Hlavní stránka Multimédia TV, projektory, plazmy Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další
Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další
autor: Redakce PCT , publikováno 29.12.2006
Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další

Rok 2006 přinesl v segmentu grafických karet mnoho nového, ATi a nVidia se definitivně(?) stali posledními hráči na trhu klasických grafických karet a jejich konkurenční boj se vyostřil do té míry, že pro upoutání zákazníka už přestaly dostačovat běžné i nové metody. Všichni přispěvovatelé napsali své texty nezávisle na sobě a finální text byl složen.


Petr Štefek

Máme zde reálný Xbox 360 s reálnými hrami ve skvělé grafice (Gears Of War) a na druhé straně předražený Playstaion 3, který přes svou blu-ray mechaniku nemá co podstatného navrch nabídnout. Xbox 360 si dnes objednáte a zítra  jej můžete mít a Playstaion 3 si užijete maximálně v newskách na herních a IT servrech a časopisech. Xbox 360 je neoddiskutovatelným králem na poli konzol, tedy alespoň do té doby než se pohne svět a Sony se svým Playstionem 3 zvládne vše tak, jak by se na takovouto velkou firmu slušelo.

Lukáš Fiala

Trh konzolí je konečně kompletní: objevil se konzolový high-end v podobě Playstationu 3, Nintendo Wii jakožto nižší třída, střední proud zaujal Xbox 360 a pro nemajetné konzolisty je tu Playstation 2. Co bohužel zamrzí je špatná dostupnost těch novějších (PS3 a Wii) v našich končinách. Wii jsem zatím nikde v obchodě neviděl a navíc má stát více než 7000 Kč (Xbox 360 Core Pack lze sehnat za 8000 Kč) a Playstation 3 má být v Evropě oficiálně uveden až v březnu, ale objevují se zprávy, že evropský debut bude odložen.

Nevlastním žádnou herní konzolu z tohoto ani minulého desetiletí, příští rok však vypadá jako ideální doba pro nákup jedné z konzolí. Přeci jen, upgrade PC (CPU, motherboard, RAM, graf. karta) spolkne kolem 20 tisíc korun. Playstation 3 by mohl být o dost levnější a přitom výkonnější, hezčí, tišší a za dva roky nebude zralý do šrotu. Ovšem to bude záležet také na tom, jak Sony stanoví evropskou cenu, kolik budou stát hry a jaký bude jejich výběr. Kdyby byly na PS3 nějaké real-time strategie a k tomu Crysis, docela vážně bych uvažoval o koupi.

crux2005

Rok 2006 bol jednoznačne rokom konzol. Konečne prišla konkurencia pre XboX 360. Nindendo Wii presvedčila. Ani nie tak grafikou ako spôsobom ovládania. Áno, narážam na ovládač Wiimote. Držal som ho raz v ruke a je to proste niečo doposiaľ nevídané na poli ovládačov pre konzoly.

Jiří Souček

V současné situaci se zdá, že bitvu této generace konzolí vyhrál Xbox360 od Microsoftu. Nintento si s Vii jistě ukousne velkou část koláče, ale s PlayStation 3 to tentokrát moc nedopadlo. Vyšší výrobní náklady, nekonečné odkládání a vydání G80 udělali z PS3 (minimálně po stránce grafiky) zastaralý hardware ještě před uvedením na trh. Co ale také čekat. Konzole musejí být mobilní a jejich omezené rozměry nedovolují použití komponent s tak vysokou spotřebou a takovým množstvím odpadního tepla, jaké známe z PC. Takže je nutné se spokojit buďto s nižším výkonem, horší technologickou stránkou, nebo vyššími výrobními náklady. Ještě před pár lety mnozí prorokovali (díky síle nové generace konzolí) blízkou smrt hrám na PC. Evidentně omyl. Obojí půjde minimálně další 2-3 roky dál svou cestou.

ps47

Tento rok tu máme Wii a PS3, hmmm... Wii mi je podstatne sympatickejšia, je totiž presne taká aká by mala byť každá konzola - malá, lacná, s peknými hrami a výbornou spätnou kompatibilitou (myslím že sa tam dá rozbehnúť skoro každá hra na skoro akúkoľvek konzolu od nintenda čo kedy vyšla).A ten controller je prinajmenšom zaujímavý.Čo sa týka PS3,klobúk dolu pred Sony že sa nedala strhnúť posledným módnym trendom... idiotských názvov. Seriózne, Wii? Zune? WTF, zaujímalo by ma kto tie názvy vymýšľa (a koľko promile musí mať povinne v krvi aby mu niečo také prišlo na um). Divnejšie názvy majú snáď len niektoré Slovenské (a České) dediny (tam je to ale pochopiteľné, prvá sa totiž väčšinou stavala krčma a názov sa vymýšľal až potom. Sorry za OT). Inak tam ale veľa pozitív nevidím, PS3 je drahá, má síce blu-ray, ale ostatný hardware nieje špičkový a hry zatiaľ neohromili (mno, uvidíme ako bude vyzerať ďalšia Final Fantasy). Napriek tomu si nemyslím že to Sony položí, nanajvýš dostanú trocha po nose, čo je niekedy viac než prospešné.

Swarm

Napětí mezi výrobci konzolí nikdy nebylo takové, jako je právě v poslední době. Microsoft nám již dávno ukázal, že se umí vetřít do čehokoli, co se mu zamane. Sony se s jeho PS3 daří jeden průšvih za druhým. Jsem přesvědčen o tom, že cesta Sony byla špatná. Vysoké náklady na vývoj v konečném důsledku nebudou vyváženy možným vyšším výkonem. Procesor Cell je velmi zajímavý, i když ve skutečnosti se nejedná o nic tak inovativního, jak se mnoho lidí milně domnívá.

Použité grafické jádro od ATI pohánějící X-box 360 je pokročilejší a výkonnější. V tuto chvíli by mohlo rozhodovat o výkonu právě grafické jádro. Situace, kdy bude výraznějším limitem u konzolí procesor, nastane až za dlouho a je velmi pravděpodobné, že už tu budou mít obě tyto konzole své nástupce. Ani tříjádrový procesor taktéž od IBM použitý v X-boxu 360, který je papírově slabší než Cell, není dnes hrami využíván naplno a mnoho her využívá stále jen jedno jeho jádro – i jeho výkonová rezerva je tak stále dost velká a tak vidím použití Cellu v PS3 zatím trochu jako drahou zbytečnost.

Naopak přístup Nintenda a jeho nové dítko ukazují, o čem by konzole měly být. To dokazují i ohlasy a počet prodaných kusů. Ukazuje to mimo jiné i to, že u konzolí až tolik nerozhoduje, jestli jsou o 5% výkonnější než konkurence, ale faktory oblíbenosti jsou někde úplně jinde.

Thellwin

Když se dva perou, třetí se směje. Nebo také, když se dva pokoušejí dělat totéž, třetí to může dělat jinak. A překvapivě lépe. Bystří již jistě pochopili, že je řeč o MS Xbox 360, Sony Playstation 3 a Nintendo Wii. Pokud by někdo chtěl úspěch nějakým způsobem vyvěštit úspěch jednotlivých konzolí z materiálů, které byly k dispozici při ohlášení jednotlivých kousků, zcela jistě by se vítězem stal PS3, který sliboval doslova neuvěřitelné a při pohledu na specifikace této mašinky se tajil dech. Skutek ovšem utek, ta tam jsou velkohubá prohlášení Sony a nakonec tu máme konzoli, která je přes veškeré sliby mírně zastaralá oproti PC již v době vydání, drahá, špatně nebo vůbec dostupná a na kterou nejsou pořádné hry. A která se v X zemích ani nedá oficiálně sehnat.

Xbox 360 od Microsoftu, má příběh trochu jiný. Oproti svým konkurentům měl nespornou výhodu v tom, že přišel na trh mnohem dříve, takže jeho počáteční protivníci byl pouze starší a nepříliš úspěšný bratříček Xbox a veleúspěšný, ale zastaralý PS2. Nová „360ka“ z dílen MS chytla svou příležitost za pačesy a do příchodu té pravé konkurence se etablovala na trhu takovým způsobem, že s ní konkurence musí počítat.

Od Nintendo Wii se určitě neočekávalo, že by mohl nějak výrazněji promluvit do souboje dvou „velikánů“ ale jak se říká, nejlépe se útočí zezadu. Úspěch Wii, kterého tato konzole během krátké doby co je na trhu dosáhla je dle mého názoru způsoben tím, že na to jde jinou cestou než PS3 a Xbox 360. Nesnaží se soupeřit s klasickým PC co se týče výkonu ani ho nijak jinak suplovat, soustředí se na to, co je u her nejdůležitější a to je zábava. Revoluční ovladač Wiimote, dostatek zábavných her hned při startu konzole, celkem příznivá cena, to jsou jen některé atributy, které předurčují Wii k tomu, být úspěšným produktem. Kouzlu Wii propadají i lidé, kteří jinak mají na hraní skeptický pohled a vidět někoho, jak poskakuje před televizí a hraje imaginární bowling nebo tenis, přestože až do teď o hraní mluvil jako o zábavě pro malé děti mluví samo za sebe.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
240 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 109.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.