Reportáž z Gigabyte TweaKING - jak jsme vyhráli
i Zdroj: PCTuning.cz
Návody Článek Reportáž z Gigabyte TweaKING - jak jsme vyhráli

Reportáž z Gigabyte TweaKING - jak jsme vyhráli | Kapitola 3

Václav Vlček

Václav Vlček

4. 11. 2009 03:00 15

Seznam kapitol

1. TweaKing - Show your magic 2. Jak jsme vyhráli v SuperPI 3. 3DMark01 žádná sláva 4. Galerie fotek

V Paříži proběhla minulý týden pod patronátem společnosti Gigabyte zajímavá soutěž v přetaktování. Cílem tentokrát nebylo tradiční chlazení procesoru dusíkem, naopak bylo třeba vyladit systém při dané frekvenci tak, aby podával nejlepší výsledky v SuperPI a 3DMark01. Byli jsme tam a zvítězili díky vrchnímu taktovači OBRovi.

Reklama
Optimalizovaný počítač s maximálně přetaktovaným procesorem se stal dobrým základem do druhého kola, kde se soutěžilo v dnes už "prehistorickém" benchmarku 3DMark01. Ten pochopitelně na novém hardware funguje doslova bleskově a pravidelně se stává, že v testech máte 999 fps. To nic nemění na tom, že i tady se dá spousta věcí optimalizovat a upravit. Stejně jako u SuperPI se i se starým 3DMark01 dá doslova kouzlit a nejrůznějšími optimalizacemi získáte klidně víc bodů, než totálním přetaktováním grafické karty. Tady jsme bohužel trochu podcenili situaci a nepřipravili se úplně dokonale a podle toho také dopadnul výsledek.

Pokud vám nejrůznější nastavení a optimalizace pro SuperPI přišly až úchylné, s 3DMark01 musíte jít ještě podstatně dále. Postupy pro SuperPI jsou už dneska poměrně dobře známé a zdokumentované na diskuzních fórech, zato vychytávky pro 3DMark01 si většina taktovačů pořád hlídá. A opravdu to není jenom nějaký ten jednoduchý trik, na který stačí přijít a máte vyhráno. Záleží na ohromném množství parametrů, které musíte správně zkombinovat a vypadne vám výsledek klidně o 5-10% lepší! Tak si to postupně probereme.
 
Reportáž z Gigabyte TweaKING - jak jsme vyhráli
i Zdroj: PCTuning.cz

 
Hlavní fintou při snaze o to nejlepší skóre je práce s parametrem LOD (Level Of Details) grafické karty, který omezuje vykreslované detaily v průběhu testu. Tenhle parametr umožňuje nastavovat RivaTuner za běhu testu a to standardně v rozsahu -5 až 5 a rozlišuje desetiny. Po úpravě pokročilých nastavení můžete rozsah libovolně zvednout, my nakonec pracovali v rozsahu -10 až 10. Zásadní informací pak je, že pro každý z testů 3DMark01 je tahle hodnota odlišná! A pochopitelně liší se podle použité grafické karty. Pochopitelně můžete strávit dlouhé hodiny a hodiny příprav hledání specifických nastavení pro daný hardware a nebo prostě vezmete existující výsledky z internetu jako my. Bohužel, ty co jsou volně k dispozici platí buď pro duální GeForce GTX 295 a nebo starou 9800 GTX. My použili hodnoty pro první uvedenou, protože její architektura je bližší použité GeForce GTX 260.
Samotné použití LOD je ale poměrně sporné, protože naprosto degraduje grafiku zobrazenou v testu. Na obrazovce pak vidíte pouze změť barevných polygonů, která jen vzdáleně připomíná známou scénu. Navíc původně bylo podle všeho v pravidlech použití LOD tweaku zakázáno (nebo jsme to nějak přehlédli) a tak jsme nebyli náležitě připraveni. Ale jednoduchým pohledem na obrazovky okolních soutěžících jsme zjistili, že spousty týmů ho nevyužívá vůbec a pořád se marně snaží zjistit, jak se ostatní podařilo získat takové výsledky.
 
Reportáž z Gigabyte TweaKING - jak jsme vyhráli
i Zdroj: PCTuning.cz

 
Další trik pro získání maximálního skóre v 3DMark01 je správně zvolené pořadí testů. Ano, čtete správně. Pokud ručně spouštíte testy jeden po druhém ve správném pořadí, můžete získat výsledek třeba až o tisíc bodů vyšší! Ať se to zdá nesmyslné nebo ne, je to opravdu tak. Naštěstí obecně nejlepší pořadí je poměrně profláklé a můžete si o něm přečíst třeba tady.

Nakonec potom je tu závěrečný trik a to je rozdílné nastavení frekvence karty, shaderů a pamětí pro různé testy. Některé jsou totiž vysloveně náročnější než jiné a co je stabilní v jednom, zaručeně znamená zamrznutí v jiném. Nám obecně test hodně padal v obou testech Dragithic, kde bylo opravdu nutné snížit frekvence karty na bídných 730MHz na jádře. Přitom třeba u testů Car jsme mohli použít frekvence až 760MHz. Bohužel, když jsme po očku sledovali poměrně úspěšný polský tým před námi, tak jim jejich grafická karta běžela u Dragothic na 780MHz a jinde ještě i zrychlovali. Viditelně nám nepomohla ani výměna pasty (pokud tedy situaci ještě nezhoršila) a náš kousek měl prostě své limity. Na druhou stranu pak vítězný turecký tým měl grafickou kartu přetaktovanou na 760/1610/1338 MHz (jádro, shadery, paměti), což byly v podstatě velice podobné hodnoty jako u nás. Jim se ale podařilo hodně přetaktovat frekvenci PCIe a to až na 126MHz, což možná byl onen důležitý rozdíl. My jsme také jeli na jistotu a nechali CPU taktované jako v případě vítězného SuperPI, tedy na BCLK 210MHz.
 
Reportáž z Gigabyte TweaKING - jak jsme vyhráli
i Zdroj: PCTuning.cz


 Každopádně i přes naší snahu jsme v druhém kole skončili až na mizerném 13. místě. Celkové pořadí je zde:
  • Turecko

    (81 590)
  • Belgie

    (80 906)
  • Norsko

    (80 791)
  • Ukrajina

    (80 662)
  • Švédsko

    (80 655)
  • Polsko

    (80 514)
  • Lotyšsko/Estonsko

    (80 293)
  • Řecko/Velká Británie

    (80 216)
  • Dánsko

    (80 161)
  • Itálie

    (79 883)
  • Maďarsko

    (79 569)
  • Finsko

    (79 569)
  • Česká republika

    (79 500)
  • Rusko

    (79 049)
  • Německo

    (78 941)
  • Slovensko

    (78 448)
  • Francie

    (78 160)
  • Srbsko

    (76 532)
  • Španělsko

    (75 920)
  • Rumunsko

    (bez výsledku)
Naštěstí pro nás pak ve výsledku bylo hodnoceno každé kolo zvlášť a výsledky se nesčítaly. Jinak by naše umístění i přes vítězství v SuperPI bylo opravdu průměrné. Takhle jsme získali titul TweaKing a třeba vynikající belgický tým, který byl v obou kolech druhý úplně ostrouhal. Ale všechnu čest, byli opravdu dobří...

Další informace a dojmy pak najdete v oficiálním threadu k soutěži TweaKING na fórech XtremeSystems.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama