vip-o-roce-2008-graficka-inkvizice
Zábava Článek VIP o roce 2008: grafická inkvizice

VIP o roce 2008: grafická inkvizice | Kapitola 9

Václav Vlček

Václav Vlček

2. 1. 2009 01:00 17

Seznam kapitol

1. Co a kdo vás čeká? 2. 2008: chronologické shrnutí událostí 3. NEJ- grafická karta roku 4. Nejhorší produkt roku 5. Nejlepší highendový produkt 6. Nejlepší mainstreamový produkt 7. Nejlepší lowendový produkt 8. Nejlepší trend roku
9. Nejhorší trend roku 10. Mobilní grafika 11. Grafika a procesory 12. Inovace roku 13. Překvapení roku 14. Největší zklamání roku 15. Nejzajímavější řešení roku 16. Jaký bude hardware v roce 2009?

Přestupný rok 2008 máme za sebou a v hardwaru to zase nuda určitě nebyla. ATI a nVidia se „porvali kvalitněji" než v letech minulých, Intel uvedl novou generaci procesorů, uvádění (staro)nových produktů nestíhá běžný člověk ani sledovat. Jak rok 2008 hodnotí dvanáct českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru?

Reklama

Jiří Souček: Rostoucí počet aplikací, které dokáží využít grafický čip k úlohám, které musel zastávat procesor, je sice pozitivní, ale přesto si myslím, že by tento trend mohl být agresivnější. Stále chybí univerzální a standardizované rozhraní, které by vývojáři mohli používat. Nepotřebujeme jednoduché utilitky ke konverzi videa mezi omezeným počtem formátů - potřebujeme, aby současné aplikace a kodeky byly doplněny o podporu GPGPU a stejně, jako si v oblíbeném konvertoru zaškrtneme, jestli má využívat MMX/SSE/3DNow!, bychom si mohli zaškrtnout i GPGPU. Kodeky a pluginy, které by jej podporovaly, by automaticky byly akcelerovány grafickou kartou.

Mirek Jahoda: Vytanou mi na mysli minimálně dva trendy, těžko říct, který byl horší. Je tu mizerná hardwarová optimalizace mnoha herních enginů a uspěchané uvádění her na trh a pak mně konkrétně trochu vadí stav kolem GPU fyziky. Nástup her s GeForce PhysX je velmi pomalý, Havok pro GPU zřejmě vinou Intelu opravdu hned tak nebude a společný standard je v nedohlednu. Z přednášky Microsoftu o DirectX 11 jsem si odnesl především to, že dost možná ani v Redmondu nevědí, jak „diplomaticky" GPU fyziku vyřešit. Přitom třeba ochutnávka opravdu složité fyziky v mapě Tornado v Unreal Tournament 3 byla velmi sladká.

Je tu ještě jeden možná mírně lokální trend, každopádně jsem jej měl možnost vypozorovat především tento rok. Mluvím o militantnosti fandů především dvou výrobců herních grafických čipů, která přerostla dle mého názoru už tak hodně špatným směrem posunuté hranice slušnosti na internetu a malém si nezadá s řevnivostí fandů Sparty a Baníku. Přestože takové prostředí u nás provokují a navozují autorsky plodní demagogičtí jedinci na vlastních webech a v populárních diskuzích, všiml jsem si ho kupodivu i na pár zahraničních webech. Nečekal jsem, že bych dokonce na čtenáře/diskutéra někdy podával trestní oznámení. Zamilovanost do vlastního hardwaru je možná první vlaštovkou doby virtuální, která přišla po době jakžtakž normální a době ledové.

 VIP o roce 2008: grafická inkvizice
i Zdroj: PCTuning.cz

Lukáš Fiala: Přemýšlel jsem, do které z trendových kategorií zařadit technologie GPGPU a akcelerace fyziky přes GPU. Na jednu stranu jsou to rozhodně cesty do budoucna - grafické karty nabídnou svůj výpočetní potenciál i jinde než ve hrách, realistická fyzika přispěje k realisticky vypadajícím 3D hrám. Jenže neschopnost nVidie a ATI dohodnout se na jednotném GPGPU rozhraní podle mě dost podrývá celkový potenciál těchto řešení. Co se konkrétně ATI týče, z té mám dojem, že se v GPGPU segmentu už nějakou dobu plácá na místě. Alespoň, že se blýská na lepší časy: oba dodavatelé GPU vyjádřili podporu rozhraním OpenCL a DirectX 11 Compute Shaders, takže doufejme, že z toho vzejde něco užitečného.

PhysX ve mě zatím vyvolává rozpaky. Her, které tento engine používají, je zatím poskrovnu a nechce se mi věřit, že ve všech připravovaných titulech bude přínos akcelerace fyziky na GeForce tak markantní, jako v Unreal Tournament 3 nebo Mirror's Edge. Dokáže si nVidia „pohlídat" ony slibované desítky až stovky her, z nichž zdaleka ne všechny budou áčkové tituly? A naopak, vezme si producent jako EA (který se chce zalíbit všem) na triko, že jeho hry budou na nezanedbatelném počtu za jiných okolností výkonných herních sestav vypadat jako nedodělek (PhysX off) nebo běhat žalostně pomalu (PhysX on)?

Loni jsme chválili také snahy o snižování spotřeby a tiché chladiče. nVidia v tomto trendu s výjimkou GeForce 9800 GX2 zdárně pokračovala (dvouslotové chladiče na GeForce 9800, úsporné technologie u GeForce GTX), ATI se ale vrátila do starých kolejí, její referenční chladiče v drtivé většině případů za moc nestály, o tepelném výkonu dvoučipových Radeonů raději ani nemluvě.

David Ježek: Nejhorším trendem roku pro mě je to, co pozorujeme na trhu prakticky od uvedení prvních 3D akcelerátorů. Rostoucí spotřeba je fenoménem, ze kterého je mi doslova špatně. Při pohledu na TDP Radeonu HD 4870 X2, resp. GeForce GTX 295 se nemohu zbavit dojmu, že papírově téměř 300W monstra (reálně samozřejmě o něco méně) si může dát do svého stroje jedině psychicky labilní jedinec (pardon všem zapáleným hráčům, nebo někdo, jehož příbuzný je zaměstnancem nejmenovaného energetického molochu a má prémie odvíjeny od rostoucí spotřeby domácností.

Bohužel v tomto nečekám žádný obrat k lepšímu, souboj mezi AMD a nVidií je již delší dobu doslova na ostří nože a obě firmy tak musejí pro získání výkonnostního prvenství, které je více než co jiného zejména marketingovým argumentem, hnát své karty až na samotné hranice možností dostupných technologií.

Jiří Zima: Přechod uživatelů od stolních PC k notebookům i v případě, kdy vlastnosti notebooků vůbec nepotřebují. Nejprodávanějšími notebooky jsou nakonec takové šunty, že to jako notebook ani pořádně nejde používat. Výrobci se navíc na tyto modely nejvíce zaměřují a ty pak stahují dolů i kvalitu ostatního sortimentu. Když si něco takového koupí člověk kvůli nutnosti mobility, tak se to už po půl roce začne rozpadat.

Nejčastějším argumentem uživatelů je nakonec možnost uklidit před malými dětmi a méně místa zabraného na stole. Jakoby snad byly děti a malé stoly něčím, co tu dříve nebylo.

Adam Vágner: Toho by bylo... Nejvíc mne pálí rostoucí popularita notebooků a devatenáctek v širokoúhlé podobě - 22" monitorů.

To první proto, že se to musí nutně podepsat na trhu s desktopy. Jen nerad bych časem měnil svůj obludný, neohrabaný a nepraktický PC za elegantní, štíhlý, a praktický notebook jen kvůli tomu, že se výrobci budou raději více věnovat většině lidí pořizujících notebook proto, že je to „in" a na surfování po netu jim to stačí. Abych byl schopen pracovat na notebooku, musel bych jej vybavit větším externím monitorem, externím datovým úložištěm a pořádnou myší a klávesnicí - a to mne nenapadá, co udělat s jejich slabším výkonem.

Proč mi vadí větší monitory? Nejspíš z televizorů je zažito, že s větším kašpárkem se dá zahrát větší divadlo a první, po čem se takový člověk při nákupu monitoru dívá, je velikost úhlopříčky. Uvítal bych, kdyby rostlo rozlišení monitorů a konečně se změnila filozofie navrhování grafického rozhraní aplikací. Místo toho se zase ubíráme cestou zvětšování pixelů, protože „to s většími pixely přece jde líp přečíst". K novince v podobě monitorů s rozlišením 1920 × 1080 bodů už snad nebudu raději nic dodávat.

Nelíbí se mi ani citelné zpomalení růstu výkonu. Určitě nemůžu říci, že bych byl z výkonu PC nadšený, a přesto mě nenapadá, jak to zlepšit. Na vině je stagnující výkon na procesorové jádro a vázne to i na schopnostech softwaru. Přestože mám PC k dispozici volné 2-4 GB RAM a procesor se motá někde mezi 10-70 % zátěže, aplikace toho nedokážou využít a věčně jsem otrávený čekáním, než někde něco dochroupe, nebo než se něco vzpamatuje. Totéž se dá říci o hrách - raději bych viděl propracovanější grafiku, než se kochal tím, že v nové hry běhají na širokoúhlé třicítce i s antialiasingem na průměrných 80 fps.

A mimo mísu - přechod na digitální vysílání v jeho stávající podobě. Veškerá radost z toho, že to tolik nešumí, je pryč, když se obraz při rychlém pohybu změní na shluk kostiček, nebo když zjistíte, že byl krátký výpadek ve streamu pro nahrávku fatální a settopbox se přes něj nedokáže přenést. To pak vzýváte VHS, kde to jen zašumělo a jelo se dál.

Vašek Vlček: Absurdní šetření na nesprávném místě. Ano, je tady řeč o chlazení na grafických kartách ATI. Pozoruji tenhle trend už několik let, ovšem s nástupem nových grafik s RV770 čipy tomu nasadili červení opravdu korunu. Tichý počítač (samozřejmě v rámci možností) považuji dneska za samozřejmost, takže mě opravdu překvapil dvouslotový Radeon HD 4870, který spouští větrák když hýbu oknem ve Windows? WTF? A jednoslotový HD 4850 je ještě větší tragédie. Chápu, že v AMD/ATI chtěli nabídnout za každou cenu produkt s perfektním poměrem výkon/cena, ale proboha proč jít až do takových extrémů? Pevně věřím, že za 5-10 USD navíc by šlo pořídit podstatně efektivnější řešení a novým Radeonům by se pak opravdu nedalo nic vytknout...

ps47: Na začiatok si dáme copy&paste z minuloročného zhrnutia: spotreba výkonnejších kariet je stále dosť vysoká a SLI/Crossfire je stále pretláčané aj napriek problémom ktoré ho sprevádzajú. Tento rok k tomu ešte pridám nepekný zlozvyk ktorý sa začína rozmáhať - vývojári hier kašlú na optimalizovanie, „veď ďalšia generácia hardwaru to iste rozchodí s hrateľnými FPS". Posledným príkladom je GTA4, keď vidím že polovica nových inak celkom slušných PC ktoré mi idú z rúk to skoro ani nespustí, tak mi z toho začína byť zle.

 VIP o roce 2008: grafická inkvizice
i Zdroj: PCTuning.cz

Matej Koleják: Stagnácia, ktorú som tento rok spozoroval dokonca v dvoch „smeroch".

Napriek väčšiemu množstvu vydaných viacjadrových „(G)X2" grafických kariet, sa nič nezmenilo na Multi-GPU rendermodoch. AFR so svojimi nedostatkami naďalej dominuje, našťastie sa tieto nedostatky častejšie ako v minulosti spomenuli v médiách. Samotný fakt, väčšieho množstva viacjadrových kariet (Radeon HD 3870 X2, HD 4870 X2, GeForce 9800 GX2, GTX 295) tiež považujem za negatívny trend, pretože majú ešte veľa nedostatkov, ktoré kazia dobrý dojem z (občas) vysokého výkonu. Skutočnou alternatívou k jednočipovým riešeniam budú podľa môjho odhadu až o 2 roky. Nechajme sa ale prekvapiť, budúci rok plánuje AMD/ATi už s RV870 väčšie zmeny v tomto smere.

Druhý negatívny trend bola podľa mňa stagnácia v kvalite anizotropného filtrovania a anti-aliasingu.

Už 4 roky u nVidia a 8 rokov u ATi grafických kariet je podporované 16× AF, avšak ani tento rok sa napriek 80 TMUs G200 a 40 TMUs RV770 žiadne zvýšenie počtu vzoriek (pod podmienkou zachovania aspoň momentálnej kvality) na 32× nekonalo. Nechajme bokom mierne horšie AF RV770, ktoré mohlo byť tiež vylepšené, alebo aspoň daná úplná kontrola nad optimalizáciami AF. Viem, že lepšiu kvalitu by ocenilo a uvidelo len malé % zo zákazníkov a takisto platí zákon klesajúcich výnosov, ale prečo nezvýšiť počet samplov, keď tu tá možnosť vďaka výkonu je a 16× AF nie je vždy dostačujúce?

Analogicky je to s vyhladzovaním hrán. V roku 2007 síce bola pridaná podpora rôznych AA modov, ale v minulom roku sa (až na plánované a stále nepodporované CrossFireX 42× EDCFAA) nič v tomto smere neudialo. Znovu, napriek dostatočnému výkonu RV770 v tejto oblasti - viac v téme „najväčšie prekvapenie roka".

Dušan Šimonovič: Oslavné ódy na úsporný procesor so zúfalo nízkym výkonom a tragickou čipovou sadou? (Intel Atom + Intel 945 + ICH7) Intel akoby náhodou vytvorí „fast enough" procesor, ktorý má nízku spotrebu i cenu a všetci sa z toho máme po...t.

Tento trend ma skutočne nebaví. V čom je Atom unikátny? Maximálne tak nízkou cenou. 5 hodín na baterke a spotrebu notebooku s Atomom bez problémov dosiahnem aj so 4 roky starým 12" notebookom, ktorý má približne 180 % jeho výkonu. Šikovný marketing katapultoval pomalé mini počítače s priemernou spotrebou a zúfalým výkonom na špičku. Bohužiaľ.

Peter Hucík: Moje obľúbené téma. Najhorší trend identifikujem v dlhodobo rastúcej polarizácii komunity okolo grafických procesorov. Ehm, zase... Toto vyjadrovanie sa na mňa muselo nalepiť pri pozeraní The Big Bang Theory. Takže znovu, tentoraz ľudskejšie:

Komunita okolo GPU je takmer vojnovo rozdelená. Už sa spoločne netešíme na nové architektúry, nebaštíme krajšie efekty v hrách. Nie, už sa len vymieňajú balistické pľuvance medzi zeleným a červeným táborom. Trošku mi to pripomína situáciu vo fotbale, konkrétne v španielskej lige. Tu sa fandovia delia na biely tábor, nábožensky oddaný Realu Madrid, a blaugrana tábor, slepo zbožňujúci FC Barcelonu. Oba týmy vládnu a preťahujú sa navzájom o víťazstvo v lige, a nemajú reálnu konkurenciu. Presne ako NVIDIA a ATI/AMD. Niekto namietne, že v La Lige sú ešte menšinové táborčeky. Analógia však pokračuje: napríklad fanúšikovia Valencie, dúfajú v nereálne, teda že sa vráti zašlá sláva (ako S3 Graphics?). Alebo fanúšikovia Villarealu, čakajúci na zázrak, po ktorom tým zosadí dvoch gigantov z trónu (asi ako ľudia „veriaci" v Intel Larrabee).

Táto metafora začína byť desivo presná. Už ma nenapadá k čomu prirovnať Atlético Madrid, ďalší zázrak tejto sezóny, takže ju ukončím. Ale je smutné, že firiem schopných vytvárať trhovejšie prostredie na poli GPU je tak málo, že mi skrátka došli. Najhoršie je, že v dnešnej krízovej dobe stačí jedno šlapnutie do hnedého a máme tu monopol.

Matúš Paculík: Určite nevraživosť extrémnych fanúšikov z obidvoch táborov ATI a NVIDIA, čo mi tak trochu pripomína naše trápne slovensko-maďarské vzťahy. Nevraživé útoky na fórach a príspevky pod recenziami na weboch sú dôkazom toho, že tu niečo nehrá a správať sa k svojej obľúbenej značke ako k milenke je mierne choré.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama