prehled-grafickych-karet-kveten-2006
Návody Článek Přehled grafických karet - květen 2006

Přehled grafických karet - květen 2006 | Kapitola 5

Helmich Jiří

Helmich Jiří

26. 5. 2006 01:00 56

Seznam kapitol

1. Low-end / když máte hluboko do kapsy 2. Mainstream / zlatá střední cesta 3. High-end / pro náročné 4. Opravdu drahé / pro dobrý pocit z toho nej 5. PPU aka Ageia PhysX

Dnes se společně opět podíváme do světa grafických karet. Situace v mainstreamu se každým týdnem mění a titul krále přebírají stále nové karty. Základní verze entuziastických karet obou hlavních producentů opustily kategorii opravdu drahých a uchýlily se ke stropu hig-endu. I přesto je v kategorii opravdu drahých o co stát. Také low-end zaznamenal jednu drobnou změnu v podobě nové verze GeForce 7300GT od společnosti Bliss. Tento týden je také ve znamení nižších cen karet s čipy společnosti ATi.

Reklama
Přehled grafických karet - květen 2006
i Zdroj: PCTuning.cz

Minulý přehled grafických karet jsem ukončil dvěma odstavečky, které se věnovaly reálné fyzice. Ani dnes tomu nebude jinak. Na trh se totiž dostávají první kousky tajemných karet založených na PhysX, čipu společnosti Ageia. Celý svět je tak zvědavý, jaký přínos tyto karty mají. Bohužel, her, které dokážou využít PPU čip je jako šafránu, a tak zahraniční server Anandtech testoval na demonstační aplikaci společnosti Ageia. Samozřejmě, tento producent by byl sám proti sobě, kdyby se ukázalo, že procesor spočítá reálnou fyziku za pomoci software rychleji nežli je tomu hardwarovou cestou s pomocí PhysX čipu. Rozdíly mezi SW a HW cestou nikdy nebyly takové, že by čip zachraňoval hratelnost hry. Velmi zajímavý je také fakt, že při porovnávání výkonu mezi Minimum a Average zaznamenala SW cesta větší nárůst FPS (SW o 16 %, HW pouze o 8 %) při testování s Opteronem 144. Při testech s FX-57 byl percentuální nárůst výkonu u obou variant zhruba stejný.

Při testování v Ghost Recon Advanced Warfighter se ukázalo, že PPU čip dosahuje horších výsledků než v případě, kdy výpočty přebírá procesor. Oba testy ale mají poměrně nízkou vypovídací hodnotu - testovací aplikace společnosti může být účelově naprogramována za účelem prodat jediný svůj známý a celkem kontroverzní produkt. V marketingu se dnes na svědomí příliš nehraje a do zkompilovaného programu nikdo nevidí.

Přehled grafických karet - květen 2006
i Zdroj: PCTuning.cz

První hry s podporou PhysX počítají s tím, že PhysX bude vlastnit pouze skupinka skalních nadšenců, a proto nemusí být optimalizovány tak, jak by si PPU zasloužilo. Anandtech kromě karty ASUSu testoval také výrobek firmy BFG. V té době již měl k dispozici další hry schopné využívat PPU. Výsledek byl ale naprosto stejný. V reálném nasazení vítězí PhysX SW v kombinaci s procesorem nad PhysX HW. Ageia se tak dost možná snaží zavčasu udělat díru do světa s úplně něčím jiným, než práve s jejím PPU. Celkem by mě zajímalo, na kolik nás příjde onen PhysX software, případně kolik bude muset Microsoft zaplatit za integraci tohoto SW (ve své podstatě API) do některé z dalších verzí WGF. Právě Ageia SW podává daleko vyšší výkony než samotný čip, a to na jednojádrových procesorech. Pokud bude mít hra k dispozici jedno jádro na běžné výpočty, druhé jádro na výpočty fyziky s pomocí tohoto SW a dále grafické jádro (nebo více) na výpočet grafiky a renderování, můžeme se v budoucnosti dočkat nejen evoluce, ale dokonce revoluce v počítačových hrách.

Přehled grafických karet - květen 2006
i Zdroj: PCTuning.cz

Otázkou však je, zda společnosti Ageia nezboří plány (má spekulace) výrobci grafických čipů, kteří se nechali slyšet, že není problém, aby jedna ze dvou karet zapojených do SLI/CF počítala fyziku. Bylo by pak na vás, zda byste kartu přepli na klasickou grafiku nebo na výpočty fyziky (podle FPS). Záleží na tom, která z těchto metod si bude vyžadovat více práce při programování. Ta totiž bude mít menší podporu ve hrách a bude odsouzena k zániku. Pokud by se ale Ageia SW stal součástí WGF, byl by ve své podstatě zdarma, tedy o mnoho levnější než druhá grafická karta.

Přehled grafických karet - květen 2006
i Zdroj: PCTuning.cz

Anandtech ještě přikládá k testům zajímavá videa, na kterých je znát rapidní pokles FPS při explozi objektu s využítím PPU. Rozhodně doporučuji shlédnout.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama