Windows Vista - výkon ve 3D
Seznam kapitol
Mnoho lidí se bojí nástupu Windows Vista a argumentují tím, že systém s 3D GUI musí být pomalejší, než systém se 2D GUI, obzvláště pak ve 3D prostředí. Já však neměl žádné podklady pro to, abych jejich tezi potvrdil nebo naopak vyvrátil. Proto jsem trochu potrápil své připojení k internetu a stáhl několik demoverzí her, na kterých budeme testovat. Srovnáme výkon ve hrách běžících na Windows Vista RC1 5600 (32bit) a na Windows XP Proffesional.
Teoretický základ již máme z prvního článku o Windows Vista, který nám pomůže předpovědět výsledek testu. Budeme provádět testy ve 3D aplikacích, a proto jsou technologie Windows Presentation Fundation a WGF vše, co potřebujeme znát. Pokud chceme testovat rozdíl ve výkonu na jednotlivých Windows, bude nás zajímat především teorie Desktop Windows Manager. Zde se dozvíme, že DWM vytváří tři grafické vrstvy pro různé aplikace. Tyto vrstvy jsou na sobě nezávislé, a pokud je některá z nich ve fullscreen režimu, může si vynutit exklusivní přístup ke grafickému výstupu. Pokud se tak stane, DWM vypne ostatní vrstvy, 3D GUI nevyjímaje. V tom případě by měly být výsledky všech testů na chlup stejné.
Musíme však počítat s dalšími faktory. Windows Vista RC1 je jedna z betaverzí systému, a tak můžeme předpokládat, že některé části systému nebudou zcela odladěné. Například OpenGL -> DirectX převodník, díky kterému mohou OpenGL hry dosahovat horších výsledků. Stejně tak jsou betaverzí ovladače společnosti ATi, což dokazuje i to, že ovladače špatně rozeznaly grafickou kartu. Dalším negativním faktorem může být běh systému jako takového, který je bezesporu náročnější a na pozadí běží více služeb.
Předpokládam tedy, že na Windows Vista naměřím horší výsledky než na Windows XP, rozdíly by však neměly být nijak tragické.