GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600? |
autor: Polívka Karel , publikováno 3.11.2004 |
Většinou se při testování grafických karet zaměřujeme na jejich možnosti přetaktování spíše jen okrajově na závěr článku a projedeme v jejich přetaktovaném stavu jen vybraný test pro ilustraci možného navýšení výkonu. Jelikož jsou možnosti přetaktování poměrně značně individuální záležitostí, nikdy jsme jim nevěnovali takového prostoru a času jako právě dnes tímto článkem.
Důvod je zcela prostý - u minulého článku zaměřeného na grafické karty, konkrétně na střední třídu šestkové řady nVidie, jsme měli co do činění s grafickou kartou s čipem GeForce 6600 v podání značky Leadtek. Pokud karta pracuje na svých standardních frekvencích, jež jsou specifické pro GF 6600, tak se o žádného drtiče asfaltu nejedná - přece jen takt jádra 300MHz dnes už nikoho neohromí. Nicméně její kouzlo tkví někde jinde. A to konkrétně v 0.11ľm výrobním procesu jejího jádra, které je standardně taktováno na 300MHz. To ale zdaleka není jeho frekvenční limit, na což poukazuje i skutečnost, že rychlejší varianta v podobě GeForce 6600 GT využívá stejného čipu, ale taktovaného rovnou na 500MHz (samozřejmě rozdíl je i v použitých pamětech, ale potenciál tkví právě v jádru u GF 6600).
Pokročilejší výrobní proces s sebou zpravidla přináší možnost dosažení vyšších frekvencí. Dokonce i současný nejrychlejší model nVidie v podobě GeForce 6800 Ultra má jádro taktované kvůli 0.13ľm výrobnímu procesu pouze na frekvenci 400MHz, což je v porovnání s GeForce 6600 GT o rovných 100MHz méně. Proto se dalo předpokládat, že standardních 300MHz u jádra GeForce 6600 nebude zdaleka limitem, ale půjde vytáhnout mnohem výše. A jak ukázaly naše testy, realita předčila naše očekávání. Nejenže jsme jádro bez jakýchkoliv chyb v obrazu přetaktovali na úroveň GeForce 6600 GT, ale dokonce ještě i o něco více.
![]() | ![]() |
Pokud jste shlédli minulý článek, mohli jste se dočíst, že se nám podařilo dosáhnout u jádra GeForce 6600 frekvenčního nárůstu o 90%, což je nevídaný úspěch (konkrétně ze 300MHz na 570MHz). Jelikož šlo ale o naše standardní testování i s jinými grafickými kartami, na tyto úctyhodné možnosti přetaktování jsme se nijak zvlášť nezaměřili a z toho důvodu vlastně i vznikl tento článek, jež právě čtete. Projeli jsme tedy nyní celou sérii našich testů s GeForce 6600 na standardních hodnotách a poté i s přetaktovanou na vrchol jejích sil.
A aby nešlo jen o sólokapra alá 6600, zařadili jsme též pro porovnání její silnější variantu v podobě GeForce 6600 GT s kterou se tak setkáváme prvně. V jejím případě je jádro taktováno, jak již bylo řečeno, na 500MHz a paměti jsou zde v podání GDDR3 na frekvenci úctyhodných 1GHz. Může tak tedy vyvstat otázka, zda se vyplatí si GeForce 6600 přetaktovat (když má na jádře tak vysoký frekvenční potenciál), nebo zda investice navíc do velice rychlých GDDR3 pamětí v případě GeForce 6600 GT má své opodstatnění.
Když už ale přetaktováváme GeForce 6600, nemůžeme přece nechat GeForce 6600 GT jen na jejich standardních hodnotách a nepokusit se jí také "přetočit" na její maximum. Pro tyto účely jsme si vzali do hledáčku rovnou dvě grafické karty GeForce 6600 GT od různých výrobců. V prvním případě jde též o Leadtek a v tom druhém jde o XFX. A hned na úvod musím říci, že i u nich jsme se setkali s velice dobrými výsledky pokud jde o možnosti přetaktování. Pakliže 6600 měla potenciál převážně v jádru, 6600 GT jej má zase pro změnu v paměti - frekvence 1.25 GHz je opravdu na mainstreamovou kartu už něco (jen škoda, že jde jen o 128-bitovou sběrnici oproti 256-bitové u GeForce 6800). Možnosti pamětí se budou ale u každého výrobce lišit narozdíl od jádra, které zůstává shodné a závisí tak spíše na použitém chladiči.
Jelikož jde v případě GeForce 6600 GT o nově příchozího, následuje právě o tento čip doplněná tabulka specifikací šestkové řady nVidie (tedy mimo nedávno ohlášenou GF 6200).
GeForce 6600 / GeForce 6600 GT | GeForce 6800 LE | GeForce 6800 | GeForce 6800 GT / GeForce 6800 Ultra | |
Jádro | NV 43 | NV 40 | NV 40 | NV 40 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM |
Počet tranzistorů | 146 milionů | 220 milionů | 220 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR / GDDR3 | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 256-bit GDDR3 |
Kapacita paměti | 128 - 256MB | 128 - 256 MB | 128 - 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 300 / 500MHz | 300MHz | 325MHz | 350 / 400MHz |
Takt pamětí | 275 / 500MHz (550 / 1000 DDR) | 350MHz (700 DDR) | 350MHz (700 DDR) | 500 / 550MHz (1000 / 1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 8.80 / 16.00 GB/s | 22.40 GB/s | 22.40 GB/s | 32.00 / 35.20 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 2400 / 4000 MPixel/s | 2400 MPixel/s | 3900 MPixel/s | 5600 / 6400 MPxl/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 2400 / 4000 MTexel/s | 2400 MTexel/s | 3900 MTexel/s | 5600 / 6400 MTxl/s |
Vertex Shader | 3 | 4 (z 6ti) | 5 (z 6ti) | 6 |
Triangle-rate Troj./s | 225 / 375 M | 300 M | 406 M | 525 / 675 M |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 (z 16ti) | 12 (z 16ti) | 16 (aktivní vše) |
Text. jednotek na pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0c | 9.0c | 9.0c | 9.0c |
FSAA | MultiSampling SuperSampling | MultiSampling SuperSampling | MultiSampling SuperSampling | MultiSampling SuperSampling |
FSAA typy | 2x / 4x RGMS 2x OGSS + hybridy | 2x / 4x RGMS 2x OGSS + hybridy | 2x / 4x RGMS 2x OGSS + hybridy | 2x / 4x RGMS 2x OGSS + hybridy |
Nativní rozhraní čipu | PEG 16x | AGP 8x | AGP 8x | AGP 8x |
Grafická karta s čipem GeForce 6600 GT v podání značky Leadtek se stala v pořadí již naším druhým pokusným králíkem se sběrnicí PCI Express. Krátce na to ještě dorazil kolega od XFX, ale o něm až později. Nejprve tu máme Leadtek.
Příslušenství tvoří manuál, instalační CD, dvě plné hry Prince of Persia The Sands of Time a Splinter Cell Pandora Tomorrow. Dále redukce DVI - D-SUB a video kabel S-VHS. Příslušenství tedy stejné jako u minule recenzované GF 6600 též od Leadteku.
Provedení karty je opět pro Leadtek naprosto typické - zelené PCB společně s aktivním chladičem jádra, který od konkurence rozeznáte na první pohled. Chladič je identický s tím, kterým byla vybavena testovaná GF 6600. Jedna věc se mu ale musí nechat - je poměrně tichý. Na jeho účinnost v porovnání s jiným řešením se za chvíli též zaměříme.
Pokud se podíváme blíže na paměti, které nejsou nijak chlazené, zjistíme že se jedná o 2.0ns čipy Samsung, jejíž reálná rychlost odpovídá značení - 500MHz (1000 DDR).
Jelikož jádro 6600 GT obsahuje teplotní senzor, díky kterému tak lze monitorovat aktuální teplotu jádra, podívali jsme se i na tuto oblast. Prostředí ovladačů ForceWare, které jsme doposud pro tyto účely používali, jsme nahradili RivaTunerem. Ten totiž zaznamenává průběh (nezobrazuje tedy jen aktuální teplotu) a vyloučí se tak rychlé částečné "vychladnutí", které nastane po skončení graficky náročné aplikace, jelikož se lze zpětně na teplotu podívat. Nejprve situace při standardních rychlostech po proběhnutí herních testů 3DMarku03:
Jak je vidět, teplotní čidlo v jeden okamžik testu "Nature" hlásilo 74 stupňů, což byla maximální naměřená hodnota. Uvidíme, jak si povede kolega od XFX, jež je vybaven zcela odlišným chladičem. Pokud jde o možnosti přetaktování, tak jsou zachyceny na následujícím obrázku - jádro z původních 500MHz na 546MHz a paměť z původních 1 GHz na 1.175 GHz. Níže můžete vidět, jaká teplota byla při takovémto přetaktování uvnitř jádra - 77 stupňů.
Jen pro doplnění následuje náhled na GeForce 6600 též od Leadteku, jež byla právě recenzována v minulém článku a i tentokrát hraje hlavní roli. Proto myslím, že její připomenutí je zcela na místě (o ní se bude celou dobu mluvit a také to celé vlastně začala).
Leadtek WinFast PX6600 TD (GeForce 6600)
Pokud se podíváme blíže na paměti, které nejsou nijak chlazené, zjistíme že se jedná o 3.6ns čipy Hynix, jejíž reálná rychlost odpovídá značení - 275MHz (550 DDR).
Jádro GF 6600 bohužel neobsahuje interní teplotní senzor, proto se budeme muset spokojit jen s údaji o frekvenci jádra a paměti. Na grafu je viditelný onen frekvenční skok - 90%
{mospagebreak title=XFX GeForce 6600 GT}
Grafické karty tohoto výrobce jsou typické poněkud extravagantním ztvárněním své krabice. Má to své "kouzlo", jelikož je naprosto netypické a lze tak tohoto výrobce od ostatních rozeznat ihned na první pohled. Posuďte sami:
Tvarem to ale nekončí. Pakliže se dostanete dovnitř, čeká vás varování, že se uvnitř nachází nebezpečně dobrá grafická karta. Připadá mi to už opravdu celkem jako přehánění a příliš okatá snaha výrobce se zviditelnit... na můj vkus. Ale co, je to jen krabice.
Příslušenství je tvořeno dvěma redukcemi DVI - D-SUB, video kabelem S-VHS, manuálem, instalačním CD a plnými hrami Nascar Thunder 2004, Commandos 3, X2 Threat.
Karta je vybavena dvěma DVI vstupy a TV-outem. Naštěstí jsou přibaleny dvě redukce.
Účinnost chladiče od Leadteku jsme si již nastínili, proto teď přijde velice zajímavé porovnání jiného řešení v podání XFX. Chladiče podobného typu, jež zde je použit, jsou celkem účinné, nicméně... na první pohled se může zdát leccos a vady na kráse se nemusí projevit hned, proto nechme nejprve mluvit graf sám za sebe (opět po průběhu herních testů 3DMarku03):
Přestože je chladič po pár letmých pohledech mírně nedořešený (zejména pokud jde o nasávání vzduchu - lopatky jsou moc blízko "stěn" chladiče), čekal jsem výsledky přece jen o něco lepší. Podle interního senzoru se maximální teplota dostala až na 82 stupňů, což je o celých 8 stupňů více, než v případě Leadteku. Nutno podotknout, že obě karty běžely na svých standardních frekvencích - tedy 500MHz pro jádro a 1000MHz pro paměť. To je ostatně vidět i na přiloženém grafu, jež zaznamenává mimo teplot i obě frekvence.
Pokud byste překousli nižší účinnost, tak už nebudete muset překousnout poměrně vysokou hlučnost chladiče v podání XFX. Oproti Leadtekovskému řešení to je opravdu nepříjemně slyšet. Kdyby nebyly lopatky tak utopené, mohlo to být lepší. Podívejme se na samotný overclocking. Jádro z původních 500MHz na 577MHz (to je o 30MHz více než v předešlém případě) a paměť z 1 GHz na 1.25 GHz (to je o 70MHz více než u Leadteku), za což můžou použité kvalitnější paměťové čipy.
Lepší výsledek při přetaktování jádra působí poměrně paradoxně, když se vezme v potaz teplota jádra, kterou interní senzor nahlásil během testu "Nature" z 3DMarku03 (opět stejné místo jako v předchozích případech). 89 stupňů je už opravdu dost. Teplota v klidu se ale shoduje s Leadtekem, tak že by chladič v podání XFX byl opravdu tak "nevychytaný"?
{mospagebreak title=Benchmarky a syntetické testy}
Pojďme se podívat na testy. Tentokrát jsme nepoužili naši standardní testovací sestavu, jelikož se jedná o grafické karty pro PCI Express a tak jsme opět provedli měření na konfiguraci, jež byla nasazena i při minulém testování GeForce 6600. Opět byly použity stejné ovladače ForceWare 66.81, takže můžete nahlédnout do minulého článku pro případné srovnání s vyšší třídou v podání zástupců 6800. Tento článek je ale jen o duelu 6600/6600 GT
Hardware | |
Procesor | Intel Pentium 4 3400 (Prescott) |
Paměť | 2*256MB DDR2 533MHz Corsair |
Čipset, MotherBoard | i925X, MSI 925X Neo-54G |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.81 nonWHQL |
Teoretické testy | 3Dmark 2001SE built 330 |
Herní testy | Painkiller 1.31 |
Co se týče grafů, tak jsem zelenou barvou vyznačil u obou karet jejich standardní nastavení a posléze přetaktování reprezentuje typicky červená (Žádná karta od ATi se zde nenachází, takže nemůže dojít díky barevnému značení k žádné záměně). Původně mělo jít čistě jen o jízdu "by Leadtek", ale posléze se připojil i kolemjdoucí XFX, proto v grafech v popisu karet označení Leadtek nehledejte, vyznačil jsem jen XFX, kterou stejně reprezentuje jen jeden výkonnostní ukazatel (z pěti celkových). Členění je myslím i přesto naprosto jasné, jelikož jsme si zúčastněné karty dostatečně předem představili. OC u popisů karet značí Overclocked - přetaktováno.
Pro zjednodušení tedy rekapitulace:
GeForce 6600 Leadtek - jádro 300@570MHz, paměť 550@700MHz
GeForce 6600 GT Leadtek - jádro 500@546MHz, paměť 1000@1180MHz
GeForce 6600 GT XFX - jádro 500@577MHz, paměť 1000@1250MHz
Benchmarky a syntetické testy
Nejdříve se zaměříme tradičně na syntetické testy. Pokud půjde o hodnocení průběhu, tak jednotlivá výkonnostní pořadí jsou víceméně známá už předem. Proto v průběhu zaměřím hlavně na schopnost GeForce 6600 dostat se přetaktováním na úroveň standardní GeForce 6600 GT a posléze na závěr zhodnotím celou situaci i vzhledem ke schopnostem přetaktování GeForce 6600 GT.
3DMark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
3DMark2001 pomalu ale jistě začíná zastarávat, ale přesto jej zatím není třeba vyřazovat.
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Zde GeForce 6600 evidentně dost výrazně ztrácí cenné body právě kvůli nízkému taktu jádra. Pokud jej ale přetaktujeme (samozřejmě paměti z 550MHz na 1 GHz nedostaneme), dýchá již GeForce 6600 GT na záda. Výkonnostní zisk je zde díky "značnému" přetaktování jádra naprosto nevídaný - inu 90% navíc dělá své.
3DMark 2005
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
3DMark05 aneb bitva o každý bod. Jak je vidět, přetaktování dokáže i na tomto poli celkem divy. Skoro tisíc bodů navíc - to mluví samo za sebe.
3DMark 2005 - Return to Proxycon
3DMark 2005 - FireFly Forest
Zde přetaktovaná GeForce 6600 dokonce předhání GT verzi na standardní rychlosti. Důvod je naprosto jasný - o něco málo vyšší frekvence jádra. Rychlejší paměť zde tedy takovým přínosem jako u ostatních testů nebude.
3DMark 2005 - Canyon Flight
Situace se opět navrací do zajetých kolejí - členění, které by se dalo očekávat a evidentně takhle bude vypadat i většina dalších testů. Samozřejmě kromě některých syntetických, jež jsou třeba konkrétně zaměřeny na výpočetní sílu jádra - tedy FillRate, jelikož v takových případech předežene přetaktovaná GF 6600 s rychlejším jádrem svou výkonnější variantu (za standardních podmínek samozřejmě) v podání GF 6600 GT.
SHADERS:
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Pixel Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Situace bude vypadat víceméně ve všech případech stejně - přece jen... rozdíly jsou předem jasné a výkonnostní členění také díky tomu, že jde jen o vyšší a vyšší takty.
Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 2.0 - 3DMark 2003
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
![]() |
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Všechny funkce a schopnosti karet jsou naprosto shodné, takže zde platí zákon silnějšího (s rychlejšími takty). Žádná vychytralá strategie pomocí kombinace vertex/pixel jednotek či té nebo oné techniky není možná, proto myslím, že není třeba dalších komentářů. Půjde víceméně jen o procentuální zisk - pořadí a rozestupy jsou předem jasné už teď.
Vertex Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Vertex Shader - 3D Mark 2003
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
Aquamark 3
![]() |
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Jako vždy uvádím i výsledky s anizotropním filtrem aktivovaným v ovladačích. Čím vyšší rozdíl, tím vyšší "optimalizace" AF.
PowerVR D3D TempleMark
![]() |
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
Přichází na řadu již zmíněné syntetické testy, jež jsou silně závislé na výpočetní síle jádra. Proto se přetaktovaná GeForce 6600 dostane i před nepřetaktovanou GeForce 6600 GT.
PowerVR D3D FableMark
![]() |
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
![]() |
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
![]() |
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | VillageMark.exe, readme.txt |
OpenGL Stars
![]() |
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
OpenGL Stars skóre odráží na prvním místě propustnost paměťové sběrnice a na druhém pak reálný fillrate. Propustnost paměťové sběrnice 6800 je 2,55x vyšší, než u 6600. Skóre je vyšší 2,6x.
Fill Rate
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Test "bench3" probíhá v interiéru, kdežto při demu "primeval" jsou vykreslovány vnější prostory, náročnější efekty a větší množství objektů (hráčů) zároveň.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
![]() |
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše
|
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Limitujícím faktorem je paměťová sběrnice. Ovšem jen při vysokých rozlišeních a AA/AF.
Painkiller
![]() |
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
V případě Painkiller se situace jeví jako naprosto vyrovnaná pro všechny zúčastněné a jejich kombinace. Na vině pravděpodobně bude pouze 128-bitová paměťová sběrnice z níž v tomto případě je zatažená ruční brzda. Samozřejmě v případě zapnutých optimalizací obrazu v podobě FSAA a AF je evidentní poměrně značný odstup GeForce 6600 s pomalým jádrem.
Painkiller - test 2
![]() |
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3 |
FarCry
![]() |
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Situace se opět opakuje. Jak se ale situace doposud jeví, tak se opravdu vyplatí GF 6600 přetaktovat a dostanete se skoro na úroveň dražší verze s přídomkem GT.
Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Velice silný propad výkonu u pomalu taktovaného jádra GF 6600.
Serious Sam - The Second Encounter
Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Doom III
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, |
Nastavení | 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Ani nejnáročnější Doom III není výjimkou a situace je opět stejná - dle očekávání.
Závěr
Jádro NV43 je opravdu něčím, co se nVidii vskutku povedlo. V současné době, kdy GeForce 6600 lze u nás pořídit za 4200 bez DPH a rychlejší variantu GeForce 6600 GT za 5800 bez DPH (ceny brány za nám dodané karty od Leadteku, testovaná karta XFX se pohybuje cenově kolem 5300 bez DPH), ATi nemá v podstatě nic stejně (nebo podobně) výkonného (navíc s takovými možnostmi přetaktování) co by mohla nasadit proti nVidii v tomto segmentu Mainstreamu (kde je rozhodující především cena) pro sběrnici PCI Express, která se stále více začíná prosazovat. Ano, sice by tu byla X700, ale její dostupnost není ani náhodou taková, jako v případě GF 6600 - ty už si totiž můžete klidně bez problémů koupit. Výkon X700 je ale dle všech testů nižší než výkon GF 6600 GT (kterou lze navíc v blízké budoucnosti půjde zapojit na základních deskách s chipsetem nForce 4 do SLI režimu a přidáním stejné karty takřka zdvojnásobit výkon).
Pokud jde o schopnostech přetaktování - tedy o tom, o čem byl vlastně tento článek, tak musím říci, že obě varianty mile překvapily. Jednak GF 6600 tím o kolik lze zvýšit rychlost jádra a jednak i GeForce 6600 GT, u které jsem nějak velký přetaktovávací úspěch nečekal, jelikož již standardně běží na celkem dost vysokých frekvencích. Celkem překvapením byly paměti použité na kartě od XFX, přestože karta od Leadteku byla původně můj tip na jistější úspěch. Ale jak se říká - nesuďte před večerem.
Závěr mi z toho ale vyplývá celkem jasný. Zatímco by se dle mého mělo jednat o procentuelně vysokou úspěšnost značného přetaktování jádra u GeForce 6600 (právě díky velice nízké startovací frekvenci 300MHz s příhlédnutím k pokročilejšímu výrobnímu procesu), tak pokud jde o námi dosaženého velice dobrého výsledku při přetaktování 1GHz pamětí... zde bych již tak optimistický nebyl. A to z toho důvodu, že jde o značně individuální záležitost, jelikož bude záležet na výrobci, jakými paměťovými čipy své karty osadí. Kdežto samozřejmě grafická jádra musí použít stejná.
Na závěr bych to asi shrnul následovně. Pokud přetaktování jako takové neodsuzujete (i takoví se mezi námi najdou) a nemáte zrovna moc financí nazbyt, pak si myslím, že zkusit GeForce 6600 s jejím plánovaným přetaktováním není špatný nápad. Jádro by mělo všeobecně jít zvednout poměrně značně. Pokud však přetaktování neholdujete, tak si raději na GeForce 6600 GT rozhodně připlaťte, jelikož jinak byste si posléze nejspíše nadávali. A pokud jste "fajnšmejkři", zatvrzelí pařani či techničtí fanatici a nebo prostě jen chcete solidně pořídit a nejste zcela (samozřejmě pokud na to "máte", budete se poohlížet po kartách série Radeon X800 či GeForce 6800) omezeni financemi, tak běžte do GeForce 6600 GT, jelikož cenový rozdíl není tak vysoký a možnost případného přetaktování pamětí je celkem lákavá. Obzvláště pro optimalizace obrazu alá FSAA se to celkem hodí.
Jestli jste tedy uvažovali o jedné z těchto dvou karet a nevěděli jste pro kterou z nich se rozhodnout, doufám, že máte o něco jasněji. Osobně bych šel do GT verze - solidní výkon už na standardních frekvencích a ještě může obsahovat slušný skrytý potenciál. Přestože je Mainstream hlavně o ceně, tak ten cenový rozdíl si myslím za to "rozšoupnutí se" stojí. Aspoň teď máte představu o tom, kolik lze přetaktováním těchto karet lze eventuelně získat "navíc" zdarma.
Jen opět podotýkám, že se se jedná o grafické karty určené pro sběrnici PCI Express, tedy u nás se v současnosti dostanou reálnému uplatnění pouze pro platformu Intel - tedy do té doby, než se u nás začne prodávat nForce 4. Pochybuji, že se základní desky s čipovou sadou VIA K8T890 objeví na pultech obchodů dříve než s nForce 4 (přestože papírově jde už o "starší" záležitost).
Grafické karty Leadtek zapůjčila společnost LEVI, které tímto děkujeme.
Grafickou kartu XFX GeForce 6600 GT zapůjčila společnost Abacus, které tímto děkujeme.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Platforma FX 5900 je uz dneska naproto mrtva a to co anbizej obchody je uz jen totalni vyprodej mrtvyho zeleza. Kdyz to dneska nekdo v kompu ma, tak nerikam, ze si nezahraje a nebo ze hned musi meni za GF 6600 resp 6800, to opravdu nemusi. Ale jestlize de dneska nekdo kupovat novou 3D kartu a sel by do 5900, tak je uplnej m*gor .)
to se mi zdá velmi zajímavé :o)))
ATI 9600 XT byla dlouhou dobu jasne nejlepsi volba ve stredni tride hernich 3D karet, ale jeji dlouha nadvlada parve prichodem 6600 jader od nVidie a padem cen ATI 9800Pro konci ;)
Zde je link na test, kde jsou tyto karty a ještě X700, X600 a další: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040921/ati_x700-11.html" >http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040921/ati_x700-11.html
Zdá se, že řada GeForce FX (vč. 5950U) není pro nejnovější hry příliš vhodná. U nVidie platí, že nutné je kupovat pouze nové čipy - staré čipy mívají dobrý hrubý výkon ale s novinkami si obecně neví rady. 3Dmark 05 je pro staré nVide hotovou pohromou...
A ktomu příspěvku níže. Když už budu mít cca 20000,- tak si klidně koupím fx6800 i se základní deskou..:-)))
ATI je už opět out. Teď to zase chvilku potáhne nVidia!!!
Dockam se toho od pctuningu nekdy?
http://www.nvnews.net/previews/geforce_6200/index.shtml
Ja ji koupil na www.europc.cz. Meli ji tam za good cenu, tak jsem nevahal.
Vzpominam si, ze jsem si vybiral z Inno3D, ASUS, Leadtekem a prave MSI.
A v tom testu je spousta míst kde fx5900U dávala fx6600 na frak...
.
Probiha srovnani dostupnych grafickych karet v mainstreamu určených pro PCI-E!!! Takže rozhodně pochybuji že se tam objeví R9800Pro.
To Hroch: Zdrhnul jsem k ati po totalnim pruseru s GF3ti (cena cca 13tis.) (nemoznost pustit D-sub soucasne s S-video, atd..). Nikdy jsem nemel nejmensi problem s ovladaci od ati (R8500, R9500@9700pro, R9800pro). Nezacinej zase s tim debilnim pomlouvanim driveru, dle mych zkusenosti za to vetsinou stene musou rozjebany winshity nebo primo L
Ja mam GF3 Ti 200 (175/400@275/500) a neni sebemensi problem hrat Dooma 3 na middle, nebo CS source ma v 800*600 (mam malej monitor) 90 fps... a to mam jenom Athlona 2500+@3200+ (barton)
howg, novy hry nejsou narocny, hejbe se to totalne na vsem
kdyz si u ati nenastavis v trosku starsich ovladacich vsecko v registrech manualne, tak vsecko pada, pamatuju si, ze kdyz tu mluvis o R 8500, tak se na ni nedal rozjet morrowind do doby, nez sis nastavil UPLNE vsecky funkce v tweakeru na specificky hodnoty, jinak se to dycky seklo po jedne sekunde hrani, tak me nevykladej o tom, jak ma ati vyborny ovladace, dyt kazda verze dela konflikty s nejakou hrou...
Konfigurace:
AMD Athlon 64 2800+
768MB RAM
ZD Asus K8N 800MHz
GK GF6600GT AGP
Děkuji
Ja mam 6600Gt.Pred tejdnem sem ji zkusil pretaktovat jak to jen jde.Po pridani dalsiho vetraku ze stareho chladice cpu sem se dostal na slusnych 540mhz jadro a 1070mhz pameti.A s moji sestavou athlon 3000 64bitovy socket 754 1gb pameti.Sem v 3d marku 03 udelal 9100 bodu.Myslite ze je to max?Jo ten procak sem mel pretaktovanej z 2000mhz na 2,23.