Projekt UDesk: tichý výkon – stůl se zabudovaným PC (I.) | Kapitola 3
Seznam kapitol
Tuning počítače dotažený do absurdna – tak by se dal charakterizovat projekt UDesk. Řezání, vrtání, svařování, frézování, broušení nebo lakování, to je jen stručný výčet aktivit, které směřují k realizaci odvážného plánu. Nečeká vás jen strohý popis úprav, ale i rady a postupy, které se vám mohou hodit při vlastních modifikacích.
Prvotní koncept stolu byl poměrně jasný již v počátku. Jednoduchá konstrukce s pravidelnou deskou s větším podílem dřevěné části než skleněné. To je v souladu s prvním cílem, kdy požaduji ergonomické provedení stolu. V drtivé většině projektů s počítačem ve stole je hardware umístěn v prostoru přímo před uživatelem. Je jasné, že autor se snaží dostat do popředí a centra pozornosti svůj moddingový výtvor, což na první pohled působí velmi efektně. Tento model nicméně považuji za nešťastný, protože komponenty budou na uživatele působit rušivě při dlouhodobém používání. I kdyby ve stroji nebyly přítomny žádné světelné efekty (a že zrovna podsvícení je snad ve všech, co jsem viděl), tak stále na samotných komponentách jsou různé LED atd. Akceptovatelné by to bylo v případě, že by součástí úprav bylo skrytí těchto rušivých elementů.
Drátěné modely celého stolu, v druhém díle uvidíte celou animaci včetně dalších vychytávek.
Druhý a pravděpodobně i závažnější problém spočívá v tom, že prostor pro nohy uživatele je výrazně omezen blokem skříně s komponentami (viz výška zmíněné GK Lightning s vodním blokem). Korektní poloha pro sezení u stolu neumožňuje umístit krabici o výšce minimálně 20 cm do oblasti, která je vyhrazena pro nohy/kolena. I moddeři na to přišli, a začali tak hledat způsoby, kde se, jak se říká, vlk nažere a koza zůstane celá - místo kde sedí uživatel má zvýšený „průhled“, je zde prostor pro nízké komponenty (disky, expanzní nádoby atd.). Pořád je to však relativně rozměrný prostor, který lidem s vyšší postavou bude vadit.
K tvorbě těchto modelů byl použit Google Sketchup.
Na základě těchto dvou pozorování padlo rozhodnutí ponechat prostor uživatele volný, to znamená pouze deska a výztuha stolu pro maximální komfort a minimální rušivé efekty. "Výpočetní výkon" bude umístěn v oblasti stolu, kde standardně bývá skříňka se zásuvkami.
Dalším rozhodnutím, na které došlo, bylo použití kombinace dřeva a skla. Zde zase do popředí stavím ergonomii. Skleněné povrchy jsou sice velmi pěkné na pohled, dá se pod ně „vystavit“ spousta hardwaru, ale současně mají jednu velkou slabinu, a to je velká tepelná vodivost v porovnání se dřevem. Pokud nemáte v pokoji 35 stupňů, tak vás sklo bude na dotek studit. V oblasti, kde se uživatel stolu dotýká, bude tedy použita dřevěná deska, pouze na průhled na komponenty bude použit skleněný kryt.
Design klasické počítačové skříně umožňuje více či méně pohodlný přístup prakticky ke všem komponentám. U moddingových projektů a obzvlášť u těch „ve stole“ to tak vždy není. Obvyklá situace, kdy je základní deska uložená na dně skříně ve stole znemožňuje efektivní přístup k zadní straně desky, z čehož plyne řada nevýhod počínaje obtížností instalace/změny backplate, komplikacemi při cable managementu nebo manipulací s vodním chlazením (montáž, napouštění a vypouštění), zde bude řešena odlišně, jak se dozvíte dále.