ohlednuti-za-rokem-2006-graficke-karty-a-dalsi
Zábava Článek Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další | Kapitola 4

Redakce PCT

Redakce PCT

29. 12. 2006 01:00 39

Seznam kapitol

1. Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další 2. 1. Nejlepší grafická karta roku 3. 2. Nejméně povedená karta roku 4. 3. Nejlepší trend roku 5. 4. Nejhorší trend roku 6. 5. Mobilní grafika 7. 6. Procesory
8. 7. Inovace roku 9. 8. Článek / interview roku 10. 9. Web (VGA) s nejlepším trendem vývoje 11. 10. Web (VGA) s nejhorším trendem vývoje 12. 11. Nejzajímavější řešení roku 13. 12. Rok 2006 a konzole 14. 2007

Rok 2006 přinesl v segmentu grafických karet mnoho nového, ATi a nVidia se definitivně(?) stali posledními hráči na trhu klasických grafických karet a jejich konkurenční boj se vyostřil do té míry, že pro upoutání zákazníka už přestaly dostačovat běžné i nové metody. Všichni přispěvovatelé napsali své texty nezávisle na sobě a finální text byl složen.

Reklama

Petr Štefek

Za největší trend v oblasti grafických karet považuji pokusy různých výrobců prosadit nové technologie v oblasti reálné fyziky v počítačových hrách. Byli jsme svědkem uvedení PhysX a konkurenčních technologií Ati a nVidie. Bohužel trend zde máme a hardware je relativně připraven, nyní už záleží jakými divy nás zahrnou vývojáři her. Reálná fyzika je oním směrem, který považuji za stěžejní směr (krom grafické stránky), kterým by se měli počítačové hry ubírat. Vidina efektů v podobě roztříštěných skel či reálných kapalin je jistě velmi lákavá, stejně jako dokonalé modely a interakce v simulátorech. To vše může opět přispět ke znovunalezení celé žánru počítačových her  jako celku, kde nám zábavnosti a hratelnosti začalo rapidně ubývat.

Jako menší leč velmi pozitivní trend hodnotím zvyšující se kvalitu a korektnost zobrazení ve 3D, kde hlavní hráč na poli grafických karet (nVidia) tuto skutečnost často ignoroval na úkor výkonu. S příchodem GeForce 8800 a Radeonů X1000 již nemusíme lamentovat nad špatnou kvalitou filtrování či jiných grafických artefaktů.

Lukáš Fiala

Když mluvíme o grafických akcelerátorech, nelze se nezmínit o unifikované architektuře a širší paměťové sběrnici čipu G80. Další pochvala bude ale směřovat ke konkurenční ATi a to hned z několika důvodů:

  • V high-endu se ATi zbavila vysavače z Radeonu X1800XT.
  • Výrobci karet mohou odebírat grafické čipy bez chladičů. Mají tak volné ruce a v případě Radeonů X1950Pro a X1650XT se dá říci, že co výrobce, to unikátní řešení chlazení.
  • ATi sice stanovuje referenční takty, výrobce ale nijak neomezuje v overclockingu z výroby.
  • Nedávno ATi povolila výrobcům navrhnout si vlastní PCB i pro karty vyššího mainstreamu.
  • Většina Radeonů z řady X1K je použitelná pro projekt distribuovaných výpočtů Folding@home.

Nejlepší trend roku obecně je v každém případě snaha snižovat spotřebu a zlepšovat poměr výkon/watt. Bohužel tento trend dosud neovlivnil grafické karty a některé výrobce čipsetů.

crux2005

Zvyšovanie ukazovateľa “Performance per Watt” a zlepšovanie kvality obrazu. ATi tento trend predviedla pomocou HQAF, nVidia neskôr dotiahla anizotropným filtrovaním u G80. Pozitívne hodnotím aj ostatné technológie ako CSAA, AAA, TSSAA, HDRR + MSAA. “Performance per Watt” u procesorov Core2Duo a grafických čipoch G80, ktoré dosahujú vysoký výkon pri relatívne malej spotrebe.

Jiří Souček

V případě nVidie je to rozhodně krok vstříc vyšší kvalitě obrazu s čipem G80. Kvalitní anizotropní filtrace, kvalitní FSAA >4x, podpora pro HDR+FSAA... Na tomto trendu má podstatnou část zásluh i ATi, které se s čipy R5xx podařilo dokázat, že výkon i kvalita obrazu mohou jít společně ruku v ruce a že to uživatelé dokážou ocenit. Nezbývá než doufat, že se tohoto trendu budou oba výrobci držet i v roce 2007.

ATi se tento rok soustředila hlavně na snížení hlučnosti referenčních chladičů, což byl největší nedostatek původních modelů z řad X1800 a X1900. Dalším nesporným, ale už méně výrazným kladem, je určité zlepšení poměru výkon/watt s kartami řady X1950 a také X1650XT.

Začátky GP-GPU - tedy využití grafického čipu pro výpočty dosud realizované výhradně procesorem. Tento trend se bude s příchodem SM4.0 karet ještě více rozvíjet, protože díky jejich flexibilitě bude možné akcelerovat i kód takových programů, které na starších čipech z důvodu různých omezení běhat nemohly. V současné době jsme zvyklí, že nové procesory přinášejí nárůsty na úrovni desítek procent, zatímco přesun výpočtů na GPU znamená výkonnostní nárůsty řádově v deseti- až stonásobcích. Něco mi říká, že se před námi pomalu ale jistě začíná otevírat nová éra - výpočty, na které jsme čekali minuty budou záležitostí vteřin a náročné několikahodinové kódování videa by mohlo zabrat jen pár (desítek) minut.

ps47

Zdá sa, že výrobcovia grafických kariet chrlia jednu kartu za druhou, výber je naozaj veľký a nieje problém kúpiť si kvalitnú kartu bez ohľadu na to aký je rozpočet. Plus väčšina z nich má slušný FSAA a AF, majú výbornú podporu pre video, skrátka IQ aj výkon išli tento rok pekne hore. A v poslednej dobe je zaroveň dobrým zvykom dať na kartu aj pekný a tichý chladič, ktorý navyše aj skvele vyzerá (napr. crimson axe). Čo si človek môže viac želať.

Thellwin

Konkurence je zdravá a ten kdo z ní těží vždy nejvíc, je zákazník. Díky závodům mezi nVidií a ATi je dnes ke konci roku 2006 možné sehnat výkonné grafiky za vynikající ceny. Jen je škoda, že tu není třetí rovnocenný soupeř, který by kartami zamíchal ještě víc. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama