Hlavní stránka Multimédia Zprávy IT VIP o roce 2008: grafická inkvizice
VIP o roce 2008: grafická inkvizice
autor: Václav Vlček , publikováno 2.1.2009
 VIP o roce 2008: grafická inkvizice

Přestupný rok 2008 máme za sebou a v hardwaru to zase nuda určitě nebyla. ATI a nVidia se „porvali kvalitněji" než v letech minulých, Intel uvedl novou generaci procesorů, uvádění (staro)nových produktů nestíhá běžný člověk ani sledovat. Jak rok 2008 hodnotí dvanáct českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru?


Jiří Souček: Jak tu již několikrát padlo, nebyl tento rok právě bohatý na propadáky. Co však mírné zklamání přineslo, byl výkon GeForce GTX 280. Nikoli sám o sobě, ale po slibech nVidie a při ceně karty v době uvedení očekávala většina uživatelů poněkud jiný výkon - zvlášť ve srovnání s Radeonem HD 4870, který po vydání nabízel 80% jejího výkonu při poloviční ceně.

Mirek Jahoda: Pořád čekám na tu svižnost (i při obrovských kvantech objektů), kterou měl přinést DirectX 10 a pořád se nemůžu dočkat.

Lukáš Fiala: Zklamal mě člověk, kterého raději nebudu jmenovat a který o sobě tvrdí, že je léty ostřílený profesionál na pozici vyžadující kontakt s lidmi, ale neovládá základní pravidla slušného chování a vyjadřování.

David Ježek: Největší zklamání roku 2008 je stejné jako v roce 2007. Je jím absence volně bezplatně dostupných GPGPU řešení pro různé úlohy. Mě osobně zajímá prakticky pouze možnost encodingu videa do H.264 pomocí GPU a stále nemám pocit, že bych se dočkal něčeho, co stáhnu, nainstaluji a budu provozovat na libovolné grafice DX10(+) generace. První vlaštovka Badaboom je placený nástroj využívající CUDU, Catalysty přinášejí teprve první příslib něčeho, co by se mohlo vyvinout v použitelný nástroj (nicméně komfortu editace ve VirtualDubu nesahají ani po podrážky bot), ale ani po dvou letech od uvedení prvních DX10 karet na trh prostě nemám možnost video pořádně editovat a následně komprimovat do H.264 jinak než pomocí CPU v aplikacích typu VirtualDubu/Avidemuxu do x264.

 VIP o roce 2008: grafická inkvizice

Adam Vágner: Pro mě je to jednoznačně Asus ROG XG Station. Hendikep způsobený pomalejší sběrnicí znásobil Asus tím, že ušetřil nějakou pětistovku osazením staré lowendové GeForce 8600 GT. Rozčarovaný jsem byl i z cen, za které se u nás objevil výkonem zajímavý lowend v podobě GeForce 9500 GT. Nepotěšila mne ani spotřeba Radeonů HD 48x0 bez zátěže a to, že z prezentací Nvidie v tichosti zmizela technologie HybridPower.

Kdybych to měl vzít obšírněji, je to určitě platforma Intel Atom pro stolní PC. Její výhody Intel v desktopech pohřbil kombinací se starým a notně pažravým čipsetem a omezeními souvisejícími se snahou zabránit kanibalizaci na vlastních Celeronech a Pentiích. Uvidíme, jestli bude Atom ještě zajímavý, až za nějaký čas objeví v kombinaci s čipsetem Nvidie. Abych nezapomněl, výkon Core i7 při nasazení na desktopu. Po tom, co se Intelu povedlo s Core 2, jsem si od nich sliboval víc. I tak má ale AMD pořád co dohánět.

Vašek Vlček: Marně přemýšlím, co by mě za minulý rok nějak zásadně zklamalo. Prostě si nemůžu vzpomenout na nic zásadního, tak do toho trošku zamotám osobní zkušenost. K vánocům jsem si udělal radost a pořídil si nový chytrý telefon. S mobilními okénky, protože jablečné trendy produkty nemám moc v oblibě. Tak trošku naivně jsem si říkal, že Microsoft už to snad ve verzi 6.1 někam dotáhnul a komfort ovládání by se alespoň trochu mohl blížit iProduktům. Naivita. Tragédie. Pro práci s komunikátorem za bratru patnáct tisíc je nadále vaším největším kamarádem stylus a když si chcete zatelefonovat, abyste se té mašinky pomalu doprošovali. Hlavně že je nadupaná všemi nejmodernějšími technologiemi...

ps47: Napadajú ma hneď tri veci ktoré ma sklamali zhruba rovnako: stály nedostatok hier plne využívajúcich DX10 (a DX10.1), pretrvávajúca neschopnosť AMD konkurovať v procesorovom highende Intelu, a v neposlednej rade aj to že ATI neuviedla single GPU kartu pre absolútny highend - už som spomenul že HD 4870 X2 nepovažujem za plnohodnotné riešenie.

Matej Koleják: Najväčším sklamaním tohto roku bol podľa mňa prístup PR-managerov spoločností AMD/ATi a nVidia voči internetovej stránke na ktorej som redaktor.

Je logické, že pre svoje recenzie grafických kariet potrebujem z ich strany aspoň podporu vo forme podkladov a informácií, ktoré ich nič nestoja. Preto som na začiatku minulého roka oslovil príslušných PR-managerov týchto spoločností. Od AMD/ATi som dokonca dostal odpoveď, že majú záujem o „spoluprácu" s nami. Na ďalšie maily však už neprišli odpovede - asi na nás zabudli. Ešte „lepšie" to dopadlo s mailom, poslaným PR-managerovi nVidie pre CZ, SK. Odpovede som sa dodnes nedočkal. Pravdepodobne mal príliš veľa práce alebo sme sa mu (ako internetová stránka) nezdali dostatočne atraktívni.

Zaujímavé je, že iné spoločnosti nemajú problémy nám poskytnúť produkty na testovanie s príslušnými informáciami. Kde je teda chyba?

Dušan Šimonovič: Očakával som, že Centrino 2 prinesie masové rozšírenie prepínania grafických jadier. Dedikované grafiky vždy boli najväčším žrútom energie mobilných zariadení a zároveň mali nízky výkon. Intel sľuboval možnosť prepínania grafických jadier medzi integrovaným (úsporným) a dedikovaným (výkonným) jadrom. Realita to príliš nepotvrdila. Čipová sada to dokáže, ale implementácia viazne. Iba veľmi málo notebookov skutočne podporuje túto funkcionalitu (čo na druhú stranu výrazne glorifikuje tých pár, čo to dokážu), a preto stále trpíme pri rozhodovaní nad výdržou alebo výkonom.

Zmení sa to v roku 2009? Intel pripravuje mobilnú verziu Nehalemu s integrovaným GPU, ktorá by mohla pri vhodnej konštelácii hviezd podporovať prepínanie medzi úsporným a výkonným jadrom. Podľa všetkého však bude obmedzením hlavne cena - za integrované GPU v procesore bude nemalý príplatok. Dúfam, že v tomto prípade nezostanem sklamaný alebo sa nVidia či ATI pochlapia a vydajú naozaj úspornú dedikovanú kartu pre notebooky.

Peter Hucík: Far Cry 2. Plus zasielam škaredý pohľad všetkým vývojárom hier, ktorí sa rozhodli vyvíjať už len výhradne pre konzole. Epic fail.

Matúš Paculík: Sklamaním sú pre mňa stále nepodarené ovládače Catalyst, ktoré mi proste vždy vedia pripraviť horúce chvíle pred uzávierkou - ak náhodou pôjdete okolo našej redakcie a budete počuť súvislé nadávky, môžete si byť takmer na 100% istí, že sa práve testujú grafiky od ATI. Rovnaké to bolo pred rokom, rovnaké teraz a bojím sa, že to bude rovnaké vždy, keď ma napadne koketovať s CrossFire...

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
115 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 54.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.