ohlednuti-za-rokem-2006-graficke-karty-a-dalsi
Zábava Článek Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další

Redakce PCT

Redakce PCT

29. 12. 2006 01:00 39

Seznam kapitol

1. Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další 2. 1. Nejlepší grafická karta roku 3. 2. Nejméně povedená karta roku 4. 3. Nejlepší trend roku 5. 4. Nejhorší trend roku 6. 5. Mobilní grafika 7. 6. Procesory
8. 7. Inovace roku 9. 8. Článek / interview roku 10. 9. Web (VGA) s nejlepším trendem vývoje 11. 10. Web (VGA) s nejhorším trendem vývoje 12. 11. Nejzajímavější řešení roku 13. 12. Rok 2006 a konzole 14. 2007

Rok 2006 přinesl v segmentu grafických karet mnoho nového, ATi a nVidia se definitivně(?) stali posledními hráči na trhu klasických grafických karet a jejich konkurenční boj se vyostřil do té míry, že pro upoutání zákazníka už přestaly dostačovat běžné i nové metody. Všichni přispěvovatelé napsali své texty nezávisle na sobě a finální text byl složen.

Reklama

Rok 2006 přinesl v segmentu grafických karet mnoho nového, ATi a nVidia se definitivně(?) stali posledními hráči na trhu klasických grafických karet a jejich konkurenční boj se vyostřil do té míry, že pro upoutání zákazníka už přestaly dostačovat běžné i nové metody, ale dočkali jsme se "exhumace" technologií a nápadů, po kterých nebylo ani vidu ani slechu od konce 90 let, kdy na trhu zuřil legendární konkurenční boj 3DLabs - 3Dfx - ATi - Chromatic - Intel - Matrox - nVidia - Number9 - PowerVR - Rendition - S3 - SiS - Trident, kterého se asi už nikdy nedočkáme. Rozhodně můžeme říct, že rok 2006 byl velmi pestrý na kvalitní produkty, nové trendy, nečekané události a zvraty. Jak poslední čtyři kvartály vidí "sedmice odborníků", která má k tomuto segmentu poněkud blíže, se dočtete v dnešním článku.

Neobvyklý článek pro neobvyklou příležitost

Předem uvedu, že ke specifické formě tohoto článku jsme se nechali zčásti inspirovat serverem Beyond 3D. Samozřejmě článek je náš, původní a i formální prvky jsme do jisté míry přehodnotili a poupravili podle našich potřeb. Volnější pojetí určitě nebude na škodu, naopak si myslím, že se k současnému novoročnímu období i více hodí :-)

Co nás tedy čeká? Dvanáct kapitolek s dvanácti tématy, ke kterým se postupně vyjádří všech sedm autorů dnešního článku. Jmenovitě:

  • Petr Štefek (šéfredaktor webu PCTuning.cz, redaktor sekce grafických karet)
  • Jiří Souček (spolupracující redaktor sekce grafických karet PCTuning.cz, moderátor forum.PCTuning.cz, administrator 3Dfx.cz)
  • Lukáš Fiala (redaktor sekce novinek PCTuning.cz, v současnosti jeden z redaktorů s vůbec nejširším všeobecným přehledem)
  • crux2005 (externí spolupracovník, člen forum.PCTuning.cz, administrátor a moderátor sekce grafických karet diskusního fóra pretaktovanie.sk) 
  • ps47 (externí spolupracovník, bývalý moderátor VoodooFiles.com, moderátor 3Dfx.cz a 3Dfx Help Page / Game Guide keeper, člen forum.PCTuning.cz)
  • Thellwin (externí spolupracovník, moderátor sekcí grafické karty nVidia + hry a zábava na forum.PCTuning.cz)
  • Swarm (externí spolupracovník, 2D/3D grafik, game designer, člen komunity herních vývojářů ČESKÉHRY.cz, moderátor 3Dfx.cz, člen forum.PCTuning.cz)

Vychválil jsem nás dostatečně, můžeme pokračovat... :-) Každý z autorů se mohl vyjádřit v takovém rozsahu, v jakém uznal za vhodné, stejně tak bylo ponecháno na každém z autorů, jak si vyloží tématickou orientaci každé kapitoly (např. "nejlepší karta" nemusí nutně znamenat nejvýkonnější kartu - pokud někdo dává přednost vzhledu karty, nebo spotřebě, či poměru cena/výkon, je to jeho názor, který samozřejmě akceptujeme). Autor se nemusí vyjadřovat vůbec, stejně tak může svůj názor rozvést a uvést více "kandidátů". Každý názor je individuální a nemá smysl ho deformovat nějakými bezdůvodnými striktními podmínkami.

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další
i Zdroj: PCTuning.cz

   

Pojďme tedy k samotnému článku. Jak jsem již zmínil v úvodu, můžeme rok 2006 považovat za synonymum pro konec širšího konkurenčního boje:

AMD - firma, která léta neuvedla ani pořádný čipset, bude nyní nabízet vlastní čipsety, vlastní integrovanou grafiku, mobilní čip i samostatné produkty - jako následek sloučení s...

ATi - v červenci odkoupení/sloučení s AMD, ATi dál "pojede ve vyjetých kolejích", pouze vývoj čipsetů pro Intel byl ukončen.

3DLabs - od června 2002 pod křídly CreativeLabs, letos v únoru ohlásil konec vývoje PC 3D akcerlerátorů, v listopadu pak odloučení od CreativeLabs a vývoj čipů pro mobilní přehrávání videa, což zatím vypadá jako konec působení v 3D/herním průmyslu

BitBoys - po roce 2000 postupně upustili od vývoje desktopových řešení, orientace na mobilní trhy (telefony), v únoru odkoupen ATi za $44 mil. dolarů

Falanx Microsystems - pokud se nepamatujete, jde o malou norskou firmu, která loni v srpnu uvedla svůj mobilní čip pro telefony a podobná drobná mobilní zařízení. Nešlo o ledajaký čip, podporoval 3D včetně SM3.0 a OpenGL 2.0, využíval tile-based rednering, nabízel FSAA s nízkým propadem výkonu a kvalitou až 16x, podporoval hardwarově MPEG4, H.264, WMA, JPEG a při 90nm výrobě se jednotlivé verze velikostí pohybovaly do 5mm2. Pokud se divíte, že jste o této firmě už více neslyšeli, není to vaší nepozorností při sledování novinek, ale společností ARM, vlastníkem a prodejcem IP (duševní vlastnictví - firma, která se živí koupí a prodejem patentů, technologií, zkrátka taková ta oblíbená společnost, která se občas vytasí s tím, že některý z gigantů využívá technologie jejích patentů - přičemž gigant obvykle neví ani o existenci této firmy, natož patentu - a která pak na nebohém gigantovi vysoudí milióny, ze kterých pak několik dalších let v tichosti žije dál). A právě ARM 23.června celý Falanx koupila.

Intel - ztratil klíčového partnera pro dodávky čipsetů pro vlastní platformu (ATi), vlastní nové integrované grafické řešení Intelu GMA X3000 provázely jen problémy - první revize byla podle některých zdrojů zpětně stažena z prodeje kvůli závažné hardwarové chybě a ani finální verze není po výkonnostní stránce nijak povedená; není v podstatě rychlejší, než starší řešení. Takže ačkoli Intel opět září na poli procesorů, s integrovanou grafikou to jde od deseti k pěti. není tedy divu, že bývalé inženýry z 3DLabs bere všemi deseti.

Matrox - 3D vývoj rozpustil někdy na přelomu roku 2002/2003 a ačkoli si před nedávnem nechal patentovat technologie související s paměťovým subsystémem, které by mohly být využity na grafické kartě, nelze předpokládat, že bychom se od této kanadské firmy ještě dočkali karty, na které bychom si mohli zahrát něco víc než tetris.

nVidia - jde stále svojí cestou, která je pro nás uživatele stále plná různých překvapení. Poté, co nVidia při vydání GeForce 6 zavrhla architekturu GeForce FX jako omyl, udělala totéž s architekturou GeForce 6/7 po vydání GeForce 8. Historie se zkrátka opakuje. Nyní GeForce 8 vévodí high-endu a zda (či kdy) se na tom něco změní je jen v rukách ATi (a AMD)

PowerVR - ohlásilo ještě bližší spolupráci s Intelem, což Intel potřebuje doslova jako sůl. Doufejme, že pánové v Intelu budou rozumní a postaví PowerVR před vyšší příčky, než jsou čipy do mobilů a PDA.

S3 - prozatím mlčí, ale je to asi jediná firma krom nV/ATi, od které se dočkáme SM4.0 grafické karty. V době Radeonů X800 / GeForce 6 vedení S3 prohlásilo, že vyvíjet grafickou kartu pro SM3.0 je zbytečnost, neboť implementace SM3.0 "jen proto, aby byla" je zbytečná a pro kvalitní implementaci je třeba téměř stejné množství tranzistorů jako pro SM4.0 čip, takže SM3.0 projekt byl přeskočen a během roku 2007 bychom se měli dočkat něčeho lepšího. Tedy, pokud se do střední Evropy tyto karty dostanou dřív než rok či rok a půl od uvedení, jak bylo zvykem v předchozích případech.

XGI - po opakovaném neúspěchu se sérií Volari bylo XGI v březnu odkoupeno ATi, která využila smlouvy a strategické partnery této společnosti na východních trzích a zbytek firmy rozpustila.

ATi

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud bychom se podívali na dění v desktopovém segmentu ATi, můžeme říct, že šlo vcelku o úspěch. Main-stream sice pokulhával, ale low-end a high-end se povedl.

  • 24.1. - R580 / X1900XT a XTX - úspěšné řešení, technologicky i výkonnostně na výši, bohužel s hlučným chladičem. Úspěch bych přiřkl především 6 týdennímu náskoku před 7900GTX, "pěkným" papírovým parametrům (48 pixel shader units) a určitému počátečnímu zklamání z GeForce 7900GTX (fámy o 32 pixel pipelines udělaly své)
  • 31.1. - All in Wonder X1900 - zřejmě poslední AIW; projekt AIW byl zrušen
  • 5.2. - koupě BitBoys
  • 6.3. - koupě XGI
  • 23.3.06 - Radeon X1800GTO - 256bit main-stream a konkurence pro GF7600GT
  • Catalyst 6.3 beta aka Chuck-patch - podpora FSAA + HDR pro Oblivion a další hry
  • 5.5. - vydán X1900GT - nejprve přijat s rozpaky, následoval výrazný pokles ceny, postupně až na úroveň main-streamu
  • Catalyst 6.5 - X1800GTO CrossFire (bez master karty), povolen Adaptivní AA pro všechny DX9 Radeony
  • Catalyst 6.7 - jedny z nejvýznamnějších ovladačů roku 2006: X1900GT CrossFire (bez master karty), manual AFR (vyšší výkon pro CrossFire), vyřešeny problémy s NF4 čipsety, vylepšená akcelerace h.264 a vylepšený výkon v OpenGL
  • 23.8. - vydán X1950XTX - nový high-end ATi s GDDR4 a tichým chladičem
  • Catalyst 6.8 - druhé významné ovladače roku 2006: nový OpenGL shader compiller (výrazné nárůsty výkonu ve všech aktuálních OpenGL hrách), optimalizace paměťového řadiče = vyšší výkon pro 256MB karty, unifikovaný Linux driver
  • září - vydán X1900XT-256MB - díky Catalyst 6.8 minimální rozdíl oproti 512MB kartám 
  • 17.10. - opožděně vydán X1950PRO - snížená spotřeba, poměr cena/výkon, HDCP
  • Catalyst 6.10 - trvale integrován Chuck-patch, podpora pro Folding@Home
  • 27.10. - vydán X1950XT - 256MB konkurence 7900GTX
  • 30.10. - vydán X1650XT - 80nm mainstream, náhrada X1800GTO, horší dostupnost
  • Catalyst 6.11 - SW CrossFire (bez master karet) pro všechny Radeony X1900/X1950
  • prosinec - podpora X1600/X1800 pro Folding@Home

nVidia

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další
i Zdroj: PCTuning.cz

nVidia již dlouho problémy s výkonem, cenou ani dostupností main-streamu nemá. Ve druhé třetině roku ale neměla čip vhodný pro další půlgeneraci high-endu, a tak se rozhodla pro řešení složené z dvou PCB se dvěma čipy.

  • leden - 7800GTX-512 jako high-end stále nedostupná, bez náhrady
  • 18.1. - G72 / GF7300GS - první 90nm grafický čip pro desktop, 64bit low-end 
  • únor - jako dostupný high-end stále jen 7 měsíců stará 7800GTX-256
  • 21.2. - koupě ULi (definitiví ukončení akvizice), známého výrobce čipsetů. Ukončen vývoj a výroba čipsetů, dále jen jako obchodní a marketingové centrum pro Taiwan a Čínu
  • 9.3. - vydán 7900GTX - konkurenceschopný výkon, nízká spotřeba, ale nižší úspěšnost kvůli zpoždění a vyššímu očekávání spotřebitelů, 7900GT - nižší high-end, 7600GT - nízká cena, mainstreamový výkon, nízká spotřeba
  • 16.3. - nVidia v tichosti kupuje společnost PaceSoft Silicon (Indie) pro posílení vlivu na lokálních trzích
  • březen - demonstrace 7900GX2 - prototyp dvoučipové karty
  • 22.3. - 7600GS - nejvýkonnější řešení s pasivním chladičem v referenčním návrhu
  • červen - 7950GX2 - duální řešení určené pro prodeje - přijato s mírnými rozpaky
  • 5.6. - oficiální vydání Quad-SLI - největší neúspěch nVidie roku 2006 - kvůli specifikacím DirectX nemůže být použit režim quad-AFR, bez kterého Quad-SLI vychází pomaleji, než řešení se dvěma čipy
  • 11.6. - koupě společnosti PortalPlayer, výrobce mobilních multimediálních systémů
  • srpen - nVidia nabízí pracovní příležitosti zaměstnancům firmy Stexar*, kteří o měsíc později nastupují do pracovního poměru u nVidie
  • 1.9. ForceWare 91.74 - první oficiální ovladače s podporou Quad-SLI
  • září - 7900GTO (512MB) a 7950GT (256MB) - přelom main-streamu a high-endu, 7900GS - vyšší mainstream. Zajímavá 7900GTO má zpočátku horší dostupnost
  • 16.10. ForceWare 91.74 (3. revize) - doplněna podpora Quad SLI a SLI pro další hry 
  • 8.11. - všechny obavy rozptýleny, přichází G80 jako GeForce 8800GTX - výkon srovnatelný se dvěma Radeon X1950XTX v CrossFire, 768MB paměti, 384bit sběrnice, unifikovaná architektura, all resistance is futile... you will be assimilated

*Stexar byla společnost založená v druhé čtvrtině roku 2005 skupinou bývalých inženýrů společnosti Intel (Randy Steck, Gary Brown, Darrell Boggs, Richard Calderwood a další), kteří pracovali u Intelu z většiny již od dob Pentia II. Cílem firmy Stexar byly návrhy DSP procesorů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama