení rozdílu mezí globálními a hardwarovými body bych uvedl názorný příklad. Pokud máte nějakou starší grafickou kartu, například Radeon X1800XT, tak je jasné, že výkon na dnešní TOP modely stačit nebude a globálních bodů získáte minimum. Nicméně hardwarové body se váží pouze na uživatele se stejným modelem grafické karty a tak můžete být klidně i první. Výše těchto bodů je vždy závislá na oblíbenosti daného kousku (počtu nahraných výsledků) hardwaru. Pokud tedy nahrajete výsledek a budete v kategorii sami, tak sice budete držet první místo, ale dostanete pouze minimální počet bodů (2). Tento algoritmus je velmi vyspělý a zaslouží si pochvalu. S obdrženými body v rámci týmu je to již podobné.

Pravidla, sociální síť a ocenění

Každá soutěž vyžaduje sadu pravidel, která se musejí dodržovat. Ne jinak je tomu zde. Každý z benchmarků má svá specifická pravidla a omezení, které zajišťují férové podmínky pro všechny zúčastněné. Například u 3D testů je zakázáno měnit některé zásadní parametry vykreslování scény (třeba mipmap tweaking) nebo jinak mást měřiče snímku za sekundu nebo času. Díky tomu se v dnešní době například nesmí nahrávat výsledky s použitím Lucid Virtu MVP, protože algoritmus vnitřního fungování této technologie není zatím dokonale zmapovaný a není zaručené, že výsledky odpovídají realitě. Pro zaručení objektivity zaslaných výsledků se používají nejrůznější programy a validátory, které by v rámci možností měly garantovat reálnost výsledků a minimálně alespoň ztížit možnosti pro manipulaci a nejrůznější podvody. Obecně platí, že výsledky zaslané v podobě screenshotů procesorových testů musí obsahovat spuštěný diagnostický program CPU-Z (hlavní záložka a paměti). Ke grafickým výsledkům je nutné spustit GPU-Z. Samozřejmě i přes nejrůznější pravidla může občas projít nějaký ten švindlík, ale většinou je velice rychle odhalen, protože komunita taktovačů se většinou dobře zná a nováček holedbající se nesmyslnými nebo zmanipulovanými výsledky se většinou rychle prozradí.

HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky

Kromě možnosti nahrání a porovnání výsledků umožňuje HWBOT spousty další možností včetně rozsáhlého systému komentování výsledků. Nejde si nevšimnout inspirací facebookem, takže je možné výsledky i "lajkovat" apod. Celý portál je navíc dobře provázán s diskuzním fórem. Každý uživatel si mimo svých bodů a nahraných výsledků může prohlížet i dosažená ocenění nebo pyšnit poháry za umístění na stupních vítězů. Meze se nekladou a tyto maličkosti dále nahlodávají vaše já, jestli se o lepší výsledek nepokusíte ještě znovu.

HWBOT – Taktování jako zábava a sport pro geeky



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
29 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 12.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.