vip-o-roce-2008-graficka-inkvizice
Zábava Článek VIP o roce 2008: grafická inkvizice

VIP o roce 2008: grafická inkvizice | Kapitola 15

Václav Vlček

Václav Vlček

2. 1. 2009 01:00 17

Seznam kapitol

1. Co a kdo vás čeká? 2. 2008: chronologické shrnutí událostí 3. NEJ- grafická karta roku 4. Nejhorší produkt roku 5. Nejlepší highendový produkt 6. Nejlepší mainstreamový produkt 7. Nejlepší lowendový produkt 8. Nejlepší trend roku
9. Nejhorší trend roku 10. Mobilní grafika 11. Grafika a procesory 12. Inovace roku 13. Překvapení roku 14. Největší zklamání roku 15. Nejzajímavější řešení roku 16. Jaký bude hardware v roce 2009?

Přestupný rok 2008 máme za sebou a v hardwaru to zase nuda určitě nebyla. ATI a nVidia se „porvali kvalitněji" než v letech minulých, Intel uvedl novou generaci procesorů, uvádění (staro)nových produktů nestíhá běžný člověk ani sledovat. Jak rok 2008 hodnotí dvanáct českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru?

Reklama

Jiří Souček: Nejzajímavější řešení letoška vidím v marketingové záchraně řady nVidia GTX200. Po vydání konkurenčních produktů po ní rychle klesla poptávka, především kvůli vysoké ceně. Ani její snížení však příliš nepomohlo oblibě a další slevy už si nVidia dovolit nemohla (výrazně vyšší výrobní náklady na čip, dražší PCB, více paměti...), takže situaci vyřešila jinak:

V okamžiku, kdy se výtěžnost výroby zvýšila natolik, že bylo možné původní verzi GTX 260 nahradit o 6 % rychlejší variantou s vyšším počtem SPs, vymyslelo marketingové oddělení geniální plán: Zároveň s novou verzí ovladačů byly recenzentům po celém světě odeslány originální verze vybraných her, na jejichž vývoji se nVidia podílela a to včetně uložených pozic vhodných pro účely testování. A pointa? Autoři vydají recenzi, ve které budou použity tyto hry s dodaným driverem a mohou si všechny plné verze her ponechat „za odměnu".

Výsledek byl vynikající: nejen, že se web naplnil recenzemi, ve kterých hardware nVidie díky „těm správným hrám" exceluje, ale tyto hry (včetně pozic) ještě zůstaly v šuplíku recenzentů, takže je jisté, že budou k testování používány i v budoucnu. Korunu tomu nasadil web Bjorn3D, který vzal všechny návody nVidie doslovně, čímž dal vzniknout nádherné online prezentaci, ze které musí autorovi celého projektu srdce plesat.

nVidia se tak vrátila do hry, aniž by vydala jediný nový grafický čip. A navíc s minimálními náklady - co znamená cena několika DVD oproti příjmům, které plynou ze zvýšených prodejů? Aby se však z dané situace vytěžilo maximum, byly všem významným produkt manažerům klíčových velkoobchodů dodány materiály opěvující reloadovanou GeForce GTX 260. Proč ne? Pokud si určíte, s jakými ovladači se bude testovat, v jakých hrách se bude testovat a které lokace budou během testování využity, nemůže to nikdy dopadnout špatně. A vždy se najde alespoň jeden web, který takovému „přání" vyjde vstříc v úplně všech ohledech.

Za tento krok by si marketingové oddělení nVidie zasloužilo medaili - nezbývá tedy, než nVidii do nového roku popřát, aby stejně efektivně, jako funguje marketing, začal fungovat i vývoj nových produktů.

 VIP o roce 2008: grafická inkvizice
i Zdroj: PCTuning.cz

Mirek Jahoda: Pro recenzenta grafických karet jsou hodně zajímavé vybavenější základní desky s Intel X58. Čipset s podporou CrossFire i SLI je totiž tím správným základním kamenem testovací sestavy pro grafické karty. Ježíšek ale bohužel žádnou takovou desku osazenou nějakým pěkným Bloomfieldem nenadělil, uvidíme, kdy se do testovací platformy na grafiky podaří sehnat.

Lukáš Fiala: Tak to bude bezesporu LucidLogix Hydra, škoda jen, že ještě nikdo neměl tu čest ji otestovat. Zaujala mě také koncepce hybridního chlazení (mohli jsme vidět minimálně v podání Asusu a MSI), které zapíná větrák pouze v zátěži.

David Ježek: Ač mě řada z vás patrně definitivně označí za fanATIka, nemohu jinak než tento bod „zneužít". Nenapadá mě totiž žádné řešení roku 2008, které výrazněji převyšovalo ostatní, takže tento bod pojmu ironicky.

Nejzajímavější řešení použila hned ve dvou odlišných případech nVidia. První případ je řešení, jaké nVidia zvolila v aféře vadných grafických procesorů (G86...), za což si mimo jiné ona sama i její vedení vysloužili žalobu od vlastních akcionářů. Druhým nejzajímavějším řešením je způsob, jak nVidia řešila a nadále řeší mainstreamové/low-endové produkty 9. a 10. generace. Ano, hovořím opět o tom, že neuvádí nové karty, ale přeznačuje ty staré (případně jim lehce změní frekvence, aby to nebylo moc okaté).

Zajímavým řešením se ale nevyhýbala ano konkurenční AMD. Z těch největších pecek bych zmínil rozdělení firmy a výrazné posilování „arabského kapitálu" (nebrat prosím xenofobně) v nových společnostech a také marketingovou perličku zvanou Phenom X3.

Adam Vágner: Platforma Core i7 + X58. Ne kvůli drahým procesorům, ne kvůli stále nevýhodným DDR3, ale kvůli tomu, že jde o první (vynechám-li extrém v podobě Skulltrail) dostupnou platformu, která podporuje SLI i CrossFire, a mimo jiné dovoluje porovnávat obě řešení za obdobných podmínek. A také PhysX pro CUDA - ani ne kvůli přínosu, jaký momentálně má, ale kvůli tomu, že se po letech, co vídáme videa s fyzikou počítanou přes GPU, začalo konečně něco dít.

Vašek Vlček: V průběhu roku jsem už pokukoval po nejrůznějších Eee Box minipočítačích, které mi přišly jako opravdu zajímavé, jednoduché a elegantní řešení pro základní počítač na internet. Ideální věcička, kterou dáte rodičům k vánocům, protože jejich stará mašina už pomalu dodýchává. Ale pořád to ještě nebylo úplně ono, přeci jenom Atom s integrovanou grafikou od Intelu - no škoda mluvit. Jenže pak přišla Nvidia s jejich platformou ION. Základní deska pro Atom s integrovanou výkonnou grafikou, která utáhne dekódování 1080p videa a slušně si zahrajete i novější hry. To vše v krabičce ještě menší než je běžný Eee Box, kterou v klidu šoupnete za televizi a zapomenete na ni...

ps47: Aj keď sa zatiaľ nedá kúpiť, funkčný kus už predvedený bol, takže si miesto v tohtoročnom zhrnutí zaslúži právom. Áno, mám na mysli chip(set) LucidLogix Hydra. Hardware od základu navrhnutý pre multi-GPU, a možno jediná nádej na slušnú budúcnosť pre SLI a CrossFire. Riešenie ktoré má konečne šancu odstrániť problémy sprevádzajúce systémy s viacerými grafickými kartami už celé roky - microstuttering, nevyrovnaný nárast výkonu, nekompatibilita aplikácii a lag. SLI/CrossFire totiž stále je, aj napriek dlhodobej snahe a vývoju, iba polofunkčný splácanec šitý horúcou ihlou - a pokiaľ sa niečo radikálne nezmení, šanca na zlepšenie je malá, obmedzenia vyplývajúce z dizajnu hardwaru sa softwarovo dajú ošetriť iba čiastočne.

Momentálne si netrúfam odhadnúť či bude Hydra univerzálnym liekom na úplne všetko, ale aj keby bola zo spomenutých problémov schopná vyriešiť iba microstuttering a nevyrovnaný nárast výkonu, tak to bude stále obrovský skok dopredu. Pamäť na kartách sa asi stále nebude sčítavať, to by ale vôbec nemuselo vadiť, ak som správne pochopil tak scéna sa bude renderovat po častiach ktoré sa vo finále poskladajú, tzn. mohli by klesnúť aj nároky na množstvo pamäte, kedže jedna karta bude renderovat len časť scény. Uvidíme. .

V každom prípade si ale myslím že Hydra je na dobrej ceste konečne urobiť z multi-GPU niečo čo bude môcť bez problémov používať hocikto, nielen zopár technofilov ktorých najvačšou radosťou je nekonečné ladenie ovládačov aby dosiahli aspoň 50% nárast výkonu u 50 % hier (prípadne porovnávanie dĺžky svojich p. . errr, predražených duálnych kariet). A ak sa to Hydre naozaj podarí, tak multi-GPU možno prejde presne takou premenou ako kedysi dávno 3D akcelerátor - zo zaujímavého, ale pridrahého a málo využiteľného kusu hardwaru ktorý vlastní iba malé percento užívateľov na riešenie bežne prítomné vo veľkej časti domácich počítačov. Kedy sa dočkáme zatiaľ jasné nieje, ale pridlho by to trvať nemalo - za LucidLogixom totiž stojí Intel, a ten už má plné zuby predražených prídavných čipov a iných nVidiáckych vylomenín, chce SLI na svojich doskách, a chce ho čo najskôr.

Matej Koleják: Spontánne ma napadá projekt Intelu s názvom Larrabee, ktorý má do oficiálneho vydania ešte ďaleko. Zatiaľ to vyzerá tak, že nestihne ani launch v roku 2009. Určité technické detaily sa však dostali už v minulom roku „do obehu" a po tejto stránke je to naozaj zaujímavé riešenie. Keby som musel v skratke opísať o čo ide, poviem zjednodušene „hlúpy hardvér s múdrym softvérom".

Peter Hucík: AMD a ich rozdelenie na dve spoločnosti - jednu čipy dizajnujúcu, druhú zas tieto aj iné čipy vyrábajúcu. Som zvedavý ako im to bude fungovať.

Matúš Paculík: Ako najlepšie získať prístupy na svoj web? Stačí ak ste skutočne tvrdým fanatikom jednej značky, pričom v každom článku vyzdvihujete výhody tej vašej a nevýhody konkurenčnej. Potom už len treba v každom druhom príspevku spomínať, že ste skutočne nestranný a zvyšok žurnalistického webu je podplatený tou „zlou" firmou. Výsledok je nielen vysoký počet prístupov vašich verných pätolizačov, ale aj širokej verejnosti, ktorá sa však chodí na web iba baviť čítaním „oDDborných a nestranných" článkov.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama