Projekt UDesk: tiché PC zabudované do stolu – dokončení
i Zdroj: PCTuning.cz
Návody Článek Projekt UDesk: tiché PC zabudované do stolu – dokončení

Projekt UDesk: tiché PC zabudované do stolu – dokončení | Kapitola 7

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

7. 5. 2014 03:00 35

Seznam kapitol

1. Shrnutí předchozí práce 2. Chlazení 3. [Galerie] Ztišení vodním chlazením 4. [Galerie] Použitý hardware 5. Důležitá součást projektu: fotky a dokumentace 6. [Galerie] Spouštění systému 7. Čas a cena
8. [Galerie] Sponzoring a jeho shánění 9. Jak na neúspěchy 10. Single sleeve aneb oplétání kabelů 11. [Galerie] Shrnutí projektu 12. Závěr + video 13. Kompletní galerie

V prvním článku o moddingovém projektu UDesk jsme se zabývali hrubou stavbou. Dnes se podíváme na finální úpravy, systém chlazení, oplétání vodičů zdroje a konečně i na osazení komponent. Vše je opět doplněno různými radami a tipy pro začátečníky i pokročilejší nejen v oblasti tuningu a moddingu PC.

Reklama

Co představuje takový projekt z hlediska času stráveného nad všemi věcmi s ním souvisejícími? Člověk má tendenci často problémy podceňovat, především z hlediska časové náročnosti. U moddingu je to naprosto typické, i když vytváříte už několikátou skříň.

Proč dochází ke špatným odhadům v časové náročnosti? Z mého pohledu za tím vězí jeden stěžejní faktor. Pedpokládejme, že jste poctiví a práci důkladně plánujete, navrhnete si i nějaké milníky v čase, uděláte prototypy atd. – modding je ve své podstatě jako každá inovační činnost do jisté míry nepředvídatelný. V průběhu se budou objevovat různé problémy nebo i další potenciální vylepšení a na ně budete muset nějak reagovat.

Existují více či méně složité metodologie, které se používají pro řízení profesionálních projektů. Samotné nastudování jejich principů a jejich nasazení by vás ale mohlo stát i víc času, než samotný modding. Co tedy dělat? Plán je základ, to už jsme si ujasnili. Jak ale správně odhadnout časy a odhalit rizika moddingového projektu? Pro jednoduchost se soustřeďme jen na samotný modding. Jelikož budete vytvářet nějaké nové nevyzkoušené věci, tak si kritické body (něco ve stylu: „Jsem schopen ohnout ten plech do požadovaného tvaru? Pokud ne, tak budu muset shánět někoho, kdo to za mě udělá…„) zkuste prototypovat. Jednoduše zkuste, jestli to lze zvládnout a podle výsledku plánujte dál. Dalším krokem je stanovit si dostatečné rezervy. Ty bych klidně neváhal dát na 150 % plánu, je docela možné, že barva bude schnout déle, něco se nepovede, budete to opravovat a podobně.

Čeho tím docílíme? Kromě řady výhod spojených s optimalizací a naplánováním prací ve spojení se školou/zaměstnáním/hraním dosáhnete i toho, že budete vědět, kolik času do vaší modifikace vložíte a tím pádem se budete moci rozhodnout, zda je vůbec šance to dotáhnou do konce. S tím je spojen další bod – disciplína. Pokud ji nemáte, projekt budete dokončovat jen horko těžko, respektive zůstanou nějaké nedořešené věci. Extrémní případ, že nedokončíte rozjetý projekt, je v poslední době až příliš častý. Dostat deset korun za každý mrtvý projekt na fórech, tak teď nic nedělám a raději se válím někde na pláži u moře. Nedokončení není jediné riziko špatného plánování, odhadů nebo nedostatku vůle. S čím můžete mít třeba problém, jsou prodlevy mezi nátěry. Často se mi stane, že nevydržím ten týden čekat, než barva dokonale vytvrdne a něco odřu nebo slepím k sobě montáží…

Cena

Cena je přímo spojená s časem. Doporučuji tedy dobře odhadnout čas a zamyslet se nad tím, kolik byste za dobu strávenou na projektu vydělali peněz. To byste pak měli zvážit jako náklady (samozřejmě chápu a zastávám názor, že modding je i sám o sobě zábavou a nedá se srovnávat s prací – můžete si říct, že tuníte například na úkor odehraných hodin v oblíbené hře, a to pak nestojí nic).

Doplněný seznam cen za použité materiály.
i Zdroj: PCTuning.cz
Doplněný seznam cen za použité materiály.

Tím však náklady teprve začínají. Kromě hardware, který byste třeba do počítače nacpali i bez moddingu, přichází na řadu i náklady na tuningové příslušenství, materiály a v neposlední řadě i nástroje. Právě nástroje jsou kámen úrazu. Materiál se dá sehnat někde ve sběrně, nebo jej najdete i doma a podobně, ale nástroje (pokud je už nemáte) budete muset koupit. A bude jich potřeba řada a cena může být astronomická. Umění pro vás bude v tom, jak využijete dostupné materiály a vlastní nástroje tak, abyste dosáhli výsledků ideálně lepších než vaše „konkurence“. Pokud pomocí svěráku, pilníku, vrtačky s pár vrtáky, kladiva a šroubováku uděláte dobrý mod, tak se nejen dočkáte uznání i od ostatních modderů, ale i sami budete mít radost z dosažené práce. Protipól, kdy nakoupíte kopec drahého materiálu a nástrojů a všechno pokazíte, nemusím snad ani rozvádět.

Orientační ceny použitého HW, část nakoupena z druhé ruky apod.
i Zdroj: PCTuning.cz
Orientační ceny použitého HW, část nakoupena z druhé ruky apod.

Ceny součástí vodníka.
i Zdroj: PCTuning.cz
Ceny součástí vodníka.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama