Hlavní stránka Návody Úpravy: modding Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
autor: Svoboda Tomáš , publikováno 18.9.2003
Kdo by neznal Zalman (pokud ne, tak zpytujte svědomí). Když se řekne Zalman, nejspíš to bude tiché a bude to mít půl tuctu heat-pipe. V rámci kampaně "Computer Noise Prevention System" této korejské společnosti za tišší počítačový svět se nám dostal do rukou zajímavý regulátor otáček větráčků ZM-MFC1. Není to už sice nejžhavější novinka, ale stále má co nabídnout. {mospagebreak title=Popis}

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
Jak se vám líbí? (Ve skutečnosti je ještě hezčí :-)

Hned na začátku by bylo dobré říci, že v případě ZM-MFC1(Multi Fan Controller) se jedná jen o “pouhý“ pasivní napěťový regulátor. Žádná pulzní regulace (PWM - Pulse Width Modulation) se tedy nekoná, což je vzhledem k ceně solidní handicap.

Když si regulátor prohlédnete, určitě nebudete mít pocit, že už jste kdysi něco podobného viděli. Čelní štítek je z modrého plexiskla s dočerna ztmavenými okraji, přes které prosvítá zelené PCB. Lze ho i demontovat a nahradit štítkem vlastní výroby (i když netuším, proč by to někdo dělal). Vypadá to opravdu skvěle - a to překvapivě i v obyčejné a jinak nezajímavé šedé skříni.

První čtyři kanály (zleva) umožňují klasické připojení větráčků přes 3-pin a následnou regulaci otáček až zhruba na polovinu oproti hodnotám udávaným při 12V. K dispozici je ne zrovna rekordních 7W na kanál. Na žádnou brutální vzduchotechniku to tedy nebude, pokud ale používáte jenom “konvenční“ větráčky a nevěšíte jich na kanál hned několik, tak vás to trápit nemusí. Na potenciometrech jsou nasazeny hezky pochromované kruhové ovladače, ovšem zapomnělo se na měrné drážky. Nemáte tedy žádnou vizuální kontrolu polohy ovladače, ale těžko říct, jestli to lze vůbec označit za nevýhodu. Snad jediná věc, která by mohla trochu chybět, je možnost některý z prvních 4 větráčků vypnout; s polohou off se nepočítalo. Každému kanálu odpovídá jedna superjasná modrá LEDka, která svítí v závislosti na stupni regulace (aby svítila, musí být větráček připojený). Není to sice nijak zvlášť přesné, ale na odhad v jakých otáčkách se větráček točí to stačí.

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
Snad jen ty webové adresy tam být nemusely...

Zbylé dva kanály fungují jako jednoduché přepínače napětí mezi 12V/ off/ 5V. Tady si titulek trochu protiřečí, samozřejmě, že můžete zapojit další dva větráčky, ale přepínače jsou zdaleka nejideálnější pro připojení osvětlení skříně. V tomto případě už neexistuje žádná limitace příkonu (jen co dá zdroj :-) Diody jsou dvoubarevné; při 12V svítí červeně a pří 5V modře. Šikovné je, že svítí aniž by bylo třeba na poslední kanály cokoli připojovat. Otázkou zůstává do jaké míry byla volba dvou přepínačů šťastná. Většina potencionálních kupců by asi ráda vyměnila minimálně jeden z přepínačů za klasicky reostat. Samozřejmě, jak je u Zalmanu dobrým zvykem, patří přepínače, stejně jako samotný regulátor, k těm kvalitnějším.

Bližší pohled ... zezadu

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
U novější verze jsou dva levé 3-pin konektory v modré barvě. /

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou

PCB není tradičně připevněno ke krytu ve tvaru “U“, ale naopak je základem poměrně kompaktní konstrukce samotné vertikálně uložené PCB. Zadní straně dominuje čtveřice pasivních hliníkových chladičů pro rozptylování tepla produkovaného regulátorem napětí. Napájení je zajištěno pomocí klasického Molex konektoru. Za zmínku stojí i způsob zapojení posledních dvou kanálů. Tady už se zastřihování drátů a šroubování nevyhnete.

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou

{mospagebreak title=Instalace a závěr}

Součástí balení jsou 4 hezky zakroucené prodlužovací 3-pin kabely, takže s tím, jak propojíte větráčky s regulátorem, si hlavu lámat nemusíte. Kabely jsou dlouhé 40cm, což sice není délka úplně podle mých představ, ale i v bigtoweru s nimi dosáhnete poměrně vysoko. Dva z kabelů mají postranní větev, která po připojení na konektor desky umožňuje monitorování otáček ... aby byla deska šťastná.V případě CPU chladiče je dvojnásob užitečné, aby deska netrpěla paranoidní představou, že chladič nefunguje. Samozřejmě nechybí ani obligátní sada šroubků.

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
V balení jsou dva od obou druhů.

Instalační manuál je vytištěn na spodní straně obalu a je celkem pochopitelně maximálně spartánský (ale poněkud nepochopitelně je docela spartánský i samotný obal; definitivně prostor pro zlepšení). Pro případné zájemce má Zalman hezkou ilustraci zapojení regulátoru i na svých stránkách.

Pokud nebudete strkat Molex do 3pin, nic už asi na instalaci zkazit nemůžete. Jako majitele skříně Chieftec s dvířky (ještě jsem je neulomil :-) mě potěšilo, že přečnívající ovladače a přepínače nijak nebrání jejich úplnému zavření.

V akci...

Jak se testuje takový regulátor? Zapojíte a začnete zběsile kroutit vším, čím jen na příslušném regulátoru kroutit jde. Mé postřehy z této pestré činnosti jsou následující: MFC1 je nejen velmi vizuálně efektní, ale k mému milému překvapení i maximálně funkční. Regulovat běžný větráček lze zhruba v krocích po jednom stu otáček až těsně pod polovinu hodnoty jeho otáček udávaných při 12V. Regulace je plynulá a diody mění intenzitu svitu poctivě podle toho, jak moc větráčky “škrtíte“. To zní sice krásně, ale je tu (jak jinak) jeden háček. Když je větráček stažen na minimum, začne příslušná LEDka viditelně problikávat a barevně ujíždět do zelené barvy (na fotkách to vidět není). Na to existuje jediný lék, a to mírně zvýšit napětí pootočením reostatem vpravo. Je tedy škoda, že si musíte vybírat mezi tichým PC a zářícím osvětlením. Kompromis 1500 otáček (u větráčku s řekněme 2200ot/min při 12V) sice zaručí notnou dávku obojího plus dostatečný průtok vzduchu, ale i tak je to docela mínus.

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou
Patrný rozdíl ve svítivosti mezí diodami; sudé větráčky jsou staženy.

Druhou fází je dlouhodobý provoz. Pasivy ne zadní straně se při větší regulaci větráčků po půlhodince zahřejí na vysokou teplotu (končetinu byste na nich mít nechtěli), takže doporučuji nechat preventivně 5/25“ pozici pod regulátorem volnou, nebo do ní aspoň neumisťovat nějakou vytěžovanou mechaniku.. Žádné provozní problémy to nezpůsobuje, ale, hmm, pasivy by přece jenom mohly být větší a je paradoxní, že Zalman, špička v oboru pasivního chlazení, takto zaváhá u svého regulátoru větráčků.

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou

K Zalmanu ZM-MFC1 se přirozeně hodí černá skříň, uvažovat lze i o stříbrné, ale ani na slonovinově bílý průměr to nebude mrhání vkusem..Ve tmě svítí superjasné LEDky opravu silně. Paradoxně to může být i kontraproduktivní. Pokud máte v oblibě sledování filmů na PC a vaše pozice je čelem ke skříni, není pohled na rozzářenou “runway“ zrovna příjemný.

Zalman ZM-MFC1: až 6 větráčků pod kontrolou

Závěrem

Někdo by mohl říct, že to vypadá “lépe než funguje“, ale neměl by pravdu. Zalman ZM-MFC1 je bezesporu dobrý výrobek, ale není dokonalý. Potěší skvělý a neotřelý vzhled a současně zamrzí několik technických nedodělků. Teď mám na mysli především absenci PWM regulace a neposlušné diody. Moje hodnocení je i tak veskrze pozitivní. Vlastně je to takový typický Zalman. Je skupina lidí, pro kterou bude takřka ideálním řešením a na druhé straně se najde skupina, pro kterou to jsou vyhozené peníze. Jen se obávám, že při ceně pohybující se kolem 1150 Kč (bez 22% DPH) za regulátor bez PWM, bude druhá skupina výrazně převažovat...

Klady

  • originální design
  • doslova superjasné LEDky
  • kompaktní a kvalitní konstrukce
  • maximálně funkční, až 6 kanálů
  • snadná instalace + prodlužovací kabely

Zápory

  • problikávající LEDky při minimálních ot. větráčků
  • technicky není na vysoké úrovni (žádný PWM)
  • cena
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.9.2003 13:31:20   0.0.0.xxx 3638
hmm...
18.9.2003 14:01:48   0.0.0.xxx 11038
presne tohle CHCI! Diky za recenzi ) Uz setrim

Pasivy spousta podobných výrobků vubec nema...
18.9.2003 17:14:08   0.0.0.xxx 4038
Doslova "článek z pctuningu". Jen tak dál.
18.9.2003 17:58:34   0.0.0.xxx 3838
nepotreboval regulovat 66666666666666666666 (slovy sest) keeep smiling :-))))))
18.9.2003 18:15:08   0.0.0.xxx 3738
...sTARRRRYYYY
18.9.2003 18:35:04   0.0.0.xxx 3938
Jo, v TNTrade to uz prodavaji temer rok.
18.9.2003 19:06:35   0.0.0.xxx 3938
...ale asi si tu šunku nikdo nekupuje, tak proto tohle! :-)
18.9.2003 19:20:31   0.0.0.xxx 3939
...a imo pohoda jazz, az na ponekud vyssi cenu. Nicmene vypada to dobre a je to prakricky. Pro setrivejsi trebas Titen prodava obdobu okolo 800,- akorat ta regulace neni plynula. Nicneme 1400,- zas neni tolik, pokud nekdo "ladi" a dava do kompu prachy, se to rozmelni jak nic!
18.9.2003 20:22:54   0.0.0.xxx 3936
to ze regulace je napetova a ne PWM je vyhoda - ta funguje na vsech vetracich (i PAPST - ktere jsou nejlepsi na svete). navic PWM snizuje zivotnost a dela KRAVAL!
takze asi tak. takovy ladici by to meli vedet.
18.9.2003 20:34:30   0.0.0.xxx 3739
no vypada to sice pekne a verim, ze to bude i plne funkcni a uzitecne, nybrz ty superjasne ledky... me osobne staci, kdyz se na film divam v noci a do toho mi sviti modra leka od mojich logitechu 2+1. je to hnus na oci, strasne to rusi. a v tomto pripade by mi jich do xichtu zarilo hnedle 6, sec 2 cervene (zelene) ono je to sice pekne, ale neprakticke. takhle si pred bedynku davam cokoliv, co je po ruce, aby mi ta ledka nezarilo do oci a kdybych diky Zalmanovi prikryl skrin nakym hadrem, tak by to asi bylo vuci tomuto vyrobku kontraproduktivni, kdyz to ma tak jasne svitit.
18.9.2003 20:36:08   0.0.0.xxx 4040
Netvrdim, ze absence PWM je nevyhoda. Jenom je ta cena za "obycejnej" regulator moc vysoka. Kdyby mel PWM, tak by se to dalo za tuhle cenu ospravedlnit.
18.9.2003 21:01:38   0.0.0.xxx 3839
Jasne, novinka to zrovna neni, ale rok taky ne. Co vim, tak v TNTrade meli nekolik kousku na sklade od poloviny unora (uz toho letosniho a to byly rychlejsi nez shopy v usa. Tehdy snad byl nekdo z nich na obchodni ceste po J. Koreii a nekolik jich odtamtud privezl. Doufam, ze nedelas v TNTrade a nevis vic nez ja :-)
19.9.2003 07:08:12   0.0.0.xxx 4039
Mam nieco podobne doma , resp. sa jedna iba o tie packy prepinanie na 5v/7v/12v jak na cpu tak na vsetky ostatne cpu v case. Modre led su samozrejmostou a vyslo to tak na 500.- sk max. Aj to tie led boli najdrahsie.
19.9.2003 08:03:29   0.0.0.xxx 3939
V případě použití PWM regulace je více než žádoucí použít výstupní LC filtr.
19.9.2003 08:48:35   0.0.0.xxx 3939
Ne "nekdo", ale primo pan reditel a jeho asistentka, momentalne tehotna, ale s kym, to vazne nevim... :o)

BTW kamos to ma v tmavemodrem Chievtecu, no ja na to uz nemam ty 1-2 5.25" pozice, ale bohate by mi stacilo jen neco na vetrak u prociku (stacilo by mi v podstate ho nejak softwarove ukecat, aby mi proboha nedrzel teplotu na 42°C za kazdou cenu, protoze v narocne 3D hre, pak tech over 5 tisic otacek docela nechutne jeci) :/ Nevite nekdo o nejakem softiku? Ten Q-Fan v BIOSu na ASUSi desce na to zadny vliv nema...
19.9.2003 10:42:13   0.0.0.xxx 4039
jo jenze LC ani RC filtr tam nikdo nedava a bastlit si to sam nema smysl, zvlast kdyz i pak je to horsi nez klasicky napetovy regulator.

cenu podle me delaj hlavne ty LEDky, design a to ze je to malokusova vyroba.
19.9.2003 12:46:59   0.0.0.xxx 4039
Souhlasím. A mám Zalmana ZM-MFC1 doma, protože "to bylo hotový". Jen tak mimochodem, umožňuje provádění dost zajímavých pokusů se "vzduchotechnikou" v PC. Myslím ve smyslu co má a nemá cenu udělat.
20.9.2003 22:23:36   0.0.0.xxx 3939
za 5-ti kilo? No to je docela dost, ja postavil trojtý regulátor otáček pomocí napětového stabilizatoru i s plošnym spojem a kondiky za 400,- , ale asi jak říkáš ty ledky byly dost drahé.
22.9.2003 13:18:03   0.0.0.xxx 3939
A kde se to dá koupit?
22.9.2003 15:02:17   0.0.0.xxx 4040
Např. www.czechcomputer.cz
www.tntrade.cz
23.9.2003 11:09:45   0.0.0.xxx 4038
Díky za pomoc.
24.9.2003 22:00:09   0.0.0.xxx 3839
Jste-li sikovni, tak to dokazete sletovat dohromady za 100Kc... Ja to kzusil a na potreti to bylo OK...
Ciao
27.9.2003 14:11:24   0.0.0.xxx 3940
Jakoze 1.400,- neni moc? Za to si treba koupis novy zdroj !!!
29.9.2003 23:45:35   0.0.0.xxx 4040
Průměrně mají větráky příkon 200-400mA.Zkoušel někdo použít na regulaci LM317T??? Reguluje plynule od asi 1,2V po maximum a reguluje až do proudu 1.5A.Cena tohoto je kolem 20Kč a základní zapojení najdete v každém katalogu GM Elek.To znamená, že by mohlo na jeden LM317 připadnout až 7,5 větráků.A když čtyřkanál,tak to vyjde cca na kilo-kilo pade...Díky dostatečné stabilitě PC zdroje, není třeba některé doporučené součástky vůbec instalovat. Modrá NEsupersvítivá LEDka stojí do 5Kč.Myslím,že celková cena by nepřesáhla 300Kč včetně práce 100Kč/hod.:-) Beztak jsou ty LMka použitý i v tom Žalmanovi...mám to udělaný už dýl.Stačil mi na čtyři větráky jeden LM317.Jelikož mám Athlona XP 2500+@3200+ Bartona, mohl jsem to připojit na volný kablík,určený pro P4, kde je napětí asi 16V.Tudíž při maximální zátěži procesoru mi do větráků jde místo 12V 16V.No, dá se tím i vysávat...ale CPU má teplotu do 45°C a v bedně je cca teplota okolí.

Větru zdar.
19.11.2003 12:17:09   0.0.0.xxx 38120
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.2.2004 18:21:40   0.0.0.xxx 3938
Tak nevím do ted jsem byl rozhodnut pro koupi, ale po přečtení názorů jsem na vážkách :-(((( Když už se tady tak bavíte o těch cenách, tak mi prosím někdo poradte nějaký levnější a přitom aby svítil modře nebo aby byli modře podsvíceny ty pochromovaný caplíky na tu regulaci Díky
20.4.2005 11:38:15   0.0.0.xxx 3839
mohol by si mi poslat schemu na regulaciu 4 vetrakov aj s diodami, diky moc

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.