Hlavní stránka Návody Cenový přehled Přehled procesorů - podzim 2006
Přehled procesorů - podzim 2006
autor: Helmich Jiří , publikováno 30.10.2006
Přehled procesorů - podzim 2006

Letošní léto bylo ve znamení nových procesorů. AMD přišlo s dlouho očekávanou platformou AM2, Intel s ještě více očekávaným procesorem Core 2 Duo. V minulém přehledu procesorů jsem referoval o tom, jak to na trhu vypadalo těsně po uvedení obou novinek. Dnes to však bude velmi podobné - situace v tomto segmentu trhu se zklidnila a ceny se nepatrně změnily. AMD také uvedlo nový procesor pro platformu AM2.


ProduktOrientační
cena vč. DPH
32/64 bitů   Frekvence  Sběrnice  L2 cache Počet jader   Jádro
479
Intel Core 2 Duo T7600 BOX18 45764233366740962Merom
775
Intel Core2 Duo E6700 BOX15 48264 2666 1066 4096 2 Conroe 
Intel Core2 Extreme X6800 BOX28 96564 2933 1066 4096 2 Conroe 
Intel Pentium 4 670 BOX17 61264 3800 800 2048 1 Prescott 2M 
Intel Pentium Extreme Edition 965 BOX29 40564 3724 1066 4096 2 Presler 
939
AMD Athlon 64 FX 60 BOX19 77864 2600 1000 2048 2 Toledo 
AMD Opteron 175 BOX15 47064 2200 1000 2048 2 Denmark 
AMD Opteron 180 BOX20 36164 2400 1000 2048 2 Denmark 
AMD Opteron 185 BOX26 66864 2600 1000 2048 2 Denmark 
AM2
AMD Athlon 64 FX 62 BOX23 09864 2800 1000 2048 2 Windsor 
AMD Opteron 1214 BOX15 815642200100020482Santa Ana
AMD Opteron 1216 BOX21 361642400100020482Santa Ana
AMD Opteron 1218 BOX26 894642600100020482Santa Ana
AMD Opteron 1220 SE BOX (high voltage)32 273642800100020482Santa Ana

Tabulka opravdu drahých je o něco barevnější. Zatímco "ještě výhodné" procesory jsou označeny zelenou barvou, ty opravdu drahé jsem vyznačil červeně. Stačí porovnat Core2Duo E6700 a X6800. Zhruba 13 000 korun zaplatíte za 267 MHz. Ačkoliv procesor, na jehož cenu byly aplikovány takové praktiky nelze rozhodně vyznačit jako výhodný, máme tu pár dalších, ještě lepších, kousků, na které se u Intelu "zapomnělo" - Pentium D 965, ale dokonce i dnes již stařičké Pentium 4 670. Trochu se děsím toho, jestli tento cenový přehled nespatří světlo světa až 1. dubna jakožto aprílový žertík.

Přehled procesorů - podzim 2006

Podobně záhadné jsou i ceny procesorů AMD. Stačí srovnat parametry procesorů FX60 a FX62 s parametry Athlonu X2 5000+, který stojí méně jak polovinu. Vypadá to, že AMD si každý kB své cache cení na úctyhodných 10 korun. Nebo snad je v těch deseti tisících rozdílu mezi jinak stejně rychlými X2 5000+ a FX60 trochu magie, značky, nostalgie, prestiže a dalších věcí, které do ceny nepatří? Také Athlon FX62 by si při ceně a výkonu Core2Duo E6600 koupil jen velmi zarputilý zastánce společnosti AMD.

Přehled procesorů - podzim 2006

AMD uvedlo kromě Energy Efficient procesorů také Opterony pro socket AM2, které jsou na webu AMD označovány jako Next-Generation AMD Opteron. Ty jsou postaveny na jádře Santa Ana, které je vyrobeno 90nm SOI výrobním postupem. Všechny modely jsou dvoujádrové a jsou vybaveny vyrovnávací pamětí druhé úrovně o velikosti 2MB. Udávaná spotřeba procesorů je 103 - 125 W. Zmíněných 125W potřebuje top model této řady, tedy Opteron 1220 SE, který pracuje se zvýšeným napětím 1,35 - 1,4 V. Ostatní modely pracují s napětím 1,3 - 1,35 V. Jejich teplota se pohybuje v rozmezí 55 - 74 stupňů. Všechny jsou vyráběny v německé továrně FAB 30. Pro zajímavost přikládám graf, který by vám mohl výkon Opteronu přiblížit. AMD zde Opteron porovnává s Pentii D, jejichž výkon není tak špatný. Pokud bychom ale Pentium D vyměnili za Core 2 Duo E6600, cena i výkon by byly úplně jinde.

Přehled procesorů - podzim 2006


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.10.2006 08:24:52   89.102.206.xxx 3376
Sem první . Za chvíli letím do školy, tak sem to nestihl ani přečíst, ale E6600 je pořád drahé
30.10.2006 09:04:04   217.119.117.xxx 6355
Najlepsia kupa fakt vychadza Athlon64-3500 AM2, super vykon a za super cenu, 2 jadra pre 90 percent ludi je luxus, radsej rychlejsie jednojadro. Mam tu 3500 vku a ide super.
30.10.2006 11:21:20   80.188.188.xxx 3432
Je tento procesor kromě her dobrý i na práci s DV videem (Adobe Premiere 2)?
30.10.2006 14:38:44   85.193.10.xxx 3434
zvazte nejakou neorezanou P4ku.
obecne se udavaji Intelacke pentia vhodnejsi pro praci s videem a AMD spise pro hry ...
ale vite jak to je, na jakemkoli silnejsim procesoru si bajecne zastrihate.... :-)
31.10.2006 21:16:35   87.197.181.xxx 3433
Práveže v Unixlike systémoch nie je problém prekompiľovať jadro a programy na podporu DC a potom to poznať viac než vo windowse.
30.10.2006 14:36:29   85.193.10.xxx 3436
me prave naopak s prihlednutim ke kvalitam multitaskingu ve windows, jakozto OS pro pro 90 procent lidu, prijde jednoznacne vice jader treba. konecne pak mate OS ktery sebou netrha.

u unixlike systemech je to fuk. tam je prave vyhodnejsi jedno jadro kvuli malemu podilu multithreet apps. - dve jadra by vsak mohli byt fajn do budoucna...
30.10.2006 14:57:33   195.47.14.xxx 3334
No, musim rict, ze take zalezi na procesru... mival jsem AXP1700 a v pohode, ale ted jsem dostal jsem 3GHz Celer a
30.10.2006 15:10:19   89.102.232.xxx 3435
Souhlasím. Nebudu komentovat kvalitu multitaskingu we Win, ale jsem jednoznačně pro dvoujádro. Samozřejmě pro ty, kteří si kupují každých půl roku jiný stroj, to zatím nemá cenu. Kdo plánuje nákup kancelářského počítače, neměl by zaváhat.

Už jenom kvůli firewallu a antiviru, který je u počítače připojeného na internet nezbytností, se to vyplatí. Jak psal kolega, vychutnáte si fungování systému bez šílených záseků, a to možná i za pár let.
30.10.2006 18:14:59   83.240.1.xxx 4199
Firewall ani antivir neni u pocitace pripojeneho k netu nezbytnosti, to mi nikdo nevymluvi. Nezbytnosti je, aby u nej nesedel magor. Mam permanentni pripojeni na net a 2 roky jsem bez obojiho vyse zmineneho v klidu vydrzel (a stale se drzim). Pouzivam Operu a stahuji i warez (priznavam se...), cracky atd. a pokud neotviram prilohy mailu z podezrelych zdroju (jj, parkrat uz jsem tu chybu udelal...), jsem v pohode a slape to stejne svizne jako po cerstve instalaci a to uz jsou momentalne nejake 4 mesice.
31.10.2006 05:51:24   85.13.69.xxx 3433
Pro ty, kteří považují absenci antiviru v počítači za nesmysl můžu jen potvrdit, že antivir není nutností, ovšem odpojit firewall bych asi neriskoval. Sám používám pouze Kerio Personal Firewall a pro jistotu mám oddíl c: zazálohovaný. Skutečně úleva po častých aktualizacích antivir. programů :-)
31.10.2006 08:45:55   89.102.232.xxx 3433
Souhlasím.
Tohle ale přestává platit ve chvíli, kdy postavíte počítač pro někoho jiného. Pak se začnou dít pravé divy
Tehdy se stává avir a FW opravdovou nutností. Ušetří Vám to spoustu času a starostí.
30.10.2006 15:44:56   82.142.104.xxx 3532
Dobrá koupě to sice je, ale jak jsem napsal v článku, v mainstreamu (ten smysluplný je zhruba 4000+ Kč) nemá cenu kupovat cokoli jiného než DualCore.
30.10.2006 09:09:41   81.88.143.xxx 6536
kazdy hrac kto kupuje pc na dlhsie ako na pol roka by mal ist do dvojjadra, jednoznacne to ukazuju hry ktore na vianoce idu na trh. Staci sa pozriet napr. na Supreme Commander, Crysis a pod., vsetky tieto ocakavane hry ohlasuju optimalizaciu na dvojjadra.
30.10.2006 09:46:17   194.228.18.xxx 79134
Hráč sem a zatím je dvoujádro zbytečnej luxus. Pařím Battla 2(mimojiné) pokud vím tak podpora pro dvoujádro u něj není tak nevím přoč si ho kupovat když ty prachy můžu investovat do ramky popřípadě grafiky která je pro gamesení o dost důležitější. Můj pohled pokud lamoidní tak klíďo hoďte blábol
30.10.2006 11:35:53   62.245.98.xxx 3635
Ono zalezi, jak casto upgradujes PC. Ja chci aby me tak 1,5 az 2 roky vydrzelo a tim padem pro me dual core ma smysl. Za rok budou (nejednom) hry masove multi-core optimalizovane.
30.10.2006 11:40:41   194.228.18.xxx 4041
No zatím není potřeba dual až bude tak ho koupím a ještě levnějc jak teď. Dva roky mi nez upgradu pc nevydrží na pořádný gamesení, tak proč kupovat draší komponenty co budeš potřebovat za dejmetomu rok teď? No když někdo chce vyhazovat peníze tak může.
30.10.2006 18:17:04   83.240.1.xxx 3332
Ja jen doufam, ze za rok uz ty vyse zminene hry budou opravdu venku :-) Zpomalil bych s tou "masovou optimalizaci", zas tak zhave to neni.
30.10.2006 12:26:19   80.95.97.xxx 3544
Vám chodí faktury z elektrárny? Mě teda z rozvodých závodů...

30.10.2006 13:00:12   80.95.97.xxx 3431
sakra, z rozvodných.
30.10.2006 12:57:05   195.70.143.xxx 3732
Pokud nekdo nevi co s prachama, misto X6700 si pockejte par dni na QX6700 - ctyrjadro precijen beha lepe nez dvoujadro. Odzkouseno :-)
30.10.2006 13:18:05   195.39.6.xxx 3434
Uvažuju o vánočním upgrade procesoru v rámci socketu 939 (Athlon64 3000+ už je občas u her dýchavičný, viď, Gothicu III ;). Jsem ale na vážkách, že není Athlon64 X2 3600+ pro tento socket. ;( Nemáte někdo zdroj, kde výkonnostně srovnávají Athlon64 X2 3800+ se staršími Athlony64 (jednojádro) v socketu 939? Abych se za ty hrozné peníze vůbec pomohl, že... ;)
30.10.2006 15:48:52   82.142.104.xxx 3433
Nejsem si zcela jisý, že by vám upgrade na x2 3600+ / 3800+ k něčemu byl, rozdíl ve frekvenci je 200 MHz... Ten upgrade vás příjde velmi draho a dle mého odhadu si příliš nepomůžete...
30.10.2006 14:34:16   88.100.150.xxx 4234
Koukam ze byste nejradeji vymenily svoje 3000+/3ghz milacky za "x2/CD 3600+ nebo jeste lepe za 4500+",ale k cemu ? xD
Doma mam 3700+ 2.2 ghz @ 2.8 a zadny rozdil.

Ve hre GOThic3 = stejne fps,stejny loading,...
stejne startovani win,zadne zlepseni multitaskingu.

K cemu je Vam novy Cpu?K cemu je Vam +10% Vykonu jen na CPu ? Ze by 1 sekunda navic v benchmarku ?
30.10.2006 16:17:52   147.229.217.xxx 8734
Protoze kdo nema 1M superpi pod 10s je gay )
30.10.2006 18:18:42   83.240.1.xxx 3233
jsi hvezda, takhle jsem se uz dlouho nezasmal souhlas...
30.10.2006 16:15:41   91.127.83.xxx 3235
E6600 vevodi tomu neni pochyb ale vanocni svatky zbytecne pritahujou na velke koupe osobne se mi jevi jako Wolfdale v roku 2007 lepsi koupe proc?inu>45nm vyrobny proces -1333Mhz FSB - 3-5Ghz pracovni frekvence dale ma vyjit Bearlake X Series rodina cipovych sad+bude lepsi dostupnost grafickych akceleratoru podporujicich plne rozhrani DirectX 9.0Ex(DX10)a hlavne za lepsi ceny+uvidime co uvede ATI a celkove bude to dostupnejsi >
30.10.2006 21:33:44   88.102.219.xxx 3436
lidi já vám na ňáký conroey a já nevim co ještě pěkně kašlu teď sem sehnal uplně novýho semprona 2800+ za 1400, dám to do starý s. A desky s 1g paměti a 6800 a minimálně rok se ještě budu smát. a pak si koupim rovnou ňáký to 4 jádro ;)
30.10.2006 21:55:31   62.240.168.xxx 3631
Já poslední dobou taky zjištuju, že mi pořád Athlon 2200+ stačí. Ale když jsem stavěl kamarádovi PC s Opteron 144kou a natočil jsem ho na 2,8Ghz (nechal jsem ho pak na 2,25Ghz- přání zákazníka) tak jsem jenom slintal jak je to rychlí.
30.10.2006 23:48:21   147.229.193.xxx 3334
Pokud nehraješ nové hry, tak ti to možná stačí. Já mám ve všech ohledech lepší, nebo aspoň stejně výkonnou sestavu(AXP@2.3GHz, 1GB RAM, 6800GT) a rozhodně se nedá říct, že by to stačilo na dnešní hry. O hrách za půl roku se radši ani nebudu zmiňovat.
I když je pravda, že největší brzdu vidím v poměrně malé paměti a ne v procesoru(mě nejvíce se**, když začne hrabat disk a to se začíná u her stávat pravidlem - viz Oblivion, FEAR, Gothic 3,...).
31.10.2006 06:47:47   83.208.119.xxx 3434
Je nějaká zákonná povinnost hrát na PC hry? Když to tady tak čtu, tak mám dojem, že počítače k ničemu jinému nejsou...
31.10.2006 10:35:24   213.220.212.xxx 3334
to není...ale dělá to hodně lidí
31.10.2006 15:35:12   195.113.8.xxx 3437
Zatím jsem nenašel nic co by mi nejelo. FEAR mi jel v 1024*768 s 4aa na max uplně v pohodě (neřikám, že to sem tam necuklo), stejně jako Oblivion, a to ještě na starym procesoru (XP1700). Nové hry stejnak vyžadujou hlavně novou grafiku na všechny ty efekty. To se samozřejmě změní, ale než budou hry využívat 2 jádra jako např. Alan Wake, bude to ještě minimálně rok. A všichni určitě víte jak dlouhá je rok doba ve světě počítačů...
31.10.2006 08:59:46   62.168.7.xxx 3332
-------------
Pokud ale přihlédneme k ceně procesorů, není EE verze zas tak výhodná.
-------------

tak toto uz by platit nemelo ceny EE verzi jdou dolu na ceny bez EE...
31.10.2006 09:34:06   213.220.212.xxx 3938
No já bych řekl že s tou optimalizací pro dvoujádra to tak žhavé nebude...pro hry je důležitá hlavně grafika a RAM procesor ani tolik ne..na svém rok starém A64 3200+ hraju cokoliv na max. detaily(mimo oblivion) a se AA/AF/HDR vychytávkami zapnutými a nevšiml jsem si že by nestíhal CPU(mám X1900GT)...takže je určo pravda že 3500+ je dobrej kauf...ovšem pokud člověk třeba kóduje video nebo dělá jinou činnost která vytěžuje na max CPU tak má dualcore určitě co nabídnout..ale přiznejme si že takových lidí zase tolik není..takže dvoujádrová histerie je zbytečná a ještě asi pár let bude...koneckonců se dvoujádra dají koupit už 2 roky a za tu dobu nebyla ANI JEDNA HRA optimalizovaná pro dualcore..
31.10.2006 09:56:34   147.229.217.xxx 3632
napr. Quake 4 ,CoD 2 ma patch na dualcore... nicmene na plynuly beh staci nejlevnejsi OC sempron 64
31.10.2006 10:34:35   213.220.212.xxx 3332
ano to mají..ale je to dodatečně přidané a tušímže ani ne přímo od výrobců(i když jistý si nejsem)...a kvůli 2 hrám si kupovat dualcore asi nikdo nebude...Quake 4 jsem otočil a i na x800GTO to bylo plynulý..takže nevím jak by to mohlo být ještě plynulejší
1.11.2006 08:21:55   62.245.98.xxx 3233
Ale her s dodatecnou optimalizaci pro DC jsou uz desitky! Vygoogli si 'dual core games' a najde ti to i seznamy. SC ted staci, to je bez pochyb, ale jak uz tu bylo receno, do pul roku zacnou vychazet tituly s pravou podporou DC a tam budou SC majitele litovat. Howg!
31.10.2006 15:11:34   85.71.147.xxx 3231
Je fakt že dva jadra je luxus. Myslim si ze 4 jadra je uz zbytecne moc. Mám doma dvoujadro a zatim jsem nenarazil na aplikaci ktera by rovnomerne vytizila obe jadra takze nevim co s tema 4jadrama budeme delat ?
31.10.2006 16:41:44   213.81.179.xxx 3233
Odpoved je jednoducha: BOINC!
http://boinc.berkeley.edu/
1.11.2006 14:05:37   217.73.23.xxx 3633
Presne tak, dual core, quad core, multi core je ako stvorene na CD=distributed computing, v istej chvili by to na kompe mohlo vyzerat takto:

CPU0: BOINC Seti at Home
CPU1: BOINC Einstein at Home
CPU2: GIMPS Prime 95
CPU3: DVD ripping

vyuzitie quad core na 100% (!) ... stale si niekto mysli, ze sa quad core neda vyuzit ? kto ho nevie vyuzit, je podla mna bez urazky blb ...
31.10.2006 22:09:26   213.220.195.xxx 3634
Luxus?no pro nekoho kdo ma PC na internet a office asi jo. Ale treba v pinaccle studio mi na mem Sempronu Palermo na 2,5Ghz trvalo predelani video napr. 4 hodiny, na A64 X2 2,4Ghz asi 1,5 a vyuziva to obe jeadra, celkove mezi 70-90%.Krasnej priklad:prdelavam video na jednom jadru a na druhe mam prirazenou zaplou hru, to by SC moc nespolknul. Jinak DC ted podporuje treba hra Company of Heroes
7.11.2006 08:48:43   82.208.42.xxx 3030
Tak nevím, je lepší koupit Pentium D nebo Core2Duo? Paměti mi stejně běží na 667 Mhz, tak nevím proč připlácet za 1066 Mhz na FSB a mít místo 4MB cache jenom 2MB. Ale zase nejsem tak zběhlý - co byste doporučili Vy?
7.11.2006 12:58:21   194.160.210.xxx 3530
ludia napiste niekto tutok cloveku vsetkych 187 dovodov, preco je okamzite nutne a potrebne zabudnut na Pentium D a kupovat jedine Core 2 (ked hovorime o Inteli) ... ja jednoducho nemozem !

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

355 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 166.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.