Hlavní stránka Návody Úpravy: snížení hluku Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje
Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje
autor: Šafránek Jakub , publikováno 8.4.2003
Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje
Velmi jednoduchým způsobem lze ztišit většinou poslední hlučnou věc v počítači zdroj. Stačí kus plechu/lepenky, molitan a šikovné ruce. Výsledkem je tlumič zdroje, který sníží hluk o 10 - 15 dB nebo víc - v závislosti na tom jak dobrý tlumič vyrobíte.

Hlučnost zdroje

Nadměrné hlučení zdroje, přesněji jeho větráčku, je způsobeno vysokými otáčkami a "placatou" mřížkou, která brání správnému proudění vzduchu, čímž vzniká hluk.Pokud nechceme přijít o záruku,  tak mřížku odstranit nemůžeme. Koupě drahého, ale tichého zdroje, také není příliš dobrým nápadem, protože snížení hluku o několik dB je vykoupeno několika tisícovou cenou. Lepší je investovat peníze do něčeho jiného a svým vlastním umem "za babku" ztlumit hlasitost zdroje. Není to žádna věda, ani nic extrémně manuálně těžkého. Chce to jen pár korun, vhodný materiál a čas.

Řešení hlučnosti

řešení je velmi prosté. Jde pouze o to, abychom zdroji - "zacpali pusu". Musíme zamezit, aby nepříjemné zvukové vlny, které se ze zdroje linou, dostali ven.

Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje

K tomu právě slouží Tlumič zdroje. Skládá se z pouhé "krabičky" se stěnou uvnitř. Celý vnitřek je obalený molitanem, který slouží k pohlcování zvukových vln a právě stěna slouží k jejich odrážení. Někdo z vás určitě namítne, že taková krabička může vypadat celkem "ohyzdně". Zde závisí na umu výrobce tlumiče, materiálu a umístění. Hezký tlumič lze vyrobit. Chce to jen nápad a šikovné ruce!

Výroba tlumiče

Tlumič lze vyrobit ze dvou materiálu - lepenky (lehčí řešení) a plechu (těžší, ale preciznější).,

Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje

Plech i lepenku musíme zohýbat do adekvátních tvarů (viz. obrázek). Jak složitou konstrukci a kolik dílu použijete to závisí jen na vás. Výsledné části plechu či lepenky vyplníme molitanem či podobnou tlumící hmotou. Nejlepší je molitam s hrbolatým povrchem, od kterého se budou lépe tříštit zvukové vlny (viz. obrázek dole).

Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje

Pokud použijete lepenkové řešení, tak vše jde dát dohromady lepidlem. Např. Hercules. Plechový tlumič musíte sešroubovat.

Poslední fáze je přidělání ke case. Lehké lepenkové řešení jde přilepit velmi kvalitní vteřinovým lepidlem. Plechové řešení doporučujme ke case přišroubovat.

Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje

Lepenkové řešení (při konstrukci)

Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje

Plechové řešení

Recept na tichý počítač: Tlumič zdroje

Testování

Testovalo se na dvou zdrojích: Powerman 300 W a Cooling Silent 275 W. Měřič hluku se umístil 15 cm od středu větráčku Naměřily se tyto hodnoty:

Model zdroje Netlumeno Tlumeno Rozdíl
Powerman 300W 62 dB 51 dB 11 dB
Silent 275W 61 dB  cca 50 dB cca 11 dB

Závěr

Tlumič zdroje je primitivní řešení složitého problému nadměrné hlučnosti počítače. Nevýhodou může být trochu nešikovné řešení, které může na počítači vypadat neesteticky (v případě lepenkového řešení). Tato nevýhoda lze při velkém umu změnit na výhodu a vyrobit si třeba barevný nebo svítící tlumič zdroje z plechu.

Další výhodou tohoto řešení je dobrý odvod tepla a samozřejmě cena. Největší investicí je váš čas. Hodně štěstí při výrobě.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.4.2003 07:28:59   0.0.0.xxx 7267
Proč jít na problém jednoduše, když to lze složitě, že jo?
Dneska se prodávají "noname" zdroje 250 - 300W s plochou mřížkou za 400-700 Kč. Mají větráky s nehlučnýma lopatkama, takže jsou mnohem tišší než běžný harddisk. Já sem si jeden takový koupil a slyšet není (odpojil sem ostatní větráky a HDD).
Pokud už jste si koupili hlučný zdroj: elegantnější řešení (než tohle pracné a neestetické) je dát si do zdroje tišší větrák, nebo stávajícímu ubrat otáčky diodami (PN přechod 0,6V * počet diod).
Ztráty záruky bych se nebál, poruchovost v době záruky je menší jak 1%, pravděpodobnost je 0,01.

8.4.2003 07:42:43   0.0.0.xxx 6563
O této úpravě jsem již četl 31. 3. 2003 na www.pretaktovani.cz, kde byl jako zdroj článku uveden www.overclockers.com. Bylo by dobré, aby jste také uváděli zdroj článku.
8.4.2003 08:17:04   0.0.0.xxx 6371
Ten článek může někomu bodnout.Já sám o tom čtu poprvé.Má to svoje ale:
1)Ne každému se zdroj obalenej lepenkou do bedny vůbec vejde! (například já to tam mám tak akorát)
2)Ztlumit (viz měření) z 61dB na 50dB je podle mě k ničemu, to nikoho nevytrhne, pořád to je hukot!
Otázka je, jak moc by to pomohlo u zdroje s hlučností 30dB (tj. např. s větrákem Sunon, který udává hlučnost 28dB)??? Bude to taky 11dB?
8.4.2003 10:34:20   0.0.0.xxx 6059
Neměl by někdo typ na nějaký tichý větrák do zdroje s regulací otáček? Zdroj 250W ATX. Díkys!
8.4.2003 11:03:07   0.0.0.xxx 7858
Cetl jsem spravne, ze chcete davat lepenkovou krabici na topici vetrak? Nemluve o tom, ze tam je nabity prach... Vas bych chtel mit jako protipozarni techniky :-).
22.1.2007 13:37:46   89.31.41.xxx 2224
Jo tak to píše!
A zkoušel uz nekdo udelat CASE z dvouvrstvého skla jaké se používa např. v plastových oknech?
8.4.2003 12:02:01   0.0.0.xxx 5960
Videl jsem je pouze jako soucast zdroje - myslim, ze otacky pak ridi zdroj sam, ne vetrak.
8.4.2003 13:47:51   0.0.0.xxx 6359
add 1. Nedava se to do pocitacove bedny.
add 2. z 61dB na 50dB je vcelku slysitelny rozdil.
add otazka: Nebude to 11dB.
8.4.2003 14:59:54   0.0.0.xxx 6362

+----+===
| PS 1=
| c |= =
| a | 2=
| s |= =
| e |
+----+===
kde cislami su oznacene tlmice?
22.1.2007 13:34:31   89.31.41.xxx 2219
Faaaakt paraaada... a jeste udelej vzorec na nejake slusne bludiste ve tvaru spiraly nebo do tvaru sneci ulity a napis kde si mam udelat dirku a ja si to pak vypolstruju
8.4.2003 16:11:36   0.0.0.xxx 5861
...ale p*d:-) normalne se prodavaji - cena od 150,- do 300,- zalezi jaky koupis. Rozmontovat zdroj nejni problem a vymena ventilatoru uz vubec zadny. Hlucnost kompu to snizi tak o polovinu, zalezi jaky jsi mel pred tim. Kdyz vybiras, tak mej na pameti ze kluzna loziska jsou mene hlucna, ale ventilator bude treba za dva az tri roky vymenit a ty s temi kulickovymi lozisky zase vydrzi celou vecnost, ale hlu je nesrovnatelne vetsi. Tak me napada, zkousel uz nekdo vetron ze zdroje napichnout primo na napajeni z MB a pak ho ridit softwarove?
8.4.2003 16:15:22   0.0.0.xxx 6160
Malem bych zapomel na odkaz kde to jde koupit....samozreme na http://www.chladice.cz ale pred obednavkou se radeji zeptej jestli nemas nejakeho jejich zastupce bliz ke tvemu domovu (obvykle jsou tam ty vetrone levnejsi + nemusis platit dobirku za PPl nebo cim to dorucuji Jo a jeste nez si koupis novy tak premer ten puvodni ventilator at nekoupis vetsi neob mensi:-) tady je konkretni odkaz: http://www.tntrade.cz/shop/index.php3?ID =181377c20df8d7aa72bb5db596a56e38&akce=price_changepage&page=2
8.4.2003 17:02:48   0.0.0.xxx 6861
Chlubeni cizim perim... zkopirovat clanek i s fotkam a dodat jen tabulku a "lepenkovou verzi"... zacinate byt ubozi...
8.4.2003 17:24:12   0.0.0.xxx 6561
Vámi udávaná hlučnost větráku je naprostá hloupost. Sám jsem prováděl několik měření i s větráky Sunon a zjistil jsem věc, o které se tolik nepíše.

Větrák Sunon má sice hlučnost 28dB, ale ze vzdálenosti 1m a při volném průchodu vzduchu.

Problém zdroje je ten, že nadruhé straně je jakýsi plech, o který se vzduch dokonale láme. Navíc plech je tenký a také velcie dobře rezonuje. Celkově řečeno samotný zdroj velice posiluje hluk.

Podle jistých údajů mám ověřeno, že nejlepší je nahradit plechový obal zdroje za jemné pletivo, které nevytváří turbulence.
8.4.2003 17:29:46   0.0.0.xxx 6063
OK ještě 2 otázky:
1. Když má ten větrák tepelný čidlo, kam se má umístit
2. Jde ten větrák napojit na desku a řídit to podle čidla v desce?
8.4.2003 17:48:14   0.0.0.xxx 6062
ad1. - tepelne cidlo je na takovem kratouckem kabliku primo na ventilatoru (muzes ho lehce ohnout kam chces) a tak spolehlive odecita teplotu ve zdroji.
ad2. - na to jsem se prave ptal (jeslti s tim ma nekdo zkusenosti), urcite to fuguje a mit cas tak to udelam hned....ale jelikoz jsem liny tak to musi jeste tak tyden pockat - mozne problemy jsou nasledujici: kratky kabel + nekompatibilni koncovka (jednoduse budu muset koupit nejaky lepsi vetron s delsim kablem a standard. konektorem - stejne me uz tam ten stary se*e investice cca. 200,- kc) + teplota se bude odecitat exter cidlem ktere mam u desky. ale stejne to nejni potreba, ten zdroj to spolehlive uchladi i kdyz to nastavis odhadem na polovic.

-napada me jeste treti moznost - koupit nizkootackovy ventilator z GM a vys*at se na to vsechno

P.S.: ja osobne mam dva kompy - jeden prave s termoreg na ventilatoru zdroje a druhy ma v bocnici 9cm ventilator, ktery je rizeny SW pres desku (nejhlucnejsi je prave ten vetron ve zdroji, ktery utisim pristi tyden:-)
Z osobni zkusenosti - na SW termoregulaci je nejlepsi program speedFAN, kterym najdes lehce "deltu" vetrone - to jest misto kde se jeho hluk snizi pod prah slysitelnosti a zaroven jeste hoooodne fouka:-)
8.4.2003 17:49:01   0.0.0.xxx 6559
...kterym najdes lehce "deltu" vetrone - to jest misto kde se jeho hluk snizi pod prah slysitelnosti a zaroven jeste hoooodne fouka:-)
8.4.2003 18:06:45   0.0.0.xxx 6062
Otazkou zustava, jestli se pri pouziti tohoto tlumice nesnizi teplota ve zdroji. Urcite se ovsem snizi pri pouziti ventilatoru s nizsim prutokem vzduchu, coz zpravidla ty tissi byvaji. Zdroj je ale take konstruovan na urcite teploty a uz jsem videl i 2 odesle, po takoveto uprave.
8.4.2003 20:29:12   0.0.0.xxx 65228
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
9.4.2003 08:14:57   0.0.0.xxx 6360
Jasne ze jsem mel na mysli ZVYSENI teploty, diky za upozorneni.
9.4.2003 08:36:51   0.0.0.xxx 6160
žádný z větřáků ve zdroji co jsem zatím měl rozdělané neměl počítání otáček. Čili by se musel ventilátor vyměnit udělat prodlužovací kabel vyvést ze zdroje tak aby se po montáži plechů neskříp (asi předními otvory). Další problém je v tom že některé zdroje se bez funkčního ventilátoru neroztočí prostě mají takovou pojistku (měří to podle odběru proudu z kablíků k původnímu ventilátoru.

Další problém je v tom že zásah ve zdroji by měl dělat někdo kdo tomu aspoň trošku rozumí a má nějaké zkušenosti (pájení drátů, zaizolování...) ať z toho potom není bydlení pod mostem z důvodu vypálení baráku.

MM_tank
9.4.2003 08:41:35   0.0.0.xxx 6161
někdo v poradně na živě psal že se ptal technika od Eurocase a na chlazení jejich zdroje stačí ventilátor i zpomalený. ZDROJE! Podle mě stačí jakýkoliv rozumný průchod vzduchu ususzuji podle toho že některá PC jedou i se zaseklým ventilátorem relativně bez problémů nebo se občas restartují - čili trocha by měla stačit. I "tiché" ventilátory řízené teplotou foukají jen maličko -dokud člověk nezaděla case a nemusejí táhnout horko z PC.
9.4.2003 08:44:29   0.0.0.xxx 6160
tím zaseklým ventilátorem myslím ventilátor zaseklý prouchou -počítač zdroj/počítač/kvartýr ohrožující -takže to neberte tak že to máte doma zkusit !

uchlazení zdroje není totéž jako uchlazení celého počítače
9.4.2003 11:17:45   0.0.0.xxx 6260
co treba Arctic Fan Pro TC na http://www.bostar.cz/Super%20Silent.htm
9.4.2003 11:22:40   0.0.0.xxx 5964
co treba Arctic Fan Pro TC http://www.bostar.cz/Super%20Silent.htm
9.4.2003 13:53:13   0.0.0.xxx 6266
Technik od Eurocase? Hihi, EC jsou jedny z nejhorších zdrojů vůbec, ani bych se nedivil, kdyby neodpovídaly specifikacím. Už jenom pohled na "masivní" chladiče, které jsou uvnitř, něco napoví o kvalitě. V Enermaxu je chladič větší plochy a to je celoměděný!
9.4.2003 19:31:44   0.0.0.xxx 6258
Vsechny vetrone, ktery maji treti kablik - ten bily - maji pocitani:-) Ono to vlastne zadne pocitani nejni, protoze to nepocita vetron ale deska (respektive chip winbond....nebo pod.). Ten zasah do zdroje neni tak velky aby ho musel vykonavat nejaky extra zrucny borec. A jaxem zjistil ,tak na moji desce mam konektor pro ventilator hned u zdroje....takze jsem ani nepotreboval prodluzovacku a vse funguje jak ma:-)
10.4.2003 13:30:22   0.0.0.xxx 6161
mam ec 250W ma termo regulaci a priradil jsem mu jeste odpor. k tomu na procik pouzivam speedfun a d5tb a disk mam na molitanu. procik moc netopi-celer 800@1100. a pri slabe zatezi- neni me pc pod stolem slyset(nejvetsi hluk dela disk:-)seagate40, 7200), pri zatezi se vetrak na prociku vysplha na 2000ot, slabe hrajici radio ho silne prehlusi. a kdyz si moniturujes napeti jdouci ze zdroje, nemusis se bat prehrati a poskozeni jinych dilu.OXY
10.4.2003 14:13:22   0.0.0.xxx 6260
Tak, tak, staci 460W Enermax a nie je co riesit. Ziaden pocutelny hluk.
10.4.2003 15:01:48   0.0.0.xxx 6358
Mno ale proc vyhzovat 4.500,- Kc za zdroj, kdyz muzu koupit nejaky "normalni" (do 1000,-kc) a ventilator s termoregulaci (do 250,- Kc)...
10.4.2003 17:57:23   0.0.0.xxx 6060
to že jsi zdroj neslyšel když jsi na chvilku při bootu odpojil větráky nemusí nic dokazovat, protože i noname zdroj má termoregulaci otáček a po pár hodinách práce ti snadno ujde, že již točí naplno a podle toho i hučí :-/ přesto s tebou souhlasim, že tahle škatule je totální úchylárna :-P
10.4.2003 22:42:07   0.0.0.xxx 6163
No, mě už druhým rokem jede větrák ve zdroji na 7V 18 hodin denně, 6 dní v týdnu, a bez nejměnších problémů. a po té,
co jsem zakoupil ATI9000 s pasivem a nízkoot. Titana a AthlonaXPTH1800 podtaktovanýho na 1700, tak zapnu komp a chvíli váhám, jestli jde proud. Není vůbec slyšet.
Řekl bych, že když ten zdroj tak jede 2 roky, že to asi nevede k nějakému jeho zničení.
12.4.2003 08:24:29   0.0.0.xxx 6262
11 dB je velký rozdíl. Myslíte snížení hlučnosti na polovinu ze subjektivního nebo objektivního hlediska ? 50 a 25 dB je sice podle měření polovina, ale člověk to vnímá jako méně než čtvrtinu.
Nevěděl by někdo taky o nehlučném chladiči na ATI Radeon 8500 pls ?
12.4.2003 09:50:55   0.0.0.xxx 6360
Souhlasím zdroje od Eurocase ani od Amity žádný zázrak nejsou. Ostatně napoví i cena cca 800kč za 300W zdroj včetně DPH. Že v Enermaxu je větší chladič a celoměděný se za ty peníze nedivím. Zdroj je určitě taky lepší a stabilnější...Já osobně bych po zkušenostech s jedním lepším zdrojem za cca 1700kč (odešel měsíc po záruce) kupuju tyhle levný šmějdy - a nedivím se že většina lidí také.Prodáváme hlavně Amity a můžu říct že jejich zdroje se (zatím) příliš nekazí a žádnou akci ala prosdlavený Morex jsem neviděl (jinak bych tyto svoje dva zdroje vyhodil)
24.4.2003 10:33:53   0.0.0.xxx 5864
Tu lepenkovou vec nebudes davat dovnitr, ale ven a pridelat to tam muzes kdyz je zdroj v PC.
Podle me je vyborny napad, zdroj je velky zdroj hluku.
24.4.2003 10:34:58   0.0.0.xxx 6162
Da se normalne koupit, ja ho koupil v jednom prazskom krame (HT Comtech) asi za 550 Kc.
7.5.2003 15:29:04   0.0.0.xxx 6061
Snížení z 62 na 50 dB bude člověk vnímat jako ČTVRTINOVOU hlučnost. Tady je to z 61 na 50, takže vysledek je o trochu vyšší než čtvrtina původniho hluku.
12.5.2003 15:20:41   0.0.0.xxx 7472
Co takhle zhoršený odvod tepla ze zdroje?...
Větrák Sunon 24dB :-)))))
18.5.2003 21:10:45   0.0.0.xxx 6361
no nevim, asi bych uz do svyho kompu zadnej vzduchovej chladic nekoupil. mam XP2100 a teplota pri plny zatezi max 40°C. a hlucnost.... proste neni vubec slyset :-)
24.7.2005 10:33:50   85.132.161.xxx 6161
Chapu, ze molitan je pro nekoho synonymem pro zvukovou izolaci, ale nejlepsi je KAUCUK. Je pritom sam o sobe dost pevny, aby se nemusel vkladat do krabicky. Takze kdyz si koupite 1m kaucuku dejme tomu centimetr, bude to izolovat hluk daleko ucineji, tipuji 15dB a zbytek muzete dat na vnitrni stranu case, coz vam na hlucnosti ubere taktez.

PS: Kazdopadne to vyzkousim.. dobrej napad.

Jinak pro nezasvecene, pokud ma zdroj hlucnost XdB tak k tomu musite take zohlednit hlucnost vnitrnich chladicu, protoze je to "dira" ven z case. A tudiz tudy chce zvuk.
30.7.2005 02:15:36   213.151.223.xxx 6160
ja som isiel s pc bez chladicov(skoro)....z troch mi ostal ist 1(na procaku) a pohoda,len som dal bocnicu dole a isiel ako hodinky den noc bez prehratia....to bolo ticho))
31.7.2005 19:26:58   213.195.198.xxx 6159
co třeba špunty do uší?
15.8.2005 16:25:33   83.208.255.xxx 6463
To bys zase příliš slyšel svůj vlastní CPU - mozek, tep atd.
31.10.2005 19:06:10   193.165.105.xxx 6563
No... zvedavost nedala a tak sem to skusil.... hlucno woprawdu sla celkem o dost dolu.... jenomze na konci krabicky to foukalo o 50% min nez pred vetrakem a teplota za hodinu stoupla na tolik, ze bych moch na tom grilovat.... raci sem to hned sundal...... NEDOPORUCOVAL BYCH ...-
10.12.2005 15:50:44   62.77.119.xxx 5858
Skusim si tam zadelat vodnika bude to jistejsi (az ho budu mit)!
10.12.2005 16:03:08   62.77.119.xxx 6059
Skusim si tam zadelat vodnika bude to jistejsi (az ho budu mit)!
21.12.2005 19:40:43   62.168.81.xxx 6264
Dobry napad s tym tlmicom, ale ta hranata "chodba" vnutri az prilis stazuje cestu vzduchu
von...
1.8.2007 03:13:58   84.47.40.xxx 1718
Kebi len hranata chodba , ale asi ani ta pena vzduchu velmi nepomaha a este to aj zavadzia. Proste super vec do kosa.
7.3.2008 02:09:41   213.192.3.xxx 87
Ten plech s vylisovanejma ostrejma dírama na zadní straně zdroje, skrz kterej to fičí, dělá určitě největší kravál. Co když se hned za větrákem rovnou vyřízne čtvercovej otvor, aby vzduch mohl volně ven? Zkoušel někdo jak je hlučnej takhle upravenej zdroj, než se pustím s flexkou do svého PC ;-)?
27.8.2008 00:55:36   85.207.157.xxx 41
Já se ztišování počítaču věnuju už asi 1 rok a vyzkoušel jsem už mnoho materiálů které měli snížit hluk z větráků, ale nejlepší z nich je přece jen obyčejnej koberec na podlahu. Ale musí mít pevný základ a přitom být co nejhustší. To je potom tichoučko..... :-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

4 čtenáři navrhli autorovi prémii: 0.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.