Hlavní stránka Návody Úpravy: přetaktování Návody: Jak efektivně odladit power management I.
Návody: Jak efektivně odladit power management I.
autor: Z. Obermaier , publikováno 1.6.2011
Návody: Jak efektivně odladit power management I.

Kolik hodin denně běží vaše sestava? A kolik hodin z tohoto čísla běží na plný výkon? Internet, filmy a poslech hudby tvoří drtivou většinu úloh, které za den vás počítač obslouží. Je přitom úplně zbytečné, abyste film přehrávali s procesorem taktovaným na 4 GHz. Ukážeme si, jak zachovat výkon, odladit spotřebu a ušetřit klidně tisíce korun ročně.


Návody: Jak efektivně odladit power management I.

Výkonu mají naše moderní počítače dost, má ho ale také dost naše planeta? Na jak dlouho? Nestojí člověku za to ušetřit alespoň kousek pro naše děti a budoucí generace?

I když se může roční úspora pár stokorun nebo tisíců zdát malá, pokud to ale udělají všichni naši čtenáři, darujete této planetě víc, než by se mohlo zdát. Myslím, že stojí za to se nad tím zamyslet a přijmout tyto principy za vlastní. Osobně pracuji už téměř pouze na notebooku s nízkou spotřebou a své mega-neúsporné PC zapínám opravdu pouze k hraní her, jež netrvá nikdy moc dlouho. Není moc času nazbyt. Také nové úsporné funkce procesorů mne těší a naopak děsí narůstající spotřeba grafických karet. Tady se každý musí rozhodnout sám, zdali vytopit pokoj dvěma GeForce GTX 590, nebo se spokojit s menšími fps za cenu poloviční spotřebované energie. Volba je na vás...

V druhém pokračování tohoto článku, vás čeká maximální možná úspora se systémem Core i5-2500K. Snížíme napětí všeho co se dá, procesoru, desky, grafické karty. Porovnáme také dopad na výkon a hlavně změříme úsporu v energii i penězích. Zde nám zbývá ještě několik měření, tedy druhý díl očekávejte někdy příští týden.



Tagy: návody  spotřeba  přetaktování  úspora  radíme  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
1.6.2011 06:17:17   46.149.115.xxx 396
Teď jenom záleží na tom, kdo si článek přečte - puberťákům žijícím u rodičů na jejich náklady je spotřeba ukradená - oni to přece neplatí
Rodiče na takový články nemají čas, nebo jim nerozumí. Tedy jediní dnes "úsporně" se chovající lidé budou žijící sami s průměrným platem (skutečným, ne "novinovým"). Na druhou stranu Vaše vzorové sestavy jsou opravdu děsivě zvoleny - jak z hlediska variability (až na velmi podobné CPU totožné), tak z hlediska spotřeby (GTX480 je děs a 1kW zdroj k tomu je taky solidní rada jak ušetřit )
1.6.2011 07:03:26   92.62.224.xxx 3010
Tady nejde přeci o sestavy s co nejmenší spotřebou, vy jste smysl testu nepochopil, tady jde o modelové systémy jež spouta lidí má ... ne obyčejných lidí, ale spíše nadšenců co mají nataktováno na 4 GHz celý rok ... a já jim ukazuji, že se to nevyplatí ...
1.6.2011 07:41:42   46.149.115.xxx 246
Ukazujete nadšencům, že se nevyplatí mít nataktováno ? A nadšenec je typově člověk, co sám bydlí a sám se živí ?
Navíc ušetřit se strátou výkonu není zrovna žádná výhra - aby se Vašimi radami neřídil někdo, koho výkon PC živí a přitom to ani nemusí vědět - takový 20hodinový výpočet v SolidWorks se po podobném nastavení může protáhnout třeba na 30..párkrát do měsíce... vždycky je to něco za něco

Prostě nemyslím si, že nadšený taktovač řeší spotřebu.
1.6.2011 10:23:14   89.103.143.xxx 142
Poctivě jsem celý článek přečetl a přesto z něj mám rozpolcené názory. V tomto prvním díle se jedná o "běžné" snižování spotřeby především přes snížení napětí a taktů. Jenže tuto vlastnost mají dnes již všechny procesory a grafické karty - procesory dnes v idle umí automaticky snížit násobič, v zátěži si jej zase okamžitě zvýší na default, popřípadě přes Turbo vyženou ještě výš. Kdo tedy nepoužívá úsporné funkce základních desek (např. EPU, které je mimochodem úplně zbytečné), tak v idle má taky nízkou spotřebu s dostatečným výkonem pro danou aktuální činnost. Navíc pokud nešťourá do Nastavení napájení ve Win, ten to již taky má "rozumně" nastaveno i s vypínaním pevných disků a monitoru.
Samozřejmě jsem rád, že jsi tento článek vytáhnul, upřímně se ale více těším na druhou část - jen trochu škoda, že je zaměřena na 1155, který je co se týče úspory skutečně špičkový, zajímavé by bylo přidání dnes testovaného X6 a i7 1366, ještě zajímavější (a taky náročné) vliv teploty komponent na spotřebu.
1.6.2011 10:32:16   89.103.206.xxx 222
pane Obermaier souhlasím že by se šetřit mělo.Ale zda se to vyplatí si nejsem jist.Pojďme si popovídat o tom co se stalo když lidé v této zemi začali hromadně šetřit s vodou.Mám obavu že i kdyby jste neodebíral nic tak budete platit za to že k vám vedou dráty a ta cena bude upravena tak aby ty prachy z vás vysáli tak jako tak.
1.6.2011 13:53:11   90.179.13.xxx 74
Setreni energii je spravna vec, ale kdyz ja jako jednotlivec budu setrit tak elektrarny budou stejne vyrabet porad stejny mnozstvi energie a budou do kotlu prihazovat stejny mnozstvi uhli, nemyslim si ze by se pocet vyprodukovany energie snizoval, ja zacnu setrit ale nejaka fabrika nakoupi novej stroj na kterej by muselo usetrit tech par W 100 dalsich lidi. Pro zachovani planety a surovin je jedina moznost cerpat energii z obnovitelnejch zdroju jako je vitr nebo solarni energie (ktera teda musi mit dostatecne vysokou ucinnost aby se "navratila" energie za vyrobu samotnejch panelu co nejdriv) a k setreni energie by sem klidne pridal i vytahovani ze zasuvky prez noc pripadne vypinani privodu elektriny k PC na prodluzce, treba moje stolni sestava zere v kompletne vypnutym stavu se zapojenejma periferiema 25W coz je priserna hodnota kdyz vemu ze tolik mi zere notas kdyz brouzdam na webu. Jinak peknej clanek a tesim se na dalsi dil.
1.6.2011 06:35:45   46.149.115.xxx 130
Take prispeju svou troskou do mlyna. Clanek se zabyva velmi zajimavym tematem a ukazuje, jak se da vyberem vhodnych komponent usetrit. Svuj PC jsem kupoval pred tremi roky jako vykonny a postupem casu jsem z neho udelal pomerne usporny a velice tichy pocitac - C2D E8500, ASUS P5Q-E, 6 GB RAM, SSD a 2x 5400ot. Samsung a HD5450 grafika. K tomu navic Coolermaster 212 pasiv + Enermax 10 dB aktiv a vyfuk ze skrine zajistuje Arctic F12 na cca 30 procentech otackach (riditelne speedfanem) - v klidovem stavu pri prehravani videa, TV nebo brouzdani po internetu se PC pohybuje mezi 70 a 80W. Velkou neznamou je zatim spotreba zdroje - Seasonic 500W. Pro p. Obermaiera bych mel navrh premereni jednotlivych PC s ruznymi zdroji - tj. zjisteni ucinnosti 1000 W zdroje a premereni sestavy - treba jen v klidu s jinym zdrojem, napr. 500W.
1.6.2011 07:05:35   92.62.224.xxx 1513
Lidé neblázněte, při dnešních účinnostech zdrojů 80 Plus není spotřeba zdroje vůbec důležitá, i když žere jen pár procent své nominální zátěže .... je to blud z doby starodávných zdrojů ... účinnost je i při odběru 20 procent stále mezi 80-90 procenty ...
1.6.2011 07:18:31   46.149.115.xxx 202
Ucinnost vysoka byt muze, ale pokud budu chtit opravdu usporny pocitac, bude me zajimat spotreba kazde jednotlive komponenty, zdroje nevyjimaje. Vetsina ctenaru nema k dispozici x zdroju. A urcite nejsem sam, koho zajima porovnani spotreby mezi 1kW zdrojem a nejakym slabsim ... A navic ani jeden z Vasich PC nema spotrebu 20 procent zdroje. Jestlize ma Vas PC se SB spotrebu 105 W, jedna se o 10 procent. A ucinnost pri 10 procentnim zatizeni zdroje nebude urcite 80 - 90 procent. A i kdyby byla 80 procent, tak pri 100 W spotreby ze zasuvky je spotreba zdroje priblizne 20 W.
1.6.2011 16:19:28   88.103.171.xxx 00
Nemáš tak úplně pravdu. Mrkni na tohle video:
http://www.youtube.com/watch?v=iKk2_1u26tg
1.6.2011 06:46:19   217.197.156.xxx 123
hm... tak to je pekny, ale co tak neprezentovat svoji supernabusenou grafiku a udelat sestavu, jakou pouziva vetsina smrtelniku? dvoujadro, slaba/integrovana grafika a 350W zdroj? Najednou z toho vyleze spotreba, ze se i ten nejzelenejsi rakousky pobuch se svou 480GTX OC XXX extreme bude cervenat.A pri vetsim provozu se takovy komp za rok dva sam zaplati oproti zmetku s napikacu grafikou.
1.6.2011 07:08:14   92.62.224.xxx 1416
když budu chtít prezentovat svou supernabušenou grafiku tak tam osadím svoje tři GTX 580 , to zaprvé ... opět další co nepochopil smysl testu. Já netestuju konkrétní sestavy, tedy na grafice vůbec nezáleží. Testuji různé sestavy s různými CPU, ty jsem primárně ovlivňoval. Rozdíl ve spotřebě budou +/- stejné v poměru i když použiju GeForce z roku raz dva ...
1.6.2011 07:22:53   217.197.156.xxx 105
ale tady to je hlavne o grafice, kdyz budu vetsinu casu travit na browsovadle se sandy bridge a integrovanou grafikou, tak bude spotreba ani ne polovicni a usetri se vic nez jestli mam phenoma nebo i7 pretoceny nebo nepretoceny. supernabusenyho 6GHz quada se SLI zapnu na par hodin co si chci zahrat...
Navic slaba grafika by se do clanku hodila i "marketingove" - takto je rozdil mezi extremy v desitkach procent, bez grafiky by to mohlo jit do nasobku a tim lip ukazat ze to ma smysl...
1.6.2011 07:31:00   92.62.224.xxx 196
Tak ještě jednou: Tohle není test, jak si koupit co nejúspornější počítač, ale jas ušetřit krapet peněž pokud máš doma nadšeneckou - nenažranou sestavu ... jde o modelový test, až budu dělat test "kupte si co nejúspornější počítač" dám tam Sandy nebo Llano s integrovanou GFX ... ale to není smysl tohoto článku
1.6.2011 07:42:18   217.197.156.xxx 88
pokud budu chtit "ušetřit krapet peněž pokud máš doma nadšeneckou - nenažranou sestavu", tak ji nebudu v zadnym pripade mit zaplou 24/7, prectu si clanek "kupte si co nejúspornější počítač", podle toho si sestavim browsovadlo a porad budu financne v cernych cislech...
1.6.2011 07:24:20   15.195.185.xxx 164
Fantasticke. Tak dobra tema na PCT uz dlho dlho nebola. Respect..
1.6.2011 08:04:19   147.32.211.xxx 117
Jsem rovnez zastancem "uspornejsich" reseni, nebo alespon zbytecneho neplytvani se zdroji (v jakekoliv forme). Nicmene pri soucasne lobby a celkovemu stavu v oblasti elektroenergetiky se pri klesajici spotrebe dosahne pouze zdrazovani energii, cili temer obraceneho dopadu. Prece si nemyslite, ze vrcholovy management techto spolecnosti si necha sahat na svoje vysoke premie a platy jen diky tomu, ze se lide budou chovat zodpovedneji a budou se snazit setrit s elektrinou? Ani omylem, s klesajici spotrebou hezky-nehezky zvednou ceny tak, aby se dostali na sve drivejsi zisky a koncovemu uzivateli tak zbydou oci pro plac. Ale tohle je uz samozrejme jiny problem, ktery na strankach Pct nema smysl asi resit...
1.6.2011 09:50:27   194.228.220.xxx 100
Je to tak viz. ceny vodneho a stocneho Spotreba jde v prubehu let rapidne dolu a cena zase rapidne nahoru. Tyto monopoly si totiz drzi nejen konstanti miru zisku, ale take rust zisku. Takze se setrenim v prubehu let nepocitejte. TO co dneska date za drazsi nastaveni mate pristi rok za levnejsi ....
1.6.2011 08:24:38   91.214.158.xxx 31
Mám v počítači 4 disky. Pokud počítač uspím používám S3. Po probuzení se mi připojí jen systémový disk. Na ostatní se nedostanu. Připojí se až po restartu. Dá se tohle nějak ošéfovat???
1.6.2011 08:50:10   217.195.173.xxx 610
khorghan napsal:
Prostě nemyslím si, že nadšený taktovač řeší spotřebu.
Dřív nebo později začne, ceny za 1 kWh půjdou neustále nahoru.
1.6.2011 08:56:05   95.140.248.xxx 73
Ono ty úsporný věci jsou trochu ošidný. Člověk si řekne což, mám úsporný tohle a tamto tak to nechám jet, stejně to nic nežere a v součtu uvalí víc energie než když má něco neúspornýho, ale vypíná to, páč je to nenažraný.
1.6.2011 09:45:51   212.5.218.xxx 31
Akurát problém je že boli zanedbané rozdiely v spotrebách dosiek, vyššia stredná trieda k Phenomu a High-end k Intelom tiež ovplyvnilo spotrebu - BigBang Marshall má podľa Guru3D až o 20W vyššiu spotrebu ako GD65, čo je podľa mňa doska skôr porovnateľná s radou UD5 od Gigabyte použitou pri Phenome, takže rozdiel v spotrebe medzi i2500k a Phenom II X6 je ešte o cca 20W väčší. Taktiež zdroju pri nízkej záťaži (80Plus meria od 20% záťaže) výrazne klesá učinnosť čo tiež môže skresliť výsledky pokojne o ďalších 5-10W a ukázať menšie rozdiely ako reálne môžu byť.
1.6.2011 10:04:58   46.135.100.xxx 43
tady nejde o par desitek wattu na desce nebo zdroji, bavime se o nadseneckem pocitaci ... tedy v nem prabdepodobne nebude deska za 1500 kc ... stejne jinou nez tuhle MSI nemam ...
1.6.2011 09:49:20   95.170.227.xxx 13
Ahoj Ahoj pan Obermaier, nie nejdem rypat chcem sa len opytat aj vas osobne ake mate skusenosti so stavom G3 to jest uplne vypnutie od siete, totizto spinane zdroje toto radi nemaju, mne sa zrejme takto porucal 750W forton asi mesiac po zarucnej lehote.. je to uspora, ktora zrejme az takou usporou nebude... ci?
1.6.2011 10:03:56   46.135.100.xxx 53
Zrejme byl zdroj vadny, G3 je stav kdy je vypnuty pocitac treba tlacitkem Start-Vypnout, a to my vsichni na svete pouzivame roky a nikdo nehlasil podobny problem ...
1.6.2011 11:33:08   95.170.227.xxx 11
neviem ci si rozumieme... tlacidlo vypnut po novom neznamena uplne odstavenie prudu ako ked vytiahnete kabel so zastrcky.. ja som narazal na taketo vypinanie kompu napr master zasuvkou a tym padom vypnutia vsetkych periferii a podobne.. nie som sam co mu odisiel zdroj.. priznavam kupa toho ýťéW fortona bola chyba.. ale tak v tom case to este bola kvalita..
1.6.2011 16:19:55   95.170.227.xxx 20
tak nerozumieme "Poslední stav G3 je úplně odpojení od zdroje (vypnutí tlačítka na zdroji). Tady pak můžete vyndat a měnit komponenty, spotřeba je také nulová." start-vypnut vam nevypne tlacidlo na zdroji..
1.6.2011 11:24:08   46.149.115.xxx 20
drysoft napsal:
Ahoj Ahoj pan Obermaier, nie nejdem rypat chcem sa len opytat aj vas osobne ake mate skusenosti so stavom G3 to jest uplne vypnutie od siete, totizto spinane zdroje toto radi nemaju, mne sa zrejme takto porucal 750W forton asi mesiac po zarucnej lehote.. je to uspora, ktora zrejme az takou usporou nebude... ci?


Bylo spise kvalitni ku****tko ve zdroji ... tak si to urcite preje vyrobce, ne vsak zakaznik
2.6.2011 07:21:19   85.70.225.xxx 20
Úplné odpojení je úplné odpojení a na životnost zdroje to nemá žádný vliv (proč by taky mělo). Že se občas něco pokazí je druhá věc.
1.6.2011 10:15:42   213.151.83.xxx 22
Osobně provozuju 2500K na frekvenci 4,5 GHz (špatný kousek, aby šel na vyšší frekvenci, potřebuje už hodně vysoké napětí), se zapnutým EIST - v klidu 1,6 GHz, v zátěži leze až do 4,5 GHz.

Spotřeba celého PC (s GTX580, zvukovkou a 4x diskem):
Idle - 127W
GTA IV - 380W

Spotřeba nepřetaktovaného:
Idle - 115W
GTA IV 320W

(GTA IV je na Full HD vše na max včetně dohledu atd - nenašel jsem hru, která by víc vytížila počítač).
1.6.2011 11:40:08   46.149.115.xxx 10
Zkus Microsoft Flight Simulator - nezapomeň všechny možnosti na max
1.6.2011 10:48:26   85.207.52.xxx 151
Výborný návod. To je přesně typ článku který bych tu očekával.
Určitě nejsem s mojí denní spotřebou 30kWh/2PC typický uživatel, ale chybí mi tu opravdu reálnější sestavy a modelové situace.
1) Pochybuji, že běžný wordař/surfař bude DOMA provozovat PC 10 hodin denně. Většina lidí chodí na cca 8 hodin do práce a že by pak seděli ještě doma dalších 10 u PC? Osobně bych dal celkově tak 5 nebo mnohem více v nečinnosti.
2) Velmi mi v nastavení chybí něco jako "rozumný přetaktovač", který by využil možnosti komponent bez zvyšování napětí. Tady by se předpokládám ukázalo, že se kvůli úspoře není nutno vzdávat taktování.(jako př. C2D E6750@3,2GHz na zákl. napětí v mém druhém PC)
3) 1kW zdroj + sestava s idle spotřebou cca 100W(a maximem do 400W)... co k tomu říci. Autor asi nepřemýšlel. V oblasti pod 20% se ATX zdroje chovají dost nepředvídatelně, takže pokud nemá autor změřenou charakteristiku pro oblast měření mohou být rozdíly v idle s normálním zdrojem úplně jiné.
1.6.2011 11:42:10   194.228.220.xxx 60
ano inteligentni pretaktovac a potom take fungujici technologie ala LucidVirtu, ktera by vypla/zapla grafickou kartu. Takze jako idealni se jevi CPU s vlastni grafikou ci deska s vlastni grafikou. Dedikovana pouzita jen na hry ci na vypocty GPGPU. Takto se usetri u dnesnich karet i 150W. Spolu s Inteligentnim pretaktovani by chom mohli mit az o 200W v mene
1.6.2011 11:41:46   109.239.78.xxx 10
Co ta kapitola s Core i7-2500K?
1.6.2011 12:12:04   80.188.252.xxx 00
net.Xtreme napsal:
Co ta kapitola s Core i7-2500K?

mají to popsané špatně...2500k je Core i5, když by to měla být Core i7, tak by to musela být 2600k
1.6.2011 11:47:54   194.228.220.xxx 100
Tady asi bude problem, nebot odklon od jaderne energetiky zapricini nedostatek el. energie v budoucnu. Jaderna fuze v nedohlednu, paleni uhli taky nema moc zelenou, vetrniky a FTE krome nestability nic nabidnout nemohou ...
1.6.2011 13:34:01   194.228.220.xxx 00
http://ekonomika.idnes.cz/necas-nemecky-odklon-od-jadra-zdrazi-elektrinu-v-cesku-o-30-procent-p9i-/ekonomika.aspx?c=A110601_124746_ekonomika_vem

Uz je to tady
1.6.2011 12:07:07   212.96.185.xxx 50
Článek byl poučný, ale já osobně bych se zařadil do výše zmíněné kategorie, která mi zde chyběla. Asi se najde málo jedinců, kteří by na běžné činnosti provozovali počítač permanentně na hranici možností. Taktovat se dá i se zachováním většiny úsporných funkcí.
1.6.2011 13:25:24   95.103.110.xxx 38
1.6.2011 14:09:07   90.179.13.xxx 10
Nedavno jsem zkousel S3 na stolnim PC, ale kdyz ho uspim tak jde normalne probudit jen prez klavesnici kdyz zmacknu zapinaci tlacitko tak se zapne privod proudu do komponent, ale system nenabehne vsechny vetraky bezej na 100% a jedinej zpusob jak znova nabootovat system je vytahnout comp ze zasuvky, aby se vyprazdnila RAM. Ja uz sem o tom psal na foru, ale nikdo se neozval tak to pri prilezitosti tohodle clanku pisu tu. Mel jste nekdo podobnej problem?
1.6.2011 15:00:02   217.195.161.xxx 20
Ja mel treba podobne problemy se suspendem u pretaktovaneho C2Q, ale vzdycky to bylo o zakladni desce a instalaci Win, nebo spise nejruznejsich ovladacu. Zkusil bych posledni BIOS a cistou instalaci, treba jen na dalsi disk pro pokus, instalace zabere hodinku a da se to pak snadno vyzkouset. Pokud to nebude fungovat ani cistem instalu, bude problem nejspis v desce. Zkusit default settings v biosu, vymazat nastaveni a nabootovat, pokud nezabere - smula, asi to proste deska nedava...
2.6.2011 07:04:34   85.70.225.xxx 10
Tyhle problémy jsem u stolních počítačů řešil velmi často a vždycky pomohlo vypínání do S1. Obecně mám zkušenost, že S3 na normálních PC funguje tak na 50% a u levných desek vůbec. Doporučit se dá jedině koupě desky, u které už někdo zjistil, že S3 funguje bez problémů, jinak je to sázka do loterie a ani u drahých značkových desek to není zdaleka zajištěno. Režim S3 u stolního PC není prioritou, a tak se k tomu taká výrobci staví. Oproti tomu u notebooků to už dnes mají docela vychytané.
2.6.2011 10:43:06   90.179.13.xxx 10
Ja se to snazil nastavit hlavne kvuli uspore a v rezimu S1 ma ten comp asi jen o 5W nizsi spotrebu coz je nejakejch 130W a to to muzu nechat rovnou zaply normalne (tusim ze v tom rezimu se vypnul akorat HDD) krom toho stejne cela sestava porad hucela, tocili se vetraky atd..
2.6.2011 07:08:38   85.70.225.xxx 10
Jo, ještě se dá pohrát v HW nastaveních s těmi položkami "umožnit zařízení odpojit v úsporném režimu" a podobně, většinou to však nemá žádný efekt.
1.6.2011 18:50:17   188.175.51.xxx 20
Vím, že jsem trochu mířím trochu mimo, ale zajímalo by mě, jakou spotřebu má notebook s plnou baterkou a jakou s prázdnou baterkou(nabíjení) jestli má smysl odpojovat a připojovat kabel (teda jestli mi rozumíte :/ ... pokud by mi to někdo změřil (pokud by se nudil mohl by i jednotlivé profily napájení) byl bych mooooc ráád
1.6.2011 21:50:45   91.191.120.xxx 01
Ak tým myslíš či pri jeho používaní a zároveň nabíjaní "žere" notebook viac ako iba pri jeho používaní (baterka je plná alebo vybratá), samozrejme že spotreba je vyššia pri nabíjaní, pretože okrem prúdu ktorý potrebuje na svoj beh ešte berie prúd na dobitie baterky. Ale predpokladám že tú baterku tak či tak skôr či neskôr budeš chcieť nabiť (na čo si si potom kupoval notebook ak ju nepoužívaš?), takže to máš úplne jedno kedy sa nabije.
Ak tým myslíš odpojiť kábel, ísť na baterku kým sa nevybije a potom zase pripojiť kábel a nabiť baterku - neoplatí sa to, pretože neusporíš nič (na notebooku si môžeš nastaviť úsporný profil aj bez toho aby si šiel na baterku), akurát máš možno vyššiu spotrebu (pri nabíjaní baterky sú určité straty), navyše sa baterka rýchlejšie opotrebováva. Zmerať by sa to dalo asi iba tak, že úplne vybiješ notebook a odpíšeš si čas ako dlho fungoval, dáš na merač a úplne ho nabiješ, odpíšeš celkovú spotrebu (nie aktuálnu). Teraz ho necháš nabitý a pripojený bežať v rovnakom režime a rovnako dlho ako pri vybíjaní baterky a znova odpíšeš celkovú spotrebu za ten čas, porovnáš a máš. Nepredpokladám významné rozdiely, lebo v podstate nemajú kde vzniknúť (ak nerátame bežné odchýlky a drobné straty).

Celkovo notebooky majú v porovnaní s desktopmi takú malú spotrebu, že rozdielmi má zmysel sa zaoberať iba keď bežia nepretržite alebo na baterky (samozrejme nerátam extrémnosti typu SLI GTX460M). Môj starý herný notebook (dvojjadrový Intel, HD2600) žerie v plnej záťaži spolu aj s displejom o cca 5-10W menej ako môj stolný PC (i5 2500k, GTX560) v idle bez spotreby displeja, a ten je fakt sakra úsporný na stolný PC (60-65W idle). K tomu displej (mám 19" CRT takže 80W)... Ako vravím, to sa nedá porovnávať, v prípade notebookov sú to fakt drobné.
1.6.2011 23:55:11   88.103.171.xxx 00
Máš pravdu. Tu energii, kterou by ušetřil pomocí úsporných funkcí při režimu na baterku by zase promrhal při nabíjení. Baterka se zahřívá při nabíjení a pak se baterka ještě zahřívá při vybíjení. Tyhle všechny odpadní tepla jsou nejpozorovatelnější ukazatel toho plýtvání. Nejlepší je samozřejmě jet na síť a mít nějakým způsobem zapnuty úsporné funkce.
1.6.2011 19:13:36   88.103.220.xxx 30
Já mám vše připojené (PC, monitor, bedýnky) na jednu centrální zásuvku, která je opatřena vypínacím čudlíkem. Poté, co PC vypnu ve Windowsích, tak cvaknu vypínač a jdu.. Dělám to takhle na každou noc.
1.6.2011 19:24:46   88.103.220.xxx 00
Tohle měla být reakce na tento příspěvek:
"neviem ci si rozumieme... tlacidlo vypnut po novom neznamena uplne odstavenie prudu ako ked vytiahnete kabel so zastrcky.. ja som narazal na taketo vypinanie kompu napr master zasuvkou a tym padom vypnutia vsetkych periferii a podobne.. nie som sam co mu odisiel zdroj.. priznavam kupa toho ýťéW fortona bola chyba.. ale tak v tom case to este bola kvalita.. "
2.6.2011 05:04:16   78.45.94.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.6.2011 09:24:13   83.240.56.xxx 81
Power managment neznám. Power management je lepší. Focus on your English Obermaier. Nebo piš česky správa napájení.
7.6.2011 20:15:54   78.99.207.xxx 00
Zaujímalo by ma ako sa dá zmerať ten odber? dufam že nie ručne
15.6.2011 13:22:43   89.176.243.xxx 00
To já mam v Afterburner nastaveno aby se grafika ve 2D podtaktovala na co nejmenší hodnoty to jde (i včetně napětí) a jsem spokojenej, pomuže to i teplotě, bez zátěže má 33°C to je luxus.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

80 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 32.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.