Voláme si levně přes internet - VOIP | Kapitola 2
S rozmachem vysoko rychlostního internetu začíná tato technologie velice nabývat na popularitě. Podle předpokladů v roce 2010 dosáhne VOIP ¾ podílu na trhu hlasové komunikace. Proto se podíváme, jak tato technologie funguje, co je třeba k jejímu využívání a jaké nabízí služby.
Připojení k internetu
Přenos hlasu je daleko složitější než třeba prohlížení stránek, psaní přes ICQ nebo stahování nějakých souborů. U takových činností nevadí, když se sem tam nějaká data ztratí nebo je linka přetížená. Váš počítač si o tato data zažádá znovu a server mu je znovu pošle. Vy to poznáte akorát tím, že načítaní stránky trvá třeba déle. U přenosu hlasu musí být datový přenos stálý, jinak by hlas byl sekaný, přeskakoval by a vy byste nic nerozuměli.
Připojení k internetu musí splňovat nějaké požadavky, aby mohlo být VOIP provozováno. Hlasový přenos je datově náročný. Proto je třeba mít aspoň linku 128/128 kb/s. Nejlépe více. Dále linka musí byt dostatečně průchodná, takže ping* by neměl překročit 100ms. A taky musí být linka spolehlivá, takže packet lost* co nejmenší.
Vyhovující | Nevyhovující |
ADSL | GPRS, EDGE – pomalá a velký ping |
ISDN | dial-up (klasický modem) – příliš pomalé |
UPC, Karneval a jiné kabelové TV | satelitní připojení – příliš velký ping |
WiFi WiFi je tak mezi. Není nejideálnější, protože není moc spolehlivé, velký packet lost i ping. Ale ve většině případů se VOIP na WiFi provozovat dá. Sám osobně na WiFi VOIP používám. |
Na jednoduché otestování nám poslouží program VOIPTest. I když výsledky nemusí být pravdivé, jako rychlý test to postačí. Nejlepší je ovšem si to vyzkoušet.
*ping – rychlost jakou server odpoví na náš požadavek, čas v milisekundach
*packet lost – neboli ztráta packetů, udává v procentech kolik se cestou ztratí informací(packetů)
VOIP operátor
Abychom mohli využívat IP telefonie, musíte si vybrat některého VOIP operátora. Na adrese http://voip.beacon.cz/ je seznam poskytovatelů i s orientačními cenami a informacemi. Ale berte to spíš jen jako seznam poskytovatelů, protože jsem si všiml, že některé ceny nejsou už aktuální.
A jaký je ten nejlepší? To je těžká otázka. Doporučuji pořídit operátory rovnou dva, protože u každého se najde něco, co se vám nelíbí a ten druhý to nemá. Například z NetPhone, ha-loo, Xphone, 802.VOX, ReteCall, MujTelefon, Wirphone nebo nováček Viphone. Prakticky každý z nich poskytne službu s dobrým poměrem cena/výkon. Který z nich je "nejlepší" vám nikdo ale neřekne. Jestli je lepší velmi levný 802.VOX s občasnými technickými problémy, nebo dražší Xphone, ale s dobrými přídavnými službami a asi nejlepší podporou či kompromisní "bezvýpadkové" ha-loo, tak to nechám na vás.
Osobně požívám Viphone a nemůžu si stěžovat. Zatím jsem nezaznamenal žádné výpadky nebo jiné problémy. Dále se mi líbí jejich volací software, kde vidíte stav svého konta, kdy a kolik jste provolali a vestavěný telefonní seznam. Akorát ty jejich www stránky jsou trošku nepřehledné a chvilku trvá než se tam člověk zorientuje a něco najde. Ale když se tím člověk prokouše, tak zjistí, že mají zajímavou akci na vyzkoušení VOIP. Na zadané číslo pošlete SMS (stojí 30,- Kč) a oni vám nabijí kredit v hodnotě 100Kč, který můžete celý bez jakýchkoliv omezení provolat.
ukázka Viphone volacího software
Přístroj na volání
Nyní už víme, přes co se hovor povede a kdo nám ho umožní. Ale ještě potřebujeme něco, čím budeme hovor provádět. Máme v podstatě tři možnosti.
softwarový telefon (softphone) - pokaždé, když budeme chtít volat, musíme mít zapnuté PC
VOIP telefon - se připojí k internetu a chová se jako normální telefon
domácí VOIP gateway – je to malá krabička, do které se z jedné strany připojí internet a ze strany druhé klasický telefon
Většina lidí používá právě softphone a to opět z důvodu ceny. VOIP telefony jsou u nás ještě pořád drahé. Od tech nejobyčejnějších za 1500,- Kč přes lepší za 3000,- Kč až do 10000,- Kč za nějaké s kamerkou a barevným displayem.
Softphone je vlastně program, který je spuštěný na počítači a pomocí mikrofonu a sluchátek se volá. Nevýhodou je, že pokud chcete volat nebo přijímat hovor musíte mít zapnutý počítač.
Pro počítačovou telefonii jsou k dispozici i speciální sluchátka, tzv. Bondovky. Mají poměrně citlivý mikrofon a většinou dovolují telefonování a souběžnou práci na PC (jsou tedy vhodné pro virtuální porady nebo na hry, atd. Nehodí se však na poslech hudby.
Já osobně používám na telefonování BlueTooth sluchátko. Připojím ho k počítači, nasadím stejně jako Bondovky, ale mám ještě více volnosti než s použitím Bondovek. Můžu se pohybovat i po pokoji, protože nejsem omezovaný žádným kabelem.
Další možností je si pořídit nějaký ten VOIP telefon. Na trhu jich už začíná být dostatek, takže si stačí vybrat nějaký podle toho, jaké funkce potřebujete a kolik za něho chcete utratit. VOIP telefony jsou modernější než klasické. Nabízí zobrazování volajícího čísla, mají v sobě seznam kontaktů, přidržení hovoru, záznamník a další zajímavé a užitečné funkce. Dokonce se prodávají i bezdrátové telefony, které se připojí pomocí WiFi na vaše domácí AP. Za tuto vymoženost si ovšem pěkně připlatíte.
obyčejný VOIP telefon
to už je spíše manažerský telefon s barevným displayem
do sítě se připojuje pře AP pomocí technologie wifi
Poslední možností je zakoupení tzv. domácí VOIP gateway. Jde o malinkou krabičku, která převádí klasický telefonní hovor do datové podoby. Z jedné strany se připojí obyčejný telefon a z druhé strany se přivede internet. Cena takovýchto zařízení se pohybuje od 1000,- do 2000,- Kč. Ale podle mě je lepší, koupit si nějaký ten obyčejný VOIP telefon (ten cenový rozdíl není tak velký) a bude mít více funkcí než normální telefon.
VOIP telefon, domácí VOIP gateway i softwarový telefon se musí nastavit, aby se s ním dalo volat. A jak toto nastavení udělat se podíváme v další kapitole.