Hlavní stránka Návody Základy: stavba PC Základy PC: počítačové sítě snadno a rychle
Základy PC: počítačové sítě snadno a rychle
autor: David Je , publikováno 18.9.2006
Základy PC: počítačové sítě snadno a rychle

Zapojení a nakonfigurování domácí sítě je pro znalce otázkou několika minut, ovšem pro začínajícího uživatele to může být nepřekonatelný problém. Pokusím se proto laikům co nejsrozumitelněji popsat zapojení malé domácí sítě, nastavení internetu a sdílení dat a připojení síťové tiskárny. Zmíním se i o základním nastavení bezdrátových sítí. Návod je psán pro nejrozšířenější operační systém MS Windows XP, pro ostatní operační systémy se může lišit způsob nastavování, ale teorie je stejná.


Jednoduchý test, který ověří, jestli spolu počítače zapojené do sítě komunikují. Budeme k tomu potřebovat jen příkazový řádek. Ten otevřete následovně: „Start“ > „Spustit“, do pole napište cmd a stiskněte „OK“. Již máme otevřený příkazový řádek. Nejprve zjistíme IP adresu počítače, na kterém pracujeme, zadáním příkazu IPconfig. IP adresu si zapamatujeme a přejdeme k druhému počítači a také otevřeme příkazový řádek. Zjistíme jeho IP adresu. Když víme IP adresy obou počítačů, můžeme zkusit test komunikace. Do příkazového řádku napíšeme příkaz ping xxx.xxx.xxx.xxx (místo xxx zadáte IP adresu druhého počítače) a spustíte klávesou „Enter“ a z druhého počítače to stejné, ale s IP adresou prvního počítače. Pokud spolu počítače bez problému komunikují, vrátí se zpět odezva na odeslaný dotaz (viz. obrázek). Pokud se vypíše vypršel časový limit žádosti, je někde chyba, která blokuje komunikaci, zpravidla to bývá nenakonfigurovaný firewall. Opravíte povolením IP adres ve vašem firewallu.

Tímto způsobem se dá také otestovat kvalita bezdrátového spojení. Stačí k příkazu ping přidat ještě parametr –l 1500 (odešle dotaz o velikosti 1500B) a parametr –t (neustále opakovat).

Celý příkaz tedy bude vypadat takto:

  • ping 192.168.1.1 –l 1500 –t

Nechte běžet několik minut, pak přerušte stisknutím „CTRL+C“. Pokud ztracené pakety nepřesahují 2%, je vaše bezdrátové spojení velice kvalitní.

Základy PC: počítačové sítě snadno a rychle
ukázka příkazu ping

Pokud máte dotazy, připomínky nebo návrhy na další řešení, můžete je vyjádřit v komentářích k článku.

Na základě článku ze serveru Xmaestro.com

Autoři: David Ježek a Jiří Kwolek



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.9.2006 23:37:25   82.114.195.xxx 210103
strucny, prehledny, vyuzitelny. sem budu odkazovat lamiky, kteri se me porad ptaji...
19.9.2006 22:26:18   89.235.30.xxx 5154
Jsem další kdo bude doporucovat pro lamky, jen ta pasáž o klonování MAC. K účelu autora OK, jinak může být problém když nějaký vych__nek použije MAC nepatrně změněnou (síťaři ví).
18.9.2006 00:07:43   83.70.34.xxx 6051
Mam wifi router kterym sdilim internet pro nekolik pc, adresa je vsem prirazovana automaticky, rad bych zjistil ktery pc je aktivni a ktery ne, lze zjistit prikazem ping jaka konkretni adresa jim byla pridelena a zda je aktivni?
18.9.2006 00:54:20   88.102.194.xxx 5858
pingem zjistis jenom, jestli je aktivni. adresu musis zjistit nekde z routeru. nekde v nastaveni bude neco jako "DHCP clients" nebo "LAN clients", z toho by to mohlo jit poznat (zalezi na routeru)

// nevim jestli to je pravidlo, ale DHCP v routerech si casto pamatuje ktere MAC adrese priradil kterou IP a nechava ji rezervovanou pro tu samou MAC adresu (mozna ne podle MAC ale podle nazvu v siti), takze i po odpojeni od site a po znovupripojeni casto zustava pridelovana adresa stejna.

// z assembleru mam furt hlavu plno bitovech masek a vseho moznyho, ale co je to sitova maska mi doslo az u tohoto clanku...
jestli to dobre chapu, tak se s tou maskou da dobre vyhrat.
treba maska 255.255.255.249
pocitace 192.168.0.1 a 192.168.0.3 jsou ve stejne siti, ale 192.168.0.2 je jina sit. je to tak?
18.9.2006 00:58:53   85.216.182.xxx 5354
vacsinou mozes nastavit v routri jak dlho si ma IPcku pametat.

BTW
skusil niekto zdielat aj skener? slo to?
18.9.2006 09:37:05   84.47.47.xxx 5355
Zdielat scanner pod Windows mormalne nejde, zda sa mi ze niektory vyrobca na to mal specialny driver. Hardwarove zdielanie robi myslim Axis Server. Pod Linuxom je zdielanie scannera mozne pomocou softwaru Sane. Dokonca ked mate k nazdielany scanner pod Linuxom, je mozne scanovat po sieti aj z Windows (program SaneTwain).

Paulie
18.9.2006 08:21:37   62.168.45.xxx 5456
K té masce - nechtěl jsem to tahat do článku. Maska je čistě bitová a musí být tvořena řadou jedniček a zbytek jsou nuly (nemixovat 1 a 0). Vezměme si jen poslední bajt - chceme, aby číslo stanice tvořily jen poslední čtyři bity IP adresy (to nám dá v jedné síti 16 IP adres). Poslední část masky: bude 11110000 což je 240! Maska 255.255.255.240 tedy dělí IP adresu u posledních čtyř bitů IP adresy.

Naštěstí ve většině případů stačí dát 255.255.255.0 a máte subnet s 256 IP který zvládnete i bez binární kalkulačky.
18.9.2006 15:51:52   62.209.202.xxx 4950
IP adres bude mit pouze 254 nebot prvni IP je ID site a posledni je IP broadcastu a nelze je vyuzit.

AD) Maska: Jak vyplyva i z vykladu pana Kwolka subnet musi byt spojity. Tedy zaridit to tak aby 192.168.0.1 a 192.168.0.3 patrily do stejneho subnetu a 192.168.0.2 ne nelze. Nejmensi pouzitelny subnet je maska /30 tedy presne 2 vyuzitelne IP. Jinymi slovy maska 255.255.255.249 neexistuje.
18.9.2006 01:05:56   212.71.147.xxx 5853
Nevim ale co se routeru tyce tak mam lepsi zkusenosti s pevnymi IP a ne s IPckama co se ziskavaj z DHCPka, kolikrat se totiz staner ze to pak nekde hlasi omezeny nebo zadny pripojeni nedokazu presne vysvetlit proc ale je tomu tak naopak s pevnymi IP vcetne maskou podsite vychozi branou atd. sem podobny problem jeste nezaznamenal
18.9.2006 09:42:35   194.108.127.xxx 5252
Jo, to presne znam taky radsi hrabnu do numpadu nejakej nesmysl protoze DHCP proste nefacha, ale od doby co mam HW DHCP tak to beha, takze bych to videl na chybu ve Windows, tam softwareovy DHCP nebeha spravne, nebo maximalne v driverech sitovky, ale to tezko, zkusil sem sedm od ruznych firem i mezi sebou v ruznych kombinacich, obvykle je chyba - neplatna IP nebo nepridelena IP, navic je pridelovana nahodne - divny nesouvisejici cisla, ne jako obvykle 192 168 1.1 .2 .3 .4...
18.9.2006 11:45:13   212.71.147.xxx 5451
JJ tak nejak, zajimavy je ze to dela jen na nekterych PC takze by to mozna mohlo byt ze si SW DHCP ve winech mozna nerozumi s kazdou sitovkou uplne stejne, pride mi to divny ale asi to tak je vzdycky kdyz poradam LANku tak urcity lidi meli prave s timhle problemi hlasilo jim to omezeny pripojeni ale treba me a kamosovi ani jednou fakt windows sou takova zahada....nebo spis sou jako zenska...nikdy nevis co od ni muzec cekat a kdyz uz si myslsi ze ji mas zmaklou a znas ji tak te zas necim (nemile) prekvapi:-D
18.9.2006 12:19:32   193.86.31.xxx 5451
Ja mam s timhle trosku potiz u ntb - ale spis nez potizim ve windowsovym soft dhcp bych videl problem spis v nejaky cache oken samotnejch. Konkretne - dela mi to v libovolny siti, at uz je dhcp z hw routeru (doma, u znamejch) nebo sw windows server (prace), wifi nebo kabel... Pricitam to tomu, ze dostanu ip od dhcp, nasledne ho odpojim a ntb uspim, ne vypnu. Pak prijdu k druhy siti, a tam si sitovka casto novy ip uz nevezme. Jestli se snazi dohledat toho staryho z jiny site, tezko rict. Nepomuze ani release a renew ip (sekne se (: ). Pomuze bud restart ntb, _nebo_ kdyz vlitnu do spravce hw a tu sitovku (wifi nebo ethernet), ktera mi dela potize proste na chvili zakazu a pak zase povolim. Pak si ip vezme ihned, a to kdekoli. Po duvodu jsem nepatral, stacilo mi reseni. Imho si nekde pamatuje neco, co by si idealne pamatovat nemel. Jinak problem nenastane, pokud se pohybuju jen v jedny siti - pouze pri presunu nekam uplne jinam, na jiny ip rozsahy, a nestava se to uplne vzdycky.
18.9.2006 15:54:32   62.209.202.xxx 5253
Definujte prosim pojem HW DHCP. Pokud vim nic takoveho neexistuje. Je to softwarove DHCP pouze neni zprostredkovane WIN. DHCP ve WIN2003 Server funguje perfektne. WIN XP nejsou serverovym system, podpora DHCP je tedy spise sporadicka a podle mne v tomto systemu nema co delat.
19.9.2006 02:47:01   194.108.127.xxx 5250
No ty ses komik. kdyby nebyl DHCP v XP, tak bys z nich ani nemohl na net.
HW dhcp samozrejme je, v kdejakem modemu ci routeru.
20.9.2006 21:28:41   62.209.202.xxx 4948
Neni DHCP je na nich realizovane softwarove. Realizovat ho HW ciste HW by bylo slozitejsi nebo je to soucast protokolu IP a HW komunikuje jeste o vrstvu niz na zaklade MAC adres.
19.9.2006 12:20:04   193.86.31.xxx 4948
Pokud chces slovickarit, tak prirozene minim libovolnou HW krabicku, ktera se o to v ramci site stara, coz je mnohdy bud uplne proprietalni, nebo derivat linuxu. A jsem si temer jistej, ze zrovna tenhle detail ma s podstatou zmineneho jen hodne malo.
19.9.2006 12:20:44   193.86.31.xxx 4749
Pokud pominu profi reseni, co se tech vnitrku tyka (.
19.9.2006 20:14:10   62.209.202.xxx 5048
Sry to neni slovickareni. To je podstatny rozdil. Skutecne HW DHCP by me zajimalo.
20.9.2006 04:25:25   194.108.127.xxx 4947
Tebe by toho zajimalo hodne, to je tim ze nic nevis.
19.9.2006 20:12:29   62.209.202.xxx 4850
Komik si ty co ma spolecneho DHCP server s pripojenim na net. Na to potrebujes maximalne DHCP clienta. Nic takoveho jako HW DCHP neni. V routru nebo modemu obycejne bezi soft a ten zarizuje DCHP. Jak se pise kolem jedna se obycejne o mini distro Linuxu pripadne u lepsich a proprietarni soft (Cisco).
20.9.2006 04:37:37   194.108.127.xxx 4950
1) ne maximalne ale minimalne
2) Jak muzes mit KLIENTA kdyz nebudes MIT SERVER KE KTERYMU BY SES PRIPOJIL TY TELE!?!?!?! KDYZ TVUJ MODEM NEBUDE MIT IP, ALE JEN TVOJE SITOVKA JI BUDE MIT?! MODEMU NEMUZES PRIDELIT IP,(TU LOKALNI SAMOZREJME) POKUD NEMA DHCP, A POKUD NEMA, tak nema lokalni IP vubec, bude mit verejnou takze on bude prijimat z netu, a tvuje PC by mohlo taky prijimat - ty budes mit IP, ale nebudes mit spojeni mezi PC a MODEMEM protoze modem mit lokalni IP nebude, nemuze bez DHCP. Ty ses PCckar kterej vi kulovy a mysli si ze vsechno je "delany pocitacove" tak mala rada, kdyz nevis jak neco funguje a je to pro tebe moc slozity, tak to neznamena ze je to delany slozitym softwarem, zjevne nemas poneti co umi HW, myslis ze maximum co umi je zapnou a vypnout a ze na cokoliv jinyho potrebujes slozity software - nejlepe cely operacni system, tak to je samozrejme uplna blbost, je videt ze jsi fanda, tuningar, gamer, pcckar - student ekonomiky, tak si najdi ve wikipedii co je hradlo ty tele. a pak bud stejne radsi zticha.
20.9.2006 21:20:45   62.209.202.xxx 4946
1)Ty mas na Modemu Win? NE? Tak co tu placas. Precti si muj prispevek poradne. Kritizuji implementaci DHCP do Windows XP, vis co to je? Krom toho Ty tvrdis ze kdyby ve Win XP nebylo DHCP tak bych nemohl na net? Tak jakto ze sem pisu. DHCP mam vypnuty.

2) Kdes na tuhle pitomost prisel. To si myslis ze sou vsichni na ADSL. Krom toho i tam si muzes zaplatit krome verejne IP a statickou IP. Modem nemam a na AP mam Ip nastavenou rucne.

3) Sem na WiFi veskere IP jsou staticke. Vim to jiste tu sit spravuju. Mame 5000 klientu. Kdyby nekde bylo neco pres DHCP vedel bych o tom. DHCP je pro pouziti pro WiFi ISP krajne nevhodne z pohledu bilingu.

4) Zrejme nechapes ani jednoduche veci a placas naproste blbosti.
DHCP client i DHCP server jsou sluzby WIN a jdou povolit nebo zakazat nebo poustet automaticky. DHCP server ve WINXP funguje na dve veci obvykle blbe. Nejde na nem nastavit nic a to ani pres netsh. Ten sem kritizoval. Kde nastavit DHCP server jde a funguje dobre je Linux, Win 2003, Mikrotik, Cisco.

5) To co ty nazyvas HW DHCP neni nic jineho nez procesor placnutej na desce s pameti, kde bezi obycenjne minidistro Linuxu a to poskytuje DHCP. Tedy ne HW ale software.

6) Student ekonomiky bohudik nejsem. Blbosti placas ty a to uz od zacatku. Hradlo nic neresi pokud si spravne vzpominam na cislicovku.

Rozumime si ted jiz lepe.
20.9.2006 21:24:21   62.209.202.xxx 4850
Jeste dodatek: Pokud by modem mel pridelenou verejnou IP (coz nemusi) a nemel lokalni tak by me PC nic neprijamlo. Zaprve proto ze by nebylo kam prekladat (NAT) a za druhe proto ze bych tim padem do nastaveni sitovky nemohl zadat branu. Coz znamena ze by chybela win defaultni routa a pakety by se ztracely. Kapis.
20.9.2006 21:26:24   62.209.202.xxx 5147
Pardon cislo dve samozrejme plati smerem odemne. Nicmene to souvisi s NATem nebot pokud mas NAT a nemas naforvardovane porty tak se stejne ztrati vsechno co by slo na forward takze je to fuk.
19.9.2006 20:16:13   62.209.202.xxx 4849
Jen tak jeste pro moji osbni zvedavost. Muzes mi prosim rict na co potrebuji DHCP abych se mohl se dostat na NET?

20.9.2006 04:27:36   194.108.127.xxx 5057
Ano, potrebujes IP adresu, a i kdyz si ji TY zadas sam rucne - svoji sitovce, tak nebude mit MODEM IP adresu takze se vubec nepripojis, proto potrebujes DHCP na pripojeni KAMKOLIV!
19.9.2006 14:01:00   212.71.147.xxx 4747
a co takle zakazat/povolit pripojeni?...to taky nefunguje?
19.9.2006 14:21:07   193.86.31.xxx 4847
Ne... musim celej adapter.. a priznavam, ze dneska je mi to uz jedno. Zvyk jsem si (;
18.9.2006 06:40:45   62.129.39.xxx 5251
no kurec palec to je popsano úplně pro ty největši debily na světě
20.9.2006 19:58:56   84.47.98.xxx 4847
ešte, že si si to prečítal...
18.9.2006 07:04:18   85.193.2.xxx 5250
Dnešním standardem jsou 100Mbps prvky 100BASE-TX. Výhodou je vyšší teoretická propustnost (12.5Mb/s),
100/8 = 12,5MB/s (tedy s velkým B)
18.9.2006 07:24:40   217.75.89.xxx 4949
ja mam skusenost, ze na prepojenie viac PC medzi sebou prostrednictvom routeru sa moze pouzit aj kabel na krizeny ethernet. Mal som tak prepojene 2 pocitace a ked som prerabal siet, tak som zabudol vymenit kabel medzi nimi ale napodiv siet funguje ako keby som pouzil klasicke zapojenie. Ma to nejaky vplyv na fungovanie siete? Zatial neregistrujem ziadne obmedzenia a tak som ten kabel ani nevymenil.
18.9.2006 08:11:51   88.102.194.xxx 5050
"Poznámka - některé switche nebo routery podporují funkci automatické detekce / nastavení použitého kabelu (autosensing MDI/MDX)"
staci cist. navic to dnes umi kazda GB sitovka (pri je to primo specifikace GB ethernetu). melo by stacit, aby to umela jedna strana, a spojit primim kabelem treba NB s GB LAN a nejaky stary srot s 10Mb sitovkou.
18.9.2006 08:00:36   85.193.2.xxx 5151
Článek je dobrý, škoda jen některých chyb, ale při tak dlouhém článku se to stává.
18.9.2006 08:06:00   85.193.2.xxx 4953
Dnešní "metalické" sítě LAN jsou založené téměř výhradně na technologii Ethernet.

Možná, že se pletu tady já, ale pokud se nepletu, tak u Ethernetu se využíval koaxiál.

Podle mě.
Dnešní "metalické" sítě LAN jsou založené téměř na technologii Fast Ethernet a vyšší.
18.9.2006 08:39:52   62.168.45.xxx 5148
Celá věta zní: Dnešní "metalické" sítě LAN jsou založené téměř výhradně na technologii Ethernet, kde jednotlivá zařízení jsou k sítí připojené pomocí kabelů (kabeláže) na bázi tzv. kroucených dvojlinek (TP - Twisted Pair).

No sám jsem kdysi asi v roce 1995-6 používal koax. Tento typ ethernetu jsem v článku ale záměrně nezmíňoval. Dnes je tato informace málo důležitá.
18.9.2006 08:08:57   194.213.207.xxx 5048
Tento článek bych použil jako ukázkový příklad. Jen tak dál...
18.9.2006 08:49:47   193.108.106.xxx 4948
jak se dá vytvořit další síťové připojení? např. mám 1 připojení k lokální síti, když máme lan akci a chtěl bych si vytvořit ještě jedno připojení k jiný síti,tak abych pořád v tom jednom připojení nemusel měnit ipadresy, podle toho v jaký síti chci zrovna pracovat...
18.9.2006 09:42:24   84.47.47.xxx 5249
Skus program, v nomsa da lahko prepnut medzi viacerymi nastaveniami. Vo Windows sa teoreticky daju nastavit viacere IP adresy - pri nastavovani IP adresy sacez tlacitko Advanced vyvola rozsirene menu, kde pomocou tlacitka Add v sekcii pre IP adresy je mozne definovat viac IP. Ale osobne som to netestoval, netusim ci to bude fungovat spravne.

Paulie
18.9.2006 15:59:16   62.209.202.xxx 4746
Nastaveni vice IP adres jednomu interface neni zadny zazrak. V linuxu to funguje bezproblemove. Ve Win XP to jde bohuzel obcas se vyskne problem s routovanim. Neni problem si na zmenu nastaveni sitove karty napsat .bat . Pust si napovedu Win a dej hledat "netsh" samozrejme bez uvozovek.
18.9.2006 10:30:07   85.193.2.xxx 5048
(možná že sjem to přehlédl)
1. Jak sklonovat do routeru MAC adresu z počítače, ke kterému byl modem připojen?

2. Modem + switch = kabel přímí nebo křížený?
Díky předem.
18.9.2006 10:38:27   85.193.2.xxx 4849
tedy
Jak naklonovat do routeru MAC adresu z počítače, ke kterému byl modem připojen?
18.9.2006 10:43:25   85.193.2.xxx 4950
už vim, sjem to tam už našel

2. Chci propojit modem + switch = jaký kabel se lépe hodí přímí nebo křížený?
18.9.2006 12:14:30   217.117.217.xxx 5351
Chtěl bych nasdílet net od UPC, když koupim router, tak ho spojim nekříženym kabelem s modemem, že jo... ale nevim co s tou MAC adresou... Napíšete mi někdo jak to funguje?
18.9.2006 12:28:31   193.86.31.xxx 5148
Najdes v nastaveni routeru kolonku pro naklonovani mac adresy (viz pruzkum moznosti nastaveni, pripadne manual konkretniho routeru, a do ni opises tu adresu, kterou mas u upc zaregistrovanou.
NEBO muzes drze zaregistrovat primo mac adresu toho routeru.
Jestli pouzit krizenej nebo nekrizenej kabel sice jiste nevim, ale hadam, ze idealne nekrizenej, a pripadne to vetsine routeru/firewallu to bude stejne jedno. Ale krk na to nedam, priznam se, ze dneska uz si nejse stoprocentne jistej, jestli mam doma vsechny kabely nekrizeny.. Pokud ne, router si to poprepina po svym (auto-MDI/MDX).
18.9.2006 12:41:17   217.117.217.xxx 4851
Díky za radu!
Nemáte někdo zkušenost s tímto routerem Microstar RG54G3 ?
18.9.2006 13:24:51   62.168.124.xxx 5049
Mam ho doma, je to standartny chipset aky pouziva 70% routerov. Je spolahlivy, slusne rychly a z konfiguraciou nie su ziadne problemy.Ja ked ho instalujem, tak ho mam nakonfigurovany komplet do 5 minut.
18.9.2006 14:27:54   86.49.84.xxx 5047
Ahoj,
Ja mam ...G2 a taky v pohodě. Jen pozor na to klonovani MAC adresy - ač (myslím) sítím rozumím, tak jsem se s tím dost mořil, anžto zrovna Microstaří firmware tam má dvě kolonky na klonování MAC adresy - směrem na WAN a na LAN. Samozřejmě, že ta na WAN (tzn. ta, která je potřeba změnit, by se šlo připojit např. na UPC) je někde v hloubi menu, zatímco ta na LAN hned na ráně (a nepříliš dobře popsaná).

Takže jsem nejprve nastavil MAC adresu na LAN stejnou jako u počítače... no a pak nepomůže nic než HW reset routeru, protože se s počítačem (majíc stejnou MAC) nedomluví, takže to vráti zpátky nelze. Tak pozor na to :-) :-) :-)

Matyáš

PS: Jinak dobrej článek - todle bude pro začátečníka užitečný.

PPS: Už to tady někdo zmiňoval - ale doporučoval bych doplnit základní trik: při změně konfigurace TCP/IP místo restartu zakázat a znovu povolit síťovku.
19.9.2006 14:23:29   193.86.31.xxx 4747
Vsak... jsem rikal, ze je to rychlejsi reseni (:
27.9.2006 01:10:50   213.192.20.xxx 4642
Mám MSI RG54G3 a tam jsem změnu MAC adres nenalezl. Můžete popsat přesněji, kde jste to u G2 nalezl?
2.10.2006 09:19:20   213.151.93.xxx 4644
Viz Kofolas na czc
18.9.2006 13:00:56   89.102.51.xxx 4648
Hojj...
Muj problem uz aspon rok vazne na stejnem miste. Mam 2 PC a ani u jednoho se v sitovym nastaveni neukazuje Sdilet internet (viz. http://casopis-oci.xf.cz/Obr0017.jpg )..nevite co s tim ?
18.9.2006 13:37:43   193.165.9.xxx 4947
To budes muset rozepsat. Jaky mas typ pripojeni k internetu? Jaky druh site a zapojeni/konfiguraci?
K tvemu obrazku: Policka na sdileni internetu se bezne nezobrazuji u pripojeni mistni site. To muze byt v poradku.
18.9.2006 14:38:37   199.64.72.xxx 4943
jak jsi připojený k internetu a jak k tomu druhému PC? Pokud máš připojení k internetu přes kabelový nebo DSL modem nebo wi-fi. Tak musíš otevřít síťová připojení, označit připojení k internetu a pak jako druhé označit připojení k druhému počítači, pak na první kliknout pravým tlačítkem (obe připojení musí být vybrána) a vybrat Přemostit připojení. Možná se tím budeš muset ještě trošičku prokousat, nepamatuju si to přesně. Doma mám router, tak sdílím internet jinak.
18.9.2006 15:22:30   89.102.51.xxx 4943
internet mam od karnevalu. Sitovou kartu mam integrovanou od Marvell Yukon nebo jaxe tomu nadava. Deska je Asus P4P800 SE. PC mam 2. Jeden u segry a jeden u me v pokojiku. sou pripoejen pres prime kabely s switchem. internet funguje na obou PC v poho a taky LAN. Ale dohromady mi to nejde, ani sdileni tiskaren... proste na ho*no
18.9.2006 15:39:17   193.222.130.xxx 4645
Jestli nebude problém v tom, že net máš s oběma pc spojenej pouze přes switch a od karnevalu máš jen jednu ip adresu. V takovém případě potřebuješ router, který si tu adresu vezme a provede ti NAT pro obě pc. Pak se to celé navenek tváří jako jedna ip adresa, ale je za ní chovaná celá síť (ve tvém případě 2 pc). Srozuměno? :o)
18.9.2006 16:42:43   89.102.51.xxx 4943
Karneval mi pridelil 2 IP
18.9.2006 15:48:02   199.64.72.xxx 4644
Karneval pár měsíců zpátky změnil způsob svého připojení, alespoň v Brně. Taky mám Karneval a teď nám IP adresu automaticky přiděluje DHCP server a dochází k tomu, že každému PC přidělí IP tak, že se ta dvě PC nevidí (jsou v jiné doméně). Opravdu potřebuješ router. To je ten důvod, proč mám doma router - abych propojil dva počítače. Pak to bude tak, že internet z Karnevalu půjde do routeru a router už bude přidělovat IP adresy oběma PC a nasdílí jim i internet. Instalace je jednoduchá, akorát cena je přes 1000CZK. Já osobně mám wi-fi router za cenu okolo 2000,-
18.9.2006 16:11:46   62.209.202.xxx 4445
No maximalne mu muzou pridelit IP z jine site a potom to zcela jiste pujde naroutovat primo ve Win. Zajimalo by me jake ma IP na pocitacich a jak je nastaven timeout na DHCP cili zda po restartu PC dostane stejnou IP. (Je to sice krkolomne reseni Router je lepsi ale tohle je zadarmo.)
18.9.2006 17:24:25   62.177.92.xxx 4247
Zdravim mam router a na ten mam napojene dva PC a tedka bych chtel pripojit i i treti PC na linku toho druheho. Pouzil sem ktomu "nekroucene" kabely a vyrobil sem mechanickou rozdvojku. Tedka ale nemuzou byt ty dva pocitace zapojene soucasne. Nevite nekdo jak to udelat? Tak abych nemusel kupovat switch, nebo talsi router?
Diky za rady a pridavam informacni nakres
http://img214.imageshack.us/img214/6164/01nl2.jpg
19.9.2006 07:41:44   195.146.134.xxx 4442
kupit HUB alebo switch je v tomto pripade asi najlacnejsie a najlepsie riesenie. Da sa este do PC 2 dat druha sietovka... ale pri vypnuti PC2 nepojde PC3 takze taketo riesenie nic moc
19.9.2006 13:00:25   62.177.92.xxx 4742
Dekuji za informaci, ja jen doufal ze to pude i bez dalsi investice.
18.9.2006 18:19:17   212.90.254.xxx 4444
PLEASE HELP!
Mam router - ap a vzduchem asi 3-4 klienti. Z jakehokoliv klienta si na ap a router pingnu ale na jineho klienta ne. Je to ve stejny skupine, stejnou branu i masku site. Ikdyz vypnu fw tak si stejne nepingnu a pc se ani ve skupine nevidi.
19.9.2006 08:32:47   83.208.155.xxx 4543
A máte na klientech povoleno sdílení?
19.9.2006 13:37:26   212.90.254.xxx 4541
Ne uz tak moc nejsem.
Bohuzel si nepingnu ani na IP urciteho pc ikdyz mam fw vypnut.

Dekuji
19.9.2006 13:33:56   86.49.84.xxx 4542
Nepingnete na jméno počítačů, nebo ani na IP?
PS: Proč píšete tučně, tak zoufalý, abyste křičel o pomoc snad ještě nejste, ne?
18.9.2006 19:34:10   62.40.86.xxx 4745
Doma mam 1 komp trvale pripojeny pres rj 45 k netu( mikrovlnka) a budou 4 notebooky, tak bych chtel internet hodit pres wifi . Moje otazka zni jestli to bude takto fungovat? Hodim primarni kabel z (anteny) do routru, z toho routru privedu opet kabel rj 45 do kompu pres sitovku a pak routr bude vysilat signal po celem baraku pro notebooky? staci zakoupit tento typalza
ci tento
éno stránky

staci ? dekuji
18.9.2006 19:35:46   62.40.86.xxx 4342
jo a jeste projde¨signal zdi jednou, dvema? treba z tvarnic?
18.9.2006 19:49:45   212.80.67.xxx 4342
Mohli by jste třeba jai někdy udělat , detajlní rozebrání nastavení DHCP serveru, AP atd. to celkem postrádám :o) Všude jen něco pro lamíky, ale ty informace trožku potřebnější nikde
18.9.2006 20:55:17   88.100.108.xxx 4742
Mam doma internet a po domluve se sousedem mu poskytuji pripojeni. Existuje nejaky program pro monitorovani prenesenych dat v ramci site/omezeni rychlosti?
18.9.2006 20:58:01   88.100.28.xxx 4545
K tomu FTP bych jenom dodal, ze se mi nejlip osvedcila "FileZilla FTP Server" je jednoducha, ale pritom si nastavim pro potrebu LAN vse co potrebuju (vcetne limitu, IP, SSL atd.). Je zadarmo pro kohokoli.

S Cerberus nemam dobre zkusenosti. Casto se stava ze prenasi extreme pomalu zcela bez duvou. Nejsem sam...dost se to resilo i na oficialnim foru. Navic nema moc funkci (chybi limity)
19.9.2006 06:58:39   194.213.38.xxx 4445
Dobrý den,
nejdříve bych chtěl pdoděkovat za ucelený souhrn infromací, které pro laiky, kteří to použíjí jen v případě nezbytně nutném, mají cenu zlata.

Měl bych dotaz ohledně kapitoly pojednávající o připojení 2 počítačů se sdílením I-netu. Musí mít ten hlavní PC 2 síťovky? Mám dojem, že na každé připojení je třeba síťovka. Je tak?
Děkuji za info
GB

PS Pokračování o konfiguracích DHCP, AP apod., by bylo už ale opravdu velice, velice komfortní. :-)
19.9.2006 07:36:16   195.146.134.xxx 4444
Autor pravdepodobne predpoklada za PC ktore poskytuje konektivitu na Internet je na Internet napojene inak ako cez Ethernet. Napr. modem ...
21.12.2006 11:36:59   62.245.113.xxx 2928
No myslím, že bez sitove karty nemuzes vytvorit sit a tudiz ani sdilet net.
19.9.2006 07:28:53   195.146.134.xxx 4641
Clanok sa mi velmi paci ale je tu jedna drobnost. Farby pre ethernet sa pouzivaju trosku inak. Odporucam pozriet : http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html
19.9.2006 08:40:10   195.98.26.xxx 4244
některé switche nebo routery podporují funkci automatické detekce / nastavení použitého kabelu (autosensing MDI/MDX), ale raději doporučuji použít kabel křížený i když tuto funkci switch podporovat bude. Levnější zařízení s tím mohou mít problém a nemusí fungovat spolehlivě.


Hmmm nechapem. Par riadkov pred tym pisete ze k prepojeniu aktivnych a pasivnych prvkov treba priamy kabel a tu uz cross? Alebo ste je tym myslene prepojenie 2 switchov napriklad? Toto by bolo trochu lepsie doplnit. A dalej by som sa este zmienil o Gbit kabelazi kde sa uz nepouziva cross cable ani pri prepojeni 2 gigabitovych sietovych kariet a vyuziva vsetky 4 pary kablov. Inak pekny clanok k zostaveniu domacej siete pre tych ktorym chybalo uz len par krokov k jej zostaveniu.
19.9.2006 11:12:28   83.208.78.xxx 4944
Já bych jenom dodal, že IP adresu jak interní tak externí si můžete zjistit také na www.mojeip.cz Jinak skvělý článek ... ještě bych, ale uvítal podrobnější článek jak na přístupové práva pro sdílení domukentů v síti.
19.9.2006 14:52:10   217.23.253.xxx 4541
Cauko potreboval by som (kvalitny a nie velmi drahy) domaci wifi router na legalne zdielanie chella mam moznost mat napojene 3 PC a takto mam len jedno. Najlepsie z alza(softu) diky moc
19.9.2006 16:20:31   62.168.72.xxx 4243
fakt si s tymto neviem dat rady amm router a WIFI net router je v spojeni s acesspointom (2v1) ale moj ISP mi router zahesloval takze sa na neho nedostanem bez hesla heslo mi neda a chem sa spytat na to NAT mne vecina programov pise ze sa nepodarilo to NAT a v clanku bolo ze to je automaticke (vecinou p2p) pocul som ze to mam namapovat ale na router sa nedostanem mam
routerale 1x sa mistalo ze to same od seba na nejaku 1 min slo ale potom uz nie neviete co sa da robit ? ako to namapujem lebo v PC mamm medzi sietami nejaku polozku routera kde si mapujem porty ale to mi nejako nepomaha pls help alebo mi pisnite na e-mail ako sa to da riesit ja som dost zufali neviem co amm robit uz ISP mi to nechhce namapovat ale nema p2p BLOKOVANE help me
20.9.2006 09:31:55   195.212.29.xxx 4742
je mozne v siti sdilet vice ruznych pripojeni k internetu? Napr. vice cdma, edge, popr. jejich kombinace? Bylo by mozne timto dosahnout vyssi rychlosti pripojeni?
22.9.2006 14:28:58   213.220.254.xxx 4540
Mam jedno pec s USB ADSL modemem zajistujici pripojeni k internetu. Chtel bych zpristupnit pripojeni k internetu i notebooku který bude o patro výš v rodinnem dome. Jake by bylo nejjednodussi reseni? V clanku navrhovany SMC Wireless Broadband Router + wifi sitovka na notebooku anebo je neco jednodussiho? anebo naopak v tomto konkretnim pripade jeste navic sitovkou wifi kartu do pc s usb modemem? Nebo nějaký AP jenom jako PCI karta do PC?

Dotaz c.2 - bude wifi fungovat mezi ruznymi patry rodinneho domu? neni nutna prima viditelnost?

Diky
25.9.2006 13:33:56   80.188.36.xxx 4244
Uz pul roku se cas od casu snazim nasdilet pripojeni do svyho notebooka a nemam stesti.
Jde o to, ze jsem v maly wifi siti s prirazenou
IP 192.168.0.27 a book oficialne na siti svy ip
nema. Myslel jsem, ze je mozny bez zasahu providera nasdilet pripojeni s booka ale nejde mi to. Nastavil jsem na nem Vychozi branu na IP
PC a DNS norm. mame 212.80.xx.x
Akorat, ze u sdileni to automaticky hodi IP u PC na 192.168.0.1 - coz je server cely ty site.
Je mozny to resit bez providera, nebo routeru?
Jinak v Pc mam bezdrat kartu D-LINK tusim 510 nebo 520 a v booku Intel Pro / Wireless 2200 LAN. Jinak mam jeste Lan karty abych mel mezi pc sit a to funguje bezproblemu. Navic se mi nezda, ze Wlanka v booku vubec nevidi zadnej signal. Myslel jsem, ze by teoreticky mela videt tu sit ve ktery mam pc, ale nic. Fakt uz
nevim nic
4.10.2006 09:44:48   62.141.0.xxx 4637
Panove prosim poradte mi pokud budete vedet.
Jsem sitar amater a doma jsem se pokusi propojit dve PC krizenym kabelem.
Vicemene je vsechno ok,sit se jaks taks vidi, nejaka hra jde taky, ale mam trochu problem se sdilenim.

- z PC A na PC B vidim vsechno co jsem si nastavil ze chci mit sdilene ( mechaniky, adresare)
- z PC B na PC A muzu vse nastavat a sdilet pouze pokud se na PC B prihlasim jako administrator. Pokud se ns PC B prihlasim jako bezny uzivatel, tak mi to pise neco v tom smyslu, ze na pristup na A nemam patricna opravneni, pripadne nevidim tiskarnu ani nastavene veci na sdileni.

Nevite nekdo prosim co to muze byt ? Nejsem si vedom zadneho nastaveni nebo neceho , cim bych to na PC A zakazal pristup z jineho PC, v tomto pripade PC B. Samozrejme je mozne ze jsem kdysi na PC A neco takoveho nastavil nekde nebo pri experimetech neco takoveho udelal s firewallem.

Jenom pro upresneni na obou PC jsou win xp sp2, PC B je nove instalovane, PC A uz mi bezi nejakej ten rok. IP adresy mam nastavene 192.168.1.1 a 2.
z PC B na PC A vidim a mohu sdilet bez problemu pouze a administratorskeho uctu. Z uzivatelkeho uctu uz je problem, ackoliv nastaveni uctu na PC B je jako uzivatel bez omezeni (nebo jak se to jmenuje).

Nevite nekdo prosim na co bych se mel podivat, pripadne co kde nastavit aby to bylo ok ? jenom podotykam, ze jsem sitar amater a tomu take odpovidaji me znalosti. pozadal bych vas tedy o trochu tolerance.diknullnullPC A
6.10.2006 11:13:15   80.188.36.xxx 4034
No pokud mas na PC B WIN XP Profi, tak je mozny , ze mas prava na sdileni vytvoreny jen jako administrator. Da se to prenastavit, kdyz se lognes jako admin a ve startu si najedes na neco jako systemove sluzby a pak zabezpeceni. Nevim bohuzel z hlavy presne tu cestu, ale mas
tam i servis(services.msc) a tak. Tam jenom u sdileni das mimo admina i svuj ucet popr. every user. Melo by to pak jit.
9.10.2006 08:53:07   62.168.15.xxx 3636
Děkuji za pěkný "polopatický" článek - pomohl. A šlo by se věnovat samostatně Wi-Fi síti a jejímu zabezpečení (včetně Radius ověřování)? Mám 3Com - 3CRWE754G72-B a v nastavení "plavu". Pavel
10.10.2006 12:05:52   217.118.101.xxx 3633
Fakt si už neviem rady, rád by som zdielal Internet v mojej domácj sieti(PC1,PC2,notebook- všade je Win XP) lenže keď chcem dať zdilať internet tak to nemám jak urobiť lebo v nastaveniach mi chýba táto možnosť, je tam len Brán firewall(chýba tam Povolenie zdielania internetu pre všetkých cez tento počítač- či tak nejak
Mám podozrenie na servis pack 2, alebo je to preto že nemám na tom počítači dve sietovky, viem že niekomu môj "problémisko" príjde smiešny ale prosííííííííím o radu čo najpodrobnejšiu, ste moja posledná nádej :-(
10.10.2006 16:49:15   62.245.126.xxx 3636
mam 2 kompy vzdaleny od sebe 2 metry, na obou jsou integrovany 2xGb sitovky, cili napojeny primo na chipset, propojeny to mam kabelem Cat5e křížený (všechny 4i páry), na obou kompech SATA RAID 0, jeden komp s procikem XP3500+ druhej komp E6400, na obou kompech mi sitovky ukazuji pripojeni 1Gb/s ... maximalni rychlost co dostanu z jednoho kompu do druhyho je cca 20MB/sec ... pritom na zahranicnich forech sem nasel ze borci dokazali dostat cca 400Mbit/s cili 50MB/s... je mozny ze takovy rozdil je mezi Cat 5e a Cat6?
9.1.2007 13:22:55   85.160.16.xxx 2625
Ano. Pro připojení rychlostí 1Gb musíš mít síťový kabel třídy 6 :-)
21.12.2006 11:33:52   62.245.113.xxx 3028
Hele prosim vas jak mam udelat sit, kdyz mam pevny pripojeni k netu od UPC. Kdyz udelam malou sit mezi 2 komplama pomoci UTP kabelu nemam kam zapichnout ten net. Mam v takovymto pripade poridit switch a tam hodit net a pak ze switche mam vest del? Dekan moc
27.12.2006 22:36:33   62.209.211.xxx 3128
Zdravím,
mohli by jste mi prosím poradit co mám udělat, když chci aby fungovalo sdílení dat mezi PC s Windows XP a notebookem s Windows 98. Na NB mám zapojenou PCMCIA síťovou kartu, ale bohužel nevím jistě jestli funguje, jde tohle nějak spolehlivě ověřit?
Předem díky za odpověď.
9.1.2007 13:20:32   85.160.16.xxx 2624
Omlouvám se,jestli je to tu někde popsané,ale chybí mi tady nějaký základní popis pokud budu chtít připojit dva PC pomocí wifi,bez ap bodů a jiných podobných složitých provedení. Prostě jen spárovat dvě wifi karty se sdílením internetu,který je do jednoho PC zaveden pomocí USB.(O2 bezdrát.)
9.1.2007 14:51:00   88.103.194.xxx 2924
Zdravím autory toho velmi povedeného článku.Jsem student 4.ročníku střední školy a toto téma jsem si vzal jako maturytní projekt.Prosím mohli byste mě kontaktovat na email kvůli licenčním právům moc byste mi pomohli...Díky mockrát budu čekat na email JP
10.1.2007 13:14:07   80.188.192.xxx 2724
Je to velmi ucelený přehled o základech sítí. Mě osobně moc pomohl a Wifi mám postavenou hlavně díky tomuto článku.
Rád bych se dozvěděl něco více o nastavení Firewallu na roterech.
Díky
23.1.2007 16:19:31   83.208.56.xxx 3626
Potřebuju pomoct se zapojením dvou domácích počítačů přes wi-fi BEZ AP a nasdílet internet, uz se mi jakymsi zahadnym zpusobem podarilo, ze z pocitace A (pripojen k internetu) sem se pripojil na pocitac B a i obracene mi to psalo pripojeno ale pouze z pocitace B na A byl dotaz na ping uspesny, z A na B nikoliv. Internet se mi nepodarilo rozbehat - Jde hlavne o nej!

A - win XP SP2 profi
B - win XP SP2 home
2.9.2008 19:16:41   212.90.254.xxx 20
Mám dotaz a prosím o radu. Mám 2 PC jedno je s Win98 na něj je přivedeno bezdrátov připojení k internetu. Dále mám druhé PC s Win XPprofesional. Počítače jsou spojeny kříženým síťovím kabelem. Nejde mi ale nastavit sdílení internetu . Poradí někdo kde a jak to nastavit děkuji moc předem.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

753 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 369.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.