Hlavní stránka Návody Úpravy: modding Výroba vodního bloku pro Gigabyte GTX 1070 Xtreme Gaming
Výroba vodního bloku pro Gigabyte GTX 1070 Xtreme Gaming
autor: Pavel Urbánek , publikováno 2.8.2017
Výroba vodního bloku pro Gigabyte GTX 1070 Xtreme Gaming

Chcete chladit grafiku vodou, ale k vašemu modelu se nedá žádný rozumný vodní blok sehnat? Můžete zadat výrobu custom bloku, anebo sáhnout po nějakém univerzálním řešení. To ale nejsou všechny možnosti. Můžete si blok vyrobit sami a ani to není tak těžké!


Vodní blok má dvě fundamentální části: typicky měděnou základnu, která se postará o odběr tepla od komponent a předá ho vodě a kryt, který zajistí adekvátní proudění vody nad základnou. Jak přistoupit k výrobě měděné základny, respektive její kontaktní plochy s komponentami, jsme už prošli. Otázka tedy zní, jak ji chladit.

Věřím, že většina z vás už viděla někdy vodní blok zevnitř – ať už na obrázku nebo naživo. Pak se určitě ptáte, jak chci jednoduše docílit komplikovaného (mikro)drážkování, které je tak typické pro komerční řešení? Odpověď je jednoduchá: nic takového nebude, tedy alespoň v rámci tohoto projektu.

Faktem je, že drážkování měděné základny společně s často sofistikovaným „vstřikováním“ vody zvyšuje rychlost odběru tepla z mědi. Je to dáno plochou měděného povrchu a rychlostí proudění kapaliny. Tato supervýkonná vodní chlazení mají i své neduhy. Maximalizace výkonu jde na úkor průtoku – restriktivita bloku je vysoká. To není ideální, ale s dobrým čerpadlem to zas tak moc nevadí.

Co osobně považuji za problém, je potenciál k ucpání těchto bloků. Úzké mikrokanálky fungují totiž jako filtr, který posbírá všechno, co se v okruhu uvolní. To mohou být zbytky z letování radiátorů, částečky koroze, vodní řasa... Někdo by mohl odporovat a říct, že v dobrém okruhu se nic takového nestane. Bohužel i s použitím nejlepších komponent může dojít k těmto situacím a taky k nim dochází.

Výroba vodního bloku pro Gigabyte GTX 1070 Xtreme Gaming

My tedy zkusíme chladit měděnou základnu bez drážkování a uvidíme, jaký výkon toto jednoduché řešení podá. Důležité je říct, že tento projekt není o maximálním sražení teplot GPU, ale hlavně o tom teplo z grafiky posbírat a předat vodě. A mám takové tušení, že i takto primitivní vodní chlazení bude účinnější než vzduchový chladič, který sám o sobě není žádné ořezávátko.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
61 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 29.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.